Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Jeg hater proprietær programvare når slikt skjer, enten det er drivere eller bios.

BIOS! Lueløse avkom av satans endetarm!

 

Lykke til med å få rapportert slike feil til noen på en eller annen teknisk avdeling også... Tror førstelinje spiser den type mailer til frokost. Dvs. de svarer jo og sier den er videresendt til rette vedkommende, men man hører aldri noe mer. Hadde det kostet dem for mye å sende en mail og si "Hei, det stemmer dessverre Sorry."? Men i Windows fungerer det selvfølgelig.. Grrrr. Nå har jeg riktingok mappet to hurtigtaster til å øke/minke baklys via et script som kjører en setpci-kommando som har fått en sudo nopassword-regel, men det er jo ikke ideelt, selv om det er uproblematisk i praksis. Irriterer meg over at setuid ikke kan brukes på script, men når jeg ser hvor mange idioter som fucker det opp i programmer bør man vel egentlig være glad til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Akkurat på baklys tok jeg meg tid til å spore ørten bios utviklere i Taiwan, de fikset et annet problem på said laptop, men ikke baklys. Derimot hadde jeg stort hell med å rapportere, og følge denne i linux. Patch er nå inne på alle nyere distribusjoner som dekker mange med ditt problem. Fortsatt er det noe hikke på en del laptoper, så får se når jeg får sporet denne videre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis jeg hadde kunskapen til å manuelt konfiguere xorg hadde jeg vudertert det, men siden alt jeg har med meg på juleferien er laptopen så tviler jeg på at jeg gidder. Skjermkortet er et nvidia m310, men jeg misstenker at intelkortet som også sitter i maskinen kan være årsaken til alt vondt. Selv om jeg trodde jeg hadde deaktivert kortet. Får eventuelt prøve å svarteliste kortet neste gang.

 

Kan du poste ditt nåværende Xorg.conf? Forøvrig har en venn av meg en del problemer med ATi + Intel. Han måtte svarteliste en av kortene for å få det til å fungere.

 

Jeg håper ATI og Nvidia får fingeren ut av ræven og støtter KMS snart, det har trossalt vært ute i 4 år snart.

Lenke til kommentar

Akkurat på baklys tok jeg meg tid til å spore ørten bios utviklere i Taiwan, de fikset et annet problem på said laptop, men ikke baklys. Derimot hadde jeg stort hell med å rapportere, og følge denne i linux. Patch er nå inne på alle nyere distribusjoner som dekker mange med ditt problem. Fortsatt er det noe hikke på en del laptoper, så får se når jeg får sporet denne videre.

Sist gang jeg sjekket var det snakk om noe omruting av acpi-kall eller noe, kan det være riktig? Altså at acpi.sybsystemet til linux sender "gale" kommandoer som gir det riktige resultatet om den kjenner igjen modellen. Utrolig trist at slikt skulle være nødvendig. Når kommer standardene som faktisk bøtelegger de som ikke følger dem?
Lenke til kommentar

Heisann, helt ny i linuxverden, men har gitt det en sjangs.

 

kjører ubuntu 11.10 med gnome 3

 

har et par spørsmål:

 

- Er du mulig og låse virituele desktoper (eller hva man skal kalle det). og ha de i en 2x2 i stedet for 4x1? evt få det horisontalt 1x4

 

- Ha programmer på ved oppstart ved fast desktop? (type terminal, rhythmbox etc)

 

- Har musikken min på en annen partisjon av disken enn systemdisk. hvis jeg da åpner rhythmbox og spiller av finner den ikke filene før jeg "åpner"(i "files") disken filene ligger på. Litt rart at opprativsystem oppfatter partisjonen før jeg minner den på det.

noen tips på dette?

 

- Hva vil dere anbefale av videoprogram? prøvd movieplayer, men dette drar ut videoen i full skjerm uansett.

 

 

takker for evt svar.

Lenke til kommentar

Kan svar på litt av det du spør om, Nietsroht

 

 

- Har musikken min på en annen partisjon av disken enn systemdisk. hvis jeg da åpner rhythmbox og spiller av finner den ikke filene før jeg "åpner"(i "files") disken filene ligger på. Litt rart at opprativsystem oppfatter partisjonen før jeg minner den på det.

noen tips på dette?

Legg til disken i /etc/fstab, og kjør "mount -a" for å mounte opp. Søk etter "fstab examples", og jeg tror du finner mye.

 

 

- Hva vil dere anbefale av videoprogram? prøvd movieplayer, men dette drar ut videoen i full skjerm uansett.

Selv liker jeg gnome-mplayer godt :)

Lenke til kommentar

Hvis jeg hadde kunskapen til å manuelt konfiguere xorg hadde jeg vudertert det, men siden alt jeg har med meg på juleferien er laptopen så tviler jeg på at jeg gidder. Skjermkortet er et nvidia m310, men jeg misstenker at intelkortet som også sitter i maskinen kan være årsaken til alt vondt. Selv om jeg trodde jeg hadde deaktivert kortet. Får eventuelt prøve å svarteliste kortet neste gang.

 

Kan du poste ditt nåværende Xorg.conf? Forøvrig har en venn av meg en del problemer med ATi + Intel. Han måtte svarteliste en av kortene for å få det til å fungere.

 

Jeg håper ATI og Nvidia får fingeren ut av ræven og støtter KMS snart, det har trossalt vært ute i 4 år snart.

Kan se hva jeg får til når jeg kommer hjem.

Lenke til kommentar

Gamle fordommer er vonde å vende. En av dem er at linux ikke har et godt tilbud for videoredigering. Med siste skudd kdenlive er dette bare tull, så jeg lurer på å lage en liten innføring for å hjelpe folk i gang. Litt usikker på hvordan, blogg her, wiki side her, blogg, wiki eller noe annet et annet sted. Hva synes dere?

Lenke til kommentar

Føler ikke at det er så mange som bruker wikiet eller blogg. Du når nok flest folk gjennom en tråd, om du skal poste det på dette nettverket.

 

Forøvrig veldig enig med kdenlive, jeg sleit ganske mye med å finne et godt videoredigeringsprogram når jeg dreiv litt med det på Windows, endte med at jeg "måtte" piratkopiere Sony Vegas. Har selvsagt ikke fått prøvd alle alternativene, men problemet er at det er så grusomt mange trials o.l. der ute som bare er frustrerende.

Lenke til kommentar

Det som er viktig for meg som jeg ikke har fått til er å eksportere til et transportformat med lite tap i kvalitet. Jeg har _ikke_ lyst til å eksportere til ogg/vorbis når jeg etter eksporteringen skal bruke min selv-kompilerte über-FFmpeg fra SVN med støtte for omtrent alt av formater. Jeg ønsker støtte for f.eks HuffYUV, Lagarith, FFV1 eller noe annet veldig raskt.

Lenke til kommentar

Egentlig burde denne trådens førstepost vært litt større, med for eksempler linker til hvor man kan finne hjelp for ting. For eksempel arch sin wiki for arch, ubuntuforums, noen andre hjelpesider for linux. Enten det eller lage en ny tråd. Men jeg tror det har blitt prøvd før og den nå ligger noen sider lenger bak her.

Lenke til kommentar

Egentlig burde denne trådens førstepost vært litt større, med for eksempler linker til hvor man kan finne hjelp for ting. For eksempel arch sin wiki for arch, ubuntuforums, noen andre hjelpesider for linux. Enten det eller lage en ny tråd. Men jeg tror det har blitt prøvd før og den nå ligger noen sider lenger bak her.

Du kan sikkert bare begynne å skrive den og så kan en moderator eller trådstarter redigere det inn i førsteposten :)

Lenke til kommentar

Det som er viktig for meg som jeg ikke har fått til er å eksportere til et transportformat med lite tap i kvalitet. Jeg har _ikke_ lyst til å eksportere til ogg/vorbis når jeg etter eksporteringen skal bruke min selv-kompilerte über-FFmpeg fra SVN med støtte for omtrent alt av formater. Jeg ønsker støtte for f.eks HuffYUV, Lagarith, FFV1 eller noe annet veldig raskt.

Er det Kdenlive du snakker om? Den kjører ffmpeg i back-end, så alt derfra er i utgangspunktet tilgjengelig. Personlig har jeg hatt positiv erfaring med å rendre til webm, kvalitet på orginalklipp bevart, og svært plasseffektivt.
Lenke til kommentar

Kan svar på litt av det du spør om, Nietsroht

 

 

- Har musikken min på en annen partisjon av disken enn systemdisk. hvis jeg da åpner rhythmbox og spiller av finner den ikke filene før jeg "åpner"(i "files") disken filene ligger på. Litt rart at opprativsystem oppfatter partisjonen før jeg minner den på det.

noen tips på dette?

Legg til disken i /etc/fstab, og kjør "mount -a" for å mounte opp. Søk etter "fstab examples", og jeg tror du finner mye.

 

 

- Hva vil dere anbefale av videoprogram? prøvd movieplayer, men dette drar ut videoen i full skjerm uansett.

Selv liker jeg gnome-mplayer godt :)

 

Takker, funket bra etter litt knot. gnome-mplayer funket også fint :)

Lenke til kommentar

Jeg installerte akkurat Ubuntu og Kubuntu i en virtuell maskin for å se hvordan det ser ut for nye brukere for tiden.

 

Ubuntu gjorde en ganske god jobb, men Kubuntu var ganske ille. Ingen hjelp, vanskelig å finne programmene jeg trenger (Muon Software Center og Muon Package Manager), GUI-elmenter i feil størrelser og grafisk pakkebehandler som fryser og resulterer i at jeg må release lock-fila i en terminal. Det er trist så lite omtanke Kubuntu får av Canonical.

Lenke til kommentar

Madammen fikk KDE utelukkende fordi hun ville tukle video. :)

 

In other news; oppgraderte (fra 11.10 :---D) til Ubuntu 10.04, gnomeversjonen, på jobb i dag, oh GUD for en forbedring. Stabil, lynrask, en ikke-alt-for-klønete compiz (expose er på nivå med kwin, grid & hastighet henger litt tilbake (men er et år eldre etc) og ikke like fleksibel i form av utseende) og et miljø som er lett å være effektiv i. Fant endelig ut av .Xresources også, så nå har jeg både en fin urxvt, xterm og gnome terminal å leke med.

 

Synd den bare er støttet et år til, den definitive work/laptop-distro.

Endret av Lycantrophe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...