Flimzes Skrevet 24. oktober 2011 Del Skrevet 24. oktober 2011 Dette gjelder samtlige applikasjoner som kjører i fullscreen, siden X sender samtlige key-inputs inn i fullskjermsprogrammet uansett hva slags DE/WM som ligger i bakgrunden Mkay, jeg har ingen globale snarveier som kræsjer med applikasjoner, så det var jeg ikke klar over. Prøv alt+tab. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 24. oktober 2011 Del Skrevet 24. oktober 2011 Er det noen grunn til at du vil bruke både ls, cat og tmpfile istedenfor bare en enkel for-løkke? Cat misbrukes dessverre hemningsløst! Jeg vet ikke om det er noe som henger i gjen fra gamle dager*, eller om uvanene kommer fra DOS brukerene. Å kalle denne bruken for misbruk, synes jeg dog er litt drøyt; det bare unødvendig knotete. *) 70-80 tallet, altså. Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 24. oktober 2011 Del Skrevet 24. oktober 2011 Dette gjelder samtlige applikasjoner som kjører i fullscreen, siden X sender samtlige key-inputs inn i fullskjermsprogrammet uansett hva slags DE/WM som ligger i bakgrunden Mkay, jeg har ingen globale snarveier som kræsjer med applikasjoner, så det var jeg ikke klar over. Prøv alt+tab. Alle globale tastekombinasjoner har jeg satt til noe med "windows"-knappen, slik at så lenge jeg ikke rører den skjer ingenting. Er det noen grunn til at du vil bruke både ls, cat og tmpfile istedenfor bare en enkel for-løkke? Cat misbrukes dessverre hemningsløst! Jeg vet ikke om det er noe som henger i gjen fra gamle dager*, eller om uvanene kommer fra DOS brukerene. Å kalle denne bruken for misbruk, synes jeg dog er litt drøyt; det bare unødvendig knotete. *) 70-80 tallet, altså. Misbruk eller ei, jeg rynker i hvert fall kraftig på nesen av uelegant bruk av diverse kommandoer Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 24. oktober 2011 Del Skrevet 24. oktober 2011 (endret) Misbruk eller ei, jeg rynker i hvert fall kraftig på nesen av uelegant bruk av diverse kommandoer Da må nesa di begynne å bli ganske rynkete etterhvert. Nesten alt ha man gjør i terminalen kan gjøres på ørten forskjellige måter, den ene mer elegant enn den andre. Jeg har brukt terminal i over 10 år, og det går ikke en uke uten at jeg oppdager eller blir beskrevet en mer elegant måte å gjøre noe på. Jeg kan garantere deg at heller ikke du gjør alt på den mest elegante måten. Bare som eksempel: Mange vil si at ditt «find»-alternativ er uelegant, da du bør bruke xargs fremfor exec fordi xargs er mer portabelt og ikke minst raskere. Til syvende og sist. Hvilken rolle spiller det? Så lenge jobben blir gjort raskt nok og riktig, så er alt i sin skjønneste orden. Endret 24. oktober 2011 av cyclo 3 Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 24. oktober 2011 Del Skrevet 24. oktober 2011 Alle globale tastekombinasjoner har jeg satt til noe med "windows"-knappen, slik at så lenge jeg ikke rører den skjer ingenting.Prøv din egen bytte vindu-hurtugtast da. Eller hurtigtaster for å skru yden opp og ned, kjøre et tileldig program i bakgrunnen, sette maskinen i hvilemodus e.l. Prøv det gjerne f.eks. i spillet Aquaria, eller et knippe andre fullskjermspill. X redirecter all input til spillet, og WM/DE får aldri med seg at du trykker noe som helst - med mindre spillt eksplisitt sender gjennom ulike tastekombinasjoner det ikke gjenkjenner. Det er sjelden. 1 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 24. oktober 2011 Del Skrevet 24. oktober 2011 Jeg har brukt terminal i over 10 år, og det går ikke en uke uten at jeg oppdager eller blir beskrevet en mer elegant måte å gjøre noe på. Helt enig, jeg har jobbet mot terminal i 26 år nå, først Primos, så diverse unix varianter. Og det er fortsatt nye ting å lære. Bare som eksempel: Mange vil si at ditt «find»-alternativ er uelegant, da du bør bruke xargs fremfor exec fordi xargs er mer portabelt og ikke minst raskere. En ting å passe på med xargs, er filnavn med spacer i - find/exec vil gøre ting riktig. Det gjør ikke xargs, hvis ikke du passer på å bruke find med -print0 argumentet og xargs med -0. Noe som fungerer fint på linux, men ikke alle andre unix varianter der ute ... Til syvende og sist. Hvilken rolle spiller det? Så lenge jobben blir gjort raskt nok og riktig, så er alt i sin skjønneste orden. Det er jeg enig. Få jobben gjort og gå videre. Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 24. oktober 2011 Del Skrevet 24. oktober 2011 Da må nesa di begynne å bli ganske rynkete etterhvert. Den er rimelig rynkete ja Lenke til kommentar
Occi Skrevet 24. oktober 2011 Del Skrevet 24. oktober 2011 So... Lycantrophe har overtalt meg til å prøve KDE. Har oppdaget endel fine løsninger som f. eks at Dolphin er veldig konfigurerbart rett ut av boksen, men var også endel ting som trakk ned førsteinntrykket som f. eks taskbaren (dvs. det som heter panel i gnome) syns jeg var ganske bedriten for å si det slik. Samme gjelder menyen ("startmenyen"). Men har uansett tenkt å gi det litt mer tid, og konfigerere det her og der. Forløpig har jeg skrudd av den grusomme glowen og erstattet den med en smooth shadow (kun på focusvindu, hvem vil ha shadow på vinduer i bakgrunnen ) og litt slikt. Om noen har noen basic KDE-tips, themes/icons osv. så kjør på! Har tidligere brukt gnome 2, 3, unity og littegrann lxde. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 24. oktober 2011 Del Skrevet 24. oktober 2011 Caledonia + stock, slå av ekle glows og, om du vil, sett opp present windows til fornuftige hotkeys så kommer du langt. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 24. oktober 2011 Del Skrevet 24. oktober 2011 KDE-tips? Deaktiver 3D-vinduting. Themes/icons? "Tragedy" heter den jeg har brukt i et par tre år siden default ble lyseblå. Om du ikke liker standard-meny finnes det en "classic" KDE3-style. Høyreklikk på et panel, velg å legge til en widget og søk opp "menu", så finner du den sikkert. Ellers bør du vel heller bruke systemet enn å bry deg om å endre det. Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 24. oktober 2011 Del Skrevet 24. oktober 2011 Alle globale tastekombinasjoner har jeg satt til noe med "windows"-knappen, slik at så lenge jeg ikke rører den skjer ingenting.Prøv din egen bytte vindu-hurtugtast da. Eller hurtigtaster for å skru yden opp og ned, kjøre et tileldig program i bakgrunnen, sette maskinen i hvilemodus e.l. Prøv det gjerne f.eks. i spillet Aquaria, eller et knippe andre fullskjermspill. X redirecter all input til spillet, og WM/DE får aldri med seg at du trykker noe som helst - med mindre spillt eksplisitt sender gjennom ulike tastekombinasjoner det ikke gjenkjenner. Det er sjelden. Aha, da forstår jeg problemet. Testet det selv og, det er riktig som du sier. Lenke til kommentar
Del Skrevet 24. oktober 2011 Del Skrevet 24. oktober 2011 Har oppdaget endel fine løsninger som f. eks at Dolphin er veldig konfigurerbart rett ut av boksen,Den er nydelig. Installer kdesdk-dolphin-plugins så vil den ha innebygget støtte for versjonskontrollsystemer. Husk at du kan slenge ting som snarvei til venstre. Installer thumbnailprogrammer for å få thumbnails av alt.men var også endel ting som trakk ned førsteinntrykket som f. eks taskbaren (dvs. det som heter panel i gnome) syns jeg var ganske bedriten for å si det slik.Vær litt konstruktiv da vel, hva synes du er bedritent?Samme gjelder menyen ("startmenyen").Legg inn plasma-widget-lancelot, den er nydelig. Ellers fins det en til som er mer minimalistisk, men jeg har glemt navnet.Forløpig har jeg skrudd av den grusomme glowen og erstattet den med en smooth shadowAlternativt bytt vindusdekorasjon, jeg foretrekker oxygen air.Om noen har noen basic KDE-tips, themes/icons osv. så kjør på!Du trenger vel ikke hjelp til det, KDE har innebygget støtte for at du enkelt kan bla igjennom disse selv uten å åpne nettleseren. Bare gå til siden med themes eller icones og velg at du skal hente nye fra nettet. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 24. oktober 2011 Del Skrevet 24. oktober 2011 Del, når du først er her: google contacts i Kontact, har du noen tips der? Har brukt google resources tidligere, men akonadi and all. :> Caldav eller lignende hadde vært fint. Lenke til kommentar
Del Skrevet 24. oktober 2011 Del Skrevet 24. oktober 2011 Har bare brukt det til kalender selv, men jeg vil anta det er samme opplegget for kontakter. Sjekk om denne gir deg svar da vel: http://jpwhiting.blogspot.com/2011/04/kontact-with-google-calendar.html Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 24. oktober 2011 Del Skrevet 24. oktober 2011 Problemet er vel i like stor grad at google ikke har noen publisert contacts-URL (ikke calendar heller for den saks skyld, den fant jeg gjennom nevnte guide). I Kontact er det et caldav-alternativ for kontakt-import. Lenke til kommentar
Del Skrevet 24. oktober 2011 Del Skrevet 24. oktober 2011 Æsj, du har rett. Google støtter ikke Caldav, kun sin egne proprietære Google sync. Du kan eksportere kontaktene i diverse format, og så importere dem i Kontact istedet. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 24. oktober 2011 Del Skrevet 24. oktober 2011 (endret) Eneste problemet er at det ikke er automatisk. :/ Jaja, takk for hjelpen. Endret 24. oktober 2011 av Lycantrophe Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 24. oktober 2011 Del Skrevet 24. oktober 2011 Synes det er veldig dårlig av google å ikke gjøre dette strømlinjeformet, tror de alle bruker nettleseren til alt når de ikke sitter på Android-telefonen sin? Nå finnes det jo google-plugins til det meste, seå jeg regner med de i det minste har et brukbart API, men det hadde jo vørt kjekt om de bare kunne fgjøre det tilgjengelig gjennom eksisterende standardiserte formater. Lenke til kommentar
Occi Skrevet 24. oktober 2011 Del Skrevet 24. oktober 2011 (endret) Da begynner ting å falle på plass. Beklager at jeg var litt rask med å trekke på flaming avtrekkeren av KDE-panel og application launcher, men syns den var veldig tungvindt å bruke i starten når jeg ikke er vant med å tenke KDE. Enig i at det ikke er helt ok. Er noen ting som småirriterer fortsatt: gtk-programmer som ser ille ut (chromium spesielt, har funnet en tråd som anbefaler gtk-theme men fant ikke noe pent overbruk av ikoner på menyer, spesielt rightclick menu. Syns det holder i massevis med bare tekst (slik det er på Ubuntu), trenger ikke et sakseikon foran cut osv. Noen som vet hvordan man fjerner det? har ikke fått fikset shortcuts helt slik jeg vil det enda. Blir litt satt ut av at ikke ctrl+r er reload/refresh og slikt, og at reload/refresh ikke er et alternativ under noen av standard shortcuts menyene. Installer kdesdk-dolphin-plugins så vil den ha innebygget støtte for versjonskontrollsystemer. Husk at du kan slenge ting som snarvei til venstre. Installer thumbnailprogrammer for å få thumbnails av alt. Neat! Skal jeg huske på til seinere Per dags dato trenger jeg bare Dropbox (og Dropbox+kfilebox gjør jobben greit). Legg inn plasma-widget-lancelot, den er nydelig. Ellers fins det en til som er mer minimalistisk, men jeg har glemt navnet. Takker, skal ta en titt. Om noen har noen basic KDE-tips, themes/icons osv. så kjør på! Du trenger vel ikke hjelp til det, KDE har innebygget støtte for at du enkelt kan bla igjennom disse selv uten å åpne nettleseren. Bare gå til siden med themes eller icones og velg at du skal hente nye fra nettet. Tenkte spesielt på tips og slikt. Har oppdaget den "Get New Hot Stuff", veldig veldig praktisk Her er et bilde av skrivebordet foreløpig. Vet ikke om jeg er helt ok med å ha mørkt colorscheme, får se. Endret 24. oktober 2011 av Occi Lenke til kommentar
Del Skrevet 24. oktober 2011 Del Skrevet 24. oktober 2011 Er noen ting som småirriterer fortsatt: gtk-programmer som ser ille ut (chromium spesielt,Hm, jeg bruker Oxygen, og der er det gjort en flott jobb med å få gtk-tema. Ikke sikker på om det er så mange andre tema som har gjort det.overbruk av ikoner på menyer, spesielt rightclick menu.Ikke sikker på hva jeg skal svare på denne. Hvis du helst vil ha en desktop uten ikoner vil jeg kanskje anbefale fluxbox eller openbox e.l. Bling er vel en av de tingene jeg liker med KDE. Ingenting hindrer deg i å ha tomme ikoner, du kan endre ikon-settet for ditt desktop-tema, bare gå til Workspace Appearance -> Desktop Theme -> Detailshar ikke fått fikset shortcuts helt slik jeg vil det enda. Blir litt satt ut av at ikke ctrl+r er reload/refresh og slikt, og at reload/refresh ikke er et alternativ under noen av standard shortcuts menyene. Sjekk under Shortcuts and Gestures -> Stanadard Keyboard Shortcuts -> Redisplay 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå