Sokkalf™ Skrevet 25. november 2011 Del Skrevet 25. november 2011 Konge tråd som har med masse aliaser og småscripts. Post gjerne også deres aliaser Jeg har et par # kalkulator function math { echo "scale=2 ; $*" | sed -e "s:x:*:g" | sed -e "s:,::g" | bc } # rot13 function rot13 { if [ "$*" == "" ]; then while read linje do echo "$linje" | tr 'A-Za-z' 'N-ZA-Mn-za-m' done else echo "$*" | tr 'A-Za-z' 'N-ZA-Mn-za-m' fi } Skal innrømmes at rot13 ikke brukes så ofte, men math bruker jeg daglig. Enkel kalkulator, brukes f.eks slik: $ math 2+2 4 $ math "(2*5)^2" 100 .. osv .. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 25. november 2011 Del Skrevet 25. november 2011 Morituri for ripping. edit: den bruker cdparanoia. Sikkert grei den; men den er ikke akkurat ferdig... Og den støtter p.t. kun kommandolinjen ser det ut som. Da kunne jeg like gjerne brukt abcde. Mitt program blir noe anderledes - en rippe-frontend som ripper fra mange stasjoner parallelt, et vaskeprogram for å fikse råtne tags, og så en konverteringsprogram som genererer flac, mp3, aac, ogg. Tanken er et rig som lar meg slurpe inn 30-40 CD i timen i topp kvalitet. har en såpass stor CD samling at noe slikt trengs... Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 25. november 2011 Del Skrevet 25. november 2011 (endret) Sikkert grei den; men den er ikke akkurat ferdig... Og den støtter p.t. kun kommandolinjen ser det ut som. Da kunne jeg like gjerne brukt abcde. Det er jo søtt Men det er jo bare å skrive en rask frontend. Mitt program blir noe anderledes - en rippe-frontend som ripper fra mange stasjoner parallelt, et vaskeprogram for å fikse råtne tags, og så en konverteringsprogram som genererer flac, mp3, aac, ogg. Morituri henter tags fra musicbrainz, men det krever at CDen allerede er registrert. Jeg må stort sett registrere ting der, men så er de der til nestemann. Tanken er et rig som lar meg slurpe inn 30-40 CD i timen i topp kvalitet. har en såpass stor CD samling at noe slikt trengs... Mon tro om man kan kjøre morituri parallellt. Programmerer du? Hadde jo vært gøy å prøve å skrive en rask frontend for å få det Men det virker ikke som om det er programmet du ser etter. Konvertering er det jo bare å bruke et raskt shellscript. Endret 25. november 2011 av Lycantrophe Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 25. november 2011 Del Skrevet 25. november 2011 men math bruker jeg daglig. Enkel kalkulator, brukes f.eks slik: Morsomt. Personlig har jeg nesten alltid bc i et eget vindu i screen Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 25. november 2011 Del Skrevet 25. november 2011 Mon tro om man kan kjøre morituri parallellt. Programmerer du? Hadde jo vært gøy å prøve å skrive en rask frontend for å få det Det går sikkert ann å bruke morituri parallellt. Jeg programmerer, ja. Problemet er, som du nevner, tags. Jeg bruker freedb istedet for musicbrainz, men problemet er det samme; mange CD'er som ikke har tags, en del CD'er som er registrert flere ganger (med varierende kvalitet), og alle de som har feil da. Ved å skille oppgavene i tre, så kan jeg sette en PC (med flere CD-ROM'er) til selve rippingen, sitte på en aannen for vasking, og la en tredje konverte data (hvis nødvendig). Tanken er faktisk to PC'er til rippingen - da får jeg 9 parallelle rip's. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 25. november 2011 Del Skrevet 25. november 2011 Morsomt. Personlig har jeg nesten alltid bc i et eget vindu i screen Bruker python, jeg Men nå har jeg fått en skikkelig kalkulatorapp til mobilen, så den blir også brukt. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 25. november 2011 Del Skrevet 25. november 2011 Bruker python, jeg Bruker python selv til mer avanserte ting, men bc til de mer enkle sakene Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 25. november 2011 Del Skrevet 25. november 2011 musicbrainz er etter min erfaring bedre enn freedb (mer unøyaktig). Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 25. november 2011 Del Skrevet 25. november 2011 Problemet er, som du nevner, tags. Jeg bruker freedb istedet for musicbrainz, men problemet er det samme; mange CD'er som ikke har tags, en del CD'er som er registrert flere ganger (med varierende kvalitet), og alle de som har feil da. Musicbrainz er ganske fint og har nokså strenge standarder. Jeg har mye musikk fra små, ukjente artister, så da blir det fort litt registrering. Tags som man finner, derimot, er kjempegode. Videre kan du re-tagge et rippet image med morituri (som sikkert da henter din entry i MBrainz. Verdt å se på muligheten, hvertfall. Ved å skille oppgavene i tre, så kan jeg sette en PC (med flere CD-ROM'er) til selve rippingen, sitte på en aannen for vasking, og la en tredje konverte data (hvis nødvendig). Tanken er faktisk to PC'er til rippingen - da får jeg 9 parallelle rip's. Ser motivasjonen. Lurer også på om morituri kan konvertere direkte, men det er uansett en enkel oppgave å gjøre med bash. Lenke til kommentar
Del Skrevet 25. november 2011 Del Skrevet 25. november 2011 Kan ikke tro det jeg hører. Har dere aldri åpnet en CD i KDE sin filbrowser? Ripping er støttet ut av boksen i alle filformater du har installert. Bare dra og slipp filen med ønsket format over i mappen hvor du vil ha den. Dette har funket så lenge jeg kan huske, før i Konqueror, nå i Dolphin. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 25. november 2011 Del Skrevet 25. november 2011 Jada, den er ganske pen, men den ordner ikke tags/checksum. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 25. november 2011 Del Skrevet 25. november 2011 Musicbrainz er ganske fint og har nokså strenge standarder. Jeg har mye musikk fra små, ukjente artister, så da blir det fort litt registrering. Tags som man finner, derimot, er kjempegode. Videre kan du re-tagge et rippet image med morituri (som sikkert da henter din entry i MBrainz. Verdt å se på muligheten, hvertfall. Det er jo ingenting i veien for at jeg bruker musicbrainz istedet for freedb - programmerer i python, så bibliotekene finnes allerede. Ser motivasjonen. Lurer også på om morituri kan konvertere direkte, men det er uansett en enkel oppgave å gjøre med bash. morituri konverterer nok til det formatet du ønsker; men da til kun et format, slik jeg skjønner det. Kan ikke tro det jeg hører. Har dere aldri åpnet en CD i KDE sin filbrowser? Ripping er støttet ut av boksen i alle filformater du har installert. Bare dra og slipp filen med ønsket format over i mappen hvor du vil ha den. Dette har funket så lenge jeg kan huske, før i Konqueror, nå i Dolphin. Bruker ikke KDE*. Men poenget er at jeg har noen kvalitetskrav til selve rippingen - og det er kun cdparanoia og EAC som leverer det. *) Bruker Gnome, som sikkert har noe lignende ... Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 25. november 2011 Del Skrevet 25. november 2011 Det er jo ingenting i veien for at jeg bruker musicbrainz istedet for freedb - programmerer i python, så bibliotekene finnes allerede. Skal du bytte til mb kan du jo like gjerne bruke morituri, den jobben er allerede gjort. morituri konverterer nok til det formatet du ønsker; men da til kun et format, slik jeg skjønner det. Slik har jeg skjønt det og. Selv bruker jeg bare flac, men igjen, et raskt bash-script ordner det for deg. Lenke til kommentar
Del Skrevet 25. november 2011 Del Skrevet 25. november 2011 Jada, den er ganske pen, men den ordner ikke tags/checksum. Hvilke tags?Bruker ikke KDE*. Men poenget er at jeg har noen kvalitetskrav til selve rippingen - og det er kun cdparanoia og EAC som leverer det.Kvalitetskrav utover wav eller flac? Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 25. november 2011 Del Skrevet 25. november 2011 Metainformasjon. Artistinfo, år, album etc. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 25. november 2011 Del Skrevet 25. november 2011 Kvalitetskrav at det som blir med over på disken er 1:1 identisk med det som er på CD-plata. Noe som ikke er så selvfølgelig som man skulle tro, ettersom Red Book-standarden ikke tar høyde for feilkorrigering på samme måte som på CD-ROMs. Derfor man har plass til ~750 eller 800MB på en musikk-CD, siden ekstra data ligger der det vanligvis er feilkorrigeringsbits på CD-ROM (44100 samples/sek * 2 (16 bits) * 2 (kanaler) * 4800 (sekunder = 80min) = ~800MB Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 25. november 2011 Del Skrevet 25. november 2011 Kvalitetskrav utover wav eller flac? Når det gjelder ripping av en CD, så er er det viktig at bitstrømmen leses av korrekt. Selv om en lyd-CD er digital, så er den ikke garantert å være 100% feilfri. Det fleste CD-ripper verktøyene leser bare bitstrømmen "as is", og sjekker ikke om det er noen feil. Det gjør cdparanoia og EAC. Lenke til kommentar
Del Skrevet 25. november 2011 Del Skrevet 25. november 2011 Er det checksum dere sikter til? Har noen opplevd kvalitetstap ved ripping til wav eller flac fra dolphin? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 25. november 2011 Del Skrevet 25. november 2011 Er det checksum dere sikter til? Har noen opplevd kvalitetstap ved ripping til wav eller flac fra dolphin? Tror at de som bruker Dolphin til ripping ikke er så kresne Og har du lyst til å rippe 2000 CD'er via Dolphin i løpet av en helg? Lenke til kommentar
Del Skrevet 25. november 2011 Del Skrevet 25. november 2011 Prøv å være litt saklig er du snill. Ingen gidder rippe 2000 CD'er i løpet av en helg. Jeg har ennå ikke fått vite hvorfor kvaliteten er dårligere via dolphin. Hvorfor mener du kvaliteten er dårligere? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå