Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Er noen ting som småirriterer fortsatt:

• gtk-programmer som ser ille ut (chromium spesielt, har funnet en tråd som anbefaler gtk-theme men fant ikke noe pent
    • Prøv QtCurve, det er tilgjengelig både for KDE/Qt og GTK så begge vil se nokså like ut. Du kan bruke f.eks gtk-chtheme for å sette gtk stilen til qtcurve etter at det er installert.

[*]overbruk av ikoner på menyer, spesielt rightclick menu. Syns det holder i massevis med bare tekst (slik det er på Ubuntu), trenger ikke et sakseikon foran cut osv. Noen som vet hvordan man fjerner det?

• Med QtCurve kan du fjerne iconene på rightclick menuen.
      Etter at du har installert QtCurve har du en hel haug av konfigurasjonsmuligheter i QtCurve-Settings, du kan konfigurere så og si alt.

[*]har ikke fått fikset shortcuts helt slik jeg vil det enda. Blir litt satt ut av at ikke ctrl+r er reload/refresh og slikt, og at reload/refresh ikke er et alternativ under noen av standard shortcuts menyene.

• Det meste av shortcuts kan konfigureres under "Shorcuts and Gestures" system settings.
      Jeg har lagt inn en del mouse gestures som styrer de forskjellige effektene i Kwin (Desktop Grid, Present Windows osv.), det er velig kjekt synes jeg.
      Jeg kan høyreklikke og dra musa nedover for å presenteres alle vinduene. Høyreklikk + dra til høyre for å vise alle desktopene. Høyreklikk + dra opp for å vise plasma dashboard. Høyreklikk + dra til venstre for å vise skrivebordet.

Endret av FraXinuS
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke ute etter å ikke ha ikoner i det hele tatt, men syns det er litt vel mye bruk av ikoner bare, spesielt da på rightclick menu hvor jeg syns at teksten er mer enn nok. *box-miljø blir nok litt for ekstremt for meg.

Virker som om ikonsystemet til KDE er ganske kompleks, hvor ikonet for paste vil stå ikke bare et sted, men overalt hvor det står 'paste'. Greit nok det, men syns det er litt mye av det gode noen steder :)

har ikke fått fikset shortcuts helt slik jeg vil det enda. Blir litt satt ut av at ikke ctrl+r er reload/refresh og slikt, og at reload/refresh ikke er et alternativ under noen av standard shortcuts menyene.

Sjekk under Shortcuts and Gestures -> Stanadard Keyboard Shortcuts -> Redisplay

Hadde vært innom denne, men var tydeligvis egne shortcuts for Dolphin som hadde høyere prioritet! :)

Edit:

Takker Fraxinus. Har ikke vært bort QtCurve men skal se om jeg får noe fornuftig ut av det, virket litt spesielt.

Endret av Occi
Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle teste ut KDE igjen, siden det er et par måneder siden sist jeg forsøkte. Ingen plasma-kræsj etter 15 minutter, ny rekord! Skuffelsen var derfor stor da jeg fant ut at Amarok fortsatt ikke støtter "gapless playback" med gstreamer som backend... Mer eller mindre alle andre musikkavspillere klarer dette, kan ikke forstå hva utviklerne driver med her(?)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle teste ut KDE igjen, siden det er et par måneder siden sist jeg forsøkte. Ingen plasma-kræsj etter 15 minutter, ny rekord! Skuffelsen var derfor stor da jeg fant ut at Amarok fortsatt ikke støtter "gapless playback" med gstreamer som backend... Mer eller mindre alle andre musikkavspillere klarer dette, kan ikke forstå hva utviklerne driver med her(?)

Enig... Fiklet litt med KDE for ikke så lenge siden.. De har mye spennende på G, men totalpakka blir bare rot. For mange ting som "bare funker" i Gnome-land som "bare ikke funker" i KDE-land

Lenke til kommentar

Enig... Fiklet litt med KDE for ikke så lenge siden.. De har mye spennende på G, men totalpakka blir bare rot. For mange ting som "bare funker" i Gnome-land som "bare ikke funker" i KDE-land

Kan vel kanskje være at det rett og slett ikke er for deg. Vet ikke om KDE prøver å være out-of-the-box á Gnome (3 f. eks), men jeg følte jeg måtte endre rimelig mye før jeg var komfortabel i alle fall.

Lenke til kommentar

Har aldri hatt lyst engang å se på KDE før jeg innså hvor lite effektivt Gnome 3 var å bruke i praksis, og at Unity bare gikk helt motsatt retningn av hva jeg liker i et DE. Dette mye pga. screenshots jeg hadde sett og de grusomme glowsa de absolutt skal ha overalt. Men dette er vel smak og behag I guess.

Lenke til kommentar

Kjører ikke du arch? Noen grunn til at du vil bruke gstreamer i stedet for vlc? Vlcer jo også fullt ut støttet som phonon-backend nå. Jeg hadde noe annet plunder jeg ikke huskr i farten som gjorde at jeg valgte vlc-backen.d Storfornøyd, ingen pulse-problemer, og sømløs bytting til DAC-en når jeg plugger den inn, og tilbake når jeg plugger den ut. extra/phonon-vlc Kan jo være verdt et forsøk for deg og, om det er en gstreamer-relatert bug.

Del: Er det noen måte jeg kan slette alle KDE-innstillinger bortsett fra Kmail? Akonadi, DE-instllinger og abslutt alt annet? Vil helst slippe å lete blindt i home-mappen min. Ingen krise om KMail ryker heller. Føler jeg må starte på nytt for å se om det er gammelt rusk som er årsaken til mye av ustabiliteten jeg opplever.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Sliter litt med å installere et program kalt Kuickshow. Har kjørt det som vanlig igjennom pacman, og det kan kjøres via CLI eller eventuelt ta å høyreklikke på et bilde og velge "open with", men selv om jeg setter på remember, så ignoreres det. Har også prøvd den andre veien ved å gå igjennom programmet File Associations.

'Updating system configuration' popper opp, men progressbaren rekker ikke å bevege seg før den blir bort igjen etter ca. 1 sec.

Programmet legger seg heller ikke inn under Applications på Application-launcher, så virker ikke som om det registreres i KDE i det hele tatt :\ Hvordan kan jeg i så fall binde det til å åpne bilder for meg?

------

Og så har jeg et annet spørsmål. Under installasjonen fikk jeg fortalt (av lyc) at jeg ikke trengte noe swapspace når jeg hadde SSD og 4gb ddr3, og det virket jo naturlig nok, men hvorfor viser KInfoCenter de verdiene den gjør i så fall? Tror kanskje det er bare jeg som leser av dataene feil og/eller KInfoCenter som gir litt vanskeligleste verdier, da 'top' i terminal gir ingen høy load på noenting mem-wise.

Hva er denne Disk Cache biten? Er dette pga. jeg ikke har noen swap?

snapshot4.png

Edit:

Tydeligvis noe jeg ikke har fått med meg at kernelen hele tiden bruker ram for caching, og vil i praksis bli sluppet fri med engang en applikasjon vil trenge det. Fikk det fint servert av #archlinux på denne måten: Help! Linux ate my RAM!

Edit2:

Ble fortalt at jeg burde ha en swapfil da om jeg en gang makser rammen min så vil det føre til fail memory allocations og/eller drepe apps. Og ikke minst; ha heller en swapfil på en annen disk enn en SSD da det vil være mange, små writes som vil slite ut SSDen unødvendig raskere.

Kanskje ikke så farlig med m4 pga. den kjente testen her på forumet, men kanskje allikevel like greit å legge på en annen random hdd I guess?

Endret av Occi
Lenke til kommentar

Sliter litt med å installere et program kalt Kuickshow. Har kjørt det som vanlig igjennom pacman, og det kan kjøres via CLI eller eventuelt ta å høyreklikke på et bilde og velge "open with", men selv om jeg setter på remember, så ignoreres det. Har også prøvd den andre veien ved å gå igjennom programmet File Associations.

'Updating system configuration' popper opp, men progressbaren rekker ikke å bevege seg før den blir bort igjen etter ca. 1 sec.

Programmet legger seg heller ikke inn under Applications på Application-launcher, så virker ikke som om det registreres i KDE i det hele tatt :\ Hvordan kan jeg i så fall binde det til å åpne bilder for meg?

Jeg testet det nå og det funker out of the box for meg. Det vises i K-Menyen og "open with".

Du kan kanskje prøve å kjøre "kbuildsycoca4" og se om det hjelper.

Eller du kan prøve kdegraphics-gwenview som er en KDE-app.

Lenke til kommentar

Kjørte kbuildsycoca4 og fikk: (og ingenting mer)

kbuildsycoca4(7060) KConfigGroup::readXdgListEntry: List entry text/html in "/home/tim/.local/share/applications/mimeapps.list" is not compliant with XDG standard (missing trailing semicolon).

Fant ingenting spesielt på Google, og veit ikke helt om jeg kan bare gå inn og endre koden på den aktuelle filen eller om det potensielt vil kunne breake noe.

Grunnen til at jeg gjerne vil ha Kuickshow var at den var veldig rask, pen og mye funksjonalitet :)

Endret av Occi
Lenke til kommentar

Post /home/tim/.local/share/applications/mimeapps.list da vel.

Grunnen til at swapspace står der er at den forventer å ha det, og viser info deretter. Som du ser er både availible & free space 0 kb, så du har ingenting å frykte. Siden du har så mye som 4gb ram tviler jeg sterkt på at du vil få problemer med minne (jeg har ikke sett det ennå), men om du vil være helt sikkker kan du bare opprette en.

Lenke til kommentar

Del: Er det noen måte jeg kan slette alle KDE-innstillinger bortsett fra Kmail? Akonadi, DE-instllinger og abslutt alt annet? Vil helst slippe å lete blindt i home-mappen min. Ingen krise om KMail ryker heller. Føler jeg må starte på nytt for å se om det er gammelt rusk som er årsaken til mye av ustabiliteten jeg opplever.

Du kan slette/flytte .config og .kde. For å ta vare på Kmail, se her:

http://userbase.kde.org/KMail/FAQs_Hints_and_Tips#Transfer_mail_and_settings_to_another_computer_.28or_another_user_account_on_the_same_machine.29

Occi, Kuickshow var for KDE3. I KDE4 brukes Gwenview. Hvilken distribusjon sitter du på? Du kan naturligvis også kompilere opp selv: http://userbase.kde.org/KuickShow

Endret av Del
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...