Sokkalf™ Skrevet 28. november 2011 Del Skrevet 28. november 2011 cpufreq & co er vel installert by default i alle *buntuene? Alt sånt har fungert ut av boksen i de aller fleste distroer jeg har testet de siste 3-4 årene ihvertfall. Lenke til kommentar
Kakebakelate Skrevet 28. november 2011 Del Skrevet 28. november 2011 Er iallefall ikke installert på noen av maskinene mine, så kan jo være at jeg har prestert å avinstallere det når jeg fjernet gnome-desktop. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 28. november 2011 Del Skrevet 28. november 2011 Vel, finner ikke sånn umiddelbart noe installert her heller - men det virker likevel. Lenke til kommentar
Del Skrevet 28. november 2011 Del Skrevet 28. november 2011 Skal vi se: Cpu I5: 3400 Nvidia 310M Integret intel skjermkort (fikk ikke opp noe særlig ved lspci. nvidiadriver: common kjerne: 2.6.38-51. Kan komme med resten etter at jeg kommer hjem i kveld. Men tror cpu-freq vil løse problemet faktisk. Hadde det ikke installert. Du kan enkelt sjekk om prosessoren din klokker ned, bare kjør cat /proc/cpuinfo så ser du om hastigheten som er oppgitt for modellen din er den samme som oppgitt MHz to linjer nedenfor. Du vil antagelig spare masse strøm hvis du får til å slå av nvidia-kortet (eksempelvis i bios). Dernest er du rammet av en strømtyv: http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=linux_2638_aspm&num=2 Denne fikser du greit: sudo editor /etc/default/grub endre linjen GRUB_CMDLINE_LINUX="" til GRUB_CMDLINE_LINUX="pcie_aspm=force" lagre, og kjør sudo update-grub Rebbot maskinen og sjekk om du har fått satt parameteren dmesg|head Lenke til kommentar
Nordmoen Skrevet 28. november 2011 Del Skrevet 28. november 2011 (endret) Kjapt spm, sliter med dårlig batteritid på laptopen 4+ timer. Mens i windows så kan jeg få opp til 10 timer. Laptopen har en i3 eller i5 cpu (husker ikke i farten) og kjører xubuntu i bunnen med openbox og tint2 som vindusmiljø. Så det jeg lurte på er hva kan jeg bruke til å nedskalere cpuen? Husker at xfce og gnome hadde noen applets som gjorde det, men kjenner ikke at jeg gidder å gå tilbake til det. Denne linken til Phoronix kan hjelpe veldig mye: Link, den fikk meg fra 4 timer til rundt 8 som er det som er reklamert for rundt laptopen min. Hos deg så vil det jo også hjelpe mye å skru av nVidia kortet og bare kjøre intel, men det vil jo gå ut over 3D ytelse. Edit: Del slo meg selvsagt på målstrekken , dog det er et par ting til du kan legge til som oppstarts parametere som kan hjelpe yttligere. Endret 28. november 2011 av Nordmoen Lenke til kommentar
Dr.Sheldon Cooper Skrevet 28. november 2011 Del Skrevet 28. november 2011 Sliter fælt med at Ubuntu med Gnome shell ikke lar meg trykke på samme knapp to ganger på rad på tastaturet uten at det kommer en irriterende lyd, og det kommer ikke opp noe på skjermen. Jeg må ta fingeren langt ut og vente et lite øyeblikk før jeg kan trykke inn knappen for å skrive for eksempel dobbelt konsenanter eller backspace to ganger. Finnes det noen god løsning på dette? Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 28. november 2011 Del Skrevet 28. november 2011 Du bør ha større tillit til deg selv Presterte å få stengt kontoen min hos QXL nylig fordi jeg fikk faktura og senere purring (på totalt 25kr) for å ikke ha betalt en faktura. Årsak? All mail fra @qxl.no gikk i reklamemappen min, som jeg sjekker veldig sjelden når jeg har mye å gjøre.. Mye fakturaer, studentorgansiasjon og div. som går på mail. Når det er sagt, vet jeg ikke hvor stor faren for å fucke noe skikkelig opp er. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 28. november 2011 Del Skrevet 28. november 2011 On another matter: Noen innspill til en HP xw8200 Workstation i forhold til å kjøre linux/FBSD på den, evt KVM eller andre virtualisernigsløsninger? Regner med at dette er innmat som egentlig skal fungere fint på *nix, da dette er tilsvarende serverinnmat, og den kan leveres med RHEL. Vildette vær en grei oppdatering til en server med Intel Exx prosessor på 2,5GHz? Serveren min trenger nytt nettverkskort og nytt SATAkort uansett, og når jeg kan få en slik gratis.. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 28. november 2011 Del Skrevet 28. november 2011 (endret) Noen har vært i El-retur-tråden ja? :--D Synd jeg ikke har plass. Endret 28. november 2011 av Lycantrophe Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 28. november 2011 Del Skrevet 28. november 2011 Jepp. Til den prisen (kr0) er jeg villig til å bruke 800-900kr for å få den fraktet dør-til-dør. Med mindre noen andre her mener det er et dårlig valg. Faktisk har jeg lyst på to, om noen mener den kan gjøre seg som stasjonær/spillmaskin også. xD (sammenliknet med en utdatert E6600...) Lenke til kommentar
Occi Skrevet 28. november 2011 Del Skrevet 28. november 2011 Jeg skal ha to stk av de selv, har allerede avtalt det med fyren Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 28. november 2011 Del Skrevet 28. november 2011 Såpass. Da fyrte jeg av en PM nå, og håper det ikke blir for sent. Ba også om to. Lenke til kommentar
Kakebakelate Skrevet 28. november 2011 Del Skrevet 28. november 2011 @Del: Cpuen lå på rundt 900 mhz når jeg sjekket. Så det skal ikke være problemet. Fant ei noe måte å slå skjermkortet i bios, så får ta å sjekke ut bumblee eller ironhide i morgen eller på onsdag etter eksamen. Men takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Del Skrevet 29. november 2011 Del Skrevet 29. november 2011 Tid for å lage litt dårlig samvittighet! Har du lave programvareutgifter i forhold til bruk? Hva med å donére litt til prosjektet som står for din epost-klient, IM-klient eller DE? (Dette kommer selvsagt nå fordi jeg akkurat donerte til KDE, EFF og FSF og har derfor mindre dårlig samvittighet enn et par minutter siden. ) Lot meg inspirere til å cashe inn resten av pledgien til Sebastian Trug 1 Lenke til kommentar
Kakebakelate Skrevet 29. november 2011 Del Skrevet 29. november 2011 Ser ut som at jeg har fått batteridtiden opp til en isj 8 timer, så sitert meg fornøyd med det. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 29. november 2011 Del Skrevet 29. november 2011 (endret) Jeg skal ha to stk av de selv, har allerede avtalt det med fyren Men har du sjekket prisen på RAM til disse maksinene? Den er rimelig.... stiv. I hvert fall om specsheeten stemmer. "This system supports PC-2100 DDR-266 DDR-SDRAM ECC. The mainboard is based on the E7505 chipset and has 6 DIMM slots with dual memory channels (4.2 GB/s throughput)." Blir ikke RAMen en voldsom bremsekloss da, i et system av denne typen med dual xenon? Treg DDR1 RAM, liksom... red: Det var bare 8000-versjonen 8200 støtter rasker ddr2-ecc-minne. Endret 29. november 2011 av NgZ Lenke til kommentar
Occi Skrevet 29. november 2011 Del Skrevet 29. november 2011 Nice, håper jeg får fingra på en 8200 eller to da Har jo en server i tyskland (512 MB, 1TB transfer, 1 core, 20 GB), så er ikke slik at jeg trenger for det lille jeg kjører, men tenkte jeg skulle leke meg litt med de ^_^ Lenke til kommentar
hakonvl Skrevet 29. november 2011 Del Skrevet 29. november 2011 Tror jeg har fått tak i noen jeg og, må bare avtale henting. Kommer til å kjøre de som servere på et LAN vi arrangerer her jeg bor. Blir morsomt Regner med det blir Debian på de, Lenke til kommentar
Occi Skrevet 29. november 2011 Del Skrevet 29. november 2011 Hihi, Arch er vel kanskje ikke ment for et slikt miljø, men morsomt: 2 Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 29. november 2011 Del Skrevet 29. november 2011 Nice, håper jeg får fingra på en 8200 eller to da Har jo en server i tyskland (512 MB, 1TB transfer, 1 core, 20 GB), så er ikke slik at jeg trenger for det lille jeg kjører, men tenkte jeg skulle leke meg litt med de ^_^ Men har du egentlig noen idé om ytelsen eller strømforbruk? Prosessorene er jo fra 2004, liksom. Regner jo med de er bedre enn serveren jeg har i dag som kjører en Exxxx på 2,5Ghz, men ser at de ikke har VT-x, det ødela egentlig mye av den planlagte bruken. Hmh. Tror jeg skal nøye meg med en i hvert fall. I og med at prosessorene ikke ser ut til å ha noe eget modellnavn blir det litt vanskelig å søke etter benchmarks. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå