Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen som har vært innom eller kjenner til LPI sine sertifiseringer? Vurderer å ta LPIC-1 for å kunne dokumentere at jeg kan en del linux. Spørsmålet er vel egentlig hvor man kan avlegge eksamen i Oslo-regionen, og hvordan eksamen foregår. Eventuelt andre kommentarer til sertifiseringa.

Jeg tok RHCE (Red Hat Certified Engineer) i fjor sommer gjennom jobben. Så gjennom den kan jeg vise til konkret kunnskap på RHEL. Selvfølgelig har jeg en utdannelse som hovedgrunnlag for kompetansen. Å kunne vise til sertifiseringer er aldri negativt, men det kan aldri bli en erstatning for en fullstendig utdannelse.

Lenke til kommentar

Ta heller utvalgte it-kurs på et universitet eller en høyskole, og få god karakter. Det fremstår med større tyngde når jeg vurderer kandidater.

Føler ikke jeg kan ta meg tid til å møte opp på kurs over lengere tid. Vil derimot trolig kunne ta LPIC-1 med minimalt av forberedelser (sett at man ikke må kunne paramterne til alle mulige kommandoer i hodet). Men om det eneste den sertifiseringen egentlig gjør er å legge til en linje på CV-en, så er den ikke så veldig verdifull for meg.

Lenke til kommentar

Jeg synes Linux MCE virker spennende. Dvs, jeg synes hjemmeutomasjon med linux som base er sennende. Spesielt siden noe av den mest utbredte Windows-programvaren for hjemmeautomasjon, Home Seer, består i stor grav å koble og kludre sammen scipt, og absolutt ikke er overvettes brukervennlig. Men noen hjemmeserver basert opå Kubuntu 8.10 er ikke så veldig akutelt. Noen som har noen erfaring med alternativer, som kan kjøres på en vanlig/tilfeldig distro? Etter litt googling virker det som om det er mye abondonware og en del alfa/beta-opplegg. Og lite med WAF-faktor!

Lenke til kommentar

Ta heller utvalgte it-kurs på et universitet eller en høyskole, og få god karakter. Det fremstår med større tyngde når jeg vurderer kandidater.

Føler ikke jeg kan ta meg tid til å møte opp på kurs over lengere tid. Vil derimot trolig kunne ta LPIC-1 med minimalt av forberedelser (sett at man ikke må kunne paramterne til alle mulige kommandoer i hodet). Men om det eneste den sertifiseringen egentlig gjør er å legge til en linje på CV-en, så er den ikke så veldig verdifull for meg.

Da kan det være like greit at du fører på en setninger om din linuxerfaring. Gjør fort samme nytten. Hvis du skal søke sysadmin jobb kan RHCE være et alternativ, det er en sertifisering mange kjenner til.
Lenke til kommentar

Lekte litt med bash-scripting og fant ut at det er faktisk raskere å bruke tradisjonell for-løkke enn å kombinere den med seq. Ikke rare forskjellen, mener å tro den var større hjemme (på urxvt og konsole).

 


#-----------------------------------#
# for w/seq vs traditional for-loop #
# tested on terminator with i5 2520 #
#-----------------------------------#

#! /bin/bash

#for i in `seq 1 10000`; do
for (( i = 1; i < 10000; i++ )); do
   if [ "`expr $i % 15`" == 0 ]; then
       echo -n "FizzBuzz "
   elif [ "`expr $i % 3`" == 0 ]; then
       echo -n "Fizz "
   elif [ "`expr $i % 5`" == 0 ]; then
       echo -n "Buzz "
   else
       echo -n "$i "
   fi
done

echo -e "\nFizzBuzz done."

#seq
0m21.124s
0m21.759s
0m22.050s
0m22.113s
0m22.207s
0m21.971s
0m22.030s
0m21.954s
0m21.993s
0m22.098s
---------

#for
0m21.377s
0m21.359s
0m21.415s
0m21.348s
0m21.455s
0m21.429s
0m21.398s
0m21.434s
0m21.577s
0m21.418s
---------

Endret av Occi
Lenke til kommentar

Da kan det være like greit at du fører på en setninger om din linuxerfaring. Gjør fort samme nytten. Hvis du skal søke sysadmin jobb kan RHCE være et alternativ, det er en sertifisering mange kjenner til.

RHCE er en sertifisering som er veldig fin å ta, har som sagt selv tatt den. Man må vise at man kan en del om GNU/Linux, spesielt RHEL. Den krever også at man tar en RHCSA eksamen hvis man ikke har den eller tilsvarende fra før. For å bli RHCE-sertifisert må man altså i realiteten ha 2 eksamener hvor man må vise sin kunnskap. Og, det er ikke bare å møte opp og tro det går i orden, man må ha jobbet en del med GNU/Linux før, spesielt RHEL eller tilsvarende for å ha en sjanse.

Lenke til kommentar

Er det bare meg eller er det himmelvidd forskjell på Ubuntu 11.10 vs Kubuntu 11.10 ?

 

Førstnevnte gjorde meg dypt deprimert, mens kubuntu er som en vakker vårdrøm :D

 

Alt stemmer liksom, lett å finne frem i menyer, god flyt (Rekonq nettleser + Bing som søkemotor) og generellt føles kassa mye kvikkere.

 

(eneste jeg evt. kan komme på som mulig underliggende årsak(?), er at jeg føre Kubuntu-install plukket ut 2x1GB ram. Hadde tidligere 4x1GB og det går vel ikke "så godt" med 386/32-bit ubuntu)

 

Forresten, trenger jeg å legge inn (java browser plugin)) Icedtea6-plugin? Ikke fått helt klart for meg om den er "kompatibel" med Rekonq, eller trengs i heletatt? (open-jdk-6 har jeg forøvrig innstallert (og restricted extras selvfølgelig)

Lenke til kommentar

Ja, KDE er en ganske annerledes opplevelse enn Gnome/Unity.

 

(eneste jeg evt. kan komme på som mulig underliggende årsak(?), er at jeg føre Kubuntu-install plukket ut 2x1GB ram. Hadde tidligere 4x1GB og det går vel ikke "så godt" med 386/32-bit ubuntu)

4*1 GB skal gå helt fint og bedre enn 2*1 GB på 32 bit OS. "Problemet" er bare at noe av det (ca 0,5-1 GB) vil stå ubrukt. Dvs. at OSet bare får tilgang til rundt 3-3,5 GB.

 

Bing? :roll: Tips: Google, DuckDuckGo og Wolframalpha. :thumbup:

Lenke til kommentar

Etter litt knoting har jeg fått på plass et ordentlig theme til Netbeans også på Linux. Netbeans er jo som de fleste som har vært borti det laget med Java, og har derfor ganske mange konfigurasjonsmuligheter om man trykker på de rette knappene.

 

Først starter du med å laste ned de nødvendige filene fra han som har laget det her. Extract hvor du vil, men merk at disse filene vil bli lastet av netbeans når du kjører, og det kan derfor være greit å legge de et sted de får ligge i ro.

 

Deretter åpner du /usr/share/netbeans/etc/netbeans.conf (sudo) og titter etter linjen som inneholder "netbeans_default_options". Deretter må du appende litt config til denne linjen. Ta utgangspunkt i at filene dine ligger i /home/username/nimrod/ så vil den bli seendes slik ut (litt usikker på om relativ path ~ fungerer, safer derfor):

 

netbeans_default_options="-J-client -J-Xss2m -J-Xms32m -J-XX:PermSize=32m -J-Dapple.laf.useScreenMenuBar=true -J-Dapple.awt.graphics.UseQuartz=true -J-Dsun.java2d.noddraw=true -J-Dsun.zip.disableMemoryMapping=true -J-Dnimrodlf.themeFile=/home/username/nimrod/DarkGrey.theme -cp:p /home/username/nimrod//nimrodlf.jar --laf com.nilo.plaf.nimrod.NimRODLookAndFeel"

 

Merk at det også her kan endres en den etter egne preferanser.

 

Resultatet blir et mørkt theme, men dette kan du faktisk endre på selv ved å kjøre java -jar nimrodlf.jar og DarkGrey.theme uten store problemer. Standard med dette themet ser det slik ut for meg:

 

wLq6n.png

Originalt brukte jeg dette på Windows 7 når jeg brukte dette. Er litt mer info osv. om det her på DeviantArt.

 

Et annet tips kan være å ta en titt på $JAVA_HOME/jre/lib/swing.properties – du kan legge til mye rart i denne. Merk at du sannsynligvis må lage denne selv. Et eksempel er annen/bedre font-rendering. Står litt mer om det i denne tråden.

Endret av Occi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvilken mailserver anbefaler folket? Skal sette det opp nå på min VPS som kjører debian 6.0 squeeze, slik at jeg kan sende mail med PHP. Vil helst også kunne motta og sette opp en webclient etterhvert, men det er ikke første prioritet. Kan virkelig lite om mail på server, er disse to funksjonene vanlig å ha på samme service/mailserver?

Lenke til kommentar

Finner masse guider på nettet om hvordan man kan sette opp postfix, men det vanskelig å vite hvilken fremgangsmetode jeg burde bruke da de ofte er utdaterte/forskjellige. Hvordan kommer oppsettet med isp+postfix inn i dette bildet? Bruker Hetzner, men siden deres er hovedsaklig på tysk så er ikke så lett å finne dokumentasjon man leter etter mtp. om de har noe oppsett for mail engang : \

Lenke til kommentar

Får vel prøve å rydde opp litt først, prøvde nemlig å følge en av de "The Perfect Server"-guidene når jeg først begynte med servern min, så er visst litt rot i noe av pakkene jeg hadde, hadde f. eks deler av et mail-oppsett som ikke fungerte. Har slettet det meste nå, men postfix vil ikke avinstalleres ordentlig.

 

tim@void:~$ sudo apt-get --purge remove postfix
[...]
E: Could not perform immediate configuration on 'exim4'. Please see man 5 apt.conf under APT::Immediate-Configure for details. (2)

Er visst andre som har samme bug, så finner nok ut av det, men er irriterende med krøll i pakkesystemet :\

Endret av Occi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...