Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

1: Maskinvaren er dårlig value for money

2: Tableten er en rebrandet Zenithink-tablet, produsert av Zenithink (om jeg ikke tar helt feil).

3: Zenithink er notoriske GPL-violators. Kjøper du en slik, STØTTER du kommersielt misbruk av GPL-software (linuxkjernen.)

 

Jeg har veldig lyst å støtt FLOSS-tablets, men akkrat den her er det litt vanskelig å gape over. Speiselt når jeg enn så lenge synes det ser litt tamt ut på softwarefronten. Har den mulighet for eksternt SD-kort?

Lenke til kommentar

De har nok en mailserver, den får du google opp (fant den raskt hos Canal Digital, hvertfall). Så konfigurerer du postfix til å bruke den som mail relay. Debian-pakken gjør det meste for deg.

Fikk svar på mail fra de nå etter at jeg ikke fant noenting på siden deres:

 

We don't provide any type of service for mailservers, like an SMTP relay orsomething like that. If you want to send emails from your server you'll need toinstall and configure your own mailserver.

Så da må jeg visst sette opp skjiten helt fra bunn av selv :p

Lenke til kommentar

1: Maskinvaren er dårlig value for money

2: Tableten er en rebrandet Zenithink-tablet, produsert av Zenithink (om jeg ikke tar helt feil).

3: Zenithink er notoriske GPL-violators. Kjøper du en slik, STØTTER du kommersielt misbruk av GPL-software (linuxkjernen.)

 

Jeg har veldig lyst å støtt FLOSS-tablets, men akkrat den her er det litt vanskelig å gape over. Speiselt når jeg enn så lenge synes det ser litt tamt ut på softwarefronten. Har den mulighet for eksternt SD-kort?

Det var valget mellom pest og kolera. Vili du ha en tablet med GNU/Linux stacken eller vil du ikke, det er spørsmålet. Først må vi vise at det er et marked, så kan vi kreve åpne drivere. De som skjønner det først profiterer stort (eksmepelvis Atheros som har tatt store markedsandeler fra Broadcom på trådløst ved å åpne opp).
Lenke til kommentar

1: Maskinvaren er dårlig value for money

2: Tableten er en rebrandet Zenithink-tablet, produsert av Zenithink (om jeg ikke tar helt feil).

3: Zenithink er notoriske GPL-violators. Kjøper du en slik, STØTTER du kommersielt misbruk av GPL-software (linuxkjernen.)

 

Jeg har veldig lyst å støtt FLOSS-tablets, men akkrat den her er det litt vanskelig å gape over. Speiselt når jeg enn så lenge synes det ser litt tamt ut på softwarefronten. Har den mulighet for eksternt SD-kort?

Det var valget mellom pest og kolera. Vili du ha en tablet med GNU/Linux stacken eller vil du ikke, det er spørsmålet. Først må vi vise at det er et marked, så kan vi kreve åpne drivere. De som skjønner det først profiterer stort (eksmepelvis Atheros som har tatt store markedsandeler fra Broadcom på trådløst ved å åpne opp).

Finner ikke igjen posten akkurat nå, men jeg mener å huske å ha lest at de hadde fått open-source'a noen av driverene i Spark som før ikke var tilgjengelige. Så forhåpentligvis går det riktig vei.

Lenke til kommentar

Det var valget mellom pest og kolera. Vili du ha en tablet med GNU/Linux stacken eller vil du ikke, det er spørsmålet. Først må vi vise at det er et marked, så kan vi kreve åpne drivere. De som skjønner det først profiterer stort (eksmepelvis Atheros som har tatt store markedsandeler fra Broadcom på trådløst ved å åpne opp).

Dette er ikke snakk om lukkede drivere, det er snakk om en produsent som i utstrakt grad selger enheter med linuxkjernen (android) uten å gi ut noen form for kildekode, selv på forespørsel. Det er mildt sagt dårlig valg av underleverandør for et FLOSS-prosjekt.

