Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror hun greier seg så lenge hun ikke må GJØRE noen ting. Autmatisk varsling av oppdateringer så man bare trykker OK er et must, at det er mulig for meg å fjernstyre er vel også et must.

*buntu på en SSD med 4GB har jeg egentlig litt liten tro på. Det viser seg at 901-en har to SSD-er,en på 4GB og en på 16GB. Litt usikker på hvordan man skal løse dette, egentlig.

Nå har jeg generelt liten tro på *buntu på maskiner med så påass svak maskinvare, men det er kanskje bare meg. :p

De fleste *ubuntu-variasjoner med LXDE vil gå greit. Min Zorin OS Lite fyller 3,3 gb. Partisjoner slik at / er på 4 gb disken, og /home og swap på 16 gb disken. Legg inn Jupiter og jupiter-support-eee, så kan du enkelt skifte oppløsning og power mode. Linux Mint LXDE og Zorin OS Lite kommer med de fleste codec'er ferdig installert, på mange andre må du legge inn disse selv. Som regel nok å installere *ubuntu-restricted-extras. TV2 bruker foreløpig silverlight, og det funker dårlig i linux. NRK fungerer bra.

Lenke til kommentar

Trenger litt support til familiesupport her. :p

Den minste lillesøsteren har arvet en EeePC, en EEE 901 for å være eksakt. Denne kommer med noe håpløst ekstrem-jalla Xandros skjit som tydeligvis ble discontinued i 2009... Hva skal man stappe innpå den i stedet?

Det viktigste er jo at hun kan se crappy tv-serier på nett og chatte med alle venninnene hun traff irl på skolen for to timer siden, lese tegneserier og sånt..

Hvilken distro går man for? Eller skal jeg evt. bare få lagt inn XP?

Trenger i tillegg tips til noe nanny-software (uansett hva jeg går for), så hun ikke trykker på en link noen har feilstavet og plutselig ser tre afroamerikanere trippelenetrere en dverg elns, det er jo ikke helt bra i barneskolalder...

Ubuntu 10.04.

• Liker 1
Lenke til kommentar

En liten forsinket halvårlig statusoppdatering på mine foreldres to maskiner med Ubuntu 10.04 LTS.

Jeg startet de, kjørte sudo aptitude safe-upgrade, slo de av. Om jeg husker rett er det omtrent seks og tretten måneder siden forrige "service" hvor jeg gjorde det samme. (De får automatisk sikkerhetsoppdateringer)

Lenke til kommentar

Hadde en Eee900, som er enda tregere enn 901, og hadde ærlig talt null problemer med å kjøre Gnome, det var kjapt og responsivt. Verre med applikasjonene man bruker, som browseren etc..

Hadde riktignok oppgradert maskinen til 2GB RAM, det kan jo ha hatt litt å si, men Gnome (2) er ikke SÅ tungt.

Lenke til kommentar

Du kan kjøre Windows 7 på Asus eee 901, hvis du vil. Men skal du multi-taske litt, vil du fort merke treghet i systemet. Du kan fint kjøre Gnome også, men du merker god forskjell vs LXDE.

Minneforbruk LXDE med 3 faner i Google Chrome, vg.no, hardware.no og nrk nett-tv direkte, 301 mb.

Minneforbruk Gnome 2.32 med samme belastning, 501 mb.

Minneforbruk Gnome 3.2 / gnome shell med samme belastning, 514 mb.

Lenke til kommentar

Herregud så bra XBMC er! :D Er helt sjokkert! :wee: Har nå satt det opp slik at det søker igjennom etter filmer og TV-serier. Hvorfor har jeg ikke gjort dette før? :D

Neste steg blir å rippe alt av DVD-er og serier over på maskinen, men der er jeg helt blank. Noen som kan gi litt tips på hva som er best/enklest å bruke for denne oppgaven? Og hvordan skal ting rippes, format f.eks.?

Og den spiller til og med de gamle iso-filene mine! Herlig! :D

Endret av Xecuter
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Neste steg blir å rippe alt av DVD-er og serier over på maskinen, men der er jeg helt blank. Noen som kan gi litt tips på hva som er best/enklest å bruke for denne oppgaven? Og hvordan skal ting rippes, format f.eks.?

HandBrake funker knall til encoding ihvertfall. Skal funke til ripping også, men har hatt varierende resultater med det - så jeg bruker et program som heter dvdbackup til å kopiere DVDen til en mappe på disken, så encoder jeg til H.264 i mkv-container med handbrake.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Støtter forslaget om Handbrake, så lenge man ikke harAvisynth i linux. :p

H.264 (x.264) er formatet du skal bruke. Angående lyden kan du bare beholde AC3-formatt som ligger på DVD-en.

Bae les deg litt opp på tutorials om hvilke settings osv. om er anbefalt. Bør finnes en del på x.264-forumet, eller diverse torrentsider. :p

Takk for tips til istro, forresten, det ble Peppermint, og hun er allerede kjempefornøyd og spiller sudoku, Habbiz(?) osv som bare det. Men tar fortsatt gjerne i mot tips om nannysoftware og fjernstyringsmuligheter. Etter en litt uheldig episode med storesøsteren for noen år siden, oppdaget vi at det første er veldig kjekt å ha.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for tips til istro, forresten, det ble Peppermint, og hun er allerede kjempefornøyd og spiller sudoku, Habbiz(?) osv som bare det. Men tar fortsatt gjerne i mot tips om nannysoftware og fjernstyringsmuligheter. Etter en litt uheldig episode med storesøsteren for noen år siden, oppdaget vi at det første er veldig kjekt å ha.

Teamviewer er glimrende til fjernstyring. Finnes både til windows og linux.

Anbefaler fortsatt å legge inn Jupiter, slik at du kan kjøre 1024x768 compressed mode på de programmene som krever det.

Lenke til kommentar

Altså, .xfce, .gnome2, .kde. :)

Aha, var den jeg bommet på. Pepermint kjører lxde, og jeg lar henne styre på. Det hadde vært full krise om hun ikke kunne bytte mellom pizelerte, forvrengte bilder av Selena Gomez og Justin Bieber på jevnlig basis.. :p

Kan Teamviewer starte som service/daemon? Ser for meg at det blir krise derosm X nekter å starte, så burde kanskje ha en fallback der og. Skal sjekke Jupiter - de klemmer altså sammen UIet til programmer som egentlig krever <600px i høyden?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...