Occi Skrevet 3. oktober 2011 Del Skrevet 3. oktober 2011 Oppgraderingspakker, perfekt for en sliten server! :-) Lenke til kommentar
Del Skrevet 3. oktober 2011 Del Skrevet 3. oktober 2011 Jeg skal flytte en CentOS 5.x installasjon fra en 500GB disk til en 80GB disk (SSD)*. dd kommandoen burde gjøre susen. Krymp først partisjonen slik at den får plass på 80GB. Du kan forsåvidt også kopiere boot-sektor, men jeg er litt usikker på om partisjonstabellen kan kopieres når du går til en mindre disk, motsatt vei er ikke noe problem. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 3. oktober 2011 Del Skrevet 3. oktober 2011 Partisjonstabellen kan ikke kopieres når du går fra større til mindre. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 3. oktober 2011 Del Skrevet 3. oktober 2011 dd kommandoen burde gjøre susen. Krymp først partisjonen slik at den får plass på 80GB. Du kan forsåvidt også kopiere boot-sektor, men jeg er litt usikker på om partisjonstabellen kan kopieres når du går til en mindre disk, motsatt vei er ikke noe problem. Høres noe tungvindt ut. Og jeg ville nok jeg prøvd å bruke partimage istedet for dd. Får nok lete litt videre. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 3. oktober 2011 Del Skrevet 3. oktober 2011 Hvordan blir noe lettere enn dd? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 3. oktober 2011 Del Skrevet 3. oktober 2011 Hvordan blir noe lettere enn dd? Hvis jeg har forstått ting riktig, så skjønner partimage filsystemer og dets layout slik at partisjonene trenger ikke å være like store. Samt at hvis du må gå via en fil, så lagres ikke ubrukt plass, så ting går kanskje litt fortere. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 3. oktober 2011 Del Skrevet 3. oktober 2011 Om det gjør bitwise-kopiering OG du skal ha med partisjonstabell gjør det bare resizingen for deg. Lenke til kommentar
HawP Skrevet 3. oktober 2011 Del Skrevet 3. oktober 2011 Jeg skal flytte en CentOS 5.x installasjon fra en 500GB disk til en 80GB disk (SSD)*. har dere noen enkel oppskrift på det? Denne virker ikke, da RedHat/CentOS setter noen rettigheter på noen filer slik at root ikke kan lese de Og da blir det bare surr. Hvis ikke root kan lese filene, hva kan da lese de? Du husket å boote fra en live-cd? For det er essensielt for den type "disk-bytte", siden /dev, /proc og /sys ikke kan/bør kopieres. Jeg har brukt den metoden noen ganger, riktignok på Gentoo og openSuse installasjoner, men jeg kan ikke helt skjønne at det skulle være enorme forskjeller... Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 3. oktober 2011 Del Skrevet 3. oktober 2011 (endret) Jeg trenger jo egentlig ikke en bitvis kopiering - det jeg trenger er at selve filstrukturen med korrekte data og uendrede filattributter/attributer flyttes over ubesudlet. cp/tar/cpio fikset det i de gode gamle dagene. Fordelen var at da kunne jeg ta backup av en kjørende maskin og bygge opp den nye disken i fred og ro. Endret 3. oktober 2011 av tomsi42 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 3. oktober 2011 Del Skrevet 3. oktober 2011 Hvis ikke root kan lese filene, hva kan da lese de? Gudene vet - det er systemfiler i /sys. Du husket å boote fra en live-cd? For det er essensielt for den type "disk-bytte", siden /dev, /proc og /sys ikke kan/bør kopieres. Jeg har brukt den metoden noen ganger, riktignok på Gentoo og openSuse installasjoner, men jeg kan ikke helt skjønne at det skulle være enorme forskjeller... Ja, jeg har brukt live-cd - men hvis /dev, /proc, og /sys er "virtuelle" kataloger, så burde de vel vært tomme når jeg booter fra en live-cd og mounted de? For det er selvsagt der problemene er. Nå har jeg riktignok kun bruk CentOS sin egen rescue-mode. Det er muligens bedre å bruke en annen rescue-cd? Lenke til kommentar
