Lycantrophe Skrevet 22. september 2011 Del Skrevet 22. september 2011 Hm, hadde ingen problemer med det. Jaja. Lenke til kommentar
TiduZ Skrevet 23. september 2011 Del Skrevet 23. september 2011 (endret) Hei! Gjennom skolen har jeg fått en ganske (for meg i alle fall) vanskelig oppgave: Jeg skal "lage" min egen Linux kjerne. Denne skal være så liten som mulig, uten å bruke modul(?) Jeg har brukt Linux generelt på server til noen småting, men har aldri vært i nærheten av å leke med kjernen på dette nivået. Om noen har noen fine linker til guider eller liknende så hadde det vært topp! Har 2 uker på oppgaven Koseoppgave, du fikser det i kveld. Installer git, så kan du laste ned kildekoden: git clone git://github.com/torvalds/linux.git så leser du Linus' README, der står alt: https://github.com/torvalds/linux/blob/master/README Det er når du kjører make menuconfig at du velger hvilke moduler som du skal ha med, så her bør du bruke litt tid. Typisk tar du en lsmod på den kjernen du kjører nå for å se hva du trenger. Skal prøve å følge den Det var visst heller ikke lov å bruke moduler, så kan bli spennende dette her.. Endret 23. september 2011 av TiduZ Lenke til kommentar
Del Skrevet 23. september 2011 Del Skrevet 23. september 2011 Du kan velge om driveren skal kompileres inn, eller kompileres som lastbar modul i menuconfig, så det er trivielt. Bare kompiler inn alle du trenger. Lenke til kommentar
Zxy Skrevet 24. september 2011 Del Skrevet 24. september 2011 Hvilket program kan jeg lagre en filmsnutt til gif med? Det eneste videoredigeringsprogrammet jeg har er avidemux, men fant ikke noe der. Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 24. september 2011 Del Skrevet 24. september 2011 Mener du kan bruke MPlayer til å lage .gif animasjoner slik: mplayer -vo gif89a videofil.avi -nosound Lenke til kommentar
TiduZ Skrevet 24. september 2011 Del Skrevet 24. september 2011 Får en merkelig feil når jeg skal kompilere kjernen min. Etter make menuconfig og make-kpkg clean fakeroot make-kpkg --initrd --append-to-version=-custom kernel_image kernel_headers Surrer den og går litt før jeg får beskjeden "Nothing to be done". Hva er det, og hvordan blir jeg kvitt det? Lenke til kommentar
Del Skrevet 24. september 2011 Del Skrevet 24. september 2011 (endret) Da har du fulgt noe annet enn lenken jeg ga deg. Sitter du på Debian eller Ubuntu og har fulgt en eller annen howto? Da har jeg testet Linus sin egen oppskrift, og det funket fett. Kjerne 3.1.0-rc7+ bootet rett opp på min laptop. Med forbehold om at jeg kan ha glemt en linje har du alt i klipp-og-lim form her (menuconfig trenger ncurses biblioteket): sudo apt-get install build-essential libncurses5-dev git clone git://github.com/torvalds/linux.git cd linux make menuconfig make -j 4 # bare endre 4 til det antall kjerner du ønsker skal brukes sudo make modules_install install Så er det bare å ta en reboot Endret 24. september 2011 av Del Lenke til kommentar
TiduZ Skrevet 25. september 2011 Del Skrevet 25. september 2011 Takk, skal kjøre opp en maskin med den og. Fikk det forresten til, skrev bare "make" i stede for alle parametrene jeg listet over. Du vet ikke tilfeldigvis hvilken elementer som må bort i make menuconfig for å fjerne modulene? Kjernen min må boote uten noen som helst for for moduler.. Lenke til kommentar
Del Skrevet 25. september 2011 Del Skrevet 25. september 2011 (endret) Du vet ikke tilfeldigvis hvilken elementer som må bort i make menuconfig for å fjerne modulene? Kjernen min må boote uten noen som helst for for moduler.. Ingen må bort, alt kan kompileres innebygget. M betyr at det er som modul, * at det blir innebygget. Du kan kompilere inn alt hvis du vil bare med å endre alle M til *. De du er nødt til å ha med er de som er kritisk for å boote systemet, slik som støtte for filsystemet og harddisk kontroller. Som sagt finner du ut mye med å ta en lsmod på kjørende kjerne, alle drivere som trengs lastes inn automatisk ved boot. Selv drivere som er nødvendige for å kjøre systemet (slik som filsystem) kan kompileres som moduler. Linux fikser dette ved å bruke minne som disk til å begynne med. Det er derfor du trenger initrd-bilde, det lager en ramdisk for innlasting av drivere. Når det gjelder hvilke drivere du trenger har Linus allerede gjort jobben for deg, du vil finne at mange moduler er forvalgt til å kompileres innebygget, og det dekker typisk de du trenger. Utover dette mener jeg den mest interessante delen av oppgaven din er nettopp å trimme kjernen, så bruk gjerne mye tid på å gjøre deg kjent med de forskjellige driverne, og se hvor hardt du klarer å trimme kjernen. Det er både lærerikt og morsomt. Siden du nå klarer å kompilere opp kjernen med et par linjer klipp og lim har du jo også mye tid til overs til den morsomme biten Testet nettopp xconfig, er ikke alltid dumt med litt fyldig gui. Bare installer pkg-config, så kan du prøve make xconfig istedet for menuconfig. Endret 25. september 2011 av Del Lenke til kommentar
