Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser ut som det er lite dokumentasjon på Dolphin. Gamle Konqueror hadde (har) funksjonalitet for å tune paranoia:

http://docs.kde.org/stable/en/kdemultimedia/kioslave/audiocd/index.html

om settingen i Dolphin gir nivå en eller to vet jeg ikke. Jeg regner med at offset korreksjon er med.

Hvis du leser manualen til cdparanoia, så ser du at den har mange ting å skru på. Hverken oppsettet til Dolphin eller audiocd har de mulighetene. Jeg tenker da på ting som -O (sample offset), -t (TOC offset), -T (TOC bias). De to siste tror jeg er for gamle spesielle CD-drive'r. Audiocd sine paranoia levels tipper jeg er som følger: 0 er -Z, 1 er -Y og 2 er default. Dolphin gir nok valget mellom -Z (av) eller full pakke.

Men dette er relativt sære ting som vi audiofile er opptatt av. Ripper du til lossless, så er det ikke så nøye.

Men kunne se at dolphin ripper til flac? wav er ikke så viktig, da det formatet ikke støtter tags. Jeg bruker det kun som mellomlagring før konvertering.

Lenke til kommentar

Ja, den ripper til wav, flac, mp3 og ogg. Hvis du åpner en cd i dolphin vil du finne en mappe for hvert format hvor alle sangene ligger som om de var rippet. Bare dra dem over dit du vil ha dem.

Enkel og grei løsning - jeg så ikke flac/wav nevnt i oppsettet. Det var derfor jeg lurte.

Lenke til kommentar

Ja, den ripper til wav, flac, mp3 og ogg. Hvis du åpner en cd i dolphin vil du finne en mappe for hvert format hvor alle sangene ligger som om de var rippet. Bare dra dem over dit du vil ha dem.

Seiten så smooth det er!

Jeg ble imponert av 8.04 når du kunne høyreklikke på en DVD-drive og velge "save to disk", men dette er jo til neste nivå. :thumbup:

Lenke til kommentar

Faktisk var det på plass i 5.04 også, Konqueror sin funksjonalitet fra 2005 setter dagens proprietære OS i forlegenhet :)

Tomsi, skal ikke ta meg lange tiden i kildekoden til Dolphin å finne ut akkurat hva som settes når du tikker av fra feilkorrigering. Hvis det er av interesse kan jeg sikkert finne noe tid i nær fremtid.

Lenke til kommentar

Faktisk var det på plass i 5.04 også, Konqueror sin funksjonalitet fra 2005 setter dagens proprietære OS i forlegenhet :)

Tomsi, skal ikke ta meg lange tiden i kildekoden til Dolphin å finne ut akkurat hva som settes når du tikker av fra feilkorrigering. Hvis det er av interesse kan jeg sikkert finne noe tid i nær fremtid.

Du trenger ikke det for min del; som sagt, jeg bruker ikke KDE, og selv om drag and drop er milevis enklere enn mange andre programmer, så blir mitt enda enklere å bruke* :)

*) Men et helvete å konfigurere ;)

Lenke til kommentar

Neida, men Del er en aktiv KDE-supporter.

Hadde samme problem med Kubuntu-installasjonen selv, cmyrland. Det var en bug som var merket som fixed, kommentert at det fortsatt var et problem, så satser påde kanskje har fikset det på ordentlig denne gangen. har du og mer enn en partisjon, muligens flere partisjonr på en logisk? Mener det var noe sånt som var problemet mitt. (Samme problemet hade forøvrig archinstallasjonen fra 2010 som da fortsatt var siste tilgjengelige).

Så da prøvde jeg alternate install cd-en til /k(ubuntu (husker ikke helt hvilken), som gav opp - men underveis i prosessen skulle den laste ned både seg selv og andre pakker som skulle brukes under installasjonen, totalt tre nedlastnings/installasjonssteg bare underveis.. Tok jo en halvtime.

Nei, den grafiske installasjonen til Ubuntu må vel være av de mest brukervennlige som fins, men den alternative ftp-versjonen suger virkelig innholdet av en rynkete hudpose.

Vurderer fortsatt OpenSuse bare for å få oppleve hvordan en ferdigoppstt KDE-desktop skal være. Rett ut av boksen fra KDE-temaet er det jo så mye kluss og beta/alpha-kvalitet. Derfor jeg skulle teste ut KDE til å begynne med.

Lenke til kommentar

Vurderer fortsatt OpenSuse bare for å få oppleve hvordan en ferdigoppstt KDE-desktop skal være. Rett ut av boksen fra KDE-temaet er det jo så mye kluss og beta/alpha-kvalitet. Derfor jeg skulle teste ut KDE til å begynne med.

OpenSuse synes jeg er en av de bedre KDE alternativene der ute. Men så brukte jeg mye Suse for noen år siden; så det er mulig jeg er inhabil.

Lenke til kommentar

Enig at KDE krever endel konfigurering før det er godt, men når det er gjort så er det også mye bedre enn Gnome 3/Unity etter min mening :)

Spørsmålet er hvor mye konfigurering man skal tillate seg før det går utover effektivitet. Unity er for meg et grensesnitt som det er lett å sette seg inn i, bli klok på og begynne å jobbe i. KDE trenger langt mer tilvenning før det blir et effektivt verktøy.

Lenke til kommentar

OpenSuse synes jeg er en av de bedre KDE alternativene der ute. Men så brukte jeg mye Suse for noen år siden; så det er mulig jeg er inhabil.

Har hørt det samme fra andfre steder og. Men yum (æsj) og Novell (traitors!!) firster jo ikke overvettes.

Enig at KDE krever endel konfigurering før det er godt, men når det er gjort så er det også mye bedre enn Gnome 3/Unity etter min mening :)

Joda, men det er så mange valg som rett og slett ikke er satt i det hele tatt ut av boksen. Jeg vil ikke en gang kalle det "satt til håpløse ting som standard", fordi jeg nekter å tro at noen har tatt noen bevisste valg i det hele tatt. Som at Kmail ut-av-boksen bryter all IMAP-tradisjon og heller lager kladd og sendte elementer i lokale mapper, bla. Noe annet må du stille inn manuelt - ikke alltid gøy å oppdage når du sitter i møte med mobilen og skal finne frem en mail mottaker ikke har fått lest, f.eks. I tillegg er enkelte ting direkte brukeruvennlig (veldig tungvindt å vise HTML-innhold og bilder i mail, og den husker heller ikke valget per mail, eller per avsender, noe som gjør nyhetsbrev håpløst - speiselt kombinert med at Kmail er den desidert dårligste mailviseren jeg har brukt/testet noen gang når det gjelder å vise HTML-innhold. I over halvparten av tilfellene viser den fortsatt HTML-kode).

Det er *veldig* mye slike småting sammenliknet med Gnome, men siden Gnome3 foreløpig er tilnærmet ubrukelig og ikke HAR noen funksjoner og valg, blir det jo en urettferdig sammenlikning. Verre er det at KDE-pakker ser ut til å være ustabile halvparten av gangene de treffer Arch-repo. (Altså etter at de faktisk har blitt gitt ut som stable.)

Lenke til kommentar

Eneste ustabiliteten jeg har opplevd i tilknytning til KDE har vært at Kwin har skjært seg endel ganger, men det holder som oftest å bare ta en kwin --replace og så funker alt fint igjen. KMail har jeg ikke prøvd, så det kan jeg ikke si noenting om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...