Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Og igjen så har jeg problemer med lesing fra den ene disken min. Trodde dette var pga. en rambrikke som var ødelagt (feilsøkte endel med memtest86+ til jeg fant ut at den ene var ødelagt, men siden det så har jeg kjørt Windows uten problemer). Nå maser KTorrent igjen om "error reading from disk" og får ikke åpnet alle (hittil) av filene på lagringsdisken min selv om jeg kan se de :(

Uff, ikke så sånt når jeg planlegger å migrere over fra ZFS da. :S

 

 

Du må nesten ha dobbelt opp med disker, ellers har du ikke back-up, og den feilen gjør de fleste jeg kjenner ganske nøyaktig en gang.

Raid-5 og Raidz1/2? Da kan du ihvertfall miste hhv en, en og to disker uten å miste noe data. Klart, noen skikkelig sikker backup er det ikke før du har dobbelt opp av disker og har det ene settet liggende i en atomsikker bankboks. (eller i hvert fall off-site.)

 

Har vurdert CrashPlan en del, de hadde et veldig godt tilbud da en eller annen backupleverandør innførte begrensninger på unlimited-kontoene.

Lenke til kommentar

Du må nesten ha dobbelt opp med disker, ellers har du ikke back-up, og den feilen gjør de fleste jeg kjenner ganske nøyaktig en gang.

Det er selvsagt det optimale, men det er snakk om media og spilldisken min som er på 2TB, så trenger liksom ikke backup av alle seriene osv. jeg har, men samtidig har jeg KTorrent mellomlagring og download-folder her, samt Spotify-cache så er litt tungvint når det skjer ja..

 

Generelt er det greit å sjekke disker i dag. Kvitt deg med minnebrikken som er korrupt før du gjør noe mer (at windows ikke gir deg noe forvarsel på at minnet er korrupt er ikke en god nyhet for windows). Dernest bruker du smartmontools til å sjekke helsen til disken din. Arch har sikkert egen dokumentasjon, men her har du ihvertfall ubuntus:

https://help.ubuntu....y/Smartmontools

Minnebrikken er fjernet, men at den var korrupt samtidig som jeg fikk feilmeldinger på samme disk tidligere var nok bare tilfeldigheter, men jeg trodde da at det var minnebrikken som var problemet. Derimot når det samme skjer igjen nå så tenker jeg som så at det må være disken (selv om jeg har halveparten av set'et som den korrupte brikka var med på + to andre).

 

Har også Parted Magic liggende, så får vel prøve å ta en titt med tools'a som følger med den (tipper den har det som trengs).

 

Sliter med at jeg ikke kan se application icons lenger i KDE 4.8. Har lest at det er mulig å fikse med å slette ~/.kde4, men er det noen måte så jeg slipper å sette opp alle settings på nytt? Del?

 

F. eks Skype er helt umulig å ha med å gjøre om du ikke har et ikon for den i taskbaren, da den starter ny prosess hver gang det kjøres i stedet for å koble til den prosessen som allerede kjøres.

Har du prøvd å fjerne systray widgeten og legge det den inn på nytt?

 

Du kan også sjekke i "Add widgets" dialogen under "Running" kategorien at du ikke har flere enn 1 systray-widget kjørende, da blir det ofte tull med at ting ikke vises.

Ingen av disse fungerte dessverre heller ikke. Var ingen widgets som var dobbelt opp, men 'pager' stod som running selv om jeg ikke har den på noen av taskbarene mine, noe som er litt merkelig.

Lenke til kommentar

Du må nesten ha dobbelt opp med disker, ellers har du ikke back-up, og den feilen gjør de fleste jeg kjenner ganske nøyaktig en gang.

Raid-5 og Raidz1/2? Da kan du ihvertfall miste hhv en, en og to disker uten å miste noe data. Klart, noen skikkelig sikker backup er det ikke før du har dobbelt opp av disker og har det ene settet liggende i en atomsikker bankboks. (eller i hvert fall off-site.)
Redundans og back-up er to forskjellige ting. Du står naturligvis fritt til å oppdage det på den harde måten. Endret av Del
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Backup har ikke nødvendigvis noen stor ekstraverdi i forhold til redundans med mindre backupen er offsite, i flere situasjoner. Med mindre du har BÅDE redundans og backup selvfølgelig. Med RAID-Z2 kan man miste to disker før man får datatap. om jeg har to diskgrupper der den ene er en disk-til-disk backup av den andre, kan jeg også få datatap med to disker. Klart det blir et mindre datatap, men det hjelper jo lite, om det er de viktigste dokumentene man mister. Mister man to disker i løpet av kort tid uten noe S.M.A.R.T-varsel er det uansett sannsynlig at det skyldes ytre påvirkninger, og da kan du fort miste alt som ikke er offsite.

 

Selvfølgelig er backup bedre enn (bare) redundans. Personlig synes jeg uansett ikke det forsvarer seg økonomisk å ha tre+ disker ekstra lokalt for backup, når man for lavere pris får unlimited CrashPlan backup i fire år. Mulig det bare er meg.

 

Så langt har jeg riktignok ikke satt opp CrashPlan enda, så det er fortsatt masse tid til å få seg en lærepenge. :wee:

Lenke til kommentar

Backup har ikke nødvendigvis noen stor ekstraverdi i forhold til redundans med mindre backupen er offsite, i flere situasjoner. Med mindre du har BÅDE redundans og backup selvfølgelig.

Backup har alltid ekstravedi.

 

Med RAID-Z2 kan man miste to disker før man får datatap. om jeg har to diskgrupper der den ene er en disk-til-disk backup av den andre, kan jeg også få datatap med to disker. Klart det blir et mindre datatap, men det hjelper jo lite, om det er de viktigste dokumentene man mister. Mister man to disker i løpet av kort tid uten noe S.M.A.R.T-varsel er det uansett sannsynlig at det skyldes ytre påvirkninger, og da kan du fort miste alt som ikke er offsite.

Det skjer desverre også at raid-kontrollere ryker. Og da skjer det gjerne at samlgie disker blir korrupte ...

 

Selvfølgelig er backup bedre enn (bare) redundans. Personlig synes jeg uansett ikke det forsvarer seg økonomisk å ha tre+ disker ekstra lokalt for backup, når man for lavere pris får unlimited CrashPlan backup i fire år. Mulig det bare er meg.

 

Så langt har jeg riktignok ikke satt opp CrashPlan enda, så det er fortsatt masse tid til å få seg en lærepenge. :wee:

Jeg kjenner at jeg er skeptisk til offline backup hos et eksternt firma. Hva om de går konkurs, eller køddet det til. Tror jeg ville hatt en ekstra backup-løsning i tillegg.

Lenke til kommentar

Joda, det er jeg enig i, men men jeg regner med man får varsel OK tid i forveien i tilfelle. Det er jo ikke snakk om Megaupload.

 

Skal man sikre seg helt, bør man vel ha en lokal backup i annen maskin, en egen backup til disk lagret i bankboks/hos famile/på kontoret e.l. og to offsite backups på forskjellige kontinenter. Men det blir litt drøyt. :p I mitt hode er raid5/z og ekstern backup sikker nok for Ola Nordmann.

Lenke til kommentar

Raid5 og back-up er bra. Raid5 uten back-up er en tidsinnstilt bombe. Ideelt sett skal man ha back-up på annen lokasjon (huset brenner scenario), men det er sekundært. Back-up på stedet dekker de fleste, og de mest sannsynlige scenarier. Hvis man først er på ekstern back-up, burde man vurdere sha-sum sjekking av data. Det er omtrent den eneste måten å sikre seg mot korrupte data, et scenario vel så sannsynlig som at huset brenner.

Lenke til kommentar

Det burde man i og for seg på lokal backup og - mammas backupdisk for bilder viste seg å ikke være "helt god" med det resultat at mange av bildene endte opp som korrupte. Heldigvis fant hun ut det en gang hun skulle vise bildene på en annen maskin, og ikke da de skulle gjenopprettes fra backupen!

 

Rsync bla ordner vel med det selv ved standradbruk. (med mindre den bare sjekker checksum ved kopioperasjon nummer to, men da kan mn jo alltids bare sjekke en ekstra gang.

Lenke til kommentar

Noen som har erfaringer med Adobes Shockwave Player og Linux? Har googlet litt men finner bare masse gamle resultater hvor folk bruker bla.a. wine for å få det til, noe som virker veldig kranglete. Søkte litt i repos'a og aur til arch men fant ingenting. Et eksempel på en side som bruker Shockwave player er iSketch.net

 

Edit:

Prøvde også nå med wine+firefox men firefox bare kræsjer når den kjører flash og setupen til shockwave kræsjer pga. skriveproblemer til en viss fil, med andre ord buggy på wine.

 

Er ikke uten grunn at jeg hater adobes grusomme proprietære programvare nei..

Endret av Occi
Lenke til kommentar

Det gjennomsnittlige innlegg på Linux Facebook-gruppen (part 2):

post-121709-0-58052100-1329096610_thumb.png

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

You’ve got to be kidding me. I’ve been further even more decided to use even go need to do look more as anyone can. Can you really be far even as decided half as much to use go wish for that? My guess is that when one really been far even as decided once to use even go want, it is then that he has really been far even as decided to use even go want to do look more like. It’s just common sense.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...