Del Skrevet 22. desember 2011 Del Skrevet 22. desember 2011 Sist gang jeg sjekket var det snakk om noe omruting av acpi-kall eller noe, kan det være riktig? Altså at acpi.sybsystemet til linux sender "gale" kommandoer som gir det riktige resultatet om den kjenner igjen modellen.Problemet er at bios-utviklere slurver med acpi, så det er ikke sikkert du kan styre baklys på standard måte rett og slett fordi nødvendig støtte ikke er implementert i bios. Dette rammer gjerne billige maskiner hvor produsent har gjort shortcuts. Det er flere måter å aksessere baklys på, eksempelvis setpci. Dermed kan råtten bios omgåes i driveren som produsenten pakker. Linux må essensielt vite om hvilke maskiner dette gjelder, og bruke ikke-standard måter å justere baklyset på istedet for acpi på disse. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 22. desember 2011 Del Skrevet 22. desember 2011 Tja, Canonical har vel aldri brukt en kalori på Kubuntu. Noe som er trist, jeg husker jeg prøvde Mandriva et par år siden og ble helt satt ut av hvor bra satt sammen en distro med KDE-fokus kan være. Heh, flott du liker Kdenlive. At selv du ikke visste om nivået til Kdenlive bare understreker tanken min om at det glade budskap bør spres. Jeg driver bare med transkoding og FFmpeg direkte og har aldri behov for redigering, så mitt forrige forsøk med Kdenlive, Avidemux, Kino og Cinerella omtrent halvannet år siden (hvor alle viste seg omtrent ubrukelige) er nok forrige gang jeg brukte en slik editor siden mine Counter-Strike-videodager med Virtualdub og Sonic Foundry Vegas. (før Sony kjøpte det ) Fortsett å spre det gode ord, jeg skal hvertfall hoppe på anbefalingstoget og prøve det ut mer selv. Lenke til kommentar
Del Skrevet 22. desember 2011 Del Skrevet 22. desember 2011 (endret) Det kom en del kritiske fiks i siste slipp av kdenlive, blant annet for proxy klipp. Du kan skaffe siste skrik enkelt fra terminal med (skal visst funke på alle ubuntu releaser tilbake til Karmic 9.10: sudo add-apt-repository ppa:sunab/kdenlive-release && sudo apt-get update && sudo apt-get install kdenlive Endret 22. desember 2011 av Del Lenke til kommentar
Occi Skrevet 22. desember 2011 Del Skrevet 22. desember 2011 KDE (nærmere bestemt kwin) driver og tuller. Etter en update så driver window decoration å oppføre seg merkelig. Spesielt KTorrent-vinduet er merkelig; jeg fjerner borders, tar et par sekunder hvor vinduet ikke er i fokus og så renables borders. Hender også at den bare reenabler rett etter at jeg har skrudd det av, og da med vinduet i fokus. I et annet vindu (Dolphin) så enabled den også border om jeg tar og skrur på/av Menubar (ctrl+m). Dette er heller ikke no jeg har opplevd tidligere. KDE 4.7.4 på Arch Linux. Har oppdatert ganske nylig men er litt usikker på om det ble oppdatert noen KDE-packages, og veit ikke helt hvordan jeg sjekker (Men det klarer jeg nok å finne ut!) Feilen kom ikke rett etter update, men etter at jeg rebootet. Har prøvd kwin --replace uten hell. Er det vits å prøve reboot? Uansett, har noen en fin fiks på lager, kan godt skru av borders (window decorations som det heter, bruker det nesten aldri uansett). Lenke til kommentar
Kaymeerah Skrevet 22. desember 2011 Del Skrevet 22. desember 2011 Jeg må tydligvis skrive mitt eget viftekontroller-program til laptopen. LM_Sensors funker ihvertfall, så det burde være en simpel sak. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 22. desember 2011 Del Skrevet 22. desember 2011 Funker ikke pwd? Lenke til kommentar
Kaymeerah Skrevet 22. desember 2011 Del Skrevet 22. desember 2011 Har så langt ikke fått det til å funke noe spesielt godt, nei. Lenke til kommentar
Kakebakelate Skrevet 22. desember 2011 Del Skrevet 22. desember 2011 Gadd ikke å prøve å redde den gamle installasjonen, men har støtt på et problem når jeg skulle sette opp utvidet skrivebord ( koble til tven som står i nærheten av laptopen via vga). Har nemlig ikke mulighet til å velge utvidet, bare klonet. Men via Grandr ( Xrandr med gui) så har jeg klart å få til set slags utvidet skrivebord. Så hvis jeg får dette opp å gå så skal jeg være såre fornøyd. Xorg.conf Section "Device" Identifier "Default Device" Option "NoLogo" "True" EndSection Lenke til kommentar
Del Skrevet 22. desember 2011 Del Skrevet 22. desember 2011 KDE (nærmere bestemt kwin) driver og tuller. Etter en update så driver window decoration å oppføre seg merkelig. Spesielt KTorrent-vinduet er merkelig; jeg fjerner borders, tar et par sekunder hvor vinduet ikke er i fokus og så renables borders. Hender også at den bare reenabler rett etter at jeg har skrudd det av, og da med vinduet i fokus. I et annet vindu (Dolphin) så enabled den også border om jeg tar og skrur på/av Menubar (ctrl+m). Dette er heller ikke no jeg har opplevd tidligere. KDE 4.7.4 på Arch Linux. Har oppdatert ganske nylig men er litt usikker på om det ble oppdatert noen KDE-packages, og veit ikke helt hvordan jeg sjekker (Men det klarer jeg nok å finne ut!) Feilen kom ikke rett etter update, men etter at jeg rebootet. Har prøvd kwin --replace uten hell. Er det vits å prøve reboot? Uansett, har noen en fin fiks på lager, kan godt skru av borders (window decorations som det heter, bruker det nesten aldri uansett). Decor må man ha Jeg har opplevd at enkelte vindusdekorasjoner ikke oppfører seg under alle forhold. Eksempelvis air-oxygen (som jeg liker best) tuller når desktop-effekter er avskrudd, mens oxygen oppfører seg eksemplarisk i alle tilfeller. Lenke til kommentar
Del Skrevet 22. desember 2011 Del Skrevet 22. desember 2011 Runarbs, hvorfor bruker du ikke nvidia's config verktøy? Lenke til kommentar
Occi Skrevet 22. desember 2011 Del Skrevet 22. desember 2011 Jeg har "alltid" vinduene satt opp tilet (edge snap <3), og ser på det som bortkastet plass å ha med window decoration av denne grunn når jeg uansett har de samme vinduene oppe nesten hele tiden. Ingen instillinger som er endret i det siste i KDE, og desktop-effekter er normale. Bruker en custom window decoration kalt Zink, så kan jo evt. prøve en annen en og se om feilen er der fortsatt. Forresten; er det vits å restarte i slike situasjoner, eller vil kwin --replace gjøre like mye nytte? Lenke til kommentar
Kakebakelate Skrevet 22. desember 2011 Del Skrevet 22. desember 2011 Runarbs, hvorfor bruker du ikke nvidia's config verktøy? Fordi at jeg gidder ikke å risikere at jeg ikke klarer å komme meg til login-skjermen igjen. Virker ikke som nvidia optimus fungerer helt optimalt på maskinen. Men kan alltids prøve en siste gang å se hva som skjer. Lenke til kommentar
Del Skrevet 22. desember 2011 Del Skrevet 22. desember 2011 Occi, ihvertfall i enkelte tilfeller tror jeg ikke kwin --replace er tilstrekkelig. Eksempelvis hvis du er avhengig av å laste inn grafikkdriver på nytt. Runarbs, da er det kanskje en ide at du deler med oss hvilket grafikk-kort du bruker, og hvilken driver. Lenke til kommentar
