Kakebakelate Skrevet 22. februar 2012 Del Skrevet 22. februar 2012 Leste om det der før i dag. Har noe lignende på Droiden min, men jeg tror ikke det er noe for meg med det første. Lenke til kommentar
Occi Skrevet 22. februar 2012 Del Skrevet 22. februar 2012 Etter at folk gang på gang påstår at Nautilus er en bedre filemanager enn Dolphin på jeg nesten spørre her hvor jeg har litt mer tiltro til folket; hvem av de to liker dere best? Personlig har jeg aldri likt Nautilus så veldig godt, syns oppsettet i Dolphin er mye kjekkere å jobbe med, finner alltid oppsettingsinnstillinger jeg leter etter etc. Litt usikker, men har også Dolphin flere funksjoner? Har forresten Compiz mye av de samme funksjonene som kwin slik som cornersnap og mulighet til å resize etter snapping slik som kwin har, men bare at det er skrudd av i Gnome 3 Shell? En annen gjenganger er jo at folk påstår at KDE er en Windowskopi, men det var vel heller motsatt? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 22. februar 2012 Del Skrevet 22. februar 2012 Jeg liker egentlig Nautilus jeg. Men det er når den er satt opp slikden har vært i Ubuntu i al tid. Det er forøvrig ikke Dolphin sin skyld i at jeg ikke bruker KDE ... Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 22. februar 2012 Del Skrevet 22. februar 2012 Etter at folk gang på gang påstår at Nautilus er en bedre filemanager enn Dolphin på jeg nesten spørre her hvor jeg har litt mer tiltro til folket; hvem av de to liker dere best? Må vel være det eneste området jeg kommer på der gnome er mer bugget enn kde. Nautilus er fullstendig ræva på omnterte filsystemer, og klarer ikke engang å holde styr på rettigheter på sshfs-mounts. Nekter meg å slette mapper fordi jeg ikke har tilgang. 775, jeg er i riktig gruppe, kan slette dem i terminal, kan slette dem i Dolphin, kan slette dem i PCManFM. Det jeg liker minst med Dolphin, er at det er veldig vanskelig å dra&slippe mapper for å flytte dem, uten at de havner i en annen mappe, eller at de forsøkes å pakke dem inn i et eksisterende arkiv (avhengg av hvor filen slippes). I andre filbehandlere er det bare å slippe dem til høye for mappeikonet i detaljvisning og så går det greit, men ikke i Dolphin. Ark derimot er tidenes desidert mest ræva arkivbehandlingsprogram, det trekker ned hele fiilbehandlingsopplevelsen i KDE. Compiz har alle funksjonene du nevner, jeg kjørte en stnd med Compiz som alene-WM uten DE. Ble forresten usikker på resize-snapping-biten, men troor den har det. Angående Ubuntu på dockede smartphones - det er akkurat det jeg har ventet på! Nesten, da. Jeg vil ha det på tablets med tastatur aka Transformer Prime. Transformer Prime er en vits som laptopersatter pga crappy programvare. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 22. februar 2012 Del Skrevet 22. februar 2012 Elsker medlemmene av Linux Facebook-gruppen. 3 Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 22. februar 2012 Del Skrevet 22. februar 2012 Men da jeg skulle jailbreake Apple TV, så brukte jeg faktisk apt for å få inn XBMC etter at jeg hadde flashet Apple TV med alternativ firmware... Lenke til kommentar
oj88 Skrevet 22. februar 2012 Del Skrevet 22. februar 2012 (endret) Men da jeg skulle jailbreake Apple TV, så brukte jeg faktisk apt for å få inn XBMC etter at jeg hadde flashet Apple TV med alternativ firmware... Er jailbreak-programvaren som legger inn APT. Nautilus gjør jobben for min del. Liker spesielt hvor lett det er å mounte/umounte alle slags nettverksressurser gjennom GVFS (File > Connect to server, kan nåes gjennom ~/.gvfs for ikke-GNOME-programmer). Og jeg liker at Nautilus er dønn stabil (for meg i alle fall, i 10.04). Nå er det en stund siden jeg brukte KDE, men jeg husker at jeg likte Dolphin godt, bortsett fra at den, i likhet med mye annet i KDE, krasjet til tider. Det var vel i KDE 4.3. Hvordan fungerer Dropbox i Dolphin, forresten? Har forresten Compiz mye av de samme funksjonene som kwin slik som cornersnap og mulighet til å resize etter snapping slik som kwin har, men bare at det er skrudd av i Gnome 3 Shell? GNOME Shell bruker ikke Compiz, men Mutter. Compiz i Ubuntu 10.04 har ikke snap, men man kan fint velge å ha et program på 1/2 eller 1/4 av skjermen ved å bruke egendefinerte tastatursnarveier. Velger ulike snarveier for ulike posisjoner. Bruker dette mye. Endret 22. februar 2012 av oj88 Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 22. februar 2012 Del Skrevet 22. februar 2012 4.3 er lenge siden. Dropbox og nautilus går vel hånd i hånd. Jeg bruker ikke tjenesten, men jeg har nå sett masse extensions. Lenke til kommentar
Occi Skrevet 22. februar 2012 Del Skrevet 22. februar 2012 Driver med litt munin-scripting og er på ganske basic nivå. Men er helt stuck når det gjelder å ha flere variabler/fields i ett script. For eksempel i en oppgave skal vi først printe ut antall prosesser vha. en bash-commando og har løst det slik: if [ "$1" = "config" ]; then echo 'graph_title Number of Processes' echo 'graph_vlabel number og processes' echo 'graph_category OS' echo 'graph_printf %3.0lf'; # Gir Heltall echo 'graph_info This graph shows the numbers of processes in the system.' echo 'processes.label processes' echo 'processes.info The current number of processes.' exit 0 fi echo -n "processes.value " pnr=`ps aux | sort | uniq | grep -v 'ps aux' | grep -v sort | grep -v uniq | wc -l` echo $pnr Dette er halvveis gjort utifra en mal så er ikke helt sikkert på de forskjellige delene enda. Men nå skal vi i tillegg til å vise antall prosesser også vise antall som ikke tilhører root i samme graph, og har søkt og søkt men finner ingen konkret informasjon om hvordan man skal sette opp flere variable/fields i en graph. Script for å finne nonRoot har jeg skrevet slik: ps aux | sort | uniq | grep -v 'ps aux' | grep -v sort | grep -v uniq | awk '{print $1}' | grep -v root | wc -l Kan godt hende at scriptene heller ikke er optimale, så tar gjerne også tilbakemelding på den biten, men kommer altså ikke videre i det hele tatt før jeg finner ut hvordan man kan ha flere variable/fields Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 22. februar 2012 Del Skrevet 22. februar 2012 Men da jeg skulle jailbreake Apple TV, så brukte jeg faktisk apt for å få inn XBMC etter at jeg hadde flashet Apple TV med alternativ firmware... Er jailbreak-programvaren som legger inn APT. Joda. Men bare for å være litt vanskelig Altså, jeg brukte apt-get kommandoen på en Apple-enhet. Ser mye... interessant... på jobb også. Det var noen eksterne utviklere som forsøkte å starte en prosess på en gal måte (manuelle startup-script). Jeg fortalte at de skulle bruke init script /etc/init.d/*initscript* hvor *initscript* var applikasjonen. Det initscriptet hadde utviklerne sudo-rettigheter til. Gjett hva de skrev... # init script /etc/init.d/*initscript* Og det er ikke det eneste de gjorde feil... Lenke til kommentar
Occi Skrevet 22. februar 2012 Del Skrevet 22. februar 2012 Da har jeg fått det til etter litt tipping. Var ikke så vanskelig når jeg fikk det til. if [ "$1" = "config" ]; then echo 'graph_title Number of Processes' echo 'graph_vlabel number og processes' echo 'graph_category OS' echo 'graph_printf %3.0lf'; # Gir Heltall echo 'graph_info This graph shows the numbers of processes in the system.' echo 'processes.label processes' echo 'processes.info The current number of processes.' echo 'nrProcesses.label nonRootProcesses' echo 'nrProcesses.info The current number of processes not owned by root' exit 0 fi echo -n "processes.value " pnr=`ps aux | sort | uniq | grep -v 'ps aux' | grep -v sort | grep -v uniq | wc -l` echo $pnr echo -n "nrProcesses.value " pnrNonRoot=`ps aux | sort | uniq | grep -v 'ps aux' | grep -v sort | grep -v uniq | awk '{print $1}' | grep -v root | wc -l` echo $pnrNonRoot Vil gjerne fortsatt ha en tilbakemelding på syntax om det er noe feil/dårlig Lenke til kommentar
reds Skrevet 23. februar 2012 Del Skrevet 23. februar 2012 (endret) Ja, da har jeg lekt litt med pwmconfig og lm-sensors i min Ubuntu Server 10.04 LTS, og har vel egentlig funnet ut at jeg var bedre stilt før jeg lekte med dette. Jeg sliter med å få viftekontrollen til CPU til å fungere som før, med full automatisk styring der den spinner opp ved load. Nå ligger den på 100% hele tiden. lm-sensors vil jeg gjerne beholde, men pwmconfig er innebygget i kernelen, så det kan ikke fjernes. Jeg har fjernet config-filen til pwmconfig, så den skal ikke lage problemer. Har også stoppet tjenesten /etc/init.d/fancontrol som aktiverer autostyringen. Noen som har erfaringer? Endret 23. februar 2012 av Marius E Lenke til kommentar
Occi Skrevet 23. februar 2012 Del Skrevet 23. februar 2012 (endret) Hvilken Spotify-klient bruker folket på Linux? Brukte ganske lenge Spotify på Wine, deretter den offisielle versjonen nå, men begynner å bli grundig lei av at den er ustabil, treig og fryser hele tiden. Er et kjent problem, men får ikke noe svar på klager på getsatisfaction-kategorien deres pga. det er "as is"/beta. Testet derfor despotify nå men også den er litt ustabil, fryser under avspilling ganske ofte og det virker ikke som om den cacher (har bare laget en mappe i ~/.cache/despotify men den er alltid tom) noe som er litt upraktisk til tider. Den klarer heller ikke å liste spillelister (skjer ingenting når jeg prøver å skrive :list). Og veit ikke helt hvilken bitrate den kjører i heller, så er litt kranglete Om jeg bare hadde fått spillelistene til å fungert, samt at den ikke hadde fryst hele tiden OG high bitrate - ja da kanskje jeg kan bruke den. Prøvde å installere spokify-git fra aur men den klarte ikke å koble til. Fant også ut at det er over 2 år siden siste commit så har ikke så mye forventninger akkurat. Kjedelig da den ser bra ut: (Virkelig fine musikkeksempler i bildet her ja...) Tester nå Clementine med Spotify-plugin men den gir fryktelig lydkvalitet (hakker helt forferdelig) og man blir logget ut etter bare noen sekunder. Får også connection refused rimelig ofte slik at det er umulig å bruke tjenesten. Er drittlei av at Spotify er så kranglete å ha med å gjøre, særlig når jeg er villig til å betale men allikevel så er tjenesten bedriten pga. så dårlig klient. Bah. Syns det er merkelig at det ikke er noen andre fullgode alternativer når libs ligger ute, er litt kjedelig. Kan selvfølgelig bare være at jeg kom borti bugs på alt jeg har prøvd men det er ikke noen gode førsteinntrykk i alle fall. Testet nå nettopp også hva som står som "Spotify-beta" i aur. Starter opp - kræsjer instant. Starter igjen - feilmelding "show details". Fryktelig mye informasjon føler jeg: "We're sorry that Spotify crashed. Crash reports helps us find and fight bugs so that we can improve Spotify. Would you like to send your crash report?". Faen Edit: Reinstallering av den offisielle klienten fra Spotify hjelper ikke nei, (dvs. inkl. sletting av div. cache og configfiler). Edit2: Et annet alternativ er Mopidy. Men slike MPD-spillere kan jeg jack shit om og virker litt stress å sette opp egentlig. Endret 23. februar 2012 av Occi Lenke til kommentar
Johan Skrevet 23. februar 2012 Del Skrevet 23. februar 2012 ang filbehandling: jeg er vel en av de sære som foretrekker bin- og coreutils. Funker jo dritbra det? Hva er vitsen med nautilus og andre bugga bloatere? Dired i emacs er jo også ålreit. Har hørt en del bra om ranger, men aldri testa det ut. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 23. februar 2012 Del Skrevet 23. februar 2012 I tillegg er Spotify bedrident på Android. Jeg anbefaler å teste ut Deezer. Samme pris som Spotify. Du kan teste det ut gratis i ti dager (blir ikke gratis om du glemmer å avbestille). Minuset er at det er en webapp på PC. Pluss: -> En Android-klient som fungerer. -> Support som svarer raskt og faktisk bryr seg. -> Ser ut til å ha mer norsk musikk. (Bare mitt inntrykk så langt, IKKE sammenliknet, for å ha det sagt.) -> Google Music-funkskjonalitet inkludert i prisen! Last opp alle mp3-filene dine, ubegrenset antall. Spill dem av fra hvor som helst. De anbefaler cbr fordi noen tidligere har hatt problemer med vbr, men vbr -v0-filer fungerte fint for meg, og er god nok kvalitet til å brukes i en slik løsning. Skille gjerne hatt ogg-støtte, men man får ikke alt heller. Ikke alt er helt på topp, selvfølgelig. Man må lage spillelister med mp3-filene sine for å synce dem til enheten - Det er vel nesten ingen forbrukere som bryr seg om gammeldags musikkbibliotek lenger. Men jeg skulle gjerne hatt et litt mer klassisk musikkbibliotek, også med lokale filer. Når det er sagt er den langt bedre enn Spotify på å navigere i musikken, både offline og online. Et annet minus er at du kun kan bruke kontoen din med to ulike mobile enheter, men siden det er en webapp på PC er det ogå en bedre deal for meg enn Spotify er. Ble lei til slutt av å måtte laste ned flere GB musikk til telefonen i sneglefart hver gang jeg glemte meg og startet Spotify på WIndows-installasjonen... Lenke til kommentar
Occi Skrevet 23. februar 2012 Del Skrevet 23. februar 2012 Atm så er minnekortet og/eller minnekortlesern på mobilen min ødelagt og jeg kan derfor ikke bruke Spotify, men når jeg hadde det var det akkurat samme opplevelse som jeg har på Linux-klienten; ustabil, treig og fryser "hele tiden". Veldig kjedelig da jeg har masse spillelister og det skal så fryktelig lite til før tjenesten er "perfekt" igjen (for mitt bruk that is).. Inntil videre så fortsetter jeg å bruke Spotify (men lar det gå i bakgrunnen pga. ekkelt GUI), men da må jeg bestemme meg for hvilken musikk jeg skal høre på og ikke bytte hele tiden fordi da fryser den helt til sangen er ferdig. Bruker også endel YouTube og Grooveshark pga. Spotify mangler endel musikk og er kranglete som nevnt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79 Skrevet 23. februar 2012 Del Skrevet 23. februar 2012 Spotify har i mine øyne mistet alt de hadde i utgangspunktet. Tidligere svarte kundeservice kjapt, de var raskt ute med bugfixes og funksjoner på tvers av platformene ble raskt rullet ut. Nå virker det ikke som om de er interessert i å høre på hva publikum har å si i det hele tatt. - Hvor blir det av iPad-app? - Hvorfor er klienten for Android svært ustabil i ICS? Jeg har i en periode brukt Wimp i stedet, men de har jo som kjent bare Air-klient og Adobe gjentok jo suksessen der også ved å gi Linux-brukerne fingern etter bare en kort testperiode. (Noe de forøvrig dels har gjort med Flash nå også). Til gjengjeld fungerer deres klient relativt greit på telefonen. Personlig venter jeg på at Rdio skal komme til Norge. (Utvilkerene som stod bak Skype). Jeg sendte dem en melding på Twitter angående hvorvidt de planlegger å rulle ut tjenesten også i Norge og fikk beskjed om å melde min interesse her: https://spreadsheets.google.com/viewform?formkey=dGhWU2RoNjZFWURZOTlyWXh6YU1sSXc6MQ Desverre ser det ikke ut til at de planlegger noen native Linux-klient med det første: http://help.rdio.com/customer/portal/questions/163819 men de svarer i det minste på kundeservice og PC-klienten er nettleser-basert så det burde vel fungere uansett. Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 23. februar 2012 Del Skrevet 23. februar 2012 Hvilken Spotify-klient bruker folket på Linux? Bruker den offisielle, for øvrig uten noen problemer. Hvis du sliter så kan du kanskje prøve å kjøre windows-versjonen med wine? Mener å huske at det fungerte bra for et par år tilbake. Har heller aldri hatt noe problemer med wimp, selv om jeg selvsagt gjerne skulle vært foruten adobe air... Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 23. februar 2012 Del Skrevet 23. februar 2012 (endret) Hvilken Spotify-klient bruker folket på Linux? Jeg har brukt den native i helt år nå tror jeg (husker ikke helt når jeg kjøpte abonnement). Den har kjørt og kjører stabilt og fint på Ubuntu 10.04, 11.04 og 11.10, Xubuntu 11.04 og 11.10. I det siste har den erstattet den lokale samlingen mer og mer pga at Amarok har blitt ubrukelig på Ubuntu (hovedsaklig 11.10). Den har ikke noe problem med å streame musikk 24/7 i flere dager. Java, Flash og annet lager langt mer trøbbel for meg. Jeg bruker forøvrig ikke funksjonen for lokale filer i Spotify, men ellers blir alle andre funksjoner flittig brukt. Hvis det er denne som feiler, så vil ikke jeg kunne avdekke det. Har du link til GetSatisfaction-saken din, så vi kan se hva som kan skje? Jeg var med på å pushe gjennom en fix av SSE-avhengigheter for et år siden, og da fikset Spotify det. Så jeg trodde de var ganske positiv til Linux-klienten. Endret 23. februar 2012 av endrebjo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå