Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

100 timer på å lære seg det kvartveis=ganske mye tid man kan bruke på å gjøre det "mindre efektivt". Det eneste jeg savner i nano er CTRL+piltaster for å hoppe et ord om gang, evt. med shift modifier for å endre antallet ord jeg hopper. Samt at home/end ikke fungerer for å gå til start/slutt på linjen.

Alt annet enn redigering av config-filer gjøres uansett i mer (ny)brukervennlige programmer.

Lenke til kommentar

Ekte menn bruker Emacs til programmering og vi til administrering/config-fil-dillling... ;)

Emacs ble jeg kurert for på 80-tallet. Da bruker jeg heller vi.

På Windows bruker jeg mye Notepad++, men har ikke funnet en like god GUI editor for linux enda. Geany er nokså nærme dog.

Lenke til kommentar

Vil bare legge til at jeg synes vim er både bedre og mer effektiv en nano, både til programmering og conig files

Ekte menn bruker Emacs til programmering og vi til administrering/config-fil-dillling... ;)

Må vell ta en kikk på Emacs etterhver og, var egentlig mer eller mindre tilfeldig at jeg "startet" med vim. Er nesten nytteløst å høre på hva andre sier i denne saken :p

Lenke til kommentar

Må vell ta en kikk på Emacs etterhver og, var egentlig mer eller mindre tilfeldig at jeg "startet" med vim. Er nesten nytteløst å høre på hva andre sier i denne saken :p

Jeg bruker personlig Emacs til alt, og det er mer eller mindre tilfeldig fordi jeg startet med Emacs. Men jeg har store planer om å begynne å bruke vi til tilfeldig config-fil redigering. Bruker vimium i chrome (fordi det ikke finnes noen fornuftige emacs-keybindings-plugin til chrome, og fordi conkeror-nettleseren er for treig da den er xulrunner-basert), og jeg må si at vi-måten å navigere på er veldig behagelig. Derfor har jeg store planer å lære nok vi til å bruke det til tilfeldig config-fil-redigering en gang jeg har tid, men Emacs som hoved-texteditor (les operativsystem) «you'll have to pry from my cold, dead hands»

Alt for lenge siden vi har hatt en god editor-war her igjen. Det var på tide :p

Lenke til kommentar

Flash-greiene i pakkbrønnen (flashplugin-installer) stoppet oppgraderingen av Ubuntu 11.04 til 11.10 hos meg, og etter en restart ble Synaptic Package Manager ganske ubrukelig. Så hvis noen andre skulle finne å kjøre samme oppgraderingen kan det kanskje være en fordel å fjerne alt som har med Flash først. Just my two cents. :)

Men selv om oppgraderingen påstod at oppgraderingen var avbrutt og systemet sannsynligvis ville bli ubrukelig, så kunne jeg restarte maskinen, gå på trådløst nett, surfe på internett og lese mail. Mer enn det gidder jeg ikke å teste i og med at Synaptic er broken. :)

Edit: Det er 11.10 med kernel 3.0.0-12 som kjører, så oppgraderingen kan umulig ha vært helt mislykket.

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar
Det eneste jeg savner i nano er CTRL+piltaster for å hoppe et ord om gang, evt. med shift modifier for å endre antallet ord jeg hopper. Samt at home/end ikke fungerer for å gå til start/slutt på linjen.

Ctrl / Alt og Space hopper hhv. et ord forover eller bakover.

Home og End funker da for å gå til starten/slutten på en linje? I allefall hos meg. :hmm:

Lenke til kommentar

Bruker du Fedora og legger til rpmfusion-repoet skal du ha det meste du trenger.

Har nå klådd litt mer p Fedora og RPM Fusion isntallasjonen min, og det har ikke dukket opp noen repo-mismatches enda. Det er bra. JEg har også funnet det meste av de programmene jeg vil ha, og det er enda bedre.

Tror jeg skal bruke litt tid på å venne meg til Gnome 3 - finnes det noen gode tutorials der ute som kan anbefales?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...