Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Bruker du Fedora og legger til rpmfusion-repoet skal du ha det meste du trenger.

Hva gjør RPM fusion bedre i forhold til RPMForge & Co ?

Aldri brukt RPMForge, men rpmfusion inneholder ihvertfall masse greier som ikke kommer med i Fedora pga. patentusikkerhet, spesielt codecs og drivere. I tillegg kommer masse ekstra programvare.

Jeg har ihvertfall aldri savnet særlig mye i Fedora med rpmfusion lagt til.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

tomsi42: Du kan jo f.eks. prøve Mageia. Har såvidt vært innom den og funket finfint den! Alternativt gå en helt annen vei og prøve PC-BSD! :)

Mageia er ny for meg, så den skal jeg ta en titt på.

FreeBSD/PC-BSD har jeg vært innom flere ganger. Klarer ikke helt å bli fortrolig med de.

Mageia er Mandrivas nye klær. De har visst droppet internasjonalt fokus og markedsfører seg nå kun i sør-amerika. Mageia er en fork "for alle"..

Synd å se at det skulle gå slik med gode, gamle Mandrake..

Lenke til kommentar

Mageia er Mandrivas nye klær. De har visst droppet internasjonalt fokus og markedsfører seg nå kun i sør-amerika. Mageia er en fork "for alle"..

Røyka sokkene dine, eller er det en humor her jeg ikke forstår?

Lenke til kommentar

Røyka sokkene dine, eller er det en humor her jeg ikke forstår?

Mmmnei?

"Mageia is a fork of Mandriva Linux, supported by a not-for-profit organisation of recognized and elected contributors."

http://www.mageia.org/en/

Mandrake hadde en gang på starten av 2000-tallet status som en av de mest lovende og brukervennlige distroene og var rimelig godt utbredt.. Men etterhvert falt de helt av radaren i vår lille avkrok av verden, og Mandriva fikk vel aldri heller den helt store oppslutningen. Nå er det altså Mageia som står for tur.. Det er jo lov å håpe, men jeg tror ikke at Mageia heller klarer å vinne massene.

Lenke til kommentar

Ah, da leste jeg nok det første innlegget ditt feil.

Mandriva er jo fortsatt i full gang med russiske penger, noe jeg i utgangspunktet er litt skeptisk til.

Ser man på distrowatch sin ranking så har jo faktisk Mageia klatret til en respektabel plassering allerede, og det er med bare en utgivelse!

Mandrake var faktisk mitt første møte med GNU/Linux etter at jeg kjøpte en cd-pakke på Best Buy på ferie i USA som 13-åring. Versjon 5.2 hvis jeg ikke husker helt feil. Good times :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tester ut Fedora med RPM Fusion nå, og det ser lovende ut. Ihvertfall når det gjelder utvalg av pakker og lite surr.

Men Gnome 3 er noe merkelige greier :)

Hvis du liker Fedora, men ikke blir fortrolig med Gnome 3, så kan du prøve Fusion Linux.

Fuduntu kan også være et alternativ.

AutoPlus+ er et kjekt program for Fedora http://www.dnmouse.org/autoten/

Endret av Omnithunder
Lenke til kommentar

Det har noen gode ideer, men mangler en hel del.

Blir for min del i stor grad utkonkurrert av KDE og XFCE, hver til sitt bruk (om XFCE tar jeg like gjerne standalone wm)

Jeg begynner å bli lei av KDE igjen. Plasma krøsjer hele tien, enten en applet, hele menylinjen, akonadi, eller etellerannet annet. Kræsjer i 80% av tilfellene når jeg skrur av maskinen, veldig gøy å ta den med på forelesning og oppdage at den har gått strømtom i løpet av natten fordi den har holdt på vise me en kræsjmelding for et plasma skrivebordsskall..
Lenke til kommentar
Jeg begynner å bli lei av KDE igjen. Plasma krøsjer hele tien, enten en applet, hele menylinjen, akonadi, eller etellerannet annet. Kræsjer i 80% av tilfellene når jeg skrur av maskinen, veldig gøy å ta den med på forelesning og oppdage at den har gått strømtom i løpet av natten fordi den har holdt på vise me en kræsjmelding for et plasma skrivebordsskall..

Eksakt min erfaring og, i Arch, med nyeste versjon av KDE. Holder meg så langt unna KDE som overhode mulig framover!

Lenke til kommentar

Munin er absolutt mer for servere med tanke på at den allerede er oppdelt i server og node, men enkelheten i å lage egne plugins gjør at den kan gjøre mye kos for andre områder også. På kontoret har vi graf over temperaturen, en kollega har en plugin for antall epost mottatt.

Kan brukes til absolutt alt ja. En som skrev masteroppgave samtidig som meg brukte munin for å grafe fremdriften av oppgaven hans i antall ord, antall sider, etc..... :D

Endret av cyclo
Lenke til kommentar

Da har jeg kost meg masse med siste nytt om KVM. Takk til ak i linux1.no som fant informasjonen. Spesielt interessant er denne som viser at både disker og nettverkskort kan kobles så tett til gjesten som man vil. Med andre, Ngz og Sokkalf, alt dere spør om er tilgjengelig.

Argh Del. Hva er greia med å skifte avatar. Jeg leste 7 sider av denne tråden og lurte på hvem denne nye dragemannen var før jeg faktisk oppdaget det var deg :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...