Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Helsiken!

powernow-k8 får hele systemet til å fryse randomly uansett hvilke distro jeg kjører.

Kjøre uten powernow er heller ikke noe særlig, det sier seg selv. Fuck ...

Dette tror jeg bare jeg kan glemme å debugge. Får se om jeg gidder rekompilere kjernen for å få den til å spytte ut nyttig data, eller bare gi faen i hele greia.

Helvete.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann,

Ønsker tips om hva som finnes av litt mer komplekse backupprogrammer.

Ideelt sett burde programmet ha følgende funksjoner:

* CLI

* Kunne velge flere forskjellige kilder og lagringssteder. Eksempler:

- bilder blir tatt full backup av en gang i året, og inkrementell backup en gang i måneden.

- Utviklingsmappe blir tatt full backup av en gang i uka, og inkrementell backup hver natt.

* Hadde vært fint å kunne laste rett opp mot FTP, uten å måtte mounte opp først via ftpfs/tilsvarende. Liker å ha backup på et frakoblet NAS

Har veldig lite lyst til å skrive dette i bash. Har et veldig enkelt selvskrevet script, men trenger mer fleksibilitet.

Har prøvd å google litt, men kommer over mye forskjellig. Om noen har noen erfaringer å dele så kom med de :)

Lenke til kommentar

Man kan godt bruke kafeen som en klagemur, men de er også interessant for oss andre å vite hva det dreier seg om. Flott om du kan belyse følgende:

-Har det fungert tidligere med andre distribusjoner/linux-versjoner?

-Er det et problem som kun rammer din maskin?

-Hvilken modell er maskinen din?

µp1is, du trenger bare rsnapshot+cron

Endret av Del
Lenke til kommentar

Helsiken!

powernow-k8 får hele systemet til å fryse randomly uansett hvilke distro jeg kjører.

Kjøre uten powernow er heller ikke noe særlig, det sier seg selv. Fuck ...

Dette tror jeg bare jeg kan glemme å debugge. Får se om jeg gidder rekompilere kjernen for å få den til å spytte ut nyttig data, eller bare gi faen i hele greia.

Helvete.

Hehe, minner meg om da jeg satt på en Turion-X2 laptop som hadde et veldig fint problem:

Det var ingen som helst form for ACPI støtte bortsett fra det mest grunnlegende man trengte for å holde system oppe.

Under Windows så var hele strømsparingen kun en slags farse av hacks. Ca 20 minutte lengrebatterilevetid.

Når jeg tenker over det så må det faktiske viftesystemet og CPUen vært ganske god siden den ikke lagde mer bråk enn den gjorde.

[/minirant~]

Lenke til kommentar

Man kan godt bruke kafeen som en klagemur, men de er også interessant for oss andre å vite hva det dreier seg om. Flott om du kan belyse følgende:

-Har det fungert tidligere med andre distribusjoner/linux-versjoner?

-Er det et problem som kun rammer din maskin?

-Hvilken modell er maskinen din?

Selvsagt. Beklager ranten, men følte bare for å ventilere litt.

Er et HDAMA rev. G hovedkort, BIOS 2.18B.

Ser ut til at jeg har lokalisert problemet.

Hehe, minner meg om da jeg satt på en Turion-X2 laptop som hadde et veldig fint problem:

Det var ingen som helst form for ACPI støtte bortsett fra det mest grunnlegende man trengte for å holde system oppe.

Spot on.

Systemet mitt hadde egentlig Operton 250, som ikke støtter scaling.

Er derfor ikke noen PSS-tabell in place, noe som fører til at den ikke har datagrunnlag for scaling.

Det som stresser meg er at powernow-k8 ikke gir meg beskjed om dette, men heller drar scaling opp av hatten og setter i gang.

Lurer på hvor den får disse verdiene fra ...

Sitter nå med ACPI 2.0-spesifikasjonene , BIOS and Kernel Developer's Guide for AMD Athlon 64 and AMD Opteron Processors, samt dataarket på prosessoren min for å få på plass en tabell.

Deretter blir jeg å installere Ubuntu 9.04 som støtter custom lasting av DSDT, slik at jeg slipper å patche en muligens korrumpt tabell til BIOS.

Wish me luck!

Eller ikke. VID-verdiene og FID-verdiene den tryller frem er korrekte.

Jeg gir opp...

Endret av ze5400
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Åssen var det igjen, kan jeg innstallere 11.11 rett fra CD image til ny/ubrukt 4GB USB stick, eller må den formateres i Windows først? (fat 32?)

Var gjennom samma prosessen med 10.04 i sin tid men husker selvsagt ikke hva jeg gjorde da

Nye minnepinner pleier å være formatert. Det eneste er de pinnene med U3 - der jeg pleid å avinstallere U3 og konvertere minnepinnen til en "vanlig" pinne.

Lenke til kommentar

Det er en "standard" Kingston DataTraveler

Bare synes å huske å ha hørt at det kan ligge noe på dem fra produsenten(?) mens typisk billig-usb'er er tomme(?)

Anyway, kan jo prøve med den uten å gjøre noe, får vel bare en error evt. hvis det ikke går

Lenke til kommentar

Forbanna møkkadritt. Fokus nettbank er fortsatt ikke java-compliant, man må ha den gamle Sun java-plugin til nettleseren. Det er ved signering av regninger den feiler. Ubuntu 11.10 har fjernet Java fra Partner pakkebrønnen, hvilket betyr at Fokus-kunder som ønsker å bruke linux må installere den gamle java-plugin manuelt. Dessverre er dette en operasjon de færreste klarer å gjøre på egen hånd. Jeg skal lage en egen forumtråd med oppskrift, så kan forhåpentligvis ihvertfall en del få det til.

Lenke til kommentar

Hva er egentlig grunnideen bak å kjøre autentisering i en egen lokalt kjørende applikasjon (som jo Java i nettleseren er), til tross for at vi er på nett? Skandiabanken har gått bort i fra det, selv om de har bankID som en opsjon. Kan jo ikke være noen sikkerhetsgrunner for at de bruker Java og ikke bare webteknologi.

Lenke til kommentar

Hva er egentlig grunnideen bak å kjøre autentisering i en egen lokalt kjørende applikasjon (som jo Java i nettleseren er), til tross for at vi er på nett? Skandiabanken har gått bort i fra det, selv om de har bankID som en opsjon. Kan jo ikke være noen sikkerhetsgrunner for at de bruker Java og ikke bare webteknologi.

Jeg tror det var sikkerhetsgrunner når de valgte det for lenge siden, men usikker på om det fortsatt holder i forhold til dagens teknologi.

Hørte forøvrig fra en på skolen at han ikke fikk logget inn på nettbanken sin med java 1.7, og han har Windows. Ganske patetisk.

Lenke til kommentar

dd if=/path/to/image of=/dev/sdN

Må du ikke komme her å bli kryptisk for en stakkars noob :D

Er jo grafisk grensesnitt under innstalasjon, kjente det igjen når jeg kom så langt, så trenger ikke annet et å trykke bekreftene hit og dit (er forøvrig på en annen pc uten harddisk jeg styrer)

MEN støtte på et uventet problem, 4GB er for lite! :hrm:

Ute i prosessen så kommer "forsikre deg om at;

* lagringskapasistet er minst 4,4 GB

* at du er tilkoblet internett

Så det gikk ikke gitt. Tok frem 10.04 LTS for å dobbelsjekke, og den fikset USB og innstallerte seg på pinnen helt smertefritt (som før)

Blir å tusle ut ettehvert å få seg en 8GB

----------------------

edit, jeg ga ikke opp bare fordi det sto beskjed om minst 4,4 GB, men selve "fortsett" knappen blir grået-ut, så er tydelig at systemet selv detekterer for liten kapasitet

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

Hørte forøvrig fra en på skolen at han ikke fikk logget inn på nettbanken sin med java 1.7, og han har Windows. Ganske patetisk.

Jepp, stemmer det. Java 7 var inkompatibel med BankID uansett OS-plattform eller browser. Tipper Skandiabanken har spart minst ett årsverk på supporten bare ved å ta bort bankID. BankID er fint, men få bort Java!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...