_____

Det var poenget mitt først. Men nå har jeg sjekket, og det virker som om Zenithink faktisk gir ut kildekode, så da er jeg langt mildere stemt. Man kan tydeligvis ikke tro alt folk poster på teh intarwebs, hvem hadde vel trodd det?

 

red: Niks, de gjør visst ikke det likevel. Ikke for den serien av tablets. Så Spark-folkene kjøper enheter fra en kjent, relativt notorisk GPL-bryter. Så definitivt et ikke-kjøp fra meg uansett. Skal man kjøpe FLOSS forå kjøpe FLOSS kjøper man IKKE fra en notorisk GPL-bryter. Det er nå mitt standpunkt.

 

Det blir nok ikke noe kjøp på meg likevel. Så vidt jeg kan se er det en AmLogic AML8726-M gen1 SoC den er bygget på. Den drikker strøm. Skjønt, med den skjermstørrelsen og oppløsningen er det kanskje grei levetid likevel. Men det er nettopp det: Oppløsningen. Det går greit på en 4.3",ikke en 7". 1024x600, Allwinner A10 SoC med 1GB minne, da snakker vi. Da kunne den kostet 2k i stedet, og de hadde antakeligvis tjent ca like mye. Allwinner A10 er fatastisk på pris/ytelse. Klart, dette er jo ikke noe man har utviklet over natten, så det skulle vel bare mangle at det er en litt utdatert pakke.

 

Jeg vil jo gjerne at den selger nok til at man får en oppfølger, samtidig har jeg en AML8726-M tablet fra før, men en crappy 8" skjerm ed 1200x8xx-oppløsning, og er det en ting som er sikkert, er det at min neste tablet skal ha en IPS skjerm med grei oppløsning. Har ikke 2200kr å bruke på en tablet jeg ikke har bruk for og neppe vil bruke til noe annet enn for "Oj, dette var kult å prøve/gjøre-faktoren." Får heller krysse fingrene for at den får en oppfølger i Q3 eller Q4. :)

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Igår kom dråpen som fikk begeret til å renne over for min del. Har hatt en del problemer med det trådløse i tillegg til en del knot med diverse programvare som jeg må bruke på skolen så når jeg ikke fikk til å kjøre et par programmer som tidligere har fungert (sannsynligvis fordi jeg knotet med å java for å få nettbanken til å fungere) så gikk det i svart for meg noen sekunder, og før jeg visste ordet av det så var Windows installert.

 

Jeg kommer nok til å legge til en dual boot, men PC'en min (en fujitsu amilo pi3560) har aldri vært superkompatibel med Linux så jeg forblir nok en Windows-bruker fram til neste pc-innkjøp.

 

Hvilke modeller er kjent for å være kompatible med Linux?

Lenke til kommentar
..jeg har kun funnet de heftigste ThinkPad'ene (X1 og slikt) som oppfyller de kriteriene.

X er ikke heftige, X er ultraportable. Det er T som er heftige og det normale mennesker bør kjøpe. T420s er ganske så billig for tiden og en bra maskin.

 

Dagens skuffelse: Asus P8Z68 støtter ikke høyere enn 1920x1200 over hovedkortet. (okda, litt høyere med VGA, men fortsatt ikke riktig)

Jeg klaget på det samme et par måneder siden. Sandy Bridge støtter bare single-line DVI og tilsvarende HDMI, som gjør at jeg må ha et Geforce 210 i tillegg for å få 2560x1600.

Lenke til kommentar

Det er faktisk en av de seriene jeg har kikket mest på, men det er også viktig for meg at PC'en er relativt tynn (maks 3 cm), og jeg har kun funnet de heftigste ThinkPad'ene (X1 og slikt) som oppfyller de kriteriene.

Se litt på T420s. Har hatt en slik selv i litt over en måned nå og er storfornøyd! Det meste funker ut av boksen med Ubuntu og med litt leting fant jeg programvare for fingeravtrykksleseren også. Med et ekstra batteri i "ultrabayen" (på midlertidig bekostning av dvd-romen) så er batteritiden bra også! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...