Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Jeg har en 8GB usb-pinne som inneholdt Ubuntu 11.10, den har jeg nå formatert (fat 32) på Windows maskin. Ser da sånn ut;

 

post-10740-0-03072500-1328452710_thumb.png

 

 

Stusset over at den tilsynelatene er delt i 2? Mistenkte kanskje det ligger igjen noe "skjult" fra det filsystemet som Ubuntu bruker. Men er kanskje slik det alltid ser ut, må spørre siden jeg har vært lite borti usb-pinner.

 

Anyone?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du lot den formatere automatisk for deg, er det nok en swap-partisjon. Den kan du bare fjerne om du ikke bruker Ubuntu på den lenger.

Litt usikker på hva du mener, men jeg brukte "administrative verktøy >datamaskinbehandling >diskverktøy

 

edit, kom på nå at det poppet opp en sånn automatisk Vil du formatere ja

 

Det jeg ikke husker liksom, er om USB pinner også er "delt" slik når de er ubrukte/nye?

 

Godt hende alt er i skjønneste orden for alt jeg vet

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

Har et merkelig problem med at USB 3 porten på min nye thinkpad t420s ikke leker så bra med usb 3 utstyr. Jeg kan plugge inn usb 3 disker i usb 2 portene, men plugger jeg de i usb3 porten så dukker den ikke opp. Den får strøm, men ingenting skjer. Noen som har noen tips? Kjører Ubuntu 11.10 med 3.0.0-15 kjerne.

 

Og gratulerer med 1337 sider forresten :fun:

Lenke til kommentar

Mente under innstallasjonen av Ubuntu. Den er ikke delt sånn når du får USB-pennen.

Jepp det husker jeg den gjorde.

 

Forøvrig når jeg høyreklikket den 2GB saken (i diskbehandling) så kunne jeg slette volum. Men det går ikke på 5,22GB

 

Trodde kanskje de skulle "smelte sammen" men det får jeg ikke til

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

Nei, har Win7

 

Mulig jeg lager et problem ut av noe som ikke er et problem, bare så det sagt :D

 

Uansett, storyline er slik for å være mer nøyaktig;

 

1. har en pc nr. 2 uten harddisk av noe slag

 

2. på denne maskin bruker jeg CD plate og legger inn Ubuntu 11.10 på den omtalte 8GB usb-penn (ny) og lar forøvrig Ubuntu bruke hele pinnen (dvs. jeg deler eller partisjonerer ikke)

 

3. finner ut etterhvert at jeg overhodet ikke liker den (10.04 LTS er MYE bedre spør dere meg) og derfor formaterte jeg den da nå

 

4. når jeg stakk pinnen i Win7 maskin, så kom automatisk spørsmål ja, om jeg ville formatere. Og det gorde jeg.

 

5. når jeg sjekker den i diskbehand. senere, så er den "slik" som på bildet

 

Er i grunn alt jeg kan si

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

Kom over en ganske interessant nyhet på Distrowatch: Red Hat utvider supporttiden for RHEL 5 og RHEL 6 fra 7 til 10 år. Det betyr i praksis at RHEL 5 vil bli oppdatert/patchet til mars 2017, og RHEL 6 patches/oppdateres til november 2020. Ganske oppsiktsvekkende, spør du meg. Det er vel knapt noen andre distroer som kan måle seg med dette når vi snakker om levetid...

Lenke til kommentar

Men stakkars IT-ansvarlige, det må jo være kjipt å ikke få ha det gøy med å mokke med nye ting som ikke fungerer helt som de gamle. :p Men blir ikke dette ekstremt mye job for ReHat? Dt er jo ganske mange programmer som må patches og vedlikeholdes av dem alene. Jeg regner med pakkeutvalget deres inkluderer ganske mange programmer som ikke akkurat har et tiårs supportlevetid på gamle versjoner...

Lenke til kommentar

Men stakkars IT-ansvarlige, det må jo være kjipt å ikke få ha det gøy med å mokke med nye ting som ikke fungerer helt som de gamle. :p Men blir ikke dette ekstremt mye job for ReHat? Dt er jo ganske mange programmer som må patches og vedlikeholdes av dem alene. Jeg regner med pakkeutvalget deres inkluderer ganske mange programmer som ikke akkurat har et tiårs supportlevetid på gamle versjoner...

Nja, til slutt blir jo ekstremt gamle ting nytt og. Missforstå meg rett(det blir nytt, fordi folk ikke jobber med det lenger), jeg jobber daglig med systemer som for andre kan virke antikvariske, men den jobben de gjør, gjør de veldig godt. I andre enden sitter jeg med bleeding edge, og griner hver gang noe ikke bare fungerer slik det gjerne gjør på urgamle hp-ux / sunos maskiner.

 

Det RedHat gjør for opensource miljøet er jo å gi ett alternativ til proprietære plattformer, som kan skilte med adskillig lenger support tid, noe som ofte betyr endel i større bedrifter og deres satsning. Forutsigbarhet og support betyr endel når man ruller ut flere tusen servere med driftskritiske servere.

Lenke til kommentar

Jepp, jeg ser utvilsomt erdien av det - og det gjør tydeligvis kundene også, siden RedHat mener det er penger (kunder) å tjene på å ha support i hele 13 år. Jeg synes det er flott. :) Men jeg misunner ikke alle som sitter og skal vedlikeholde enkelte produkter i 13 år, kanskje 12 og et halvt år etter at upstreamsupporten ble kuttet. Ser for meg at det er særlig utfordrende med bla nettlesere, mailprogrammer som viser HTML og kjører javascript og generelt andre ting som inneholder rendering-metoder med mulighet for feil. Det gjelder jo nær sagt alt, fra bildevisnings- og -behandlingsprogrammer, dokumentlesere osv. For jeg regner med de fortsetter å støtte den versjonen som faktisk kom med releasen, slik Ubuntu LTS alltid vil støtte den versjonen av nettleseren den shipper med ved release?

Lenke til kommentar

En nettleser er nok inkludert i distribusjonen, og vil støttes ut livsløpet - men hvor mange av brukerne av RHEL som faktisk beholder samme OS-installasjon i 10 år+ bruker nettleseren, tro?

 

Der jeg jobber bruker vi RHEL på databaseservere og som underliggende OS for en java applikasjonsserver. Ingen av disse tingene er en del av selve distribusjonen, men de er supportert på RHEL.

Endret av Sokkalf™
Lenke til kommentar

Men stakkars IT-ansvarlige, det må jo være kjipt å ikke få ha det gøy med å mokke med nye ting som ikke fungerer helt som de gamle. :p Men blir ikke dette ekstremt mye job for ReHat? Dt er jo ganske mange programmer som må patches og vedlikeholdes av dem alene. Jeg regner med pakkeutvalget deres inkluderer ganske mange programmer som ikke akkurat har et tiårs supportlevetid på gamle versjoner...

Red Hat backporter funksjonalitet inn i "eldre" versjoner av bl.a. kjernen og Apache istedet for å bumpe versjonene. Deres 2.6.32 kjerne som brukes i RHEL 6 inneholder f.eks. støtte for TRIM, noe som først kom i 2.6.33. Red Hat har gjort det ganske bra om dagen, så et slikt grep er et tegn på at de har råd til det.

Lenke til kommentar

En nettleser er nok inkludert i distribusjonen, og vil støttes ut livsløpet - men hvor mange av brukerne av RHEL som faktisk beholder samme OS-installasjon i 10 år+ bruker nettleseren, tro?

Tja, Hvor mange av bedriftene som har et ti år gammelt OS på maskinene sine kjører en nettleser på disse hvis i ser på Windows? Veldig mange. De fleste har (heldigvis) gått bort i fra nettleseren som følger med, men det endrer jo ikke på jobben med å vedlikeholde en nettleser på "egen hånd".

Der jeg jobber bruker vi RHEL på databaseservere og som underliggende OS for en java applikasjonsserver. Ingen av disse tingene er en del av selve distribusjonen, men de er supportert på RHEL.

Den ser jeg selvfølgelig. Mange som vil være kompatible med noe som er såpass utbredt i bedriftsmarkedet, det gir dem jo sikkert god tredjepartsstøtte fra en del firmaer som selger betalprodukter og -løsninger til bedrifter
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...