Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etter 2 uker med linux mint 12, gnome 3. må jeg si at det virker ganske så ustabilt. Ser ut som det er noen buggs som crasher systemet ved bruk av enkelte programmer, som gedit. Må også alt+f2-r ganske ofte, uten at jeg vet helt hva som er rota til problemet.

 

Har kjørt gnome shell en god stund på oneiric og ikke hatt noen problemer. Hardware-issues?

Lenke til kommentar

Hvorfor elsker så mange urxvt/rxvt-unicode? Pga. den er så minimalistisk?

 

Selv bruker jeg terminator på skolelaptopen (gnome 3, nettopp pga. det jeg bruker terminator for å ha ordentlig tiling), hjemme bruker jeg konsole (på KDE).

 

Irriterer meg at Konsole ikke har split'ing slik terminator har (finnes det en plugin?), samt jeg kjører uten borders (med borders blir det plutselig titlebar og er bloat) og da er det vanskelig å skille mellom flere konsole-vinduer over hverandre. Tok derfor en titt på urxvt og fikset en border på den, så den føles litt ut som tiling/terminator. Er forsåvidt grei nok, men er den så spesiell? : \

Lenke til kommentar

Jeg liker den fordi den er kjapp å starte, kan kjøre som daemon (flere terminaler som deler ressurser), støtter unicode-tegn, gjør lite ut av seg og passer godt inn i et oppsett med tiling window manager :thumbup:

 

Finnes sikkert mange andre som gjør alt dette og mere til, men jeg har brukt urxvt så lenge uten å ønske meg noe mer at jeg ikke gidder å se etter alternativer :)

Lenke til kommentar

Vanlig select -> middleclick (primary buffer) funker i alle fall.. Kopiering til den andre (hva var det den het igjen?) gjør jeg egentlig bare fra vim, og det gjøres med "+y som jeg har mappet til ,y og det fungerer i alle fall ypperlig:)

 

Men direkte fra terminalen er jeg usikker på :blush:

 

Edit:

Litt kjapp søking avslører at det finnes løsninger som f.eks autocutsel som skal fikse dette. Hvor bra det virker aner jeg ikke.

 

Å lime inn fra clipboard krever ikke noe ekstra og kan gjøres med shift + insert.

Endret av anders iver
Lenke til kommentar

Vanlig select -> middleclick (primary buffer) funker i alle fall.. Kopiering til den andre (hva var det den het igjen?) gjør jeg egentlig bare fra vim, og det gjøres med "+y som jeg har mappet til ,y og det fungerer i alle fall ypperlig:)

Takk, husker jeg har kommet over "+y før, men har glemt å lagre den i vim notatlista mi :p

 

Kwin kan tegne borders uten titlebar.

Det tviler jeg ikke på, det er bare jeg som ikke har satt det opp. Krever vel muligens også Qt (som jeg forstatt ikke har satt meg inn i :p)?

Endret av Occi
Lenke til kommentar

Noen som har vært innom eller kjenner til LPI sine sertifiseringer? Vurderer å ta LPIC-1 for å kunne dokumentere at jeg kan en del linux. Spørsmålet er vel egentlig hvor man kan avlegge eksamen i Oslo-regionen, og hvordan eksamen foregår. Eventuelt andre kommentarer til sertifiseringa.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...