TiduZ Skrevet 25. september 2011 Del Skrevet 25. september 2011 hmm har fulgt guiden til punkt og prikke, men Grub oppdager ikke den nye kjerne min overhode. Prøver å søke litt rundt på hvordan filer jeg må editere, flytte osv, men finner liksom ikke noe.. Lenke til kommentar
Del Skrevet 25. september 2011 Del Skrevet 25. september 2011 (endret) Den blir installert når du kjører make install. Du kan jo forsøke å dele opp modules_install og install i to linjer, det var ihvertfall slik jeg installerte, altså sudo make modules_install sudo make install Kanskje du mangler initramfs-tools? Får du feilmelding? Alternativt til direkte installering i de to linjene ovenfor, kan du også lage en rpm eller debian pakke. For Debian/Ubuntu blir det slik: make deb-pkg De ferdig pakkene vil ligge i mappen ovenfor. Endret 25. september 2011 av Del Lenke til kommentar
Nordmoen Skrevet 27. september 2011 Del Skrevet 27. september 2011 En lenke om samhold Lenke til kommentar
dabear Skrevet 30. september 2011 Del Skrevet 30. september 2011 Noen av dere som har kjennskap til ldapsearch og ldaps? Har problemer med at jeg får feilen "A TLS packet with unexpected length was received..".. Lagde en tråd om dette: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1380428 Lenke til kommentar
Gjest medlem-83883 Skrevet 30. september 2011 Del Skrevet 30. september 2011 Noen andre her som har erfaringer med OpenELEC? Jeg la det inn på min HTPC i dag, og må si jeg er mektig imponert. Det eneste som ikke fungerte med en gang var lyden, men det er fordi jeg sender den til en USB DAC. En liten endring i innnstillingene til XBMC, så var det også i orden. Systemet er superraskt både i oppstart og bruk. Anbefales for de som ser etter alternativer til XBMC-live eller XBMCfreak sine Livd-ISO. Sikkert bedre enn GeeXboX også, men der har jeg ikke prøvd. Lenke til kommentar
j-- Skrevet 1. oktober 2011 Del Skrevet 1. oktober 2011 (endret) Hvordan er OpenELEC når det gjelder aksellerering på APU/GPU? Sliter med 1080p MKV i XBMC på AMD Fusion-maskina, som kjører Arch i bunnen. Edit: Ser at de har egne uoffisielle Fusion-build. Tror jeg skal gi det et forsøk. Takk for tipset, ::2R:: <h3></h3> Endret 1. oktober 2011 av µp1is Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 3. oktober 2011 Del Skrevet 3. oktober 2011 Debianserveren har begynt å plutselig slutte å svare både på nettverk og ingen bilde på skjermen. Maskinen er fremdeles på og viftene og harddiskene suser. Hvor kan jeg begynne å feilsøke? /var/log/kern har ikke noe feil. Har hatt en del trøbbel med harddiskene, kanskje det bare er hovedkortet? Det begynner jo å bli 5-6 år nå. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 3. oktober 2011 Del Skrevet 3. oktober 2011 Kan være en ide å sjekke CPU/MB temperaturer og kjøre noen S.M.A.R.T tester på diskene. 5-6 år tyder vel på at det er på tide med en oppgradering? Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 3. oktober 2011 Del Skrevet 3. oktober 2011 Ser ut som det er ASUS som ikke har laget HKene ordentlig, og folk har masse problemer. Jeg tror jeg har vært heldig det har vart så lenge som det faktisk har. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 3. oktober 2011 Del Skrevet 3. oktober 2011 Jeg skal flytte en CentOS 5.x installasjon fra en 500GB disk til en 80GB disk (SSD)*. har dere noen enkel oppskrift på det? Denne virker ikke, da RedHat/CentOS setter noen rettigheter på noen filer slik at root ikke kan lese de Og da blir det bare surr. *) Jeg har flyttet vekk nok data fra root partisjonen slik at det blir plass nok. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 3. oktober 2011 Del Skrevet 3. oktober 2011 Ser ut som det er ASUS som ikke har laget HKene ordentlig, og folk har masse problemer. Jeg tror jeg har vært heldig det har vart så lenge som det faktisk har. Bytte til nytt HK/CPU og minne da Liver er for kort til å surre med morken hardware. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå