NgZ Skrevet 21. november 2011 Del Skrevet 21. november 2011 Hvilke progrmvarebedrifter gjør det, og hvordan skull de tjene på det? Med mindre de gir ut egne versjoner av BSD som de ikke trenger å dele kilde på, er det vel lite å hente på å selge programvare til BSD i stedet for til Linux, der bedriftsmakredet både på desktop og server er større? Mindre aktivitet i ulike BSD-forum rundt omkring lar seg vel greit forklare med antallet privatbrukere. Har inntykk av at BSD servere i bedrifter og foretak gjerne er begrenset til lagringsløsninger, de er vel ganske mye mindre enn linux på generell webserver/server-bruk. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 21. november 2011 Del Skrevet 21. november 2011 BSD-lisensiert kode kan brukes uten strings attached, om jeg har forstått det rett. Det vil si at de fint kan benytte den i sine proprietære løsninger uten noen ganger å frigi noen form for kilde. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 21. november 2011 Del Skrevet 21. november 2011 Jojo, men programmene deres må jo selges til noe, og linuxmarkedet er større. Så de vil sikkert ha mest mulig BSD-lisensiert programvarekode å forsyne seg av, men jeg ser ikke helt at BSD-kernel og base system har den største verdien om du ikke gir ut os/embedded devices. Metseparten av programmene i ports treet til *BSD er jo ikke under BSD-lisens. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 21. november 2011 Del Skrevet 21. november 2011 Man kan da fint skrive noe til linux/windows under BSD-lisens. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 21. november 2011 Del Skrevet 21. november 2011 Jo, men her var det snakk om at det var lite aktivitet i BSD-forumet, og at programvareutviklere "pusher BSD". 1: Om han mener at de pusher BSD som OS, gir det liten mening, da det reslterer i lite kode som er aktuell å bruke i egne programmer man skal selge til andre plattfromer. 2:Om han mener at de pusher BSD-lisensen, gir ikke det så mye mer mening for meg - hvrdan pusher de den? Ved å sponse BSD-lisensiert kode? Ved å gi ut egen kode under BSD? Lite trolig om de vil at andre skal bruke BSD for å slippe å dele, spesielt med tanke på at man vel har muligheten til å "stjele" kode under BSD-lisensen og bruke den i et program man senere utgir med GPL-lisens? 3: Med "hvorfor bruke BSD-lisensen"-seminar med gratis lusj? Når man snakker om at noen "pusher" noe, betyr det jo gjerne at de aktivt selger det/sprer det selv. Klart, det kan ære kjekt for å få kodehjelp underveis i prosjekter man senere skal selge, men da må det jo vøre en gigantisk risikoå ha koden lisensiert under BSD-lisenser underveis i prosjektet? Da kan jo hvem som helst stjele hele prosjektet ditt... Lenke til kommentar
Occi Skrevet 21. november 2011 Del Skrevet 21. november 2011 (endret) Har blitt litt påvirket av all "propagandaen" mot Arch når det gjelder at det er ustabilt etc., selv om jeg ikke har opplevd noe spesielt til det selv enda.. Så jeg er altså ute etter et backupprogram eller script. Føler ikke at jeg er kjent nok med hvor alle instillinger ligger osv., så lurte på om det finnes noen programmer som kan fikse slik for meg. Tenker da på backup av hvilke packages jeg har, usersettings etc. Evt. så er det ikke verre enn at jeg har plass til å ta backup av hele / men jeg føler det er kanskje "litt" unødvendig. Endret 21. november 2011 av Occi Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 21. november 2011 Del Skrevet 21. november 2011 (endret) Er vel bare å få pacman til å liste alt du har installert. pacman -Q Endret 21. november 2011 av Lycantrophe Lenke til kommentar
