Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nede for vedlikehold er vel å pynte veeeeldig på sannheten. Nede i snart en måned pga alvorlig innbrudd er vel mer korrekt. "Verdens sikreste OS" har brukket ryggraden.

Pfft, Verdens sikreste OS lever i beste velgående. ;)

 

Det virker også som om du har problemer med å forstå hva et OS er, linuxkjernrn hostet på kernel.org er ikke et OS.

Hvor har jeg sagt at Linux er et OS? Dårlig debattteknikk å ilegge andre debattanter utsagn de aldri har kommet med.

Ryggraden (les kernel hvis du vil) i GNU/Linux har ligget nede i en månded med brukket rygg.

Som en kommentar til at nettsiden kernel.org er nede, en nettside som hoster Linux (ikke GNU/Linux), skrev du "Verdens sikreste OS". Man kan lett få inntrykk av at du likestilte Linux med et OS.

 

 

Dårlig debatteknikk vil jeg si er å påstå at "ryggraden" i GNU/Linux er en nettsider som hoster kildekoden til Linux. Hvis microsoft.com går ned, er alle vinduer lukket?

 

 

 

du kan kjøre bare kernel og mounte /proc /sys og kjøre terminalen. vips et OS. herregud for noen naabs.

Premiss: Du har bare Linux og en datamaskin. Hvilken terminal? Hvordan mounte /proc?

Lenke til kommentar
Har du kilde til noen som snakker om "injected code"? Så langt jeg har giddi å følge med, så har det virket som om crackerne ikke helt visste hva de hadde tilgang til...
Det stemmer at det ikke finnes noen bekreftelse på at koden er tuklet med, men når kernel.org (pluss flere) tjenesten har vært nede i en måned (and counting) så må en regne med at noe _alvorlig_ kritisk har skjedd.

Akkurat det "pluss flere" innskuddet er interessant forresten. Iom at det ikke er bare hosting av kildekode som de "pluss flere" nettsidene driver med så vitner det om at det ikke er Linux koden som er grunnen til at nettsidene ikke er oppe ennå.

 

Forresten, hvis man frykter at Linux kan ha blitt infisert, har muligheten til å laste ned Linux kildekode via Git blitt stoppet?

 

 

 

Lenke til kommentar

Dårlig debatteknikk vil jeg si er å påstå at "ryggraden" i GNU/Linux er en nettsider som hoster kildekoden til Linux. Hvis microsoft.com går ned, er alle vinduer lukket?

Gratulerer med nok et eksempel på dårlig debatteknikk. Har jeg sagt at kernel.org sine tjenester kun er en nettside? Nei. Alle tjenester hos kernel.org er nede pga "vedlikehold" (les: innbrudd). Det er ingen som har påstått at det er webserveren som har hatt innbrudd. Derimot har serverene som hoster kildekoden til Linux hatt innbrudd.

Hvis du ikke ønsker å kalle kjernen for ryggraden, så kall den gjerne "hjertet" for meg. Saken er uansett at ett av de aller viktigste "organene" (for å holde oss i anatomiens verden) har hatt fått en alvorlig "infeksjon".

Lenke til kommentar

Det stemmer at det ikke finnes noen bekreftelse på at koden er tuklet med, men når kernel.org (pluss flere) tjenesten har vært nede i en måned (and counting) så må en regne med at noe _alvorlig_ kritisk har skjedd.

Selvfølgelig har no alcorlig skjedd, noen har fått root-tilgang på flere kernel.org-servere, og antakeligvis endret kjerneversjonene hostet der.

 

Sammenliknbart: Noen har brutt seg inn hos download.com og infisert download.com-toolbaren med en trojaner. Eller brutt seg inn hos MSDNAA og byttet ut en nedlastning av WIndows Server 2008 med en versjon med en trojaner.

 

Så langt anser man det som svært usannsynlig at det har kommet seg kode inn i linuxkjernen. Det er sannsynligvis grunnen til at den er tilgjengelig alle andre steder. Dermed faller din brukket rygg-påstand helt fra hverandre om du mente at det var kjernen i "verdens sikreste OS" (som ingen har påstått at det er). Unasett var det mest naturlig å forså påstanden din som at nettsiden var ryggraden i linuxkjerne, det er jo tross alt bare nettsiden som er "brukket".

 

Det er ikke så rart at det drøyer med å få opp siden, de må jo dobbeltsjekke samtlige arkiver/versjoner de hoster for å sikre seg mot at de har blitt tuklet med, noe som innebærer at de må ha sikre kilder å sammenlikne med, noe som i ytterste konsekvens kan bety å sammenlikne en hel del ulike git-repoer mot hverandre på en drøss ulike tidspunkter, og rekompilere kjernene i arkivet på nytt. De har jo ikke akkurat en drøss betalt ansatte å sette på saken heller.

 

I tillegg må jo samtlige servere gjenopprettes, og de må sørge for at evt. backups og konfigurasjoner som rulles ut igjen, er rene. EVt. starte fra scratch. men det spørs jo om de vil gi srverne eller arkivet høyeste prioritet.

 

re: I siste innlegget ditt viser du jo klart at du blander kortene. Kjernen har ikke hatt inbrudd (såvidt man vet enda). En nettside som hostet den hadde det. (Dn primare nettsiden riktignok, men likevel..)

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Dårlig debatteknikk vil jeg si er å påstå at "ryggraden" i GNU/Linux er en nettsider som hoster kildekoden til Linux. Hvis microsoft.com går ned, er alle vinduer lukket?

Gratulerer med nok et eksempel på dårlig debatteknikk.
Takk

 

Fant brått en annen dårlig debatteknikk: Å påstå at den andre parten har dårlig debatteknikk. Og ja, jeg er selvfølgelig også skyldig.

 

 

 

Dette blir bare en teit diskusjon. Jeg "stikker" å ser på Ranma 1/2 i stedet, så leser jeg resten etterpå. Og ja, jeg har sikkert "tapt" diskusjonen fordi jeg ikke gidder å delta lenger.

Endret av olefiver
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ubuntu oppdaterte kernel her i dag, og etter en reboot må jeg si at hele maskinen er betraktelig raskere, kappet sikkert 2 sekunder av en allerede veldig kort oppstartstid, og firefox åpnet seg på et knapt sekund med 9 tabs hvorav en inneholder flash. MYE raskere enn før oppdateringen.

 

Noen andre som har merket noe? Noen andre som kjører ubuntu i det hele tatt?

Lenke til kommentar

mco@ubuntu:~$ uname -a

Linux ubuntu 2.6.38-11-generic #50-Ubuntu SMP Mon Sep 12 21:18:14 UTC 2011 i686 i686 i386 GNU/Linux

 

Ubuntu 11.04

 

EDIT: Flere voip programmer er mye mer stabile også nå, kanskje en fiks i lyddriveren til mitt kort som gjør hele forskjellen her?

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar

Endelig tatt til vettet og hoppet over fra xfce på laptopen og ubuntu på stasjonærmaskinen til openbox med tint2. Deilig å være hjemme igjen!

 

For å være veldig saklig også. Jeg har et problem med stasjonærmaskinen at nettet driver å hopper ut og inn, og jeg lurer derfor på hvor jeg kan sjekke hva det der som egentlig skjer. For jeg har ikke noe lignende problemer i windows, ei heller på laptopen. Så det må nesten være noe med maskinen da.

 

Litt relevant info

ubuntu 11.04

 

amd x4 965

amd hd 6950

asus M5A88-V EVO

wifi: asus PCE-N13 (er koblet primært via kabel)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...