Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er de konkrete forskjellene og fordelene i forhold til CentOS?

Da RHEL 6 ble lansert var det helt stille fra CentOS-fronten. Det var også en lengre periode i fjor det ikke kom en eneste sikkerhetsfiks, og denne perioden gikk over flere mnd. De brukte over et halvt år på å få ut CentOS 6 etter at RHEL 6 kom ut. Tilsvarende skjedde med CentOS 6.1 (mener at RHEL 6.1 kom ut før CentOS 6.0). Det er ingen gunstig situasjon, hvis målet er å holde systemet fritt for sikkerhetshull, og det å kunne laste ned bugfixer som løser eventuelle problemer som måtte oppstå med OSet. Med RHEL er man garantert at man får sikkerhetfikser raskt etter at de blir oppdaget, og man vet at distroen lever en god stund til. En slik garanti har man ikke med CentOS. Det tilbys ingen enterprise-support for CentOS som man kan få med RHEL. Riktignok har CentOS bedret seg, det tok f.eks. bare et par uker fra RHEL 6.2 kom til at CentOS 6.2 ble lansert.

 

Basefarm baserte seg på CentOS tidligere, men har nå gått over til RHEL for sin serverpark. På jobben bruker vi RHEL i stor skala, og det er det vi anbefaler til kunder. Policy på jobben er også at med mindre kunden har noen andre preferanser overhodet (uavhengig av OS), så anbefaler vi RHEL. Klart, hvis de ønsker å bruke CentOS, så kan ikke vi hindre dem i å gjøre det, men det er absolutt ikke noe vi anbefaler.

Lenke til kommentar

Nå var nok hovedgrunnen til at CentOS ble så forsinket med sine 6.x utgaver, det at de hadde store interne problemer. De ser nå ut til å være løst, og 6.2 kom rimelig raskt etter at RHEL 6.2 var ute.

 

Nå er heller ikke CentOS den enneste klonen der ute, Scientific Linux er en annen variant, og de var raskt ute med sin 6.0.

 

Vi bruker både CentOS og RHEL på jobben, og har den holdning at på produksjon- og referansesystemer, så bruker vi RHEL. Men for utvikling og enkelte testoppgaver, så fungerer CentOS like greit. Så der bruker vi det istedet.

Lenke til kommentar

Nå var nok hovedgrunnen til at CentOS ble så forsinket med sine 6.x utgaver, det at de hadde store interne problemer. De ser nå ut til å være løst, og 6.2 kom rimelig raskt etter at RHEL 6.2 var ute.

Ja, de mistet blant annet en av sine core-utviklere. Men poenget mitt står, grunnen til problemene kan være så mangt. Men resultatet blir jo det samme, ingen oppdateringer samt store forsinkelser på major release bidrar ikke til stabilitet. Det at CentOS ikke har noen kommersiell backing gjør prosjektet sårbart for nettopp slike hendelser. Og det er ikke første gang at CentOS er i trøbbel. For et par-tre år tilbake "forsvant" lederen for CentOS-prosjektet (var det ferie?). Han gjorde seg selv utilgjengelig, og han var eneste person med nøkler, prokura-rettigheter og alle user/pass til servere.

 

Nå er heller ikke CentOS den enneste klonen der ute, Scientific Linux er en annen variant, og de var raskt ute med sin 6.0.

Ja, det var de. Men CentOS ligger nok nærmere RHEL enn det Scientific Linux gjør. Sistnevnte er ikke 100% binærkompatibel med RHEL, noe CentOS er (så godt som).

 

Vi bruker både CentOS og RHEL på jobben, og har den holdning at på produksjon- og referansesystemer, så bruker vi RHEL. Men for utvikling og enkelte testoppgaver, så fungerer CentOS like greit. Så der bruker vi det istedet.

Ja, for all del, CentOS er et bra produkt, og jeg vil ikke nøle med å bruke det til perifere/ukritiske oppgaver. Vi trenger et prosjekt som CentOS, men det er ikke den distroen jeg ville brukt i produksjon og evt. staging-miljø.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Spøk til alvor, det finnes en del tredjepartssoftware som gjør jobben (nesten) levelig på Windows også, men det er en dårlig erstatning for "the real thing".

 

Jobblaptopen min (med Windows 7) står kun i docking, i et multiskjermoppsett. Helt grei å jobbe på. Har også en Windowsmaskin hjemme med 3 skjermer, som også er helt OK å jobbe (fikle) på.

 

På alle private laptoper (nettboka og thinkpaden) kjører jeg en eller annen linuxvariant. Holder ikke ut Windows i fem minutter engang på et sånt laptopskjerm/laptoptastatur-oppsett. :)

Lenke til kommentar

Nå tenkte jeg på i forhold til SME. :wee: Det er nemlig CentOS-basert, ifølge siden deres.

Kom kanskje ikke så klart frem av posten at det var det du lurte på. Tenkte mer på forholdet mellom RHEL og CentOS. Men selv er jeg nok litt skeptisk til en distro som baserer seg på en distro som CentOS, som igjen er basert på RHEL. Mulig det bare er fordommer, men likevel...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...