Occi Skrevet 21. november 2011 Del Skrevet 21. november 2011 Joda, den er fin den, men slikt som instillinger til programmer etc. Kan kanskje være like greit å prøve å lage et script for det, og kjøre det fra tid til annen. Men jeg er virkelig elendig når det gjelder å skrive slikt Får vel lære meg hvordan jeg gjør litt mer "avanserte" ting med terminalen som å f. eks ta en rsync fra pacman -Q. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 21. november 2011 Del Skrevet 21. november 2011 Bruk -Qq for å ikke få versjonsnummer, redirect inn i en fil og back up den. Videre ligger alle konfigurasjonsfiler i /home og /etc, så du kan: #1 - backe de opp direkte (/etc er ikke så voldsomt stor) ELLER du kan velge ut de filene du faktisk har gjort noe med og backe opp de. Ingen grunn til å ta vare på masse default-filer. Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 21. november 2011 Del Skrevet 21. november 2011 Det meste av konfigurasjonsfiler til alt som kjøres som egen bruker ligger i hjemmemappa, og de er enkle å ta backup av. Lenke til kommentar
Del Skrevet 21. november 2011 Del Skrevet 21. november 2011 NgZ, jeg sikter blant annet til Apple og IBM. Google hadde vel ikke så mye valg i forhold til Android all den tid at telefonleverandørene ville ha retten til lukkede utvidelser. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Du tenker på Darwin i forhold til APple da, eller? Trodde ikke de fikk så mye gratis kodehjelp av det. IBMs programvaresatsninger kjenner jeg ikke noe til. Google hadde nok ikke noe valg, nei, både produsentene og ikke minst operatørj**lene ville nok nektet å ta det i bruk da. Når det er sagt så kunne jo Google fortsatt gjort mye med utviklingsmodellen for å ha en mer "typik opensource"-modell. Nå er det jo en fullstendig lukket prosess før koden plutselig dumper ned. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 23. november 2011 Del Skrevet 23. november 2011 Denne kunne godt gått i en nettverksavdeling, men den passer på sett og vis her og. Tenker å sette opp en privat side for meg og tre andre. Siden skal kun vises etter innlogging. Både http og ftp. Er det noen grei måte å ordne dette på som samtidig blir sikker og enkel og fin? Apache auth har jeg skjønt spør om autentisering hver eneste gang noe gjøres, og det er jo litt kjedelig (selv om systemet er såpass lite at det sikkert ikke blir den massive klossen det kunne vært). Andre forslag? Lenke til kommentar
Occi Skrevet 23. november 2011 Del Skrevet 23. november 2011 Ah, KDE <3 Savnet meta+# for å velge vindu (á win+2 for å velge vindu #2 om du har f. eks Windows 7), men alt+f3 -> window shortcut fikset biffen, selv for Chromium \o/ Trenger strengt talt ikke for alle vinduene, men er kjekt å slippe å bla igjennom vinduer om jeg veit at jeg vil ha vindu X Lenke til kommentar
Occi Skrevet 25. november 2011 Del Skrevet 25. november 2011 Konge tråd som har med masse aliaser og småscripts. Post gjerne også deres aliaser Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 25. november 2011 Del Skrevet 25. november 2011 Noen her som er eksperter på cda2wav kontra cdparanoia? Jeg kan gi cdparanoia opsjonen -O for i angi drive offset (f.eks +6) slik at jeg får rippet CD mine optimalt. Har cdd2wav noe lignenede? I følge md5sum, så gjør ikke -o opsjonen det samme. Lenke til kommentar
Del Skrevet 25. november 2011 Del Skrevet 25. november 2011 Konge tråd som har med masse aliaser og småscripts. Post gjerne også deres aliaser Har en del, men disse burde være interessant for alle:alias aptu='sudo apt-get update' alias aptug='sudo apt-get upgrade' alias apts='aptitude search' alias apti='sudo apt-get install' Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 25. november 2011 Del Skrevet 25. november 2011 Må innrømme at jeg brukte EAC i WIne sist jeg skulle rippe noe... Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 25. november 2011 Del Skrevet 25. november 2011 Må innrømme at jeg brukte EAC i WIne sist jeg skulle rippe noe... Jeg bruker EAC en del jeg også; men jeg holder på med en litt bøs rippestasjon (4-5 driver) for storstilt ripping. Der bruker jeg cdparanoia i bunn, men den finnes ikke som en del av cygwin, slik at jeg må bruke cdda2wav/iceax der. (EAC og cdparanoia gir meg identiske wav filer så lenge CD-en er feilfri da begge skjønner dirve offsets) Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 25. november 2011 Del Skrevet 25. november 2011 (endret) Morituri for ripping. edit: den bruker cdparanoia. Endret 25. november 2011 av Lycantrophe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå