Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Nå er det vel ingen lisenskostnader på ZFS, problemet var vel heller at NetApp truet/truer med patentsøksmål.

 

Men de burde definitivt gjøre noe med HFS+, det er gamle greier.

 

Finnes det åpne spesifikasjoner på exFAT? Hvis ikke har man vel samme problemet man opprinnelig hadde med NTFS, hvor det tok mange år å få på plass en stabil implementasjon, pga. at man måtte reverse engineer'e hele greia.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

[sytemodus}Med en gang jeg kommer meg ut av hybellivet skal jeg skaffe meg en pc som ruter. Fyfaen hvor irriterende de kan være, spesielt når dd-wrt (open-wrt var ikke helt oppgående på ruteren) nekter å fungere sånn at jeg blir sittende fast med standarprogramvaren.[/sytemodus]

Hvilken router har du?
Lenke til kommentar

Finnes det åpne spesifikasjoner på exFAT?

Jeg tror problemet først og fremst er patenter, selv om spesifikasjonene heller ikke er frigitt.

 

Personlig håper jeg exFat blir fullstendig boikottet. Det er ubrukelig idioti, og har kun dukket opp fordi MS nekter å støtte FAT32enheter på over 32GB (foreløpig kun begrenset til å opprette slike partisjoner, ikke lese dem) og laget dette "nye" filsystemet for å melke mest mulig penger ut av alle forbrukere og produsenter av enheter som støtter eksterne lagringsenheter. I stedet burde samtlige hw-produsenter og Apple å sammen om å standardisere ext2 som standard for eksterne enheter.

 

Det er vel dessverre lite sannsynlig, nå som det er blitt offisielt filsystem for SDx-kort. (som altså er SD-kort som fint kan formateres som FAT32, men som skal bruke exFAT i stedet..

 

Hva feiler det konkurrentene? Kan ikke fatte hvorfor de ikke bare standardiserer ext2 som eksternt filsystem. Hade ikke kostet dem mye å gå sammen en gruppe og lage en fullgod oppdatert ext2-driver for Windows. Det hadde de

1: Spart mye penger på i form av lisenskostnader.

2: Spart mye arbeid på. Selv om du betaler blodpenger til Microsoft er det visst en relativt kronglete greie du blir sittende med, som ikke nødvendigvis er så lett å inkludere.

Lenke til kommentar

Jeg har et småtricky problem:

 

Jeg skulle gjerne kopiert musikk fra serveren min (Debian Squeeze) til telefonen min (Nokia N9). Tingen er at musikken på serveren er i flac, men det er litt i største laget for telefonen. Derfor skulle jeg gjerne hatt muligheten til å kopiere over (rsync style med update) og samtidig konvertere til mp3 eller ogg-vorbis. Altså som om jeg skulle kjørt rsync med on-the-fly-transcoding fra flac til mp3/ogg.

 

Noen som kjenner noe slikt, eller må jeg skrive det selv?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...