Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Akonadi er ennå ikke innført i noen seriøs distribusjon. Du har oppsøkt problemene helt på egen hånd, og jeg har ikke sett deg på mailing-listen til kde-pim, så da lurer jeg på hvorfor du utsetter deg for pilotbruk.

Forøvrig kjører jeg akonadi rimelig stabilt nå med 4.7.3. Hvilken versjon kjører du og hva er problemet?

Endret av Del
Lenke til kommentar

Her er det forskjellige design filosofier ute og går. Personlig har jeg stor tro på release early, release often, les mer om det her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Release_early,_release_often

Med en slik filosofi skal et prosjekt ha bra store ressurser for å holde enhver release stabil. Linux-kjernen klarer det nesten, men er også et prosjekt som vedlikeholder utvalgte kjerner lenge slik at sluttbrukere ikke skal trenge å bli utsatt for alle regresjoner og andre bugs.

Den viktigste rollen i å beskytte brukeren har normalt distribusjonene. Dette gjør de ved å ha en test periode, for så å fryse versjonen som shippes. Ikke alle liker dette, noen vil ha rolling release med det nyeste til enhver tid. Selv i disse rullende distribusjonene er man åpenbart klar over problemene. Arch er et godt eksempel, hvor man ventet vel så lenge som andre med å kvitte seg med Hal, og ennå ikke har omfavnet systemd eller btrfs. På infrastruktursiden er Arch relativt konservativ, og lite rolling faktisk.

I tilfellet akonadi er det ingen stabile distribusjoner som har shippet denne for kmail som standard ennå, og jeg har allerede forklart dilemmaet her:

http://kolab.org/pipermail/kolab-devel/2011-December/013148.html

Endret av Del
Lenke til kommentar
Arch er et godt eksempel, hvor man ventet vel så lenge som andre med å kvitte seg med Hal, og ennå ikke har omfavnet systemd eller btrfs. På infrastruktursiden er Arch relativt konservativ, og lite rolling faktisk.

Nettopp, og det er veldig by design. Arch anerkjenner faktisk ikke grub2 som stabil ennå (hihi), men tilbyr den som et alternativ. Samme med btrfs. Btrfs er vel ikke erklært stabil upstream heller, men øyeblikket det skjer tipper jeg Arch tilbyr den på linje med XFS, ReiserFS etc. Arch er egentlig en konservativ distro i så måte, men følger release schedule med upstream-devs.

Jeg har forøvrig ikke brukt HAL med Arch på et år.

Endret av Lycantrophe
Lenke til kommentar

Nettopp, Arch releaser det som upstream sier er release (stable). Kmail har hatt akonadi som avhengighet siden versjon 4.5.1, som ble lansert i tredje kvartal - 2010.

Det hjelper jo lite å skulle basere seg på enkelte utdaterte versjoner av KMail eller andre KDE-apps når disse i liten eller ingen grad blir vedlikeholdt eller oppdatert. Skal du ha andre/nyere funksjoner, og ofte også bugfix i enkelte funksjoner, må du oppgradere til en nyere versjon - der det som hoedregel er mer enn nok av andre, nye bugs. Det er en grunn til at KDE har slitt med misnøye og brukerflukt (har jeg inntrykk av i hvert fall) siden 2010.Hadde det ikke vart for at Unity og Gnome3 har vel så stort betapreg enn så lenge, tror jeg man hadde sett det i langt større grad - men man vet i hvert fall at disse kommer med stabile versjoner etter 3.0, i stedet for KDE som fortsatt er full av bugs selv i versjon 4.7.3...

Blir spennende å se om det blir mye bedre når jeg fjerner alt av gamle innstillingr og starter fra scratch med den samme versjonen. Oppdateringshåndteringen til KDE ved overgangene mellom ulike versjoner har aldri fungert i mer enn 30% av tilfellene.

red: Leste posten du linket til nå, Del, og han sier jo mer eller mindre rett ut "Vi vet det er beta, men vi lyver og sier det er en releaseversjon slik at du kan betateste den slik at andre personer kanskje får noe stabilt senere." Smtidig skylder han på distribusjonene for å gi ut programvare merket som "ferdig software" som ferdig software... Det blir bare for dumt. Det er rart at "alle andre" prosjekter som f.eks. Evolution og Thunderbird, (for å ta noen liknende programmer) klarer å skille mellom hva som er en betaversjon og hva som er en release-versjon. Dette er da gode, inarbedede begreper, er det ikke?

KDE devs har en motpart i android-verdenen - 14-åringen med WinZip som er "developing ROMs yo, this shit is stable!" og trykker det ut tilnærmet utestet, mens alle andre tilsvarende prosjekter er Cyanogenmod eller Oxygen - det finnes selvfølgelig bugs der og, men det er i det minste ikke betakvalitet eller dårligere.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Liten utfordring til dere Bash-eksperter:

Jeg kjører en kommando og får dette som output:

Welcome to PulseAudio! Use "help" for usage information.
>>> 3 sink input(s) available.
   index: 8
driver: <protocol-native.c>
flags: DONT_MOVE 
state: CORKED
sink: 0 <alsa_output.pci-0000_00_08.0.hdmi-stereo>
volume: 0:  79% 1:  79%
        0: -6.16 dB 1: -6.16 dB
        balance 0.00
muted: no
current latency: 139.98 ms
requested latency: 24.99 ms
sample spec: s16le 2ch 44100Hz
channel map: front-left,front-right
             Stereo
resample method: (null)
module: 9
client: 4 <pulseaudio>
properties:
	media.name = "Internal Audio Digital Stereo (HDMI) for oj88@oj88-laptop"
	media.role = "abstract"
	application.name = "pulseaudio"
	native-protocol.peer = "TCP/IP client from 192.168.0.101:41775"
	native-protocol.version = "16"
	application.id = "org.PulseAudio.PulseAudio"
	application.version = "0.9.21-63-gd3efa-dirty"
	application.process.id = "1850"
	application.process.user = "oj88"
	application.process.host = "oj88-laptop"
	application.process.binary = "pulseaudio"
	application.language = "en_US.utf8"
	window.x11.display = ":0.0"
	application.process.machine_id = "fe5bef2a35c0b21e2542bb1a4e18cd44"
	application.process.session_id = "fe5bef2a35c0b21e2542bb1a4e18cd44-1323352234.977914-403355077"
	module-stream-restore.id = "sink-input-by-media-role:abstract"
   index: 24
flags: START_CORKED 
state: RUNNING
volume: 0:  64% 1:  64%
        0: -11.44 dB 1: -11.44 dB
        balance 0.00
current latency: 1682.18 ms
requested latency: 980.00 ms
sample spec: s16le 2ch 44100Hz
             Stereo
resample method: (null)
module: 8
client: 3 <Spotify>
properties:
	media.role = "music"
	media.name = "Spotify"
	application.name = "Spotify"
	native-protocol.peer = "UNIX socket client"
	application.process.id = "21149"
	application.process.host = "ion"
	application.process.binary = "spotify"
	application.process.machine_id = "694751a0bebf9ddc9778c2cb4e15f5d7"
	application.process.session_id = "694751a0bebf9ddc9778c2cb4e15f5d7-1322852608.260690-1732774452"
	application.icon_name = "spotify-linux-512x512"
	module-stream-restore.id = "sink-input-by-media-role:music"
   index: 25
flags: START_CORKED 
state: RUNNING
volume: 0:  56% 1:  56%
        0: -15.11 dB 1: -15.11 dB
        balance 0.00
current latency: 104.94 ms
requested latency: 90.00 ms
sample spec: s32le 2ch 44100Hz
             Stereo
resample method: copy
module: 8
client: 65 <Totem Movie Player>
properties:
	media.name = "'Toys in the Attic' by 'Aerosmith'"
	application.name = "Totem Movie Player"
	native-protocol.peer = "UNIX socket client"
	media.role = "video"
	application.process.id = "23083"
	application.process.host = "ion"
	application.process.binary = "totem"
	application.icon_name = "totem"
	application.process.machine_id = "694751a0bebf9ddc9778c2cb4e15f5d7"
	application.process.session_id = "694751a0bebf9ddc9778c2cb4e15f5d7-1322852608.260690-1732774452"
	module-stream-restore.id = "sink-input-by-media-role:video"
	media.title = "Toys in the Attic"
	media.artist = "Aerosmith"
>>> 

Jeg ønsker å kun få ut tallet "24" (der det står "index: 24", altså den indeksen som hører til Spotify). Tallet varierer. Noen forslag?

Endret av oj88
Lenke til kommentar

Jeg ønsker å kun få ut tallet "24" (der det står "index: 24", altså den indeksen som hører til Spotify). Tallet varierer. Noen forslag?

kommando | sed -e '/index:/b' -e '/application.name/b' -e d | sed -n '/application.name = "Spotify"/{g;1!p;};h' | sed 's/index: //;s/^[ \t]*//'

Endret av olear
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kmail har hatt akonadi som avhengighet siden versjon 4.5.1, som ble lansert i tredje kvartal - 2010.
Tullball, kmail gikk over til akonadi i sommer med versjon 4.7 etter en lang testperiode. Faktisk ble kde-pim/kmail holdt på versjon 4.4 helt til i sommer, mens resten av kde trådde gjennom 4.5 og 4.6. Du skal lete lenge etter en mail klient som er mer stabil enn kmail fra kdepim 4.4.11. Hvis du brukte akonadi basert kmail før det, hadde du beta-programvare.
Hadde det ikke vart for at Unity og Gnome3 har vel så stort betapreg enn så lenge
Ved store stukturelle endringer, slik som akonadi, opplever alle slike problemer. Det er det jeg forsøker å fortelle deg. Prosjekter med store ressurser kan minimere effekten (eksempevis linux og firefox), for andre prosjekter vil det fort være smertefullt (grub, kdepim, etc.). Distribusjoner har mulighet til å beskytte deg.
, tror jeg man hadde sett det i langt større grad - men man vet i hvert fall at disse kommer med stabile versjoner etter 3.0, i stedet for KDE som fortsatt er full av bugs selv i versjon 4.7.3...
KDE 4.7.3 er rimelig stabile saker. Det er antagelig noe feil med maskinen din hvis du opplever mye bugs. Minnesjekk kan være fornuftig.
Lenke til kommentar

Ja, det er sikkert mye feil med to ulike maskiner som begge har fåt memtestet seg i det siste. Ikke med KDE-programvare. :wee:

Det var en admninistrator på kdeforums som sa at akonadi-dependency ble innført med 4.5.1, jeg tok det ikke fra hukommelsen - så det kan være feil.

Uansett er det snakk om programvare som ble lansert i sommer, så det er ikke akkurat betaprogramvare jeg kjører.

Lenke til kommentar

Det var en admninistrator på kdeforums som sa at akonadi-dependency ble innført med 4.5.1, jeg tok det ikke fra hukommelsen - så det kan være feil.

Ikke på mail. For kmail kom det i sommer.
Uansett er det snakk om programvare som ble lansert i sommer, så det er ikke akkurat betaprogramvare jeg kjører.
Akkurat hvilke bugs er det som plager deg i kdepim 4.7.3?
Lenke til kommentar

Kjøpt for en liten stund siden ett Adaptec 6405 raid kort til min Ubuntu 10.04 server, og fant frem til denne oppskriften

so, previously i installed ubuntu server 10.04.03 lts with its standard kernel 2.6.32.33 i think.

after installing the controller with these commands everything worked fine:

mkdir /home/administrator/downloads

cd /home/administrator/downloads

wget http://download.adaptec.com/raid/aac....1.7-28000.tgz

tar xvzf aacraid-dkms-1.1.7-28000.tgz

sudo aptitude install dkms

sudo aptitude install rpm

sudo bash

rpm2cpio aacraid-1.1.7.28000-dkms.noarch.rpm | (cd / ; cpio -idmu )

dkms add -m aacraid -v 1.1.7.28000

dkms build -m aacraid -v 1.1.7.28000

dkms install -m aacraid -v 1.1.7.28000

dkms status

some today i updated my system and get the new kernel 2.6.32.34. after a reboot...

because of a missing auto blah in the dkms.conf for the adaptec driver my mount where gone. but ...

using just these commands helped me out, and after a restart everything was back at normal...

sudo bash

dkms build -m aacraid -v 1.1.7.28000

dkms install -m aacraid -v 1.1.7.28000

dkms status =: the matching driver / kernel version should now be listed

dkms uninstall -m aacraid -v 1.1.7.28000 -k 2.6.32-33-generic -a x86_64

dkms remove -m aacraid -v 1.1.7.28000 -k 2.6.32-33-generic -a x86_64

dkms status =: the old driver should now be gone away.

på ubuntu forumet for å få inn driveren, og det fungerer fra. Men hvis det kommer en ny kernel så må jeg kjøre dkms build og dkms install igjen. Med min begrensede kunnskap på området så må jeg også ta to omstarter, først for å få inn den siste kjernel'en og legge til drivere, og så for å få den lastet. Så til saken, er det noen kjekke måter å automatisere det meste av/hele denne prosessen? og kan det gjøres med kun en omstart (last ned siste kernel, gjør klar driver til nyeste kernel og ta en omstart)?

Ett slikt skript er kanskje nok (og er det riktig)?

#!/bin/bash
dkms build -m aacraid -v 1.1.7.28000 && dkms install -m aacraid -v 1.1.7.28000

Men kunne vært kjekt å hatt en kontroll først om driveren allerede er lastet, og kun kjørt dkms hvis den mangler. Er dette mulig, og i så fall hvordan?

Avinstallering er ikke så viktig, det spiser vel i verste fall bare noe hd plass?

Endret av Crowly
Lenke til kommentar

kommando | sed -e '/index:/b' -e '/application.name/b' -e d | sed -n '/application.name = "Spotify"/{g;1!p;};h' | sed 's/index: //;s/^[ \t]*//'

Nydelig, det funker! Ante meg at det finnes noen her med seriøse sed-skills :-)

@sablabra: Med PulseAudio kan man stille volumet for hver enkelt program som bruker PulseAudio. Det jeg holder på med er å gjøre dette via kommandolinjen. Fra før av har jeg dette scriptet, som bruker pacmd til å stegvis endre systemvolumet (PulseAudio). Nå skal jeg bare modifisere det til å gjelde individuelle programmer (som skal styres via web) :-) Skal først ta en kikk på pamixer.

EDIT: pamixer kan ikke styre volumet for individuelle programmer

Endret av oj88
Lenke til kommentar

Har ikke kræsjet, flimret eller noenting etter at jeg prøvde å flytte ram (og flyttet tilbake) samt flyttet skjermkortet til den andre PCI-E-inngangen. Kanskje det er der problemet ligger :p

Har fortsatt ikke flimret/kræsjet noenting siden denne posten. Er litt usikker på om det kanskje var en update som fikset det eller bytting av skjermkortsokkel, men virker i alle fall som om det er fikset i alle fall inntil videre :p

Lenke til kommentar

Dt er jo ikke noe nytt at kommuner gjør det. Bergen kommune skaffet seg et arkivsakssystem fra Microsoft som kun snakket og fungerte med Microsoftprogrammer driftet på Windowsplattformen. Deretter utlyste de ny totalløning for epost, groupware osv. en ÅPEN anbudsprosess, sa de - MEN, ett av kravene var at det skulle kunne integreres mot arkivsystemet de tilfeldigvis nettopp hadde skaffet seg, som bare snakket med andre Microsoftprodukter... Til gjengjeld fikk den ansvarlige i kommunen (skal vi heller si Microsofts mann hos kommunen?) pris fra Microsoft, og kommunn fikk en eller annen kundepris.

Noen som vet noe om det nye NAV-systemet, forresten? Et sammensurium av selskaper skal utvikle ulike deler av systemet, om de ikke har hatt vett til å kreve kildekode som en del av DEN dealen, da....

Lenke til kommentar

Det triste er at staten tross alt har tatt et visst ansvar, både når det gjelder publiseringsformater i offentlig sektor og at åpen programvare skal vurderes i anbudsprosesser (og det skal telle som en fordel at den er åpen). Desverre sitter det mange egenrådige IT- og innkjøps"konger" rundt omkring som ikke er så veldig opptatt av dette - I beste fall bruker de bare det de er vandt til, i enkelte tilfeller (f.ek.s Bergen) er det veldig nørliggende å bejymre seg for om det ligger andre incentiver bak også.

Gammel vane finner man imidlertid overalt. Innleveringsstymet til UiB innførte .docx-støtte før de begynte med odt-støtte, forelesere glemmer stadig å legge ut disposisjoner og liknende i pdf-format, og eksamenspdf-ene er noen ganger åpenlyst printet ut og scannet inn som pdf. :roll:

Verre er det at de nylig oppdaterte samtlige stasjonære PC-er på hele UiB (unntatt noen få som ikke oppfyller minstekravene) til Windows 7 og nyeste versjon av MS Office. Det er rimelig åpenbart for alle at det ikke var resulotatet av en grundig "Kan vi gjøre dette billigere og bedre?"-prosess. Kanskje noen av pengene som gikk til det heller kunne gått til å la meg skrive mer enn EN oppgave som jeg får tilbakemelding på før eksamen i et 15-poengsfag, eller til å ha seks timers eksamen i stedet for fire timers, når eksmanesansvarlig, forleser og kursansvarlig sier det er umulig å gjennomføre en forsvarlig eksamn i faget på fire timer...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...