Occi Skrevet 26. oktober 2011 Del Skrevet 26. oktober 2011 Aye, holder på nå. Viste seg at jeg hadde glemt en ganske essensiell ting med SSDen min, nemlig å sette på mount option 'discard' som enabler trim. Vet ikke hvor mye det har å si at jeg hadde glemt det hittil? Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 27. oktober 2011 Del Skrevet 27. oktober 2011 Tviler, det er jo ganske mange som mener atTRIM er bajs i praksis uansett. Lenke til kommentar
Occi Skrevet 27. oktober 2011 Del Skrevet 27. oktober 2011 Skulle da tro det har noe å si, når man ser på hvor mye lenger de nyeste diskene med trim holder i forhold til de første SSDene. Lenke til kommentar
Nordmoen Skrevet 27. oktober 2011 Del Skrevet 27. oktober 2011 Skulle da tro det har noe å si, når man ser på hvor mye lenger de nyeste diskene med trim holder i forhold til de første SSDene. Det kan da også komme av at de nyeste diskene har bedre kontrollere, mer "modene" minnemoduler osv. Linus er i hvertfall veldig irritert på TRIM om jeg ikke husker feil Ps: Bruker selv trim på min SSD så... Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 27. oktober 2011 Del Skrevet 27. oktober 2011 Så finnes det fortsatt ingen filsystemer som støtter god gammeldags garbage collection samt å informere SSDen om at ting faktisk skal bli slettet? Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 29. oktober 2011 Del Skrevet 29. oktober 2011 (endret) Har vært lite borti SDDer og SSD filsystemer, men kanskje LogFS? LogFS er dog fortsatt under utvikling... Endret 29. oktober 2011 av olefiver Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 29. oktober 2011 Del Skrevet 29. oktober 2011 Jeg har fått et merkelig problem på media-PCen min (med Ubuntu 10.04 på). Har hatt lyd ut både via hdmi og optisk (så jeg f.eks kan se på fotballkamp på TVen/tuneren via HDMI, men ta lyden fra media-PCen så jeg kan høre på musikk samtidig). Dette har fungert knall inntil nylig, hvor optisk ut bare har dødd fullstendig. Har feilsøkt i en liten evighet, og nettopp kommet over en merkelig sak.. Hvis jeg sender lyd ut over HDMI (hva som helst), så funker plutselig lyd ut på optisk. I samme øyeblikk jeg stopper output på HDMI, så stopper lyden ut på både HDMI og optisk. Programmet som spiller musikken (mpd) klager ikke på at noen underliggende device har noen form for problemer. Noen som har noen forslag? Lenke til kommentar
Balthier Skrevet 29. oktober 2011 Del Skrevet 29. oktober 2011 Du må nok knipe litt på karsken eller formulere deg bedre. Skjønte ikke en dritt. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 29. oktober 2011 Del Skrevet 29. oktober 2011 Vel, det er en litt kinkig problemstilling å forklare, så jeg gjorde så godt jeg kunne. Kan dele det opp i punkter for å gjøre det litt mer leselig. - Jeg har 2 programmer, a og b. -- Program a sender lyd ut over HDMI. -- Program b sender lyd ut over optisk. -- Jeg hører lyden fra program A når jeg har receiveren stilt inn på den kanalen som tar imot lyd/bilde fra mediaboksen på HDMI og program A spiller av noe. -- Jeg hører IKKE lyden fra program B når jeg har receiveren stilt inn på den kanalen som tar imot lyd fra mediaboksen på optisk og program B spiller av noe. -- Jeg hører lyden fra program B når jeg har receiveren stilt inn på den kanalen som tar imot lyd fra mediaboksen på optisk og program B OG program A spiller av noe samtidig (kan være noe helt forskjellig, jeg hører kun lyden fra program B) Lenke til kommentar
Balthier Skrevet 29. oktober 2011 Del Skrevet 29. oktober 2011 Umm. Jeg vet at noen receivere har problem med hdmi koblingen. På min f.eks. så detter hdmi ut og kjem ikke på før en ev. reboot av maskina. Sjekk for fw updates for din receiver! Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 29. oktober 2011 Del Skrevet 29. oktober 2011 Men det er jo ikke HDMI det er noe galt med, ei heller receiveren. For ordens skyld, lyden på optisk fortsetter å spille sålenge program A spiller av noe, selv når jeg drar ut HDMI-kabelen. I tillegg har dette fungert fint før. Har prøvd å google litt, men er ikke helt sikker på hva jeg skal google på. Lenke til kommentar
Mydog Skrevet 29. oktober 2011 Del Skrevet 29. oktober 2011 Hei jeg har et lit problem med netttilkoblingen på mitt Gigabyt P67 UD4 hovedkort. Jeg kjører Ubuntu 11.10 på maskinen og nettet er veldig tregt og kobler seg stadig ut, til orientering så fungere alt utmerket når jeg kjører win7 på den samme maskinen. Jeg har liten erfaring med linux og koding men jeg mistenker at problemet kan skyldes driveren til nettverkskortet og har funnet en hos Gigabyte men jeg aner ikke hvordan den skal installeres, er heller ikke 100% sikker på at det er problemet. Håper det er en her som kan hjelpe meg. Lenke til kommentar
Balthier Skrevet 29. oktober 2011 Del Skrevet 29. oktober 2011 Men det er jo ikke HDMI det er noe galt med, ei heller receiveren. For ordens skyld, lyden på optisk fortsetter å spille sålenge program A spiller av noe, selv når jeg drar ut HDMI-kabelen. I tillegg har dette fungert fint før. Har prøvd å google litt, men er ikke helt sikker på hva jeg skal google på. Med forbehold av at jeg leste gjennom begge av dine to innlegg relativt nøye, så går jeg ut i fra at dette da er software-relatert. Nærmere bestemt Linux og dets subsystemer for auditorisk prossesering. Gi litt detaljer om hvilket OS du kjører, ev. om du bruker alsa, pulseaudio eller andre subsystemer for lydhåndtering. Deretter kan du legge ved informasjon om relevante lydkort og drivere som tas i bruk av disse. Ev, opprett en egen tråd med denne info i førstepost. ~Balthy Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 30. oktober 2011 Del Skrevet 30. oktober 2011 Hvordan kan jeg logge hvilke program som tar enorme ressurser? 02:02:14 up 14 days, 13:37, 1 user, load average: 31.72, 30.20, 28.98 Så fryste debianserveren 8 timer senere. Lenke til kommentar
Del Skrevet 30. oktober 2011 Del Skrevet 30. oktober 2011 Du kan sett opp en cron-jobb som logger prosessliste. Du kan ta ut prosessliste med ps -eo comm,%cpu,%mem Du kan dumpe denne til en fil med >>, noe slikt: ps -eo comm,%cpu,%mem >> /sti/til/logfil eller kanskje lage et lite skript som lager en fil for hvert tidspunkt, hvor tidspunkt er en del av filnavnet. Du finner eksempel på det her: http://tldp.org/LDP/abs/html/timedate.html Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 30. oktober 2011 Del Skrevet 30. oktober 2011 Hei jeg har et lit problem med netttilkoblingen på mitt Gigabyt P67 UD4 hovedkort. Jeg kjører Ubuntu 11.10 på maskinen og nettet er veldig tregt og kobler seg stadig ut, til orientering så fungere alt utmerket når jeg kjører win7 på den samme maskinen. Jeg har liten erfaring med linux og koding men jeg mistenker at problemet kan skyldes driveren til nettverkskortet og har funnet en hos Gigabyte men jeg aner ikke hvordan den skal installeres, er heller ikke 100% sikker på at det er problemet. Håper det er en her som kan hjelpe meg. Du tnker Windowsk. Du installerer ikke drivere i linux fra tredjeparter, de følger med kjernen. Du innstallerer ikke ting du laster ned fra diverse nettsider i det hele tatt, du installerer dem fra pakkebehandleren som følger med. Du kan oogle nettverkskortet (chipset), ubuntu (eller linux) og problem (/instability eller hv problemet ditt er) og se hva som dukker opp. Lenke til kommentar
Mydog Skrevet 31. oktober 2011 Del Skrevet 31. oktober 2011 Hei jeg har et lit problem med netttilkoblingen på mitt Gigabyt P67 UD4 hovedkort. Jeg kjører Ubuntu 11.10 på maskinen og nettet er veldig tregt og kobler seg stadig ut, til orientering så fungere alt utmerket når jeg kjører win7 på den samme maskinen. Jeg har liten erfaring med linux og koding men jeg mistenker at problemet kan skyldes driveren til nettverkskortet og har funnet en hos Gigabyte men jeg aner ikke hvordan den skal installeres, er heller ikke 100% sikker på at det er problemet. Håper det er en her som kan hjelpe meg. Du tnker Windowsk. Du installerer ikke drivere i linux fra tredjeparter, de følger med kjernen. Du innstallerer ikke ting du laster ned fra diverse nettsider i det hele tatt, du installerer dem fra pakkebehandleren som følger med. Du kan oogle nettverkskortet (chipset), ubuntu (eller linux) og problem (/instability eller hv problemet ditt er) og se hva som dukker opp. Jeg har googlet problemet før og funnet flere som har samme problemet. Eks: Default driver for Realtek RTL8111E chip (Ethernet) does not work Symptoms ======== 1) After 10-20s of network use The internet will freeze randomly and all network dependent applications will be affected simultaneously 2) 30-60s after: The internet will come back and everything will be working normally 3) Immediately after the internet resumes: An entry like below shows up in /var/log/messages Jun 23 15:38:05 pilotuvic kernel: [18856.827556] r8169 0000:03:00.0: eth0: link up Solution ====== 1) First make sure that linux kernel source is installed in your system (yast software management) 2) ensure that gcc is installed (yast software management) 3) Download the latest linux driver for RTL8111E from the realtek website The one that I am running is the 8168 driver version 8.024.00 4) unzip the tarball (creates a directory called "r8168-x.xxx.xx") 5) As root run the autorun.sh from inside the newly created "r8168-x.xxx.xx" directory Det er løsningen jeg ikke får til pga manglende kunnskap sikkert. Lenke til kommentar
Occi Skrevet 31. oktober 2011 Del Skrevet 31. oktober 2011 everyone hatin' on arch 2 Lenke til kommentar
Occi Skrevet 31. oktober 2011 Del Skrevet 31. oktober 2011 Det er til og med mer :\ Må innrømme jeg ler litt, da Arch-brukere er kanskje de som snakker høyest om distro'en sin på deviantart osv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå