Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Noen anbefalninger til meg?

ssh -X ?

 

Noen anbefalninger til meg?

Eneste som gjelder er FreeNX, xrdp kan prøves ut, men virker ikke like stabilt som FreeNX. Alikevel er xrdp kjekk å ha, hvis man tilfeldigvis skulle komme på en Windows maskin(ingen problemer med å kjøre begge 2).

 

Takker for tipsene. Vil prøve de ut over de neste dagene.

 

Skal du styre en bruker som allerede er logget inn på desktop, eller skal du logge inn på desktop via remote desktop?

Må bli å ta det fra loginscreen. Men får se litt. Skal kjøre virtualbox på en server. Har kjørt det headless i et halvt års tid, men syes det blir så klønete med snapshots o.l. via CLI. Liker også tanken på å ikke ha SSH tilgjengelig på VM-ene, kun grafisk terminal rett fra virtualbox-serveren, og inn til den får man kun koblet seg til med SSH eller kryptert "remote desktop".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Ubuntu fant ikke drivere til nettverkskortet mitt, og klarer da selvfølgelig heller ikke å gå på nettet for å laste ned denne. Har derimot fått lastet den ned via nettsiden og lagt på en usb disc, men aner ikke hvordan jeg installerer driveren derifra med ubuntu. What to do? Aldri holdt på med ubuntu/linux før og aldri gjort noe spesielt terminalbasert.

 

Edit, se her ja:

 

"

Wireless

 

The Intel wireless controller in the HP 6730S is not yet supported by any current Linux distributions. Support will only be added in the upcoming kernel 2.6.27 so you will need to wait for its release.

"

 

edit: den har jo komt ut! kjører jeg en gammel ubuntu versjon da?

 

Edit: nei har 11.10...

 

Kom hit: 3.2. Driver looks ok, device disabled

Her: https://help.ubuntu.com/community/WifiDocs/WirelessTroubleShootingGuide/Drivers

Noe tips?

Endret av danba
Lenke til kommentar

Måtte krype til korset og rote frem en kabel, da funket det helt greit. Hva skal jeg gjøre nå? Noe artige greier å finne på når en først har ubuntu? ;)

 

Er du sikker på at du har Intel trådløs-kort. Mange HP har Broadcom. 6730s leveres enten med Intel eller med Broadcom. Har du Broadcom ville jeg avinstallert driveren du har nå, og prøvd å installere både b43-fwcutter og firmware-b43-installer fra Synaptic.

Lenke til kommentar

Må bli å ta det fra loginscreen. Men får se litt. Skal kjøre virtualbox på en server. Har kjørt det headless i et halvt års tid, men syes det blir så klønete med snapshots o.l. via CLI. Liker også tanken på å ikke ha SSH tilgjengelig på VM-ene, kun grafisk terminal rett fra virtualbox-serveren, og inn til den får man kun koblet seg til med SSH eller kryptert "remote desktop".

 

Ja, da er nok NX tingen. Du kan bruke FreeNX eller NoMachine NX sin gratis-versjon. Har best erfaring med sistnevnte (så vidt jeg husker):

http://www.nomachine.com/select-package.php?os=linux&id=1

 

NoMachine NX-klient:

http://www.nomachine.com/download-client-linux.php

Endret av oj88
Lenke til kommentar

Satt og skulle finne noe i en superlang streng (output fra ps, en java-prosess med en milliard parametre), og siden alt kom på én linje var det ikke til særlig stor hjelp å bruke grep.

 

Lagde defor et "highlight"-script som leter etter en forekomst i teksten og farger den gul, tenkte at det kanskje kommer til nytte for noen andre, så legger det ut her:

#!/usr/bin/env bash
HIGHLIGHT=`echo -e '\033[43m\033[30m'`
NORMAL=`echo -e '\033[0m'`

sed -e "s/$1/$HIGHLIGHT&$NORMAL/"

 

Eksempel:

post-34885-0-02554000-1327801867_thumb.png

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Problemet da blir jo så klart amd gpu'en da. Funker bra til enkel 3D, med fri driver. Men forderdelig 2d ytelse med offisiell driver. Kommer nesten alle gode maskiner med enten kun intel eller nvidia optimus om dagen? Kan få inntrykk av det ihvertfall. Noen som veit om en god maskin med ihvertfall 1600x900 oppløsning i5 eller i7 og ihvertfall 6 GB minne, helst 8 og kun nvidia gpu?

 

Edit : Makspris 9000,-

Endret av rocknrolf77
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...