Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

xbmc er mediasenter programvare. Den finnes som egen install (eller distro om du vil), men den kan også installeres som et vanlig program, eksempelvis med pakkesystemet i ubuntu.

http://wiki.xbmc.org/index.php?title=Main_Page

http://wiki.xbmc.org/index.php?title=HOW-TO:Install_XBMC_on_Ubuntu

 

Ah, nytt bilde av openwrt kompilert og lagt inn på router. Få ting føles bedre :) for anledningen er x-wrt byttet ut med luci. Morsomt å se hvor bra luci har blitt.

post-22889-0-84864200-1328908412_thumb.png

Endret av Del
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke kjøpe bærbar maskin med en sånn? Da slipper du å tenke på PSU osv.

Hvor elegant er det med en laptop i stereobenken? Og det er vel ikke like lett å putte 3-4 harddisker i en laptop. Mener at den som tok opp spørsmålet først, hadde 4 disker som skulle spinnes opp.

 

Jeg hadde nok satset på en dedikert NAS for diskene, som kunne stå et annet sted, og kjøpt en liten ferdig box fra Zotac eller Shuttle for media-biten.

Lenke til kommentar

xbmc er mediasenter programvare. Den finnes som egen install (eller distro om du vil), men den kan også installeres som et vanlig program, eksempelvis med pakkesystemet i ubuntu.

Nettop. Det er slik det henger sammen. Jeg har kjørt en ren ubuntu på Zotac boksen min mot tv-en min; men der møtte jeg et interessant problem. TV-en via DVI rapporterer at den er en 1080i/p skjerm, mens den egenlig er en 720p skjerm. Og da ble det ikke pent å se på. Og det var ikke uten videre lett å skru på det ...

Lenke til kommentar

En sammenslått bærbar i stereobenken passer fint. Hvorfor ha en haug med brummende harddisker surrende i resonans akkurat der man skal sitte og høre på den eleverte fideliteten? Harddiskene bør surre i et annet rom. Gjerne i en pensjonert stasjonær PC, ny nok til å ha Gbit LAN og nok SATA-porter. Maskinene forbinder man med LAN og bruker bærbaren til avspillinga. Herligheten kan f.eks styres med et trådløst minitastatur med styreplate, fra sofaen.

Lenke til kommentar

NgZ, med siste skrik xbmc og catalyst driver vil du få aksellerert video på E350. Du finner mer detaljert info på phoronix.

Jepp, ser ut som tearing-problemer er fikset også. Er det et bedre valg en ion1/2? Hvis man først skal gå den kostnadsbesparende veien. Ion2 er vel fortsatt for dyr.

 

Hvor elegant er det med en laptop i stereobenken? Og det er vel ikke like lett å putte 3-4 harddisker i en laptop. Mener at den som tok opp spørsmålet først, hadde 4 disker som skulle spinnes opp.

 

Jeg hadde nok satset på en dedikert NAS for diskene, som kunne stå et annet sted, og kjøpt en liten ferdig box fra Zotac eller Shuttle for media-biten.

Harddiskene bør surre i et annet rom.

Har fire disker som skal inn ja. Og de burde definitivt vært i et annet rom. Har en egen hjemmeserver i dag, men siden jeg mangler license to drill (leieboer), har det vist seg at den må stå i stuebenken uansett... Grunnen til at jeg ikke ser på laptops som noe godt alternativ er først og fremst at det blir dyrere, og dernest at billigere laptoper gjerne har vifter som bråker MYE under load.

 

edit@Del: Har forresten blitt konvertert til OpenWRT nå, etter å ha hjulpet en kompis å ette det opp - men ble heller lite imponert over communytiet deres. Det er greit å svare med å linke til wiki-artikler, sært å utelukkende linke til wiki-artikler, og jævlig irriterende å liknke til irrelevante wiki-arikler og ikke gidde å lese postene trådstarter kommer med i det hele tatt. Misforstått elitisme. men så viste det hele seg å være mulig i gui.

 

Eneste problemet er at den ene trådløstilkoblingen detter ut stadig vekk, mulig iB ikke liker noen som låner trådløsnett. :p

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

xbmc - jeg trodde det var en distro, men det er er egentlig et program, er det ikke? Eller noe midt i mellom?

De tar vel snart steget om en distro: XBMC 11.0: Eden Beta 3 available now:

 

There are many benefits to this approach. In particular, XBMC is now built upon a full LXDE desktop environment, which has a web browser (Chromium) with a fully updated (and updatable) version of Flash built-in and a GUI package manager ready to install and update all of the normal Ubuntu programs a typical Linux user might use. The user may now toggle between XBMC, which auto-starts, and a normal desktop if he or she chooses. And, perhaps most exciting for many users, XBMC will now be upgradeable, both from command line and from the GUI package manager, without fear of crashing the XBMC experience.
Lenke til kommentar

Huff, jeg vurderer sterkt å prøve å sette opp Firefox igjen etter at jeg begynner å bli grundig lei font-problemer i Chromium. Har hatt denne bug'en i månedsvis og veldig mange versjoner (v14+) uten noen form for endring. Tekst i tabs føles virkelig ille ut også :(

 

Kan virke som om det er font-relatert, dvs. at det ikke er med alle fonts av en eller annen merkelig grunn, fordi i min Chromium på laptopen så ser det greit nok ut, men det har en annen mystisk font kalt "Bitstream Vera Sans" som jeg ikke har hørt om før. Får vel prøve å finne den.

 

Ellers så har jeg også nå fått fyrt opp Arch'en min igjen etter ha kun brukt Windows 7 i sikkert en måneds tid (Skyrim), deilig å være tilbake til kjære KDE. Mistet dog litt panel-config osv. pga. nytt skjermkort eller pga. update (dunno) men hittil funker alt ellers fint :)

 

[/blogg] :D

Endret av Occi
Lenke til kommentar

edit@Del: Har forresten blitt konvertert til OpenWRT nå, etter å ha hjulpet en kompis å ette det opp - men ble heller lite imponert over communytiet deres. Det er greit å svare med å linke til wiki-artikler, sært å utelukkende linke til wiki-artikler, og jævlig irriterende å liknke til irrelevante wiki-arikler og ikke gidde å lese postene trådstarter kommer med i det hele tatt. Misforstått elitisme. men så viste det hele seg å være mulig i gui.

Tja, der som overalt ellers er svarene varierende. Har ikke sett deg der, men du finner meg der med samme nick. Jeg har meget gode erfaringer med communitiet der.
Eneste problemet er at den ene trådløstilkoblingen detter ut stadig vekk, mulig iB ikke liker noen som låner trådløsnett. :p
Skjønner ikke hva du mener. Har du ustabilt trådløst nett med openwrt?
Lenke til kommentar

En sammenslått bærbar i stereobenken passer fint.

Greit nok det, men en tilsvarende Zotac barebone er noe billigere (selv med minne og en liten disk).

 

Hvorfor ha en haug med brummende harddisker surrende i resonans akkurat der man skal sitte og høre på den eleverte fideliteten?

Da spiller du ikke høyt nok ;) Eller hører på feil musikk? :p

 

Harddiskene bør surre i et annet rom. Gjerne i en pensjonert stasjonær PC, ny nok til å ha Gbit LAN og nok SATA-porter. Maskinene forbinder man med LAN og bruker bærbaren til avspillinga.

Jeg er forsåvidt enig; men etter å ha resirkulert gamle PC-er i over 10 år nå, så er jeg klar for å kjøpe en ferdig NAS-løsning.

 

Herligheten kan f.eks styres med et trådløst minitastatur med styreplate, fra sofaen.

Det sier seg selv. Enten man går for en barebone eller en laptop.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Han har UiBs trådløsnettverk (eduroam) som wan via 5Ghz-antennen. Så har han et hjemmenettverk på den andre antennen (n/g) og lan-portene.

red: Det er da UiBs nettverk han mister kontakten med innimellom. Det andre nettverket deres går bra, men da må man sette opp en pptp-vpn-oppkobling også, og jeg tror han hadde problemer med få det til å koble til automatisk igjen.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Sliter med at jeg ikke kan se application icons lenger i KDE 4.8. Har lest at det er mulig å fikse med å slette ~/.kde4, men er det noen måte så jeg slipper å sette opp alle settings på nytt? Del?

 

F. eks Skype er helt umulig å ha med å gjøre om du ikke har et ikon for den i taskbaren, da den starter ny prosess hver gang det kjøres i stedet for å koble til den prosessen som allerede kjøres.

Lenke til kommentar

Vanskelig å vite hva som er skjedd, men å sette opp alt burde ikke være nødvendig. Har du sjekket ikoninnstillinger i System Settings? Du kan forsøke å sette tilbake til defaults/standard der, det er vel en god start. Kan hende du rett og slett har satt opp et ikonsett som ikke er tilgjengelig for 4.8 ennå.

Lenke til kommentar

Å endre til default (Oxygen) endret ingenting. Ingen andre application icons utenom default KDE-ting vises heller i 'system tray settings'-biten (dvs. Entries).

 

Og igjen så har jeg problemer med lesing fra den ene disken min. Trodde dette var pga. en rambrikke som var ødelagt (feilsøkte endel med memtest86+ til jeg fant ut at den ene var ødelagt, men siden det så har jeg kjørt Windows uten problemer). Nå maser KTorrent igjen om "error reading from disk" og får ikke åpnet alle (hittil) av filene på lagringsdisken min selv om jeg kan se de :(

Lenke til kommentar

Hm, ser ut til at det skjedde kødd i Arch under overgangen 4.8:

https://bbs.archlinux.org/viewtopic.php?id=134699

 

Vel, ikoner i Arch ligger i mappen .kde4/share/icons men jeg regner med at å bytte ut den ikke vil virke. Istedet for å slette .kde4 kan du kopiere den over til en ny mappe:

cp -r .kde4 .kde4-bak

logg ut og inn, så kan du legge tilbake de filene du trenger for å få tilbake oppsettet ditt. Det er knot, men det ser ut til at å feilsøke dette også er knot, spesielt for meg som bruker kubuntu og dermed ikke er i stand til å reporodusere problemet.

 

Har brukt ktorrent på mange maskiner, aldri sett problemet du opplever. Har du sjekket om andre ser samme feil?

Endret av Del
Lenke til kommentar

Får vel gjøre det den harde veien ja. Og så den tråden før jeg spurte også, derfor jeg nevnte at det var mulig å fikse ved å slette ~/.kde4, men det hadde jeg ikke spesielt lyst til. Men skal prøve backup og se om det virker seinere.

 

Ang. KTorrent så er det nok ikke KTorrent som er problemet, det gjelder hele disken. Det har vært et problem lenge, men jeg trodde det var pga. en korrupt rambrikke, men den er nå byttet ut og jeg har fortsatt problemet. Men det er så herk å sende inn disker når det gjelder slikt, kan godt være at det er sata-kabelen min som er ødelagt, evt., kanskje partisjoneringen, og jeg har ikke plass til all dataene som ligger på den på noen av mine andre disker.

 

Og på toppen av det hele kan det hende at om jeg sender den inn så får kanskje ikke de som feilsøker den samme feil pga. det går litt tid før det skjer (kanskje PCen er på en times tid før jeg får feilmelding).

 

Det er forresten en Seagate disk. Hatt kun Samsung disker de siste årene, så dette var ganske skuffende. Gjør det ikke noe bedre at Seagate har tatt over Samsung..

Lenke til kommentar

Du må nesten ha dobbelt opp med disker, ellers har du ikke back-up, og den feilen gjør de fleste jeg kjenner ganske nøyaktig en gang.

 

Generelt er det greit å sjekke disker i dag. Kvitt deg med minnebrikken som er korrupt før du gjør noe mer (at windows ikke gir deg noe forvarsel på at minnet er korrupt er ikke en god nyhet for windows). Dernest bruker du smartmontools til å sjekke helsen til disken din. Arch har sikkert egen dokumentasjon, men her har du ihvertfall ubuntus:

https://help.ubuntu.com/community/Smartmontools

 

Har forresten fått benket routeren min litt. Har en eldre Maxtor 320GB USB disk som er tilkoblet, og gjør jobben som back-up lagring. Jeg har kanskje vært litt rundhåndet med programvare, så mye av minnet blir beslaglagt av diverse tjenester. Den grådigste tjenesten er collectd, men den er også kul da. Kombinert med rdd gir den stålkontroll over ressursbruk. Bare sjekk denne:

post-22889-0-25387000-1328964465_thumb.png

Prosessoren i routeren (TP-Link TL-WR1043N) er en 400MHz Mips, og ytelsen er ikke all verden. Dette gjør at jeg med ssh får filoverføring fra Maxtor disken til en maksin på nettet med 2MB/s (og da går cpu bruk i taket med krypering). Med Samba får jeg derimot 10MB/s fra USB-disken, altså nok til å mette en 100Mbit kobling. Slett ikke verst. Maskinene på nettet har GBit, og overføringer der går så fort som diskene klarer å jobbe.

Endret av Del
Lenke til kommentar

Sliter med at jeg ikke kan se application icons lenger i KDE 4.8. Har lest at det er mulig å fikse med å slette ~/.kde4, men er det noen måte så jeg slipper å sette opp alle settings på nytt? Del?

 

F. eks Skype er helt umulig å ha med å gjøre om du ikke har et ikon for den i taskbaren, da den starter ny prosess hver gang det kjøres i stedet for å koble til den prosessen som allerede kjøres.

Har du prøvd å fjerne systray widgeten og legge det den inn på nytt?

 

Du kan også sjekke i "Add widgets" dialogen under "Running" kategorien at du ikke har flere enn 1 systray-widget kjørende, da blir det ofte tull med at ting ikke vises.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...