cmyrland Skrevet 5. oktober 2011 Del Skrevet 5. oktober 2011 Spam, spam, chicken and spam: Underskriftskampanje for de av oss som vil se en GNU/Linux-test á la Mac-testen på hw.no Gjort, men jeg skulle ønsket det var endret litt i beskrivelsen sånn at personen fikk Ubuntu eller Linux Mint ferdig satt opp sånn at det blir mer sammenlignbart med Mac. Uansett hvordan denne personen ville oppleve maskinen i bruk så vil det alltids kunne klages på installering er for vanskelig og mye enklere med Windows og Mac fordi de kommer ferdig satt opp. Det er et godt poeng, men hvis vi flytter dette ansvaret ett hakk opp, til IKT-ansvarlig, så vil installasjon bli relevant. Jeg tror likevel helt ærlig at svært få IKT-ansvarlige vil ha sine undersåtter på Arch eller LFS. Heldigvis er det ikke jeg som har det siste ordet her. Denne kampanjen er jo bare for å vise hw.no at vi er mange som vil se en slik test, så da får det eventuelt bli opp til dem hva de ønsker å vektlegge i testen. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 5. oktober 2011 Del Skrevet 5. oktober 2011 Hva slags distro ruller egentlig IT-ansvarlige ut til ansatte? RHEL Desktop, Ubuntu LTS eller noe liknende? De vil jo som regel slipe softwareoppdateringer oftere enn hvert tiende år, samtidig som man ofte vil ha siste versjon av browsere, flash, java ol. av sikkerhetshensyn. Lenke til kommentar
xaco Skrevet 5. oktober 2011 Del Skrevet 5. oktober 2011 RHEL vil jeg nok gjette. Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 5. oktober 2011 Del Skrevet 5. oktober 2011 Nettopp derfor satte jeg RHEL, SUSE og Ubuntu som realistiske valg i kampanjen. Nå har ikke jeg rørt borti RHEL eller SUSE på årevis, så jeg aner rett og slett ikke hvor landet ligger i så måte, en Del hevder ihvertfall at det kun er Ubuntu som gjelder for skrivebordet i bedriftssammenheng. Itte veit je, men det blir artig å se om hw.no tar utfordringen Hvis de går for Ubuntu har de jo et dilemma nå. 10.04 LTS er jo utgammal og utdatert i fht 11.10, mens neste LTS ikke lanseres før 12.04 (Precise Pangolin er kodenavnet der, btw. Dukket nettopp opp en twit fra phoronix).. Og jeg tror de fleste av oss ønsker en slik test ASAP. Red Hat slapp vel 6.2 for ikke så veldig lenge siden.. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 5. oktober 2011 Del Skrevet 5. oktober 2011 Noen som vet om et program med ncurses interface som kan brukes til å hente torrent-filer fra en RSS-strøm, laste dem ned, og legge dem til i transmission (transmission-daemon) i bestemte mapper alt etter hvilken tv-serie de tilhører, altså basert på filnavn? Grunnen til ncurses er at det må kjøre på en headless FreeBSD-server,men jeg foretrekker et "brukervennlig" GUI il den type operasjoner likevel. Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 5. oktober 2011 Del Skrevet 5. oktober 2011 Hvis de går for Ubuntu har de jo et dilemma nå. 10.04 LTS er jo utgammal og utdatert i fht 11.10, mens neste LTS ikke lanseres før 12.04 (Precise Pangolin er kodenavnet der, btw. Dukket nettopp opp en twit fra phoronix).. Og jeg tror de fleste av oss ønsker en slik test ASAP. Red Hat slapp vel 6.2 for ikke så veldig lenge siden.. Tror ikke det vil være noe problem å teste Ubuntu 11.10. Ofte er det mindre forskjell fra utgivelsen før LTS og til LTS. Forskjellen ligger vel mest i at utgaven er mer utprøvd og testet, samt lenger støtte naturligvis. Jeg tror derfor forskjellen mellom 11.10 og 12.04 blir relativt liten, i hvert fall rent funksjonsmessig, så får vi se hvor stabil 11.10 blir når den kommer ut neste uke. Lenke til kommentar
Del Skrevet 5. oktober 2011 Del Skrevet 5. oktober 2011 Nettopp derfor satte jeg RHEL, SUSE og Ubuntu som realistiske valg i kampanjen. Nå har ikke jeg rørt borti RHEL eller SUSE på årevis, så jeg aner rett og slett ikke hvor landet ligger i så måte, en Del hevder ihvertfall at det kun er Ubuntu som gjelder for skrivebordet i bedriftssammenheng.Det fortjener kanskje en utdypning. Kort historie, Red Hat og Suse er for konservative til å gi testkaninen den gode følelsen. Ubuntu 10.04 passer også i den kategorien. Ubuntu 11.10 derimot kommer i grevens tid, og vil vise GNU/Linux fra en god side. Den lange historien? Du kan starte her: http://fedoraproject.org/wiki/EPEL og fortsette her: http://www.linuxquestions.org/questions/linux-newbie-8/how-to-play-mp3-in-rhel-5-a-594980/ Jeg tror dere fatter pointet. Det blir ikke pent. og nei, Arch wiki'en er ikke et alternativ for dødelige. Selv jeg får magetrøbbel av å lese den. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 5. oktober 2011 Del Skrevet 5. oktober 2011 Noen som har erfaring med KVM her og vet hvordan ståa er for tiden? Impulskjøpte noen deler (hovedkort med IOMMU-støtte, AMD Phenom x6 CPU og 16GB RAM) for 3000kr, og tenkte jeg skulle virtualisere litt diverse. Først filserveren - Tenkte å kjøre en Solaris-variant for ZFS (har eksisterende disker med ZFS-filsystem som skal brukes). Her er planen å gjøre en PCI-E-passthrough av en diskkontroller jeg har (støttet i Solaris). Ser folk har stort hell med dette og får svært god ytelse under VMWare ESXi, så jeg håper dette lar seg gjøre med KVM også. Så routeren - Er glad i pfSense, og ønsker å bruke dette. Tenkte PCI-E-passthrough av "WAN"-nettverkskortet, og å bruke et vanlig emulert nettverkskort på "LAN-siden". Resten blir mer "vanlige" VMs med diverse linuxdistroer på for test og utvikling, kanskje en webserver etc. Hovedgrunnen til at jeg ønsker meg KVM, og ikke ESXi (eller vSphere som den vel heter nå) er at jeg har lyst til å kjøre software-RAID/LVM i "bånn" på OS-diskene og VM-storage. Noen som har noen formening om dette bør la seg gjøre? Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 5. oktober 2011 Del Skrevet 5. oktober 2011 Først filserveren - Tenkte å kjøre en Solaris-variant for ZFS (har eksisterende disker med ZFS-filsystem som skal brukes). Her er planen å gjøre en PCI-E-passthrough av en diskkontroller jeg har (støttet i Solaris). Ser folk har stort hell med dette og får svært god ytelse under VMWare ESXi, så jeg håper dette lar seg gjøre med KVM også. Noen som har noen formening om dette bør la seg gjøre? Haha, det er jo akkurat det jeg spurte om for noen sider siden! Do tell hvis du setter det opp og ytelsen er tifredsstillende. Hvordan har du tenkt å gjøre diskene tilgjengelig for "bruks-OSet"? samba/sshfs/ både til bruksOS og de andre maskinene som skal koble seg til? Lenke til kommentar
Del Skrevet 5. oktober 2011 Del Skrevet 5. oktober 2011 Noen som har erfaring med KVM her og vet hvordan ståa er for tiden? Impulskjøpte noen deler (hovedkort med IOMMU-støtte, AMD Phenom x6 CPU og 16GB RAM) for 3000kr, og tenkte jeg skulle virtualisere litt diverse. Først filserveren - Tenkte å kjøre en Solaris-variant for ZFS (har eksisterende disker med ZFS-filsystem som skal brukes). Her er planen å gjøre en PCI-E-passthrough av en diskkontroller jeg har (støttet i Solaris). Ser folk har stort hell med dette og får svært god ytelse under VMWare ESXi, så jeg håper dette lar seg gjøre med KVM også. Så routeren - Er glad i pfSense, og ønsker å bruke dette. Tenkte PCI-E-passthrough av "WAN"-nettverkskortet, og å bruke et vanlig emulert nettverkskort på "LAN-siden". Resten blir mer "vanlige" VMs med diverse linuxdistroer på for test og utvikling, kanskje en webserver etc. Hovedgrunnen til at jeg ønsker meg KVM, og ikke ESXi (eller vSphere som den vel heter nå) er at jeg har lyst til å kjøre software-RAID/LVM i "bånn" på OS-diskene og VM-storage. Noen som har noen formening om dette bør la seg gjøre? Jeg har ikke brukt dette selv, men PCI passthrough skal være tilgjengelig. Det gjelder alle tre, PCI, PCIe og PCI-X:http://www.linux-kvm.org/page/How_to_assign_devices_with_VT-d_in_KVM Dine nyinnkjøpte deler egner seg godt for formålet. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 5. oktober 2011 Del Skrevet 5. oktober 2011 Hurra, jeg greide å wipe en disk på filserveren. Litt relevant: Finnes det en måte å binde hva som blir sda, sdb, sdc osv for hver boot? Hos meg virker det som om det omstokkes hver gang. (De skal ikke monteres, så fstab og UUID hjelper ikke her afaik) Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 5. oktober 2011 Del Skrevet 5. oktober 2011 Haha, det er jo akkurat det jeg spurte om for noen sider siden! Do tell hvis du setter det opp og ytelsen er tifredsstillende. Hvordan har du tenkt å gjøre diskene tilgjengelig for "bruks-OSet"? samba/sshfs/ både til bruksOS og de andre maskinene som skal koble seg til? Fikk ikke med meg at spørsmålet var stilt tidligere. Setter opp et "bridged" nettverk, så diskene, eller rettere sagt ZFS-filsystemene vil være tilgjengelig over nettverk og ses som om de står på en helt frittstående maskin. Samba/NFS/SSH. Altså, Solaris(eller OpenIndiana, FreeBSD, ... - bare det har god støtte for ZFS) får full kontroll over den ene diskkontrolleren (en LSI 9211-8i). Selve host-OSet settes opp på kontrolleren på hovedkortet, med en mdadm/LVM-løsning i raid1. Om jeg finner ut at jeg vil hoste mer på filserveren, som f.eks andre VMs, så kan iSCSI være en løsning. Jeg har ikke brukt dette selv, men PCI passthrough skal være tilgjengelig. Det gjelder alle tre, PCI, PCIe og PCI-X: http://www.linux-kvm.org/page/How_to_assign_devices_with_VT-d_in_KVM Dine nyinnkjøpte deler egner seg godt for formålet. Takk for svar! Ja, jeg så også den howto-en, men har ikke sett så voldsomt mange praktiske erfaringer. Jeg får prøve meg litt frem, tror jeg! VMWare er fortsatt en fallbackmulighet om alt går skeis, og Xen kan kanskje være verdt en kikk også? Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 5. oktober 2011 Del Skrevet 5. oktober 2011 Litt relevant: Finnes det en måte å binde hva som blir sda, sdb, sdc osv for hver boot? Hos meg virker det som om det omstokkes hver gang. (De skal ikke monteres, så fstab og UUID hjelper ikke her afaik) Jeg tror /dev/disk/by-uuid/DISKUUID er tilgjengelig selv om diskene ikke er mountet. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 5. oktober 2011 Del Skrevet 5. oktober 2011 Hmm.. det tror jeg du har rett i. Jeg kan med andre ord lage noe som dette: <volume mountpoint="/media/truecrypt1" readonly="0" slotnumber="1" system="0">/dev/disk/by-uuid/12345</volume> Takk for tipset, får teste om et par timer når jeg er ferdig å initialisere de nye diskene. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 5. oktober 2011 Del Skrevet 5. oktober 2011 Jeg mener et er den pathen som brukes når fstab bruker UUID i stedet for /dev/sdX, så det burde fungere fint. På hvilken måt er det du skal mounte disken? Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 5. oktober 2011 Del Skrevet 5. oktober 2011 (endret) ssh filserver truecrypt --auto-mount=favorites Jeg ønsker ikke at den skal automontere diskene ved boot, den er headless og styres 100% over SSH og jeg har ikke UPS. EDIT: Favorite\ Volumes.xml inneholder 12 disker. (Jeg kjøpte akkurat nummer #13 og #14, men en av de eksisterende skal reklameres på fordi SMART forteller at den holder på å dø.) Endret 5. oktober 2011 av JohndoeMAKT Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 Argle, de godtok ikke SMART som grunn til at en disk feiler. Jeg må i kveld boote til DOS og kjøre Seatools i fem timer for å kjøre en "long test". Tror jeg legger til Seagate til "no buy"-listen min. === START OF READ SMART DATA SECTION === SMART overall-health self-assessment test result: FAILED! Drive failure expected in less than 24 hours. SAVE ALL DATA. Failed Attributes: ID# ATTRIBUTE_NAME FLAG VALUE WORST THRESH TYPE UPDATED WHEN_FAILED RAW_VALUE 5 Reallocated_Sector_Ct 0x0033 017 017 036 Pre-fail Always FAILING_NOW 3421 Lenke til kommentar
JRL Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 http://www.spotify.com/no/blog/archives/2010/07/12/linux/ Kjør native i stedet. var ikke klar over at spotify hadde noe eget tilbud. takk for tipset. funker fint dette. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 Argle, de godtok ikke SMART som grunn til at en disk feiler. Jeg må i kveld boote til DOS og kjøre Seatools i fem timer for å kjøre en "long test". Tror jeg legger til Seagate til "no buy"-listen min. === START OF READ SMART DATA SECTION === SMART overall-health self-assessment test result: FAILED! Drive failure expected in less than 24 hours. SAVE ALL DATA. Failed Attributes: ID# ATTRIBUTE_NAME FLAG VALUE WORST THRESH TYPE UPDATED WHEN_FAILED RAW_VALUE 5 Reallocated_Sector_Ct 0x0033 017 017 036 Pre-fail Always FAILING_NOW 3421 Hadde egentlig blitt litt overrasket om de gjorde det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå