Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Driveren jeg bruker er "Recommended" på additional drivers og sier den er oppdatert. Skjermkortet er et nvidia geforce 9400m. Graphics driver vendor's tool er: NVIDIA X Server Settings, og jeg skjønner meg ikke helt på det. Sliter veldig med å "Apply" settings. etc.

Programmet kommer inn med den proprietære NVIDIA-driveren og er anbefalt å bruke på NVIDIA-kort. Det gir deg langt flere muligheter enn det andre som følger med Ubuntu.

Hva er det ikke du skjønner med programmet? Gå til "X Server Display Configuration" og sett ting opp sånn som du vil. TV-en din skal komme opp der om den er tilkoblet, og du kan velge TwinView for å utvide skrivebordet. Velg "Save to X configuration file" hvis du vil gjøre endringen permanent (du må logge ut/inn for at endringer der skal gjelde). Hvis det bare er midlertidig trykker du bare Apply.

Skjønte ikke helt forskjellen på save to config file, og apply. men den er grei.

Jeg får fortsatt ikke signal over til tv-en. Jeg har testa både twin view og separate screen, uten at det later til å skje noe. Når jeg er i twin view, så glir musa ut av skjermen etc, men jeg får ikke signal. I teorien skulle det være å bare trykke inn Fn+F5. Men det ser ikke ut til å skje noe da.

legger til screenshot av nvidia x serv.

http://gallery.legionhq.org/v/usergal/jrl/nvidiaxserv.png.html?g2_imageViewsIndex=1

Endret av JRL
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var rart. Det kan jeg nok ikke svare deg på. Regner med TV-en er rett innstilt.

Apply bare setter innstillingene i gjeldende sesjon, men så fort du starter maskinen på nytt vil de ikke gjelde lenger. Lagrer du til xorg.conf vil innstillingene gjelde også etter at du logger ut/starter maskinen på nytt. Du kan jo prøve det bare for å sjekke (lagre til fil, starte på nytt).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det var rart. Det kan jeg nok ikke svare deg på. Regner med TV-en er rett innstilt.

Apply bare setter innstillingene i gjeldende sesjon, men så fort du starter maskinen på nytt vil de ikke gjelde lenger. Lagrer du til xorg.conf vil innstillingene gjelde også etter at du logger ut/starter maskinen på nytt. Du kan jo prøve det bare for å sjekke (lagre til fil, starte på nytt).

Jeg prøvde nå å legge inn den eldre driveren, 173. Da kom bildet opp med en gang. Jeg eksperimenterte litt med twinview og dual screen. Og hadde problemer med begge, men problemet mitt nå, er at etter at jeg lagret dual screen settingen, og jeg re-logget, så booter pc-en opp i terminal.

Hvordan kommer jeg til vanlig desktop?

Edit:

Etter mye knoting ser det ut som jeg har fått fixa meg tilbake til vanlig booting til desktop. La inn nyeste (recommended) driver å.

Men er nesten redd for å prøve å få fixa hdmi nå :p

Endret av JRL
Lenke til kommentar

Edit:

Etter mye knoting ser det ut som jeg har fått fixa meg tilbake til vanlig booting til desktop. La inn nyeste (recommended) driver å.

Men er nesten redd for å prøve å få fixa hdmi nå :p

Om du ikke kommer inn på desktop etter å ha lagret til den filen kan du fikse det slik:

Logg inn i terminal og kjør disse kommandoene:

sudo rm /etc/X11/xorg.conf
sudo shutdown -r now

Hvilken driverversjon kjører du nå? Det er jo tydeligvis en bug i den driveren du kjører når HDMI fungerer fint med en annen. Er det slik at du ønsker å kjøre med HDMI permament tilkoblet?

Endret av oj88
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Driveren jeg har nå er 260.19.06.

Nei HDMI skal ikke være permament tilkoblet. Bare av og til for fotball streams.

Ok, da trenger du ikke å lagre til xorg.conf. Bare åpne NVIDIA-innstillingene og velg TV-en de gangene du skal se fotball.

Du sa du fikk bilde med en eldre driver, men også at du hadde problemer. Hvilke?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Med den eldre driveren, så ble fargene helt fucked i twin view. f.eks så ble alle personer blå. avatar stil.

I den andre, så funka d relativt godt, men bildet lagget litt, og det kom hva jeg bare kan beskrive som en stripe over skjermen, nesten som om bildet ble splittet og usentrert langs stripen.

Lenke til kommentar

Med den eldre driveren, så ble fargene helt fucked i twin view. f.eks så ble alle personer blå. avatar stil.

I den andre, så funka d relativt godt, men bildet lagget litt, og det kom hva jeg bare kan beskrive som en stripe over skjermen, nesten som om bildet ble splittet og usentrert langs stripen.

Du kan prøve å oppgradere til nyere driver. Du må da legge et PPA som legger ut nyere drivere, og du kan gjøre det med denne kommandoen:

sudo add-apt-repository ppa:ubuntu-x-swat/x-updates

Så skal driveren bli installert om du oppdaterer systemet (tror jeg, ellers må du legge den inn manuelt). Det ser du.

PS: Du må reboote når driveren er installert.

Endret av oj88
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

http://www.markshuttleworth.com/archives/939

Hva tenker dere om tankene til Mark Shuttleworth angående Ubuntu 12.04?

Jeg tror dette er å skyte seg selv i foten. Ubuntu har hatt en stor fordel av at nybegynnere har hatt lett for å forstå, samt. At Windows-brukere kjenner seg igjen.

Jeg tror dette er et skritt i feil retning, men det synes jeg egentlig om Unity også som ikke ser ut til å plage folk nevneverdig.

Lenke til kommentar

http://www.markshuttleworth.com/archives/939

Hva tenker dere om tankene til Mark Shuttleworth angående Ubuntu 12.04?

Jeg tror dette er å skyte seg selv i foten. Ubuntu har hatt en stor fordel av at nybegynnere har hatt lett for å forstå, samt. At Windows-brukere kjenner seg igjen.

Jeg tror dette er et skritt i feil retning, men det synes jeg egentlig om Unity også som ikke ser ut til å plage folk nevneverdig.

Ubuntu har vært på sykkel/bær-tur lenge nå. Men der har forsåvidt KDE og Gnome også vært en stund nå. Det største problemet er at de har gitt totalt beng i gamle brukere og trykker deres mer eller mindre gode ideer over hodene på folk.

Når man ser på hvor populære Mint har blitt på kort tid, så er det jo et klart hint om dette er feil retning...

Lenke til kommentar

Synes det så ut som en langt mindre katastrofe enn Unity, som er, i sin nåværende tilstand, et imponerende elendig makkverk.

Men problemer er vel fortsatt: Ubuntu lager sine egne standarder, ingen programmer er kompatible med dt ut av boksen, og man må lage en Ubuntu-versjon og en "ekte linux(:p)"-versjon av all software til linux. Snart regnes det vel ikke lenger som en del av GNU/Linux en gang.

Lenke til kommentar

Jeg synes for så vidt det bare er positivt at det nå utvikles nye DE til linux. Den som vil holde seg til det gamle kan fortsatt velge det. LXDE og XFCE er begge gode valg for dem som fortsatt vil ha windows 2000 style. Gnome 3 med Cinnamon lover godt for dem som sverger til tradisjonell gnome. Gnome shell er i rivende utvikling, og nye extensions dukker opp hele tiden. Enkelte liker til og med Unity, og utviklingen stopper nok ikke med det første. Jeg antar mye faller på plass i løpet av de neste 6-12 måneder. Mest spennende er kanskje hvordan Ubuntu skal kunne klare å levere en LTS-versjon som er brukbar allerede i april.

KDE, E17, openbox etc ikke nevnt, men heller ikke glemt.

Lenke til kommentar

Helt ærlig forstår jeg ikke hva dere whiner etter. Har brukt Unity siden 11.04 (noe som i grunn føles fryktelig lenge siden, men det er jo ikke gang et år siden :/), bytter nå i 11.10 mellom gnomeshell og unity og har i det store og hele svært få problemer med det. Til desktopbruk fungerer både gnomeshell og unity helt ypperlig, laptopene mine storkoser seg med Unity og jeg kunne aldri tenkt meg å gå tilbake til Gnome 2.

Både unity og gnomeshell gjør nøyaktig det jeg forventer av dem, og om det er noe jeg skal sette fingeren på må det være de til tider svært gapende hullene i Gnome 3 kontra Gnome 2, selv om dette naturligvis er ting som tettes etterhvert som tiden går.

Alle sammen sitter og hyler og skriker om hvor forferdelig både det ene og det andre er, men hva er det -egentlig- som plager dere?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...