Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jepp. Men er alternativet sikkert nok? Dvs. HTTPS etc.?

Klart det er HTTPS. Prinsippet er også det samme når det kommer til koder, men man får engangskode fra kodekort eller mottar på SMS. Autentisering før det er fødselsnummer + engangskode. Eneste ulempen med det i forhold til BankID er at man ikke får brukt det andre steder, jeg støtter tankegangen til BankID om at man kan bruke det på tvers av tjenester og for å autentisere deg som person.

Lenke til kommentar
Jepp. Men er alternativet sikkert nok? Dvs. HTTPS etc.?

Omtrent 90% av virus til Windows kommer gjennom Flash og Java. Selv om den selve felles BankID-implementasjonen er teoretisk sikrere enn individuelle HTML-implementasjoner for hver eneste bank er en klient satt opp for BankID (med Java) mindre sikker enn en enklere ren-HTML-kompatibel platform.

Min bank (landkredittbank.no) har nettbank hvor du kan velge mellom BankID eller HTML-innlogging. Personnummer, personlig passord og kode fra BankID-generatoren tastes inn i et form og du logger deg rett inn.

Lenke til kommentar

Jepp, stemmer det. Java 7 var inkompatibel med BankID uansett OS-plattform eller browser. Tipper Skandiabanken har spart minst ett årsverk på supporten bare ved å ta bort bankID. BankID er fint, men få bort Java!

Sun JRE 7 / Java 1.7 fungerte fra dag 1 både i Skandiabanken og hos testen på bankid.no. DnbNOR, derimot, klarte ikke å få på plass støtte før den kom til linux. De serverte samme BS om at det var BankID sentralt som var problemet. Rght, sikkert derfor både skandiabanken og bankid.no hadde ett fungerende opleg i samme tidsperiode.

Tror ikke Skandiabanken sparer noen årsverk på å tilby BankID i tillegg til sin egen løsning, men jeg merker godt at vi har mange fornøyde kunder takket være det. (Jobber deltid på kundesenteret ved siden av studiene.)

Selv om det er flott at BankID er en felles identifikasjonsløsning som kan brukes mange steder, er den tungvindt. Java applet må lastes ned, den må jobbe litt, engangskode skal tastes inn, så du MÅ ha med deg kodebrikken. Greit nok til å logge inn i nettbanken med, mindre greit når noen banker bruker dem som Verified by Visa/MasterCard SecureCode-løsning.

Lenke til kommentar

NgZ: Enig. Jeg logger inn i nettbanken omtrent annenhver måned og derfor ligger kode-dingsen nedgravd i en skuffe med "serious business"-papirer. Antall ganger jeg har hatt lyst til å spontankjøpe noe og er møtt med BankID-innlogging er altfor mange. Jeg velger heller postoppkrav enn å gå gjennom den prosessen.

For ikke mange ukene siden var jeg lei av å tråkke på aviser utenfor døra og skulle fra http://www.gronnhverdag.no/ bestille "Nei til gratis aviser"-klistremerke til 8,- eller noe slikt.

Verified By VISA (BankID) = No sell!

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

Selv om det er flott at BankID er en felles identifikasjonsløsning som kan brukes mange steder, er den tungvindt. Java applet må lastes ned, den må jobbe litt, engangskode skal tastes inn, så du MÅ ha med deg kodebrikken. Greit nok til å logge inn i nettbanken med, mindre greit når noen banker bruker dem som Verified by Visa/MasterCard SecureCode-løsning.

Jeg kan selv ærlig talt ikke huske å ha hatt "problemer" med BankID noen gang, men jeg har også som vane å f.eks aktivere Sun Java rett etter en *buntuinstallasjon.

Men - etter å ha tatt i bruk BankID på mobil har jeg ikke sett tilbake.

Endret av Kagee
Lenke til kommentar

Ja, det er synd de andre mobiloperatørene ikke får ut fingeren. BankID på mobil er digg, men det er jo bare Telenor som har tatt seg rbyet med å støte det så langt. Meg bekjent er det lite arbeid som skal til fr få det til, så det spørs om en eller annen avgift til BankID-systemet er det som stopper dem. Ellers kan jeg ikke skjønne hvorfor det ikke er på plass hos de aller fleste allerede.

Lenke til kommentar

Dennis Ritchie ble funnet død hjemme for 4 dager siden. RIP

Hvordan har man klart å ikke plukke med seg det der? Ritchie er en av de største i databransjen. En av de som lagde C som du finner i alle pcer i verden i dag og i mange mange andre dingser rundt omkring. For de av dere som ikke kan C og vil lære det, boken han var med å skrive "The C Programming Language" er en ekstrem god bok som jeg vil anbefale på det sterkeste.

Endret av xaco
Lenke til kommentar

Noen her som har fått til å installere Trine på Ubuntu? Har forsøkt på tre forskjellige PCer (to Ubuntu 10.04 og en 11.10) og får samme feil i logfilen:

ERROR: EXT_texture_compression_s3tc required

ERROR: Your graphics card cannot run this game. You can try updating your drivers.

Har googlet litt rundt, men ikke funnet noe fornuftig svar. Virker som løsningene stort sett er gamle.

Skjønner at folk velger noe annet enn Linux, uten at dette har så mye med Linux å gjøre, men det merkes at tredjeparter ikke gjør en veldig god jobb med Linux. Humble får ikke en krone til av meg, hvis de ikke klarer å gjøre en bedre jobb enn dette.

Lenke til kommentar

Noen her som har fått til å installere Trine på Ubuntu? Har forsøkt på tre forskjellige PCer (to Ubuntu 10.04 og en 11.10) og får samme feil i logfilen:

ERROR: EXT_texture_compression_s3tc required

ERROR: Your graphics card cannot run this game. You can try updating your drivers.

Har googlet litt rundt, men ikke funnet noe fornuftig svar. Virker som løsningene stort sett er gamle.

Skjønner at folk velger noe annet enn Linux, uten at dette har så mye med Linux å gjøre, men det merkes at tredjeparter ikke gjør en veldig god jobb med Linux. Humble får ikke en krone til av meg, hvis de ikke klarer å gjøre en bedre jobb enn dette.

Mangel på S3TC rammer de åpne driverne, det dreier seg om en patent:

http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=OTkxMQ

Du kan kompilere inn støtten for Intel grafikk.

Lenke til kommentar

Forbanna møkkadritt. Fokus nettbank er fortsatt ikke java-compliant, man må ha den gamle Sun java-plugin til nettleseren. Det er ved signering av regninger den feiler. Ubuntu 11.10 har fjernet Java fra Partner pakkebrønnen, hvilket betyr at Fokus-kunder som ønsker å bruke linux må installere den gamle java-plugin manuelt. Dessverre er dette en operasjon de færreste klarer å gjøre på egen hånd. Jeg skal lage en egen forumtråd med oppskrift, så kan forhåpentligvis ihvertfall en del få det til.

Litt sent, men det forvsant fr meg i BankID.diskusjonen: hvorfor i all verden har Ubuntu gjort det?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...