Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke så alt for ille faktisk. 2.6.32-5, Gnome 2.32, KDE4.4.5, XFCE 4.6.2, LXDE0.5.0 python2.5 (ok, det er litt stusselig), GCC4.3.2, Firefox 3.6 og øvrige pakker på ca. det tidspunkt.

http://www.debian.org/releases/stable/amd64/release-notes/ch-whats-new.en.html

Python og Firefox versjonene er for gamle for min del. Og da er vel også Thunderbird for gammel. Resten kan jeg leve med.

Lenke til kommentar

Håpløst at ikke den type programmer ikke kan oppdateres, selv om de vil beholde biblioteker, utviklingssoftware med mange avhengigheter o.l. urørt før det kommer en ny release. Har vel vært snakk om at det skal komme både i Debian og Ubuntu? Det er jo faktisk ganske negativt for ganske mange relativt vanlige brukere.

Lenke til kommentar

Nå er vell strengt tatt ikke Debian spesielt aktuelt for «den vanlig bruker» lenger heller da? Debian har uansett ikke Firefox, Thunderbird og venner, men Iceweasel og hva deres egne frie versjoner heter.

Som sagt, bruk av andre versjoner av python er trivielt og uproblematisk (men det anbefales ikke å installere dem over eksisterende python-versjon, da det kan skape kluss). Firefox/Iceweasel, GNOME, KDE, LXDE, og XFCE kan jeg egentlig ikke uttale meg om, siden jeg ikke bruker noen av dem.

De eneste tingene som jeg opplever som for «gamle» og som jeg velger å ordne egen versjon av er da python, og til tider stumpwm.

Lenke til kommentar

*snip*

Du kan laste ned filen fra en annen maskin og kopiere den inn i hjemmemappen din fra en usbdisk. Så dropper du wget-kommandoen i første delen av innstruksen (men kjører den andre kommandoen i samme del av instruksen).

Takk for hjelpen det var løsningen, nettet på den maskinen fungerer endelig normalt.:thumbs:

Dette var jo rett sted alikevel selv mitt i Arch diskusjonen :lol:

Lenke til kommentar

Greide akkurat krasje hele maskinen. Ikke bra triks å kjøre en massiv mv fra et TrueCrypt-volum fra en fil fra et NTFS-system på en disk fra 2004 med skader. Massiv CPU-last, dmesg full av feilmeldinger, Plasma var selvsagt på pletten som vanlig og segfaultet ved første tegn til problemer på maskinen som resulterte i meg på telefonen over SSH for å prøve å terminere mv, avmontere TrueCrypt-volumet, restarte KDM, og til slutt bare shutdown, alt uten suksess.

Lyden fortsatte heldigvis å spille til jeg trykket på restart-knappen, så jeg hadde hvertfall musikk mens jeg ikke fikk til noe.

Lenke til kommentar

Lyden fortsatte heldigvis å spille til jeg trykket på restart-knappen, så jeg hadde hvertfall musikk mens jeg ikke fikk til noe.

:D

Det som virkelig er gøy, er når musikken/musikkilden også har hengt seg, og lager høye, skjærende hakk-i-plata-lyder mens man ikke kan gjøre noen ting, og volumkontrollen heller ikke fungerer, noe som resulterer i at man i panikk napper ut headsettet, noe som skremmer livet av samboer som sitter en meter unna, da lyden ljomer ut av høyttalerne i stedet.

I det minste oppførte seg Plasma akkurat som forventet, og kræsjet uelegant slik man kan regne med... :p på laptopen skjer det fortsatt annenhver gang jeg skrur av maskinen. I det minste har jeg blitt en langt mer aktiv bruker av hvile og dvalemodus...

Lenke til kommentar

Problemer med keyboard layout..

Arch Linux med Gnome 3.

Har fungert lenge uten problemer, startet opp PCen i dag og det fungerte ikke.

Keyboard layout satt til 'no' via gnome keyboard layout, og KEYMAP="no-latin1" i rc.conf.

Alt var satt slik naar jeg bootet, var satt til no osv., men er fortsatt engelsk layout. Provde reset i gnome layout uten effekt.

Er det kanskje jeg som misforstaar, er det locale som skal endres? Skjer forovrig ingenting naar jeg prover aa velge 'en' men da skjer det ingenting heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...