Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Fri og åpen jul til alle på jord. :)

 

Nevø fikk mikroskop med USB-utgang du kan koble til PC.

«Trenger du ikke CD-en?»

«Dette er Linux, du trenger ikke CD, det bare fungerer med en gang!»

 

[76673.588277] usb 1-3: new high speed USB device using ehci_hcd and address 2
[76673.974235] Linux video capture interface: v2.00
[76674.000652] uvcvideo: Found UVC 1.00 device USB2.0 Camera (1e4e:0102)
[76674.002915] uvcvideo: UVC non compliance - GET_DEF(PROBE) not supported. Enabling workaround.
[76674.004783] input: USB2.0 Camera as /devices/pci0000:00/0000:00:1d.7/usb1/1-3/1-3:1.0/input/input7
[76674.007045] usbcore: registered new interface driver uvcvideo
[76674.007054] USB Video Class driver (v1.0.0)

 

vlc -> Media -> Capture Device -> V4L2 = Success

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fri og åpen jul til alle på jord. :)

 

Nevø fikk mikroskop med USB-utgang du kan koble til PC.

«Trenger du ikke CD-en?»

«Dette er Linux, du trenger ikke CD, det bare fungerer med en gang!»

 

[76673.588277] usb 1-3: new high speed USB device using ehci_hcd and address 2
[76673.974235] Linux video capture interface: v2.00
[76674.000652] uvcvideo: Found UVC 1.00 device USB2.0 Camera (1e4e:0102)
[76674.002915] uvcvideo: UVC non compliance - GET_DEF(PROBE) not supported. Enabling workaround.
[76674.004783] input: USB2.0 Camera as /devices/pci0000:00/0000:00:1d.7/usb1/1-3/1-3:1.0/input/input7
[76674.007045] usbcore: registered new interface driver uvcvideo
[76674.007054] USB Video Class driver (v1.0.0)

 

vlc -> Media -> Capture Device -> V4L2 = Success

Du kunne vel også brukt et hvilket som helst vanlig webcam program som f.eks cheese

Lenke til kommentar

Noen som sitter på noen gode testrutinger angående å teste disker? Det at det tar et par døgn å teste per disk gjør ingen ting. Grafisk eller CLI spiller ingen rolle.

 

Har fem-seks disker liggende å slenge (samtlige SATA-disker) der jeg mistenker at et par av de er ok, mens flere av de er defekte på en eller annen måte. Ser for meg noe som skriver til samtlige sektorer på disken og leser tilbake X antall ganger, samt holder øye med om skrive/lesehastigheten blir unromalt treig under dette. Disken vil f.eks ikke være frisk nok til å tas i bruk om den synker til 100KB/s lesehastighet, samtidig som den faktisk klarer å lese og skrive alt som den skal.

Lenke til kommentar

Andre som har dette problemet med Spotify? Begynner å bli veldig lei denne bug'en, og minst like irriterende er det at det er så få andre som har skrevet i tråden og/eller sagt at de har samme bug som gjør at det er svært liten sjangs for at det blir gjort noe med det. På toppen av det hele er Spotify i Arch AUR utdatert, og jeg veit ikke helt hvordan jeg oppdaterer Spotify utifra .bin på Arch.

 

Spotify i Wine bare kræsjer. Feilmeldingen er totalt ubrukelig og finner ingen bedre errorlog.

 

I tillegg til dette har jeg fortsatt problemer med at ALSA kun spytter ut lyd til en process av gangen, så når jeg skal gå i gang med å sette opp Dac'en min så er jeg stygt redd det kan bli et mas. Var hos en kamerat i dag som hadde kjøpt akkurat samme oppsett og det funket fra boot i Ubuntu, så jeg kan jo håpe :p

Endret av Occi
Lenke til kommentar

Har ikke vært borti problemet ditt, Occi, men ang. oppdateringer så tror jeg at Spotify oppdaterer seg selv, også i Linux om jeg ikke husker helt feil om filtillatelser er riktig? Ellers ville jeg tro at du kan endre URLen i PKBUILD, om jeg forstår deg rett.

 

Når det gjelder at alsa kun spytter ut lyd til en prosess av gangen så vet jeg ikke mer enn at jeg har samme problemet selv. Dessuten dør Alsa jevnlig og jeg må kjøre alsacong flere ganger om dagen. Noen ganger hjelper det også å restarta kjøre /etc/rc.d/alsa restart. Skal se mer på det når jeg kommer hjem, men om noen vet noe mer om dette så slenger jeg meg på. Tror jeg har integrert Intel HD lyd eller noe slikt. Arch x64.

Edit: Det har fungert i Arch, så det er håp som du sier ;)

Endret av hakonvl
Lenke til kommentar

Det kan tidvis være et problem med å mixe lyd fra flere prosesser samtidig. Alsa skal ha støtte for det gjennom dmix, men min erfaring er at det ikke alltid fungerer perfekt. En midlertidig løsning kan være å sjekke hvilke prosesser som tar i bruk lydkortet (eksempelvis ved å kjøre 'lsof /dev/snd/*', så kan du eventuelt avslutte prosesser som opptar lydkortet). Dette er selvsagt irriterende å måtte bruke tid på. Det kan være verdt å teste ut PulseAudio, det har i alle fall fungert bra for min del ved de fleste anledninger.

Lenke til kommentar

Bah, kjedelig. Hører knitrelyder i Arch-installasjonen min, uavhengig om det er lavt volum i alsamixer og høyt i amp eller omvendt. Testet nå nettopp på laptopen med Ubuntu Live DVD og der har jeg ikke hørt noen knitring hittil i alle fall (spiller fra CD). Har som sagt ingen sound server á pulsemixer el.l. Har prøvd med null gain (dvs. 100% i alsamixer) og i programmet jeg spiller av musikk i (Spotify/YouTube) uten endring. Prøvde flere USB-porter på den stasjonære uten endring, så med andre ord må det være et software-problem i ALSA. Litt usikker på hva jeg skal prøve videre :\

 

Edit:

Får vel prøve å fikse Pulseaudio, da jeg uansett trenger det for å spille musikk på flere prosesser.

Endret av Occi
Lenke til kommentar

Noen som vet om det går å få Gnome3 til å behandle menyer på samme måte som Unity? Synes Gnome3 stort sett er bedre enn Unity, men jeg savner at Unity flytter menylinja til programmer, lukk/maksimer knapper og window decorations til status linja øverst på skjermen når man maksimerer ett program. Sparer litt skjermplass på små skjermer. Håper dere forstår meg, tuller sikkert litt med terminologien ;)

Lenke til kommentar

Er så drittlei av det her problemet nå og så på toppen av det hele klarte tab'en til chromium å kræsje så jeg mistet all teksten skrevet... Får vel prøve å sette opp Firefox igjen om Chromium ikke snart blir bedre.. Jaja, begynne på nytt:

 

Jeg har ikke nok kunnskap om alsa/pulseaudio (el.l.) til at jeg er helt stødig på konfigurasjonen av de. Slik jeg har det nå har jeg kun satt opp default device i ~/.asoundrc og ikke rørt noe annet. Det nevnes at jeg burde endre rate, men gjøres alt slikt igjennom ~/asoundrc eller finnes det noe GUI som er lettere å jobbe med om man ikke kan syntaxen? Tenkte forøvrig å sjekke ut alsaconf men ble skeptisk når jeg leste dette på wiki.debian: (og har derfor ikke gjennomført alsaconf)

 

alsaconf was removed from alsa-utils at 1.0.17-1. From the package changelog: "The only valid use-case for alsaconf is aiding the configuration of ISA sound cards."

Prøvd og kikke rundt i alsamixer men er jo bare helt basic funksjonalitet som lydnivå som jeg finner i alle fall. Eneste som er listet hos dac'en er PCM.

 

Videre så tenkte jeg at jeg like godt kunne prøve å sette opp pulseaudio da jeg uansett var interessert å kunne ha lyd på flere programmer/prosesser samtidig, men etter å ha fulgt installasjonguiden på Arch Wiki får jeg en feilmelding underveis når jeg prøver å starte det:

 

~ > start-pulseaudio-x11; start-pulseaudio-kde

N: [pulseaudio] main.c: User-configured server at {8d3a9c16a9e96f450486b482000009b3}unix:/home/tim/.pulse/8d3a9c16a9e96f450486b482000009b3-runtime/native, which appears to be local. Probing deeper.

Failure: Module initalization failed

N: [pulseaudio] main.c: User-configured server at {8d3a9c16a9e96f450486b482000009b3}unix:/home/tim/.pulse/8d3a9c16a9e96f450486b482000009b3-runtime/native, which appears to be local. Probing deeper.

Failure: Module initalization failed

~/.asoundrc

pcm.!default {
       type hw
       card DAC1
}

ctl.!default {
       type hw
       card DAC1
}

Angående rate så fant jeg kun noe om input her, og gir meg ikke noe hint om hva jeg skal skrive når det er snakk om output. Noen som har en idé? Prøvde å se etter opp- eller nedskalering så fant jeg ikke noe særlig, da jeg ikke aner helt hvordan jeg kan sjekke og fant ingenting på wikiet om det.

Endret av Occi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...