haarod Skrevet 3. oktober 2011 Del Skrevet 3. oktober 2011 Hvor dreven bør man være for å gå løs på Arch Linux? Jeg har kjørt Ubuntu i ca. et år og trives godt med det, men det er noen irritasjonsmomenter så jeg kunne gjerne ha tenkt meg å bygge et system fra bunn. Noen kompiser som bruker Arch sier at det tar en kveld å sette opp, mens andre mener at det blir mye knoting. Litt knoting er bare gøy, men ikke i tide og utide. Det jeg lurer på er hvor mye tid jeg kan regne med å bruke på å få satt det opp skikkelig? Jeg bruker veldig lite programmer annet enn en Office suite, emacs, Firefox, vlc og kanskje en musikkspiller.. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 3. oktober 2011 Del Skrevet 3. oktober 2011 (endret) Det er ikke voldsomt mye knoting (med mindre hardwaren er spesielt sær - kan du kjøre ubuntu fint kan du kjøre Arch). Sette opp skikkelig første gang? Sett av to timer uten downloads, gitt at du faktisk leser dokumentasjon og aldri har tuklet spesielt mye før. Occi fikk det til på ca. et par timer. Endret 3. oktober 2011 av Lycantrophe Lenke til kommentar
Occi Skrevet 3. oktober 2011 Del Skrevet 3. oktober 2011 Kanskje et par timer å installere med full gnome osv. og da sleit jeg litt med installeringen også. Derimot satt jeg kanskje 5-6 timer til sammen for å installere alt jeg ville ha, config, themes o.l. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 3. oktober 2011 Del Skrevet 3. oktober 2011 Sånn vil det jo være om du skal tweake *buntu og. Lenke til kommentar
Occi Skrevet 3. oktober 2011 Del Skrevet 3. oktober 2011 Tenkte ikke jeg trengte å påpeke det men ja, det stemmer Lenke til kommentar
HawP Skrevet 3. oktober 2011 Del Skrevet 3. oktober 2011 Ja, jeg har brukt live-cd - men hvis /dev, /proc, og /sys er "virtuelle" kataloger, så burde de vel vært tomme når jeg booter fra en live-cd og mounted de? For det er selvsagt der problemene er. dev, proc og sys skal være tomme når du mounter filsystemet fra en live-cd, ja. Så hvis du mounter på /mnt for kopieringen, så skal /mnt/dev, /mnt/proc og /mnt/sys eksistere, men være tomme. Nå har jeg riktignok kun bruk CentOS sin egen rescue-mode. Det er muligens bedre å bruke en annen rescue-cd? Jeg kjenner ikke til CentOS sin rescue-mode, men hvilken som helst live-cd bør kunne brukes siden en slik operasjon ikke er distro-spesifikk. Litt enklere hvis live-cd'en inneholder samme bootloader som CentOS bruker (grub 1?). Hvis ikke må du chroot'e inn i mount pt. til ny disk og kjøre grub(?) derfra. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 dev, proc og sys skal være tomme når du mounter filsystemet fra en live-cd, ja. Så hvis du mounter på /mnt for kopieringen, så skal /mnt/dev, /mnt/proc og /mnt/sys eksistere, men være tomme. Det var det jeg trodde også; men av en eller annen grunn var de ikke det. Jeg kjenner ikke til CentOS sin rescue-mode, men hvilken som helst live-cd bør kunne brukes siden en slik operasjon ikke er distro-spesifikk. Det er min tankegang også. Litt enklere hvis live-cd'en inneholder samme bootloader som CentOS bruker (grub 1?). Hvis ikke må du chroot'e inn i mount pt. til ny disk og kjøre grub(?) derfra. Jeg hadde tenkt å chroot'e for å kjøre grub - det er nok enklest da jeg har en oppskrift for det. Lenke til kommentar
JRL Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 har nylig begynt å få problemer med at Spotify crasher hver gang jeg legger en sang til i en playlist. Jeg har ubuntu 10.10 og kjører spotify gjennom wine. Noen erfaringer? Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 Dessverre. Har du premium? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå