Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har dere noen forslag til en ny distro jeg kan prøve ut? Ønsker ikke en snekre-selv utgave som arch/gentoo. Men en ferdig distro som egner seg til utvikling og er rimelig moderne. Har holdt på siden slackware 95, vært innom rehdat, suse, fedora, opensuse osv før jeg har endt opp med å bruke Ubuntu de siste årene. Men nå synes jeg Ubuntu går i en fordummene retning og ønsker meg noe nytt.

Skal kjøre på en Zotac maskin med AMD E350 cpu (2GB RAM).

Lenke til kommentar

Har dere noen forslag til en ny distro jeg kan prøve ut? Ønsker ikke en snekre-selv utgave som arch/gentoo. Men en ferdig distro som egner seg til utvikling og er rimelig moderne. Har holdt på siden slackware 95, vært innom rehdat, suse, fedora, opensuse osv før jeg har endt opp med å bruke Ubuntu de siste årene. Men nå synes jeg Ubuntu går i en fordummene retning og ønsker meg noe nytt.

Hvis du liker/likte ubuntu kan vel debian være noe du kan tenke på å prøve.

Lenke til kommentar

Fedora er jo en alltid morsom distro som er fin for utviklere. Ellers om du virkelig vil prøve noe nytt så tror jeg fortsatt opensolaris finnes tilgjengelig, dog så begynner denne å bli litt gammel.

Støtter Fedora.

OpenSolaris er forøvrig død og begravet, men lever videre under navnet OpenIndiana (bruker Illumos, en fork av Solaris-kernelen).

Lenke til kommentar

Jeg sliter en del med Fedora/RHEL da de mangler en del ting jeg trenger (enten pga. lisenser eller for gamle pakker). Og da må jeg inn med eksterne repoer som krangler med hverandre.

OpenSolaris kunne vært en greie, men har egentlig blitt kurert for Solaris gjennom jobben.

Hvordan er ståa for Mandriva om dagen?

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Jeg sliter en del med Fedora/RHEL da de mangler en del ting jeg trenger (enten pga. lisenser eller for gamle pakker). Og da må jeg inn med eksterne repoer som krangler med hverandre.

OpenSolaris kunne vært en greie, men har egentlig blitt kurert for Solaris gjennom jobben.

Hvordan er ståa for Mandriva om dagen?

Bruker du Fedora og legger til rpmfusion-repoet skal du ha det meste du trenger.

Lenke til kommentar

Hvis du liker/likte ubuntu kan vel debian være noe du kan tenke på å prøve.

Har prøvd meg et par ganger på Debian, men det har ikke fenget.

Prøv både Fedora og Debian, begge er glimrende alternativer :thumbup:

Nå hadde jeg lyst til å prøve noe nytt - har faktisk prøvd begge disse i de siste året.

Og jeg orker som sagt ikke noe styr/masse knoting.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Var det ikke meningen at Ubuntu 11.10 skulle være LTS? Jeg er ganske sikker på at det stod 11.10 LTS på Wikipedia før sommeren. Jeg har jo gledet meg til en mer stabil/fullført Ubuntu i mange måneder nå. :(

Det er nok først 12.04 som blir LTS - dagens LTS er 10.04, og LTS utgavene kommer hvert annet år.

Lenke til kommentar

Var det ikke meningen at Ubuntu 11.10 skulle være LTS? Jeg er ganske sikker på at det stod 11.10 LTS på Wikipedia før sommeren. Jeg har jo gledet meg til en mer stabil/fullført Ubuntu i mange måneder nå. :(

Det har aldri vært meningen. Alltid vårutgaven annethvert år som blir LTS, altså 12.04 neste gang. :)

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke prøve en "lettvekts" ubuntu som Peppermint OS Two, Lubuntu eller Linux Mint LXDE ?

Eventuelt Linux Mint Debian (LMDE).

Lenke til kommentar

LTS kommer med to års mellomrom og er støttet i tre år. 6.06 (Dapper), 8.04 (Hardy), 10.04 (Lucid) og nå 12.04 (Precise).. Når det er sagt så lar jeg meg imponere mer og mer hver dag over Oneiric. -Smooth- :love:

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke prøve en "lettvekts" ubuntu som Peppermint OS Two, Lubuntu eller Linux Mint LXDE ?

Eventuelt Linux Mint Debian (LMDE).

Har prøvd Lubuntu, den var forsåvidt OK - Linux Mint LXDE er vel mye i samme gata?

Linux Mint Debian er også verdt en titt.

Peppermint OS Two høres morsom ut - den før jeg prøve.

Lenke til kommentar

tomsi42: Du kan jo f.eks. prøve Mageia. Har såvidt vært innom den og funket finfint den! Alternativt gå en helt annen vei og prøve PC-BSD! :)

Mageia er ny for meg, så den skal jeg ta en titt på.

FreeBSD/PC-BSD har jeg vært innom flere ganger. Klarer ikke helt å bli fortrolig med de.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...