cmyrland Skrevet 16. oktober 2011 Del Skrevet 16. oktober 2011 Noen her som har fått til å installere Trine på Ubuntu? Har forsøkt på tre forskjellige PCer (to Ubuntu 10.04 og en 11.10) og får samme feil i logfilen: ERROR: EXT_texture_compression_s3tc required ERROR: Your graphics card cannot run this game. You can try updating your drivers. Har googlet litt rundt, men ikke funnet noe fornuftig svar. Virker som løsningene stort sett er gamle. Skjønner at folk velger noe annet enn Linux, uten at dette har så mye med Linux å gjøre, men det merkes at tredjeparter ikke gjør en veldig god jobb med Linux. Humble får ikke en krone til av meg, hvis de ikke klarer å gjøre en bedre jobb enn dette. S3TC, ja.. Bråkmakerkomponent i Mesa siden den er lisensiert av VIA og dermed ikke kan benyttes fritt i åpne drivere. Eneste gode løsningen er vel å bruke proprietære drivere, noe som blir vanskelig for deg siden AMD ikke leverer proprietære drivere for eldre skjermkort. Tror det var noen utviklere som laget S2TC som skulle være en workaround, men denne ble vel ikke godtatt i Mesa pga usikkerhet rundt patentbrudd. Mulig du kan bake den inn selv om du finner den, men lett blir det nok ikke. Dritt som dette gjør at jeg velger nvidia så langt det lar seg gjøre, og Intel i nødstilfeller. S3TC er dessverre ikke noe Humble-gjengen kan gjøre noe med, sånn uten videre. Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 16. oktober 2011 Del Skrevet 16. oktober 2011 (endret) Synd at lisensiering og patenter skal ødelegge brukeropplevelsen og skjønner godt at vanlige brukere ikke ønsker Linux. Jeg har også en Macbook, jeg "hater" Apple og synes at opplevelsen er oppskrytt selv om den på ingen måte er dårlig, men man slipper å bruke en time bare for å installere og starte Trine. Samtidig forbanner jeg meg på at jeg skal klare dette i Linux også, uten properitære drivere (som jeg forøvrig heller ikke har tilgang til på noen av kortene mine). Endret 16. oktober 2011 av RattleBattle Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 16. oktober 2011 Del Skrevet 16. oktober 2011 Det kommer vel av lisensendringer fra Oracle, så det gjelder ikke bare Ubuntu. http://robilad.livejournal.com/90792.html Syntes det var rart iom. at jeg fikk den gjennom arch sine repo, men ser den er borte nå. Jaja. bør vel nesten installere opnjdk da, så jeg kan få oppdateringer. Hvis den funker til alt jeg trenger den til, vel å merke. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 17. oktober 2011 Del Skrevet 17. oktober 2011 Noen som vet hvorfor PEAP 802.1x dropper ut internett-tilkoblingen min? Prøver å koble meg på universitetet sitt nett i hybelen min, men jeg mister det regelmessig i Ubuntu (på alle maskinene). Dette gjelder ikke i Windows. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 17. oktober 2011 Del Skrevet 17. oktober 2011 Hvilken driver/networkmanager bruker du? JEg har igsp problemer med eduroamnettverk, men det tror jeg først og fremst har vørt et driverproblem. jeg kunne heller ikke koble til igjen uten store problemer når jeg først ble koblet fra. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 17. oktober 2011 Del Skrevet 17. oktober 2011 Hvilken driver/networkmanager bruker du? JEg har igsp problemer med eduroamnettverk, men det tror jeg først og fremst har vørt et driverproblem. jeg kunne heller ikke koble til igjen uten store problemer når jeg først ble koblet fra. Tror det er den som er innebygget i Gnome. Det er ihvertfall standard for Ubuntu. Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 17. oktober 2011 Del Skrevet 17. oktober 2011 Synd at lisensiering og patenter skal ødelegge brukeropplevelsen og skjønner godt at vanlige brukere ikke ønsker Linux. Jeg har også en Macbook, jeg "hater" Apple og synes at opplevelsen er oppskrytt selv om den på ingen måte er dårlig, men man slipper å bruke en time bare for å installere og starte Trine. Samtidig forbanner jeg meg på at jeg skal klare dette i Linux også, uten properitære drivere (som jeg forøvrig heller ikke har tilgang til på noen av kortene mine). Ja.. Selv om dette i utgangspunktet ikke er et problem Mesa-utviklerne kan gjøre noe med er det veldig synd at nysgjerrige sjeler som ønsker å prøve ut GNU/Linux skal møte på slike idiotiske problemstillinger. Det skjer bare ikke på Windows og OSX, men dette er vel prisen for å være kjerringa mot strømmen når det gjelder lisenser og frihet. Så vidt jeg har fått med meg er det S3TC-patenten alene som har holdt liv i VIA de siste årene, fordi "alle" ønsker å bruke den og må betale lisensavgift for det. Helt utrolig.. Lenke til kommentar
Kagee Skrevet 18. oktober 2011 Del Skrevet 18. oktober 2011 Ja, det er synd de andre mobiloperatørene ikke får ut fingeren. BankID på mobil er digg, men det er jo bare Telenor som har tatt seg rbyet med å støte det så langt. Meg bekjent er det lite arbeid som skal til fr få det til, så det spørs om en eller annen avgift til BankID-systemet er det som stopper dem. Ellers kan jeg ikke skjønne hvorfor det ikke er på plass hos de aller fleste allerede. Jeg har hørt/ble besvart av sjefen det var fordi BankID på mobil ikke kunne brukes til å signere VISA-betalinger (Verified by Visa) og lignende. Nå har iallefall Terre fått til dette, så da er det uta av veien. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 18. oktober 2011 Del Skrevet 18. oktober 2011 Det skal man faen ikke bruke BankID til uansett. I hvert fall ikke den typen som IKKE er på mobilen. Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 18. oktober 2011 Del Skrevet 18. oktober 2011 Det skal man faen ikke bruke BankID til uansett. I hvert fall ikke den typen som IKKE er på mobilen. Hva skal man bruke da? Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 19. oktober 2011 Del Skrevet 19. oktober 2011 En normal løsning? Du får opp en side som stiller deg et spørsmål som du har lagt inn selv i nettbanken (så du vet det ikke er en scam), og du svarer ved å taste inn svaret du la inn i nettbanken. Håpløst å skulle styre med lasting av japa applet og en ekstern kodebikke for å gjennomføre en enkl liten handel på nett. Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 19. oktober 2011 Del Skrevet 19. oktober 2011 (endret) Kan man velge slikt selv, da? Har alltid bare brukt BankID, jeg.. Endret 19. oktober 2011 av cmyrland Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 19. oktober 2011 Del Skrevet 19. oktober 2011 Jeg har heldigvis aldri rørt bankID. Madammen bruker det, da, og sparebank1 skaper alltid problemer. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 19. oktober 2011 Del Skrevet 19. oktober 2011 Jeg bruker kun BankID når jeg skal innom Dnb og det har vært lite problemer. Men for meg så virker BankID mest som en løsning på jakt etter et (ikke-eksisterende) problem. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79 Skrevet 19. oktober 2011 Del Skrevet 19. oktober 2011 Er det kjente problemer med Broadcom trådløs-drivere og nyere linux-kjerner? Har prøvd å google litt, men kommer frem til varierende svar. Hadde Peppermint OS installert på laptopen og installerte Broadcom STA samt. dependencies, men fikk ikke noe liv i trådløs-kortet mitt. Nå har jeg en ny installasjon med Mint-Debain gående og lurer på om jeg kommer til å støte på samme problem der? Lenke til kommentar
Balthier Skrevet 19. oktober 2011 Del Skrevet 19. oktober 2011 STA driveren funker men må patches på nyere kernels. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 19. oktober 2011 Del Skrevet 19. oktober 2011 Kan man velge slikt selv, da? Har alltid bare brukt BankID, jeg.. De har Verified by Visa / Master Card Secure mode me nevnte løsning både hos enklte norske banker/kortutstedere og veldig mange utenlandske. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 19. oktober 2011 Del Skrevet 19. oktober 2011 Jeg fikk ny arbeidsstasjon på jobben i dag og bestemte meg for å teste Ubuntu med Unity. Alt i alt vil jeg si at det fungerer greit, men er likevel et mange års steg tilbake for Linux på desktop. Det er mye merkelig og glitchy oppførsel jeg tror det vil bli vanskelig å leve med. Jeg har en Aptosid-CD klar, men jeg tenker å leve med Unity minst en måned før jeg bytter tilbake til KDE. Lenke til kommentar
FraXinuS Skrevet 19. oktober 2011 Del Skrevet 19. oktober 2011 Jeg syntes Unity så ganske bra ut så jeg vurderte å reinstallere for å teste det, men testet det i virtualbox først og fant fort ut at det ikke var noe for meg. Det som jeg synes er mest irriterende er hvordan virtual desktops/workspaces er implementert. Alle kjørende programmer vises i unity-baren selv om de er på forskjellige workspaces, hvis man bruker mange workspaces blir det fort rotete og vanskelig å skille de forskjellige workspacene fra hverandre, dette gjør Unity ubrukelig for meg i hvert fall. Lenke til kommentar
Khani Skrevet 19. oktober 2011 Del Skrevet 19. oktober 2011 (endret) Noen som kan forklare meg hva som er feil? Jeg har installert og konfigurert samba i en Ubuntu filserver, jeg satt opp nylig. Dette er for og dele filer mellom 2 Windows maskiner og serveren. Problemet er at når jeg prøver og åpne en mappe på filservern via en Windows maskin, så får jeg spørsmål om brukernavn og passord. Men jeg har prøvd og fjærne brukertilgangen og gjordt de delte mappene åpne for alle. Men like vel får jeg spørsmålet om og autentisere meg. På filservern så får jeg melding om at jeg er nektet tilgang når jeg prøver og åpne mapper på ene Windows maskinen. Men her er det heller ikke satt noen tilgangskontroll. Så jeg ser ikke helt poblemet her. Mappen på Windows maskinen fungerer fint og åpne på maskin nr 2. Takk på forhånd Endret 19. oktober 2011 av WilliamAR Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå