del_diablo Skrevet 31. oktober 2011 Del Skrevet 31. oktober 2011 (endret) Hmmm, lo meg nesten av stolen av overblikket, men litt for dypttrykt ironi der til at den ble morsom Endret 31. oktober 2011 av del_diablo Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 31. oktober 2011 Del Skrevet 31. oktober 2011 Vel jeg kan ikke akkurat si at jeg er så strålende fornøyd me Arch-distroen min. Bleeding edge er ikke noe spesielt positivt når noe alltid er ødelagt eller ustabilt. Men så har jeg ikke ork til å legge inn noe annet, så jeg holder bare sytinga for meg selv. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 31. oktober 2011 Del Skrevet 31. oktober 2011 Heh.. Mitt bilde av arch kommer alltid til å være «tainted» av de 36 timene jeg brukte det. Noen klarte endelig å overbevise meg om å prøve. Etter å ha brukt masse tid på å sette opp og konfigurere og herje, så viste det seg at 3 lisp-relaterte pakker jeg hadde behov for var «broken». Da brukte jeg en time å gå tilbake til Debian stable Lenke til kommentar
Occi Skrevet 31. oktober 2011 Del Skrevet 31. oktober 2011 (endret) Brukte vel kanskje 3-4 timer på min første installering under hjelp fra lyc, og kanskje 1-2 timer på andre installasjon pga. grub failet (tok manuel partitioning så ba jo litt om det kanskje). Deretter var det å fikse WM som gikk greit nok på begge installeringene egentlig. Liker at Arch er såpass clean og man har kontroll over hva som er på installeringen, wiki og packages/aur hos archlinux.org og nyeste releases, har ikke hatt noen stabilitetsproblemer Endret 31. oktober 2011 av Occi Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 31. oktober 2011 Del Skrevet 31. oktober 2011 Jeg forsøkte meg nylig på nyeste Ubuntu. Da jeg restartet pcen og bootet fra minnepennen gikk pcen direkte i epilepsianfall (skjermen blinket intenst!) uten at jeg en gang fikk mulighet til å få opp en terminal eller gjøre noe som helst. Veien var kort tilbake til Arch Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 31. oktober 2011 Del Skrevet 31. oktober 2011 Jeg forsøkte meg nylig på nyeste Ubuntu. Da jeg restartet pcen og bootet fra minnepennen gikk pcen direkte i epilepsianfall (skjermen blinket intenst!) uten at jeg en gang fikk mulighet til å få opp en terminal eller gjøre noe som helst. Veien var kort tilbake til Arch Problemet er at du bruker bleeding edge saker... Takke seg til Debian stable Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 31. oktober 2011 Del Skrevet 31. oktober 2011 (endret) I love this thread. Alt utover oldstable er bleeding edge hos cyclo. Tror vi må jage han bort med litt GUI-bloat. Endret 31. oktober 2011 av Lycantrophe 2 Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 31. oktober 2011 Del Skrevet 31. oktober 2011 I love this thread. Alt utover oldstable er bleeding edge hos cyclo. Tror vi må jage han bort med litt GUI-bloat. Og jeg elsker miljøet i GNU/Linux delen av forumet. Om hele forumet hadde samme miljøet ville livet være så mye enklere Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 31. oktober 2011 Del Skrevet 31. oktober 2011 Jeg prøvde arch, etter to timer ga jeg opp, for la oss være ærlige her, hvorfor skal det trenge å ta to timer å installere ett moderne OS. Tror ikke jeg har brukt 2 timer på å konfigurere og oppdatere ubuntu/mint sammenlagt det siste halvåret, og det er om du inkluderer en reinstall. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 31. oktober 2011 Del Skrevet 31. oktober 2011 Jeg har googlet problemet før og funnet flere som har samme problemet. Eks: Default driver for Realtek RTL8111E chip (Ethernet) does not work Symptoms ======== 1) After 10-20s of network use The internet will freeze randomly and all network dependent applications will be affected simultaneously 2) 30-60s after: The internet will come back and everything will be working normally 3) Immediately after the internet resumes: An entry like below shows up in /var/log/messages Jun 23 15:38:05 pilotuvic kernel: [18856.827556] r8169 0000:03:00.0: eth0: link up Solution ====== 1) First make sure that linux kernel source is installed in your system (yast software management) 2) ensure that gcc is installed (yast software management) 3) Download the latest linux driver for RTL8111E from the realtek website The one that I am running is the 8168 driver version 8.024.00 4) unzip the tarball (creates a directory called "r8168-x.xxx.xx") 5) As root run the autorun.sh from inside the newly created "r8168-x.xxx.xx" directory Det er løsningen jeg ikke får til pga manglende kunnskap sikkert. Du fant ingen løsning eksplisitt for Ubuntu? Ubuntuforums kan være verdt en titt. Problemet ser ut til åvære løst i 3.0-versjonen av kjernen, kanskje noen her som bruker Ubuntu kan fortelle deg hvordan du kan få oppgradert til en nyere kjerneversjon? Ang. Archdiskusjonen: De har misforstått! Det er jo Gentoo-folk de beskriver. Selv byttet jeg til Arch delvis for å få ting jeg ville, og av nysgjerrighet, og delvis pga. hardwarebugs som var fikset i kjernn Arch brukte. Og once you go Arch, itæs hard to go back. Kunne forørig godt tenkt meg å lære meg å programmere, men har ikke noe behov for å skryte av Arch-skillsene. Skjlnt, man lærer jo en del linuxrelevant av den fantastiske dokumentasjonen (spesielt wiki), som ingen andre distribusjoner kan måle seg med. Lenke til kommentar
Balthier Skrevet 31. oktober 2011 Del Skrevet 31. oktober 2011 Enig. Jeg gikk gjennom alt, konfigurert til install fra minnepinne, satt opp x og skjermdrivere, så satt jeg der i kdm, og bare, hmm what now? aaaahh fuck it, så gikk jeg tilbake te gode gamle 'buntu! igjen Lenke til kommentar
Mydog Skrevet 31. oktober 2011 Del Skrevet 31. oktober 2011 Jeg har googlet problemet før og funnet flere som har samme problemet. Eks: Default driver for Realtek RTL8111E chip (Ethernet) does not work Symptoms ======== 1) After 10-20s of network use The internet will freeze randomly and all network dependent applications will be affected simultaneously 2) 30-60s after: The internet will come back and everything will be working normally 3) Immediately after the internet resumes: An entry like below shows up in /var/log/messages Jun 23 15:38:05 pilotuvic kernel: [18856.827556] r8169 0000:03:00.0: eth0: link up Solution ====== 1) First make sure that linux kernel source is installed in your system (yast software management) 2) ensure that gcc is installed (yast software management) 3) Download the latest linux driver for RTL8111E from the realtek website The one that I am running is the 8168 driver version 8.024.00 4) unzip the tarball (creates a directory called "r8168-x.xxx.xx") 5) As root run the autorun.sh from inside the newly created "r8168-x.xxx.xx" directory Det er løsningen jeg ikke får til pga manglende kunnskap sikkert. Du fant ingen løsning eksplisitt for Ubuntu? Ubuntuforums kan være verdt en titt. Problemet ser ut til åvære løst i 3.0-versjonen av kjernen, kanskje noen her som bruker Ubuntu kan fortelle deg hvordan du kan få oppgradert til en nyere kjerneversjon? OK takk for hjelpen så langt. Jeg kjører nyeste versjon av Ubuntu (11.10) men du mener at den ikke har 3.0 versjonen av kjernen? Jeg trodde dette var stedet å få hjelp til Ubuntu men jeg får lete videre. Lenke til kommentar
Del Skrevet 31. oktober 2011 Del Skrevet 31. oktober 2011 Eneste som får meg til å mobbe Arch litt er når Archerne hoverer over ubuntu-brukere. Har egentlig veldig sansen for Arch. Passer også godt til linux-nerdens motto, if it works, fix it. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 31. oktober 2011 Del Skrevet 31. oktober 2011 Enig, ser ingen grunn til å hovere over de bare fordi de har, vel, "mindre håndbagasje". Lenke til kommentar
HawP Skrevet 31. oktober 2011 Del Skrevet 31. oktober 2011 (endret) Jeg kjører nyeste versjon av Ubuntu (11.10) men du mener at den ikke har 3.0 versjonen av kjernen? Jeg trodde dette var stedet å få hjelp til Ubuntu men jeg får lete videre. Kan være du har støtt på det beryktede(?) problemet med Realtek 8168/8169? Driveren som har vært inkludert i kjernen som eneste for disse (i allefall inntil nylig, om ikke annet) egentlig har vært for 8169, men pga. en "bug"(?) i koden så inneholdt den også pci-id'en til 8168 slik at driveren dermed ble benyttet for både 8169/8110 (pci) og 8168/8111 (pci express). Se om du kan finne et ppa (er det ikke det pakkebrønner heter i "Ubuntu-verdenen"?) som tilbyr en modul for r8168, siden løsningen du refererer til ser ut til å innebære og ta i bruk en driver spesielt for 8168/8111 (r8168). I tillegg må du kanskje svarteliste r8169 (evt. avinstallere den dersom den er installert som "egen" modul) ? Endret 31. oktober 2011 av HawP Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 31. oktober 2011 Del Skrevet 31. oktober 2011 (endret) OK takk for hjelpen så langt.her Jeg kjører nyeste versjon av Ubuntu (11.10) men du mener at den ikke har 3.0 versjonen av kjernen? Jeg trodde dette var stedet å få hjelp til Ubuntu men jeg får lete videre. Som du ser er vi mer opptatt av å diskutere archs fortreffeligheter. Ser forresten ut som om 11.10 bruker 3.0-kjernen, men fortsatt ha problemer, noe som er merkelig. Du skal uansett kunne følge guiden her . Bare merk deg den nederste kommentarenher # comment out original line#KEXT := $(shell echo $(KVER) | sed -ne 's/^2\.[567]\..*/k/p')o # replace with this line KEXT := $(shell echo $(KVER) | sed -ne 's/^[23]\.[0123456789]\..*/k/p')o DU skal altså sette et # tegn foran den kext-linjen angitt øverst. (evt, slette den, og lime inn den nederste i stedet for. Dette skal du gjøre i filen Makefile som ligger i undermappen src der du har pakket ut driverne du laster ned. (Dersom du ikke går inn i noen undermapper eter å ha åpnet terminalen, vil et si at du får en undermappe i home-mappen din som heter r8168-8.023.00 eller noe sånt, og der finnner du src-mape med Makefile-filen du skal redigere. Endret 31. oktober 2011 av NgZ Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 31. oktober 2011 Del Skrevet 31. oktober 2011 PPA er ikke pakkebrønnen, nei, dvs - det er én pakkebrønn. Private Package Archive. Lenke til kommentar
Mydog Skrevet 31. oktober 2011 Del Skrevet 31. oktober 2011 OK takk for hjelpen så langt.her Jeg kjører nyeste versjon av Ubuntu (11.10) men du mener at den ikke har 3.0 versjonen av kjernen? Jeg trodde dette var stedet å få hjelp til Ubuntu men jeg får lete videre. Som du ser er vi mer opptatt av å diskutere archs fortreffeligheter. Ser forresten ut som om 11.10 bruker 3.0-kjernen, men fortsatt ha problemer, noe som er merkelig. Du skal uansett kunne følge guiden her. Bare merk deg den nederste kommentarenher # comment out original line#KEXT := $(shell echo $(KVER) | sed -ne 's/^2\.[567]\..*/k/p')o # replace with this line KEXT := $(shell echo $(KVER) | sed -ne 's/^[23]\.[0123456789]\..*/k/p')o DU skal altså sette et # tegn foran den kext-linjen angitt øverst. (evt, slette den, og lime inn den nederste i stedet for. Dette skal du gjøre i filen Makefile som ligger i undermappen src der du har pakket ut driverne du laster ned. (Dersom du ikke går inn i noen undermapper eter å ha åpnet terminalen, vil et si at du får en undermappe i home-mappen din som heter r8168-8.023.00 eller noe sånt, og der finnner du src-mape med Makefile-filen du skal redigere. Fantastisk Tusen takk for hjelpen Håper det funker, kommer sikkert til å ta litt tid å få ned driveren men det er greit så lenge det er håp om at det bedrer seg. Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 31. oktober 2011 Del Skrevet 31. oktober 2011 Problemet er at du bruker bleeding edge saker... Takke seg til Debian stable Akkurat i dette tilfellet var vel utelukkende Ubuntu problemet. Maskinvaren fra 2007 kan vel neppe kalles bleeding edge (eller kanskje i debian-verdenen?). Har nemlig ingen slike problemer til vanlig Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 31. oktober 2011 Del Skrevet 31. oktober 2011 Ubuntu er bleeding edge. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå