Lycantrophe Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 Det er noe alle burde gjøre uansett. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 Tja, om man bare fikler i configfiler en gang i skuddåret, ikke programmerer, etc - så ser jeg ikke vitsen. Jeg kjenner ganske mange, som til tross for at de sitter timesvis foran PCen daglig, ikke ville hatt det minste bruk for å kunne manøvrere seg rundt i vim. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 Det er noe alle burde gjøre uansett. Nano gjør alt jeg trenger fra en texteditor. Det samme gjør gedit. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 Men med vim kunne du gjort det raskere. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 Men med vim kunne du gjort det raskere. Forutsatt at du kan vi/vim ... vi/vim er greit å bruke for oss som har holdt med dette i over 20 år, men for de som editerer en tekstfil hvert skuddår, så er nok nano mer fornuftig. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 100 timer på å lære seg det kvartveis=ganske mye tid man kan bruke på å gjøre det "mindre efektivt". Det eneste jeg savner i nano er CTRL+piltaster for å hoppe et ord om gang, evt. med shift modifier for å endre antallet ord jeg hopper. Samt at home/end ikke fungerer for å gå til start/slutt på linjen. Alt annet enn redigering av config-filer gjøres uansett i mer (ny)brukervennlige programmer. Lenke til kommentar
hakonvl Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 Vil bare legge til at jeg synes vim er både bedre og mer effektiv en nano, både til programmering og conig files til tross for at jeg er så og si rykende fersk, så det kommer litt ann på hva du vil og hva du foretrekker. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 Vil bare legge til at jeg synes vim er både bedre og mer effektiv en nano, både til programmering og conig files Ekte menn bruker Emacs til programmering og vi til administrering/config-fil-dillling... Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 Men med vim kunne du gjort det raskere. Det kan jeg garantere deg at ikke er sant. Skrive inn det jeg skal og så trykke på ctrl+x for å avslutte kan ikke gjøres fortere i VIM. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 (endret) Du må fortsatt navigere deg frem dit. Tror vi kutter denne nå. :> Jeg bruker forøvrig vim til alt. Endret 13. oktober 2011 av Lycantrophe Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 Ekte menn bruker Emacs til programmering og vi til administrering/config-fil-dillling... Emacs ble jeg kurert for på 80-tallet. Da bruker jeg heller vi. På Windows bruker jeg mye Notepad++, men har ikke funnet en like god GUI editor for linux enda. Geany er nokså nærme dog. Lenke til kommentar
hakonvl Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 Vil bare legge til at jeg synes vim er både bedre og mer effektiv en nano, både til programmering og conig files Ekte menn bruker Emacs til programmering og vi til administrering/config-fil-dillling... Må vell ta en kikk på Emacs etterhver og, var egentlig mer eller mindre tilfeldig at jeg "startet" med vim. Er nesten nytteløst å høre på hva andre sier i denne saken Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 Må vell ta en kikk på Emacs etterhver og, var egentlig mer eller mindre tilfeldig at jeg "startet" med vim. Er nesten nytteløst å høre på hva andre sier i denne saken Jeg bruker personlig Emacs til alt, og det er mer eller mindre tilfeldig fordi jeg startet med Emacs. Men jeg har store planer om å begynne å bruke vi til tilfeldig config-fil redigering. Bruker vimium i chrome (fordi det ikke finnes noen fornuftige emacs-keybindings-plugin til chrome, og fordi conkeror-nettleseren er for treig da den er xulrunner-basert), og jeg må si at vi-måten å navigere på er veldig behagelig. Derfor har jeg store planer å lære nok vi til å bruke det til tilfeldig config-fil-redigering en gang jeg har tid, men Emacs som hoved-texteditor (les operativsystem) «you'll have to pry from my cold, dead hands» Alt for lenge siden vi har hatt en god editor-war her igjen. Det var på tide Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 (endret) Flash-greiene i pakkbrønnen (flashplugin-installer) stoppet oppgraderingen av Ubuntu 11.04 til 11.10 hos meg, og etter en restart ble Synaptic Package Manager ganske ubrukelig. Så hvis noen andre skulle finne å kjøre samme oppgraderingen kan det kanskje være en fordel å fjerne alt som har med Flash først. Just my two cents. Men selv om oppgraderingen påstod at oppgraderingen var avbrutt og systemet sannsynligvis ville bli ubrukelig, så kunne jeg restarte maskinen, gå på trådløst nett, surfe på internett og lese mail. Mer enn det gidder jeg ikke å teste i og med at Synaptic er broken. Edit: Det er 11.10 med kernel 3.0.0-12 som kjører, så oppgraderingen kan umulig ha vært helt mislykket. Endret 13. oktober 2011 av endrebjo Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 Jeg hadde problemer med det samme (11.10 beta), men det løste seg etterhvert. Flere hadde rapportert det, var antagelig et pakke-problem. Prøv også å purge flashplugin-downloader OG installer og installer på nytt. Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 Canonical har laget en kul tour for Ubuntu 11.10. Benytter seg av HTML, CSS og Javascript, og imiterer en nokså lik skrivebordsopplevelse. Kan til og med surfe på nett og installere programvare via Ubuntu Software Center. http://www.ubuntu.com/tour/ 1 Lenke til kommentar
HawP Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 Det eneste jeg savner i nano er CTRL+piltaster for å hoppe et ord om gang, evt. med shift modifier for å endre antallet ord jeg hopper. Samt at home/end ikke fungerer for å gå til start/slutt på linjen. Ctrl / Alt og Space hopper hhv. et ord forover eller bakover. Home og End funker da for å gå til starten/slutten på en linje? I allefall hos meg. Lenke til kommentar
Occi Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 Canonical har laget en kul tour for Ubuntu 11.10. Benytter seg av HTML, CSS og Javascript, og imiterer en nokså lik skrivebordsopplevelse. Kan til og med surfe på nett og installere programvare via Ubuntu Software Center. http://www.ubuntu.com/tour/ Så nice Kan til og med gå til ubuntu.com/tour når man allerede er inni touren. OS inni OS inni OS :o 2 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 Bruker du Fedora og legger til rpmfusion-repoet skal du ha det meste du trenger. Har nå klådd litt mer p Fedora og RPM Fusion isntallasjonen min, og det har ikke dukket opp noen repo-mismatches enda. Det er bra. JEg har også funnet det meste av de programmene jeg vil ha, og det er enda bedre. Tror jeg skal bruke litt tid på å venne meg til Gnome 3 - finnes det noen gode tutorials der ute som kan anbefales? Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 14. oktober 2011 Del Skrevet 14. oktober 2011 Ctrl / Alt og Space hopper hhv. et ord forover eller bakover. Home og End funker da for å gå til starten/slutten på en linje? I allefall hos meg. Når jeg tenker meg om, er det sannsynligvis noe screen can ha deler av skylden for. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå