JohndoeMAKT Skrevet 2. februar 2012 Del Skrevet 2. februar 2012 Det "triste" med det utsagnet er i det du ser på alternativene. Unity? GNOME 2? GNOME 3? LXDE? *box? E17? Det eneste mer stabilt enn KDE er XFCE, og den er typ to generasjoner i tech eldre enn KDE og andre alternativer er absolutt mer masochisme. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 2. februar 2012 Del Skrevet 2. februar 2012 Jeg opplevde så å si aldri crash eller uforklarlige sirup-opplevelser med Gnome (2.x). Frister nesten å gå tilbake til kun VM, men det var jo en grunn til at jeg gikk bort i fra det i utgangspunktet... Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 3. februar 2012 Del Skrevet 3. februar 2012 Men å bruke Gnome 2 i dag er mer masochisme enn å bruke KDE. Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 3. februar 2012 Del Skrevet 3. februar 2012 Det "triste" med det utsagnet er i det du ser på alternativene. Unity? GNOME 2? GNOME 3? LXDE? *box? E17? Det eneste mer stabilt enn KDE er XFCE, og den er typ to generasjoner i tech eldre enn KDE og andre alternativer er absolutt mer masochisme. Det var absolutt ikke min mening å fornærme KDE-folket; det skulle bare være en munter digresjon. Men seriøst, å hevde at KDE er mer stabilt enn eksempelvis LXDE blir for meg uforståelig. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 3. februar 2012 Del Skrevet 3. februar 2012 Ikke fornærmet. Ordet stabilt var muligens ikke det beste jeg kunne valgt i den sammenhengen. Det jeg mente var at KDE har en stabil utviklingsplan mens alternativene enten har enorme endringsplaner eller egentlig ingen plan i det hele tatt. Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 3. februar 2012 Del Skrevet 3. februar 2012 Ikke fornærmet. Ordet stabilt var muligens ikke det beste jeg kunne valgt i den sammenhengen. Det jeg mente var at KDE har en stabil utviklingsplan mens alternativene enten har enorme endringsplaner eller egentlig ingen plan i det hele tatt. Da kan jeg si meg ganske enig. KDE har over lang tid fulgt det samme sporet. XFCE og LXDE har valgt å være "gammeldagse" lettvekts-systemer. Gnome "2" nådde sin grense for innovasjon, og ble på en måte presset til å starte på nytt. Ut av det har vi foreløpig fått Gnome "3" med sine tolkninger av hva fremtidens DE skal bli. Jeg synes i grunnen ikke at det er så galt. Personlig har jeg god tro på at "Gnome Shell" og "Cinnamon" blir gode DE. "Unity" er jeg mere skeptisk til. KDE har aldri vært "my cup of tea", men det er bare min smak. KDE er ikke dårlig av den grunn. Freedom of choice Lenke til kommentar
Del Skrevet 3. februar 2012 Del Skrevet 3. februar 2012 Kan du ikke slutte å lyve om betaversjoner når du ve godt at det som havner i Arch-repoet er det som er lansert som release av KDE? (Noe som også er, åpenbart, en gedigen løgn.)Jeg lyver praktisk talt aldri. Siste jeg testet Arch var installeren buggy som faen, støttet ikke Qemu/KVM installering uten seriøst knot. Hva du testet på din Arch boks vet jeg heller ikke, men jeg får ta deg på ditt ord.Om bugrapportene man poste ble behandlet før det gikk 18mnd (utover å assigne den til noen)Hm, kan du vise meg den bug-rapporten du rapporterte som du var misfornøyd med? Det kan være mange grunner til at en bug-rapport ikke blir behandlet.hadde det kanskje fristet mer å rapportere bugs. Likedan hvis den KDE-bugrapporteringsboksen som dukker opp ved kræsj en eneste gang (av godt over hundre) hadde resultert i noe annet en "Det er ikke nok informasjon til å lage en bug-rapport"...Er ikke dette hakk i plata? Har jeg ikke tidligere forklart deg at utviklerpakker må installeres? Eller var det slik at du fant et program en gang hvor den automatiske rapporteringsfunksjonen ikke funket slik den er tiltenkt? Uansett begynner jeg å bli sliten av å svare på slikt.Det eneste QT-programmet jeg bruker nå er Skype og Kopete, og Kopete er også fullstendig ubrukelig fordi det mangler UPnP-funksjon. I 2012, et IM-program. Jeg klør meg i hodet.Ja, for de andre IM'ene på linux har jo vært så fordømt mye bedre, ikke sant? Til din informasjon er KDE i ferd med å gå over til Telepathy, så ikke forvent kjapp utviklingstakt på Kopete fremover heller. http://www.kdenews.org/2012/01/28/kde-telepathy-releases-first-beta-version Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 3. februar 2012 Del Skrevet 3. februar 2012 Det er bare irssi som gjelder på im-fronten. 4 Lenke til kommentar
oj88 Skrevet 3. februar 2012 Del Skrevet 3. februar 2012 (endret) Da er SpotCommander 2.0 ute. Mer avansert søking er den største nyheten (artister, sanger, album, vise sanger på album, vise detaljer for sanger og album osv.), samt at hva som spilles nå hentes rett fra Spotify-programmet, med de fordeler det har. Video (velg 1080p og fullskjerm) Skjermbilder Nedlasting og changelog De som har sett den gamle videoen kan hoppe til 1:55 for å få med seg det nye. Endret 3. februar 2012 av oj88 2 Lenke til kommentar
JRL Skrevet 3. februar 2012 Del Skrevet 3. februar 2012 (endret) hmm, noen som har erfart at conky ender opp på tv-en koblet til pc-en gjennom hdmi, men ikke på pc skjermen? vist jeg starter conky nå, så kommer det ikke opp noe, men vist jeg plugger i hdmi kabeln, så er den plutselig på tv-en. edit: altså, ved første conky start, var hdmi koblet til. da dukket den opp på tv-en. men når jeg dro den ut, å starter på nytt, så går den automatisk mot hdmi. Endret 3. februar 2012 av JRL Lenke til kommentar
Kaymeerah Skrevet 4. februar 2012 Del Skrevet 4. februar 2012 (endret) Conky er ett merkelig program. Husker du det programmet jeg ikke fikk til å funke uten å skrive en fil som conky brukte cat til å lese fra (desktop tråden)? Jeg fant ut hvorfor. Conky nekter å akseptere output fra noe annet enn printf, selv om du bruker samme output som printf bruker. Ofte må conky tvinges til å gjøre noe fra ett annet program, jeg må bruke Window Rules i Compiz for å få Conky til å oppføre seg slik som jeg vil at det skal, selv om conky har funksjonene jeg trenger innebygd. Endret 4. februar 2012 av Kaymeerah 1 Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 4. februar 2012 Del Skrevet 4. februar 2012 Jeg lyver praktisk talt aldri. Siste jeg testet Arch var installeren buggy som faen, støttet ikke Qemu/KVM installering uten seriøst knot. Hva du testet på din Arch boks vet jeg heller ikke, men jeg får ta deg på ditt ord. Da følger du bare særdeles dårlig med. Det har blitt sagt veldig mange ganger i denne tråden, og flere ganger til deg spesielt i forbindelse med KDE-diskusjoner, at Arch ikke putter betaversjoner i vanlige repo. Til gjengjeld havner oppdateringer/nye versjoner der omtrent så fort det er lansert upstream og pakket/grovtestet. (Og da kun testet i forhold til om det herper noen andre ting i systemet, ikke om det som er lansert upstream er alpha quality dogshait som ikke burde vært kalt en release-versjon). Det er en grunn til at Ubuntu som regel shipper med en nyere lansert linuxkjerne enn lansert KDE-versjon. Noe er ikke klart for prime time uansett hvor mye lansert det er, men det er ikke en dømmende rolle Arch tar på seg - noe som forresten fungerer overraskende greit med unntak av de to første releasene av Gnome 3 og samtlige versjoner av KDE lansert i manns minne. (>) Men jeg må si jeg egentlig regnet med at du va oppdatert nok på KDE-fronten til å vite hva som var lansert og hva som var beta, eller i hvert fall bukte tre sekunder på å sjekke hva som var lansert før du mente at noen andre klaget på beta-software. Om bugrapportene man poste ble behandlet før det gikk 18mnd (utover å assigne den til noen)Hm, kan du vise meg den bug-rapporten du rapporterte som du var misfornøyd med? Det kan være mange grunner til at en bug-rapport ikke blir behandlet. Har vi ikke vært innom disse gcal-plugin-bugsene mange nok ganger fra før tidligere i tråden? hadde det kanskje fristet mer å rapportere bugs. Likedan hvis den KDE-bugrapporteringsboksen som dukker opp ved kræsj en eneste gang (av godt over hundre) hadde resultert i noe annet en "Det er ikke nok informasjon til å lage en bug-rapport"...Er ikke dette hakk i plata? Har jeg ikke tidligere forklart deg at utviklerpakker må installeres? Eller var det slik at du fant et program en gang hvor den automatiske rapporteringsfunksjonen ikke funket slik den er tiltenkt? Uansett begynner jeg å bli sliten av å svare på slikt.Jeg har selvfølgelig installert alt av pakker som KDE-verktøyet selv mener skal installeres for å sende bugrapporter, noe som i arch sitt tilfelle (etter å ha installert KDE-gruppen med pakker) kun inkluderer gdb, dersom man ikke har installert den fra før. Full debug logg har alltid vært tilsynelatende tilgjengelig , likedan har jeg så godt som alltid svart at jeg kan reprodusere bugen nøyaktig, enten fordi det stemmer, eller fordi jeg lurer på om jeg kanskje DA endelig kan få bruke den til å plage en bugrapport. Man blir jo nysgerrig, og vil teste ut om den bare er til pynt. Arch har ikke uvanen Debian-baserte distroer gjerne har med å dikte opp at en upstream pakke egentlig er to eller tre ulike pakker (pakken selv, dev-pakken (i realiteten inkludert i releasen selv, men hvorfor ikke hakke den kunstig i to for å spare 12kb med plass?) og en eller annen kvasi-meta-pakke). Programmer/prosesser/tjenester som har krasjet inkluderer Kwin, plasma-desktop, panelet, plasma-x, plasma-y, prosess jeg ikke husker navnet på men som med svært ujevne oppdateringsmellomrom henger seg 70% av gangene jeg velger å skru av maskinen (kun derosm jeg er i KDE) KDE networkmanager plamsa-apleten, og kde plasma-workspace-handler(? usikker på navnet, den som er ansvarlig for å bytte mellom desktop modus). Jeg tror rett og slett du har blitt litt blind av å bruke Debian/buntu-varianter som bruker "utdaterte", muligens heavy patchede? versjoner av KDE, og er blit blind for hva slag bugget drit de faktisk trykker ut av release-kanalen () sin i utgangspunktet. Det eneste QT-programmet jeg bruker nå er Skype og Kopete, og Kopete er også fullstendig ubrukelig fordi det mangler UPnP-funksjon. I 2012, et IM-program. Jeg klør meg i hodet.Ja, for de andre IM'ene på linux har jo vært så fordømt mye bedre, ikke sant? Til din informasjon er KDE i ferd med å gå over til Telepathy, så ikke forvent kjapp utviklingstakt på Kopete fremover heller. Jeg vet faktisk ikke om ståa er noe bedre i andre linux IM-klienter, men jeg vet at det har eksistert godt dokumenterte opensource UPNP-biblitker for linux i C med flere eksempelprogrammer siden 2007, og at både transmission og Ktorrent (samt andre KDE/QT og GTK.-apps har brukt det i "evigheter", og jeg anser det fortsatt som en fullstendig basic, grunnleggende funksjon i et hvert IM-program som bruker protokoller som støtter det. Nå fikk jeg forøvrig nesten lyst til å prøve telepathy, men da får jeg vel kjeft for å klage over beta-software om jeg får problemer, ettersom det faktisk ER i beta. Er forøvrig ganske trøtt og langt fra edru, så beklager om noe her ble helt på halv tolv, men jeg sjekket nå mine innlegg mens jeg varmet meg nattmat, og så gikk det som det går. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 4. februar 2012 Del Skrevet 4. februar 2012 Ironisk nok har du aldri hatt så få tastefeil før. Lenke til kommentar
FraXinuS Skrevet 4. februar 2012 Del Skrevet 4. februar 2012 Det er ikke nok å bare installere gdb for å få brukbare bug-rapporter. Debug-informasjon er som standard strippet vekk fra kde-pakkene i Arch. For å få brukbare bug-rapporter må du rekompilerer kde-pakkene med -DCMAKE_BUILD_TYPE=debugfull Jeg brukere også Arch og KDE 4.8 har vært den beste releasen hittil for meg. Kwin føles mye raskere og jeg kan bruke blur-effekten uten at ting blir tregt. Det eneste er at Outline-effekten gjør ting veldig tregt, men det er bare å disable den. Dolphin har også blitt raskere. Og alt er veldig stabilt, jeg husker ikke engang sist jeg opplevde kde-krasj. Lenke til kommentar
Del Skrevet 4. februar 2012 Del Skrevet 4. februar 2012 Hm, kan du vise meg den bug-rapporten du rapporterte som du var misfornøyd med? Det kan være mange grunner til at en bug-rapport ikke blir behandlet. Har vi ikke vært innom disse gcal-plugin-bugsene mange nok ganger fra før tidligere i tråden?Jo, og den koden var aldri en del av KDE, det var en utvikler som forsvant. I mellomtiden har Google lagt inn støtte for caldav i sin kalender, hvilket løser dine problemer der på en god måte. Nå ble jeg oppmerksom på et prosjekt som blåser nytt liv i akonadi-google plug-in i jula. Sikkert mange som er interessert i denne siden den gir flere kalendre i tillegg til synkronisering av kontakter. Bakgrunnen for denne fins her: http://www.progdan.cz/category/akonadi-google/ KDE siden finner du her: https://projects.kde.org/projects/playground/pim/akonadi-google Koden er såvidt jeg kan se nå godt vedlikeholdt, og burde funke godt for de fleste. NgZ, legg nå endelig merke til at denne ligger i playground. Dette betyr at koden ansees som eksperimentell uansett hvilket versjonsnummer resten av KDE har. Den er også et enmanns-prosjekt, så eventuell dissing av KDE basert på dårlig oppfølging der er lite konstruktivt. Lenke til kommentar
JRL Skrevet 4. februar 2012 Del Skrevet 4. februar 2012 Conky er ett merkelig program. Husker du det programmet jeg ikke fikk til å funke uten å skrive en fil som conky brukte cat til å lese fra (desktop tråden)? Jeg fant ut hvorfor. Conky nekter å akseptere output fra noe annet enn printf, selv om du bruker samme output som printf bruker. Ofte må conky tvinges til å gjøre noe fra ett annet program, jeg må bruke Window Rules i Compiz for å få Conky til å oppføre seg slik som jeg vil at det skal, selv om conky har funksjonene jeg trenger innebygd. ok, har ikke mye erfaring med conky, men har satt det opp før, uten at dette har vært noe problem. når jeg kjører conky fra terminal, så sier den først: Conky: desktop window (1000022) is subwindow of root window (15d) Conky: window type - override kan det være at det er noen setting som sier at laptop skjermen ikke er min hovedskjerm, og conky sendes så til den andre? Lenke til kommentar
Kaymeerah Skrevet 4. februar 2012 Del Skrevet 4. februar 2012 (endret) Prøv å skifte override til feks. desktop? EDIT: Jeg har enda ikke helt funnet ut av hvordan conky faktisk oppfører seg. I min erfaring er det veldig vanskelig å forutsi oppførselen til programmet. Endret 4. februar 2012 av Kaymeerah 2 Lenke til kommentar
JRL Skrevet 4. februar 2012 Del Skrevet 4. februar 2012 nei. men gjorde det nå. og det fungerte Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 4. februar 2012 Del Skrevet 4. februar 2012 Ironisk nok har du aldri hatt så få tastefeil før. Hehe, jeg var veldig OBS på det. Så lenge jeg skriver sakte, går det stort sett greit. Laptoptastaturet mitt er dessverre rimelig elendig (og mitt forsøk på å ta av alle tastene og rense det gjorde heller saken verre), lurer på om jeg bare må kjøpe et nytt. Men det kommer jo ikke til å være så veldig mye bedre, for tastaturet var ganske crappy nytt og. Men da var det i det minste ikke like ille på å la være å registrere halvparten av tastetrykkene, selv om det var ekkelt å skrive på. Lenke til kommentar
Kaymeerah Skrevet 5. februar 2012 Del Skrevet 5. februar 2012 nei. men gjorde det nå. og det fungerte Override er en merkelig type btw, jeg har opplevd at Conky hører på WM med override, og jeg har opplevd at conky ikke hører på WM med override. Som sagt, det er ett merkelig program. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå