Occi Skrevet 29. november 2011 Del Skrevet 29. november 2011 Ingen aning. 2-4 GB ram, 80 GB+ disker. Det er det eneste jeg har fått høre, alt annet er bare ting på Google, og det veit jeg ikke om er samme modell da jeg ikke veit produktnummerene. Btw, KDE/kwin har det med å kræsje nå i det siste.. Nå nettopp ble skjermen helt svart i et par sekunder og så logget ut, helt uten videre. Har også kræsjet PCen et par ganger (dog har det vært en stund siden nå). Mest irriterende er vel skjermflimmeret som kommer fra tid til annen. Den blinker mellom hva som er i forgrunnen og hva som er bak, så tror kanskje det har noe med kwin å gjøre snarere enn skjermkortet. Om jeg tar print screen når det skjer får den ikke med seg flimmeret, bare det som er foran (dog kan det være tilfeldig). Merker jeg er litt lite lysten på å begi meg ut på en feilsøking av det her da det er så mye rart det kan være, men jeg holder en finger på kwin, evt. kombinert med ustabilt render fra skjermkortets side. kwin --replace fikser biffen midlertidig. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 29. november 2011 Del Skrevet 29. november 2011 Det står at prosessorene er av typen Nocoa, så det er en av disse. Der har du litt inf, og i tillegg kan numrene søkes opp på intel sine sider. Her har faktisk KDE blitt mer stabilt, plasma har sluttet å krasje daglig, men KDE har fortsatt problemer med å skru av maskinen av og til, den toner ned skjermen, og der blir den stående. Mulig du opplever noe driverkrøll? Lenke til kommentar
Occi Skrevet 29. november 2011 Del Skrevet 29. november 2011 (endret) Nice, så da grei ut den infoen der, burde da klare å drifte helt normale serverting? Jeg har et 7-8 år gammelt skjermkort, så driverne burde være stabile. Derimot kan det hende at kortet ikke er det. Merkelige var at jeg opplevde akkurat det samme (og mer til) på det gamle skjermkortet. Er stygt redd for at det er flere problemer, og at det andre jeg opplevde på det andre kortet mitt var noe som var dets feil, og at dette med flimmer er kwin-problemer. Har ikke prøvd så fryktelig grunding å se på driverne, er blitt så lei av å fikse hardware med årene at jeg har mest lyst til at det bare skal funke, og så får jeg leke meg med software i stedet Endret 29. november 2011 av Occi Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 29. november 2011 Del Skrevet 29. november 2011 Hurra - boot disken på serveren min døde i dag Akkurat hva jeg trengte nå. Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 29. november 2011 Del Skrevet 29. november 2011 Da har du lært at systemet ALLTID skal speiles Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 29. november 2011 Del Skrevet 29. november 2011 Da har du lært at systemet ALLTID skal speiles Gidder ikke på boot/os disken - så lenge viktige data ligger på raid. Problemet er kun et spørsmål om tidsforbruk. Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 29. november 2011 Del Skrevet 29. november 2011 Vel, jeg verdsetter tiden min nok til at jeg ikke gidder å sette opp OS flere ganger enn nødvendig. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 29. november 2011 Del Skrevet 29. november 2011 Minner meg på at jeg burde speile boot-disken min på raidet. Når nå enn haddiskprisene nirmaliserer seg... Blir gøy med oppgradering av disker, Geli skal inn på disk-nivå, og så skal ZFS på toppen. Dvs., hvis jeg holder ut med FreeBSD. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 29. november 2011 Del Skrevet 29. november 2011 Vel, jeg verdsetter tiden min nok til at jeg ikke gidder å sette opp OS flere ganger enn nødvendig. Ser den; men vanligvis har jeg mer enn nok tid til å reinstallere serveren. Men ikke akkurat denne uka. Hadde det ikke vært for at det er der squeeze-serveren (og musikken) ligger, så hadde jeg latt den stå til over helgen. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 29. november 2011 Del Skrevet 29. november 2011 Minner meg på at jeg burde speile boot-disken min på raidet. Når nå enn haddiskprisene nirmaliserer seg... Det tar en stund. I følge ryktene skal de stige enda noen uker før det roer seg. Når de synker igjen, sier ekspertene lite om; men jeg vil ikke være overrasket over om det tar til over påske. Men du kan jo bruke to små raid disker til boot/OS, da. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 29. november 2011 Del Skrevet 29. november 2011 Neh, jeg har ingen ledig sata-porter. Må kjøpe meg et SATAkort snart, men der er jo så forbannet dyre. Jeg må ha et kort der OS-et fr direkte tilgang til disken som om den var koblet til e onboard-port, ikke noe sært mikkmakk.. I mellomtiden sletter jeg gamle tv-serier som en helt, men jeg vil virkelig helst spare filmene. Har heldigvis en ekstern USB2 2TB harddisk jeg kan bruke som avlastning. Apropo reinstallasjon av server, tror jeg skal sette me ned en dag og lage en oversikt over hva som trengs/hva jeg bruker/installerer på en server, og hva jeg synes jeg burde sette opp. F.eks. burde jeg sette opp SMART-overåkning med mailvarsel, automatisk portaudit-scan (sjekke om noen av pakkene har (fått) sikkerhetshull med mailvarsling, ordne det slik at alle nye mapper og filer i et mountpoint får riktige rettigheter og eierskap satt, få flexget til å laste ned tvserieepisode i riktige mapper osv. osv. Kanskje jeg skulle lage en "hva du "må ha" på serveren"-tråd. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 29. november 2011 Del Skrevet 29. november 2011 Neh, jeg har ingen ledig sata-porter. Må kjøpe meg et SATAkort snart, men der er jo så forbannet dyre. Jeg må ha et kort der OS-et fr direkte tilgang til disken som om den var koblet til e onboard-port, ikke noe sært mikkmakk.. Jeg har heldigvis ledige porter, så jeg kan stappe inn to disker til. Det er verre med fysisk plass Raidet står på egen kontroller. Apropo reinstallasjon av server, tror jeg skal sette me ned en dag og lage en oversikt over hva som trengs/hva jeg bruker/installerer på en server, og hva jeg synes jeg burde sette opp. Jeg har så lite på serveren at jeg trenger inn oppskrift som sådann F.eks. burde jeg sette opp SMART-overåkning med mailvarsel, automatisk portaudit-scan (sjekke om noen av pakkene har (fått) sikkerhetshull med mailvarsling, ordne det slik at alle nye mapper og filer i et mountpoint får riktige rettigheter og eierskap satt, få flexget til å laste ned tvserieepisode i riktige mapper osv. osv. Kanskje jeg skulle lage en "hva du "må ha" på serveren"-tråd. Mail varsling av SMART høres fornuftig ut. Resten har ikke jeg bruk for. Men jeg tar nok en partimg kopi av den første disken - da går det raskt å rulle ut på ny disk. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 29. november 2011 Del Skrevet 29. november 2011 så det snek seg inn en feil, skulle være "Hva "må" du ha på serveren" jeg tenkte på - så kan man kanskje få noen gode tips eller til og med en aha-opplevelse både når det gjelder sikkerhet og når det gjelder mulige bruksområder/smartere løsning for samme bruk. Lenke til kommentar
hakonvl Skrevet 29. november 2011 Del Skrevet 29. november 2011 1+ for det Ngz, hadde vært morsomt å sett litt hva og hvordan andre bruker serverene Lenke til kommentar
b-real Skrevet 29. november 2011 Del Skrevet 29. november 2011 1+ for det Ngz, hadde vært morsomt å sett litt hva og hvordan andre bruker serverene what he said. Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 30. november 2011 Del Skrevet 30. november 2011 Jeg satte nettopp opp en server her i heimen, hvor alt ble dokumentert til det kjedsommelige. Kunne muligens vært interresant å få noe tilbakemelding på oppsettet, selv om jeg hater kritikk Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 30. november 2011 Del Skrevet 30. november 2011 (endret) Lag en tråd! edit: gjorde det selv. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1397488 Endret 30. november 2011 av Lycantrophe 1 Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 1. desember 2011 Del Skrevet 1. desember 2011 Når nå enn haddiskprisene nirmaliserer seg... Om Seagate får rett, så må du smøre deg med noe tålmodighet Seagate tror kapasiteten i den globale harddiskproduksjonen er redusert fra 190 millioner enheter per kvartal til mellom 115 og 120 millioner. Fra overkapasitet er leveransesituasjonen nå preget av større etterspørsel enn varetilgang. Seagate tror dette betyr stabile priser, altså ikke lenger fallende. De tror knapphet på harddisker vil vare gjennom hele 2012. http://www.digi.no/883886/seagate-i-siget-trass-i-flommen Lenke til kommentar
Occi Skrevet 1. desember 2011 Del Skrevet 1. desember 2011 Betalte nettopp 195,- for 8 GB ram hos MPX på timesalget deres. Stack ram, disregard harddrives! Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 1. desember 2011 Del Skrevet 1. desember 2011 (endret) Link? Endret 1. desember 2011 av Ståle Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå