Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Over til noe annet: Noen som har erfaring med Sandy Bridge som en linux-htpc med xbmc? Tenker server og htpc i samme boks. Er GPU-en i en i5 2500K god nok til å avlaste cpu-en i stor grad under linux med siste xbmc?

 

Det viser seg at amenti gir en god faen i at komponentene mine som ble kjøpt fra demhar tatt kvelden, siden det var gamle konkursrammede amentio. Så jeg må firholde meg til EN produsents egen garantiordning for HK og en annens for CPU, og jeg aner ikke engang hvem av dem som er gpen.. Like greit å kjøpe nytt. :p

Delvis relatert til SB gen2 GPU spørsmålet ditt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, jeg og innbilte meg at det bare var første generasjon som hadde problemer med hw-dekoding a visse ting, men alltid greit å spørre om sånt her når man skal kjøre linux, for det kan alltids være non sære bugs eller quirks som windowsfolket ikke kjenner til.

 

I tillegg ser det ut som om bitstreaming av HD-audio kan være på vei, takket være noen ildsjeler, men det er vel neppe noe jeg får se i xbmc eden...

Lenke til kommentar

Edit:

Etter mye knoting ser det ut som jeg har fått fixa meg tilbake til vanlig booting til desktop. La inn nyeste (recommended) driver å.

Men er nesten redd for å prøve å få fixa hdmi nå :p

 

Om du ikke kommer inn på desktop etter å ha lagret til den filen kan du fikse det slik:

 

Logg inn i terminal og kjør disse kommandoene:

sudo rm /etc/X11/xorg.conf
sudo shutdown -r now

 

Hvilken driverversjon kjører du nå? Det er jo tydeligvis en bug i den driveren du kjører når HDMI fungerer fint med en annen. Er det slik at du ønsker å kjøre med HDMI permament tilkoblet?

 

Veldig beleilig at du hadde skrevet disse kodene her, da jeg fikk en blank skjerm etter at jeg tok en upgrade opp til 11.04. Det ble fixa med kodene :p

 

Med 11.04 så funker HDMI med en gang. og bildet ser bra ut. Men jeg får ikke lyd på HDMI. Jeg har høyalere plugget i pc-en, så det er ikke noe stort problem.

Lenke til kommentar

"remote desktop" kun fra linux til linux. Ikke noe Windows involvert. God kryptering i protokollen hadde vært fint. Skal primært kun brukes på LAN, men vil av og til benyttes over intenett (da typisk med grei båndbredde, >10Mbit begge veier).

 

Som jeg forstår det er RDP lukket, og utviklet av MS. VNC får man åpne varianter av, men er lite effektiv.

 

 

Noen anbefalninger til meg?

Lenke til kommentar

Et lite spørsmål om filsystemer. Har tenkt å laste ned og pakke ut freedb databasen. Den består av en filstruktur med uhorvelig mange filer i noen få kataloger, så en standard ext3/ext4 går "full" pga ev den.

 

Så da er spørsmålet - bruke et annet filsystem som tåler hundretusener av filer i en og samme katalog (som standard), eller lage et ext4 system som tåler det? I såfall hvilke argumenter trenger jeg da?

 

(kunne sikkert googlet litt, men ser dette som en unnskyldning for å prøve et annet filsystem)

 

På Fedora 16 hvis noen lurer. Nå er det mulig jeg har kun prøvd dette på ext3 ....

Lenke til kommentar

Jeg hørte ikke spesielt etter, men jeg kan ikke huske noe forskjell fra da jeg gikk fra ren ALSA til Pulseaudio. Var i allefall helt umulig å høre på musikk uten Pulseaudio da jeg ikke fikk ALSA til å kjøre lyd fra mer enn ett program om gangen. Virka som om den sparte opp på lydene som egentlig skulle komme mens ett annet programm okkuperte lydkortet og spyttet dem ut samtidig så fort anledningen bød seg mellom f. eks to sanger. Mulig jeg kunne ordna det med litt konfigurering, men de tipsene jeg fant i Wikien til Arch hjalp i allefall ikke.

Lenke til kommentar

 

Veldig beleilig at du hadde skrevet disse kodene her, da jeg fikk en blank skjerm etter at jeg tok en upgrade opp til 11.04. Det ble fixa med kodene :p

 

Med 11.04 så funker HDMI med en gang. og bildet ser bra ut. Men jeg får ikke lyd på HDMI. Jeg har høyalere plugget i pc-en, så det er ikke noe stort problem.

 

Husk at 11.10 er nyeste :-) Jeg har aldri brukt muligheten for å oppgradere Ubuntu (kjører alltid ren installasjon med backup av det viktige). Mulig det funker greit, men det er jammen mange som har problemer med det også (bare sånn i tilfelle noe ikke fungerer som det skal).

 

Du skal kunne få lyd fra HDMI ved å gå i lydinnstillingene > output og velge HDMI der. Passthru (skikkelig surround) er derimot en helt annen ting (i alle fall på 10.04, men det funker fint uten PulseAudio med litt knoting i ALSA). Med mindre du har PC-en koblet til et surround-anlegg og ser på filmer med AC3 osv så er ikke passhtru noe å styre med.

 

Noen anbefalninger til meg?

 

Skal du styre en bruker som allerede er logget inn på desktop, eller skal du logge inn på desktop via remote desktop?

Endret av oj88
Lenke til kommentar

Et lite spørsmål om filsystemer. Har tenkt å laste ned og pakke ut freedb databasen. Den består av en filstruktur med uhorvelig mange filer i noen få kataloger, så en standard ext3/ext4 går "full" pga ev den.

 

Så da er spørsmålet - bruke et annet filsystem som tåler hundretusener av filer i en og samme katalog (som standard), eller lage et ext4 system som tåler det? I såfall hvilke argumenter trenger jeg da?

 

(kunne sikkert googlet litt, men ser dette som en unnskyldning for å prøve et annet filsystem)

 

På Fedora 16 hvis noen lurer. Nå er det mulig jeg har kun prøvd dette på ext3 ....

Ingen som kunne svare her, tydeligvis ;)

 

Men jeg har funnet ut av hva som var årsaken - et filsystem med alt for få inoder tilgjengelig (må ha plass til 3.14m filer fordelt på 11 kataloger - er ikke mer enn 13GB med data!).

 

Dette er på en gammel ext2 partisjon, så løsninger er å ta backup og lage en ny på ext4 - splitter sannsynligvis i 2 der den ene er dedikert til denne databasen. Da med blokkstørrelser og inode antall som passer til de reelle dataene.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...