Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Når det gjelder PulseAudio-feilmeldingen din har jeg ingen anelse hva skyldes, virker som den sliter med en module...

 

Jeg husker ikke riktig hvordan dette gjøres i alsa (tror det kan spesifiseres i .asoundrc med "format"), men det er i hvert fall enkelt nok i PulseAudio: https://wiki.archlin...o_configuration

 

Mener og å huske at dersom du spesifiserer lydkort slik som du har gjort i .asoundrc så vil du ikke kunne mikse lyd fra flere prosesser, noe du har erfart.

 

En annen ting jeg pleier å gjøre er å teste å sende lydfiler direkte til DACen uten å gå gjennom dmix. Dette kan gjøres ved hjelp av aplay. Kjør 'aplay -l' for å få opp alle utganger. Så kan du spille av en lydfil og spesifisere din DAC, eksempel: 'aplay -D hw:1,0 /en/lydfil'. Verdt å teste for å se om du fortsatt får knitring. EDIT: Sjekket nettopp man-filen til aplay, og der står det hvordan du kan spesifisere sample format med 'f' option. Da er det bare å teste med ulike formater og se om knitringen vedvarer :)

Endret av sablabra
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

la inn mint 12. og velkomst vinduet gir mulighet til å legge til "multimedie-kodeker" og å "Oppgradere til DVD-utgaven". når jeg klikker på disse, så kommer det opp at jeg må skrive passord, og etter det, skjer det ingenting. Noen som har peiling på hva problemet er?

Når jeg opplevde det samme i Ubuntu anno 2009 var løsningen å ta opp en terminal og kjøre en "sudo aptitude update" først da pakkelisten som kom med CD var utdatert og GUI-applikasjonen oppdaterte den ikke før den prøvde å legge inn pakker som tydeligvis var omdøpt eller fåt ny URL.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

Great. Våkner til at SSDen mye mulig er korrupt/ødelagt. Kan se den i GParted via Ubuntu live CD, men når jeg booter får jeg masse skumle feilmeldinger. Hadde skrudd den av på normal måte i går kveld, alt gikk fint. Skrur på i dag tidlig, logger inn i KDE, starter litt programmer og boom; alt fryser bortsett fra musa. Prøver litt forskjellige shortcuts men reagerer ikke på noenting så tenker at det kanskje bare er et program som er ødelagt så rebooter. Blir deretter møtt med en hel haug med feilmeldinger som blant annet nevner sector errors og andre skumle saker. Hadde ikke noe kamera tilgjengelig så dette er det jeg har rukket å skreve ned: (henger ikke nødvendigvis sammen da det er mye jeg mangler pga. den bare fortsatte før jeg rakk å skrive)

 

vdev[289] timeout killing udisks-part-id /dev/sdd1

[      	127.854727 end_request: I/O error, dev sdc, sector 12862399
/* flere I/O errors fordelt utover i loggen */

INIT: Id "c3" respawning too fast, disabled for 5 minutes

cannot execute "/sbin/agetty"

/* prøvde her cltr+alt+del */
INIT: cannot execute "/sbin/shutdown"

ata 4.01: status {DRDY ERR}
ata 4.01: status {ICRC ABRT}
/* og mange ting fler jeg ikke rakk */

 

Så ja, får begynne å boote igjen med Parted Magic og prøve å få over backup før jeg prøver noe mer. Jobb nå etterpå så ødelegger jo dagen/helga ganske flott :(

Lenke til kommentar

Jeg ønsket en måte å raskt kunne styre mpd uten å måtte styre med å starte en egen klient, men kun et "nedtrekksvindu" som starter på et øyeblikk. Jeg tenkte derfor å bruke dmenu og mpc til dette, og litt googling avslørte at det fantes mange løsninger allerede, men de passet meg ikke helt. Skrev derfor et lite skript der jeg kjapt kan gå gjennom biblioteket og spillelisten. Det ser omtrent slik ut i bruk:

post-45232-0-94327300-1325297384_thumb.png

 

Dersom noen skulle være interessert la jeg ut skriptet her: http://paste.pocoo.org/show/527994/

Merk at dette er kjapt skrevet, og jeg har ikke rukket å teste det mye enda, så er sikkert flust med småkryp og rar oppførsel :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du ønsker å dele et skript, bør du si vilkårene. Kjapp referanse til kjent lisens eksempelvis. I slike tilfeller vil jeg foreslå public domain (dvs. alle gjør hva de vil med kode snutten). Liten vits med lisenser som GPL med mindre man snakker om et prosjekt med en viss størrelse.

Lenke til kommentar

Trenger litt support til familiesupport her. :p

 

Den minste lillesøsteren har arvet en EeePC, en EEE 901 for å være eksakt. Denne kommer med noe håpløst ekstrem-jalla Xandros skjit som tydeligvis ble discontinued i 2009... Hva skal man stappe innpå den i stedet?

 

Det viktigste er jo at hun kan se crappy tv-serier på nett og chatte med alle venninnene hun traff irl på skolen for to timer siden, lese tegneserier og sånt..

 

Hvilken distro går man for? Eller skal jeg evt. bare få lagt inn XP?

 

Trenger i tillegg tips til noe nanny-software (uansett hva jeg går for), så hun ikke trykker på en link noen har feilstavet og plutselig ser tre afroamerikanere trippelenetrere en dverg elns, det er jo ikke helt bra i barneskolalder...

Lenke til kommentar

Jeg tror hun greier seg så lenge hun ikke må GJØRE noen ting. Autmatisk varsling av oppdateringer så man bare trykker OK er et must, at det er mulig for meg å fjernstyre er vel også et must.

*buntu på en SSD med 4GB har jeg egentlig litt liten tro på. Det viser seg at 901-en har to SSD-er,en på 4GB og en på 16GB. Litt usikker på hvordan man skal løse dette, egentlig.

 

Nå har jeg generelt liten tro på *buntu på maskiner med så påass svak maskinvare, men det er kanskje bare meg. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...