Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gikk nettopp fra 707 pakker til 524 pakker installert med en pacman -Rnsc-cleanup. :)

Og hva gjør denne? Jeg kan hva de gjør hver for seg, og kan lese meg opp i manualen, men har litt problemer med å forstå hvordan det blir når man setter de sammen. Selv har jeg kun tatt -Sc et par ganger.

Lenke til kommentar

Jeg har på en eller annen måte klart å krølle opp file associations i KDEen min. Har drivd og prøvd litt nyere versjoner av Chromium osv., men har nå avinstallert og gått tilbake til stable v16 fra repositories til Arch. Har slettet alle configs.

 

Men den oppfører seg merkelig ved åpning av url'er og slikt. F. eks så tok den ikke f. eks linker til et bilde via HTTP i Chromium, men Gwenview. Endret .png, .jpg osv. til Chromium, men nå åpner den lokale filer i Chromium også.

 

Noen idé om hvordan jeg kan rette opp i kaoset det nå er? Alt har fungert helt fint før, rett ut av boksen når jeg installerte KDE og Chromium også. Hender også den sliter med å åpne forskjellige URLer fra f. eks Skype i Chromium, og blir bare stående i notification som en kjørende jobb uten at det skjer noe. Har lukket alt nå etter å ha prøvd meg frem så har ingenting å henvise til når det gjelder akkurat det her.

 

Viktigste hadde vært å fått fikset at den åpner lokale filer i Gwenview, og eksterne (HTTP/FTP) i Chromium (evt. Web-browsern, veit ikke hvordan KDE behandler det).

Lenke til kommentar

Tja, prinsippene til Arch, hvis de har noen, er vel at ting skal være så enkelt som mulig, det vil si at de kommer med et minimalt system med to-tre konfigurasjonsfiler og script og en relativt enkel pakkebehandler. Pakkene i pakkebrønnen er i det store og det hele kun releaser fra downstream som ikke er patchet eller modifisert men bare kompilert med default settings og --prefix=/usr...

 

Så systemet blir til hva man lager det til. Jeg har aldri hatt hverken KDE eller gnome på mine archer, men det er jo fullt mulig da, og vil ofte funke bedre enn mange andre populære distroer, *kremt* Ubuntu, siden pakkene ikke introduserer et lass med distrospesifikke modifikasjoner. For å være helt ærlig så synes jeg KDE og gnome er bare sorgen og lager et lass med vansker. Hele greia introduserer masse ekstra og unødvendig kompleksistet. Holder meg til coreutils og bash.

 

Selv om mange CLI-fantaster, undertegnede inkludert, sverger til arch så er det vel egentlig flertallet av archbrukere som bruker DE tror jeg.

Lenke til kommentar

>KDE

>Arch

 

Går ikke det litt imot prinsippene til Arch? ;)

Kan til dels forstå hva du mener, men jeg kan ikke si meg helt enig allikevel. Jeg tolker det som at det som står i The Arch Way ikke definerer hva man bør kjøre eller gjøre i Arch for å holde seg til filosofien, men hva Arch Linux i seg selv er. Derimot virker det som om mange setter likhetstegn mellom minimalistiske WMs og Arch, noe som jeg kun tror er pga. hvilke brukere som er aktive på IRC/forumet og liker å leke med slik, og ikke noe nødvendigvis Arch står for.

 

Occi: Jeg har et "File Association"-tool i kontrollpanelet mitt.

Det har jeg og, men jeg finner ingenting som skiller mellom en fil er lokal eller ekstern, noe som åpenbart har fungert tidligere da dobbeltklikk på filer lokalt har åpnet gwenview og linker fra f. eks Skype har åpnet Chromium.

Lenke til kommentar

Du finner det under Default applications:

post-22889-0-85791300-1324403977_thumb.png

Apropos Arch+KDE, det matcher perfekt. Begge er laget for folk som elsker åpen teknologi. KDE er også minimalistisk på sin jumbo-måte. Totalt trekker KDE ressurser så det holder, men de blir godt brukt og delt mellom alle apps.

Endret av Del
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan til dels forstå hva du mener, men jeg kan ikke si meg helt enig allikevel. Jeg tolker det som at det som står i The Arch Way ikke definerer hva man bør kjøre eller gjøre i Arch for å holde seg til filosofien, men hva Arch Linux i seg selv er. Derimot virker det som om mange setter likhetstegn mellom minimalistiske WMs og Arch, noe som jeg kun tror er pga. hvilke brukere som er aktive på IRC/forumet og liker å leke med slik, og ikke noe nødvendigvis Arch står for.

 

Hehe, det var vel mer en sarkastisk spøk enn noe annet. Jeg kjører ikke akkurat minimalistisk WM, jeg bruker GTK2 theme og Compiz standalone med tint2 som panel. ;)

 

Det kan godt være jeg går over til Xmonad en eller annen gang, men akkurat nå liker jeg veldig godt oppsettet mitt slik som det er.

 

Det skal sies at selv om jeg har GTK, så har jeg ikke en eneste GNOME, XFCE eller annen DE installert.

Lenke til kommentar

Du finner det under Default applications:

post-22889-0-85791300-1324403977_thumb.png

Apropos Arch+KDE, det matcher perfekt. Begge er laget for folk som elsker åpen teknologi. KDE er også minimalistisk på sin jumbo-måte. Totalt trekker KDE ressurser så det holder, men de blir godt brukt og delt mellom alle apps.

Takker! :)

Kan til dels forstå hva du mener, men jeg kan ikke si meg helt enig allikevel. Jeg tolker det som at det som står i The Arch Way ikke definerer hva man bør kjøre eller gjøre i Arch for å holde seg til filosofien, men hva Arch Linux i seg selv er. Derimot virker det som om mange setter likhetstegn mellom minimalistiske WMs og Arch, noe som jeg kun tror er pga. hvilke brukere som er aktive på IRC/forumet og liker å leke med slik, og ikke noe nødvendigvis Arch står for.

Hehe, det var vel mer en sarkastisk spøk enn noe annet. Jeg kjører ikke akkurat minimalistisk WM, jeg bruker GTK2 theme og Compiz standalone med tint2 som panel. ;)

 

Det kan godt være jeg går over til Xmonad en eller annen gang, men akkurat nå liker jeg veldig godt oppsettet mitt slik som det er.

 

Det skal sies at selv om jeg har GTK, så har jeg ikke en eneste GNOME, XFCE eller annen DE installert.

Stilig. Mulig å få en screenshot av denne setupen?

Endret av Occi
Lenke til kommentar

frustrasjon

Det er ikke ofte jeg blir tilnærmet håpløst oppgitt, men etter at jeg skulle teste ut lubuntu på laptopen og fant på å installere nvidia-driverene ble jeg det. Greit nokk at å kjøre nvidia-xconfig tydeligvis maltrakterte hele xorg. Men noen har tydeligvis funnet ut at det er en god ide å fjerne ca alt at de gamle valgene i gjennopprettningsdelen til *buntu 11.10. Manskit sier jeg bare. Får prøve å se nærmere på problemet i morgen, har vært borti før en gang at å installere nvidia-driveren resulterte i en "noe screens found" men dagens feilmelding ble bare latterlig.

 

/frustrasjon

Lenke til kommentar

Hvis jeg hadde kunskapen til å manuelt konfiguere xorg hadde jeg vudertert det, men siden alt jeg har med meg på juleferien er laptopen så tviler jeg på at jeg gidder. Skjermkortet er et nvidia m310, men jeg misstenker at intelkortet som også sitter i maskinen kan være årsaken til alt vondt. Selv om jeg trodde jeg hadde deaktivert kortet. Får eventuelt prøve å svarteliste kortet neste gang.

Lenke til kommentar

Jeg har sett noe muligens tilsvarende knot på en Sandy Bridge maskin med Nvidia kort. Av en eller annen grunn vil den kun boote via recovery mode. Skal feilsøke den når jeg får rotet meg til det. Jeg hater proprietær programvare når slikt skjer, enten det er drivere eller bios.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...