Kaymeerah Skrevet 22. desember 2011 Del Skrevet 22. desember 2011 Fordi at jeg gidder ikke å risikere at jeg ikke klarer å komme meg til login-skjermen igjen. Virker ikke som nvidia optimus fungerer helt optimalt på maskinen. Men kan alltids prøve en siste gang å se hva som skjer. Nvidia Optimus har ikke proprietære drivere. Bruk nouveau. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 23. desember 2011 Del Skrevet 23. desember 2011 Har et lite encoding-problem. Når jeg SSHer inn på serveren min fra Arch-laptopen og inn på serveren min (debian squeeze) settes ikke LANG LC_*, slik at encoding faller tilbake på POSIX. Dersom jeg SSHer inn på for eksempel en av NTNU sine maskiner dukker en_US-UTF8 opp som det skal. Locale på laptopen er en_US-UTF8. Problemet kommer altså av min servers AcceptEnv LANG LC_*, enten av at den ikke leser variablen rett (aldri opplevd det før) eller at laptopen ikke sender rett. Det er Arch amd64. Prøvd med både xterm og urxvt. Lenke til kommentar
HawP Skrevet 23. desember 2011 Del Skrevet 23. desember 2011 Nvidia Optimus har ikke proprietære drivere. Bruk nouveau. Nouveau støtter heller ikke Optimus, og man må ofte klare seg med det som (tilfeldigvis) funker by default... http://nouveau.freedesktop.org/wiki/Optimus Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 23. desember 2011 Del Skrevet 23. desember 2011 (endret) Har brukt høsten til å prøve litt forskjellige distro'er og har nå landet på Fedora 16. Gnome 3 er klart bedre enn unity, men det er noen ting jeg sliter med. Når jeg stapper inn et minnekort, så vil djevelskapet fyre opp Shotwell; det vil jeg gjerne endre. Men finner ikke noe sted å endre dette. Alt-tab hopper ikke mellom terminalene når jeg har flere oppe. Jeg finner heller ikke ut hvordan jeg får endret toolbaren til å vise kun ikoner. Gamle metoder virker ikke lenger. Noen tips, folkens? Endret 23. desember 2011 av tomsi42 Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 23. desember 2011 Del Skrevet 23. desember 2011 Alt-tab hopper ikke mellom terminalene når jeg har flere oppe. Jeg finner heller ikke ut hvordan jeg får endret toolbaren til å vise kun ikoner. Gamle metoder virker ikke lenger. Tasten over <Tab> brukes til å bytte mellom vinduer av samme applikasjon. Om jeg ikke husker helt feil kan dette endres i ~/.gtkrc-3.0/settings.ini Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 23. desember 2011 Del Skrevet 23. desember 2011 Har brukt høsten til å prøve litt forskjellige distro'er og har nå landet på Fedora 16. Gnome 3 er klart bedre enn unity, men det er noen ting jeg sliter med. Når jeg stapper inn et minnekort, så vil djevelskapet fyre opp Shotwell; det vil jeg gjerne endre. Men finner ikke noe sted å endre dette. Alt-tab hopper ikke mellom terminalene når jeg har flere oppe. Jeg finner heller ikke ut hvordan jeg får endret toolbaren til å vise kun ikoner. Gamle metoder virker ikke lenger. Noen tips, folkens? Jeg syntes også at Fedora hadde den beste implementeringen av Gnome 3/shell, men etter at Linux Mint 12 kom har jeg skiftet over. Mye av grunnen er at tweaks ser ut til å komme mye raskere ut for Mint. Anbefaler deg absolutt å prøve Mint 12 pga enkel tilgang på extensions til Gnome 3, samt enkel aktivering/deaktivering via gnome-tweak-tool. Sjekk gjerne disse sidene: http://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?t=86813&f=42 http://ubuntu-tweak.com/source/webupd8team-gnome3/ https://extensions.gnome.org/ Til alle her, ha en trivelig førjulsaften ! Lenke til kommentar
Kaymeerah Skrevet 23. desember 2011 Del Skrevet 23. desember 2011 For ett jævla STYR .NET applikasjoner kan bli! Endte opp med å kjøre det i VirtualBox istedenfor Wine. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå