Gavekort Skrevet 18. september 2011 Del Skrevet 18. september 2011 Skal snart investere i en VPS. Da skal nok Munin rett inn! Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 18. september 2011 Del Skrevet 18. september 2011 Cricket gjør også noe slikt. Lenke til kommentar
TiduZ Skrevet 20. september 2011 Del Skrevet 20. september 2011 Hei! Gjennom skolen har jeg fått en ganske (for meg i alle fall) vanskelig oppgave: Jeg skal "lage" min egen Linux kjerne. Denne skal være så liten som mulig, uten å bruke modul(?) Jeg har brukt Linux generelt på server til noen småting, men har aldri vært i nærheten av å leke med kjernen på dette nivået. Om noen har noen fine linker til guider eller liknende så hadde det vært topp! Har 2 uker på oppgaven Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 20. september 2011 Del Skrevet 20. september 2011 Lage som i skrive eller lage som i velge, tune og kompilere moduler? Lenke til kommentar
TiduZ Skrevet 20. september 2011 Del Skrevet 20. september 2011 Slik jeg har skjønt det skal jeg laste ned den gjeldende kjernen og fjerne det som ikke trengs, og så kompilere. Kravene er egentlig bare at den booter og har en kommandoprompt. Hele cluet var visst å gjøre den så liten som mulig. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 20. september 2011 Del Skrevet 20. september 2011 Søk opp Linux from Scratch og last ned kjernen (kernel.org er ironisk nok nede for maintenance nå) og prøve seg litt frem. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 20. september 2011 Del Skrevet 20. september 2011 Kjernen har ingen kommandoprompt uansett hvordan du vrir og vender på den. Er det bare kjernen du skal "tukle" med, eller skal du "krympe" en hel distro? Evt. få på plass minimum at det som trengs for å få bootet til kommandolinja? Selve kjernen er ikke så vrien å tilpasse, finnes et utall howtos der ute. Kort oppsummert, last ned kildekoden, pakk den ut, "make menuconfig" og fjern kryssene der du ikke trenger dem. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 20. september 2011 Del Skrevet 20. september 2011 Har ikke den også en nødprompt ved problemer med å laste initramfs e.l.? Uansett, om du skal ha en commandopromt kan du lage et mini initramfs-image med kun nødvendig mappestruktur og et enkelt shellprogram. Vil jo ikke ha noen nytte når det ikke finnes noen kommandoer å kjøre, men om kommandoprompt er det eneste kravet så... Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 21. september 2011 Del Skrevet 21. september 2011 Hei! Gjennom skolen har jeg fått en ganske (for meg i alle fall) vanskelig oppgave: Jeg skal "lage" min egen Linux kjerne. Denne skal være så liten som mulig, uten å bruke modul(?) Jeg har brukt Linux generelt på server til noen småting, men har aldri vært i nærheten av å leke med kjernen på dette nivået. Om noen har noen fine linker til guider eller liknende så hadde det vært topp! Har 2 uker på oppgaven linuxnewbies har ein guide som omhandler bygging av kjernen. Lenke til kommentar
kaffenils Skrevet 21. september 2011 Del Skrevet 21. september 2011 Søk opp Linux from Scratch og last ned kjernen (kernel.org er ironisk nok nede for maintenance nå) og prøve seg litt frem. Nede for vedlikehold er vel å pynte veeeeldig på sannheten. Nede i snart en måned pga alvorlig innbrudd er vel mer korrekt. "Verdens sikreste OS" har brukket ryggraden. Lenke til kommentar
Del Skrevet 21. september 2011 Del Skrevet 21. september 2011 Hei! Gjennom skolen har jeg fått en ganske (for meg i alle fall) vanskelig oppgave: Jeg skal "lage" min egen Linux kjerne. Denne skal være så liten som mulig, uten å bruke modul(?) Jeg har brukt Linux generelt på server til noen småting, men har aldri vært i nærheten av å leke med kjernen på dette nivået. Om noen har noen fine linker til guider eller liknende så hadde det vært topp! Har 2 uker på oppgaven Koseoppgave, du fikser det i kveld. Installer git, så kan du laste ned kildekoden: git clone git://github.com/torvalds/linux.git så leser du Linus' README, der står alt: https://github.com/torvalds/linux/blob/master/README Det er når du kjører make menuconfig at du velger hvilke moduler som du skal ha med, så her bør du bruke litt tid. Typisk tar du en lsmod på den kjernen du kjører nå for å se hva du trenger. Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 21. september 2011 Del Skrevet 21. september 2011 Søk opp Linux from Scratch og last ned kjernen (kernel.org er ironisk nok nede for maintenance nå) og prøve seg litt frem. Nede for vedlikehold er vel å pynte veeeeldig på sannheten. Nede i snart en måned pga alvorlig innbrudd er vel mer korrekt. "Verdens sikreste OS" har brukket ryggraden. Ermh, hvis en nettside blir brutt inn i og deretter er nede fordi man overhaler kodebasen for å forebygge fremtidige innbrudd, så vil ikke jeg si at det er å pynte på sannheten i det hele tatt. Og siden når er ett innbrudd blitt likestilt med "brukket ryggraden"? Med den strålende logikken kan man kalle Windows for en zombie. Hmm, vent, passer det jo... 1 Lenke til kommentar
Balthier Skrevet 21. september 2011 Del Skrevet 21. september 2011 Gutten har faktisk ett poeng. Det var visst snakk om injected kode i noe av kjernekoden opp til 3.13c2. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 21. september 2011 Del Skrevet 21. september 2011 Nede for vedlikehold er vel å pynte veeeeldig på sannheten. Nede i snart en måned pga alvorlig innbrudd er vel mer korrekt. "Verdens sikreste OS" har brukket ryggraden. Pfft, Verdens sikreste OS lever i beste velgående. Det virker også som om du har problemer med å forstå hva et OS er, linuxkjernrn hostet på kernel.org er ikke et OS. Lenke til kommentar
Balthier Skrevet 21. september 2011 Del Skrevet 21. september 2011 Umm.. jo det er et OS...? uten wm og mange andre apps, sikkert, men like fullt et OS... Lenke til kommentar
hakonvl Skrevet 21. september 2011 Del Skrevet 21. september 2011 Umm.. jo det er et OS...? uten wm og mange andre apps, sikkert, men like fullt et OS... Sikkerheten kommer jo helt ann på hvordan OS et er satt opp. Linux er bare kjernen i et system, og har derfor ikke alt å si på sikkerheten, det på toppen har mye og si det og. Dessuten er det vell ingen som har sagt at Linux er verdens sikreste OS, det er ell heller OpenBSD som bør ha den tittelen. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 21. september 2011 Del Skrevet 21. september 2011 Nei, det er en kernel. 3 Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 21. september 2011 Del Skrevet 21. september 2011 (endret) Gutten har faktisk ett poeng. Det var visst snakk om injected kode i noe av kjernekoden opp til 3.13c2. Tror "gutten" er relativt voksen, men nei, han har ikke et poeng. Har du kilde til noen som snakker om "injected code"? Så langt jeg har giddi å følge med, så har det virket som om crackerne ikke helt visste hva de hadde tilgang til... Og igjen Linux er en kjerne. Det er derfor kildekoden hostes på kernel.org Du kan ikke "kjøre" Linux på en datamaskin uten ganske så mye annet rundt, f.eks. GNU programvare. Det er derfor mange sier/skriver GNU/Linux. Endret 21. september 2011 av olefiver Lenke til kommentar
kaffenils Skrevet 21. september 2011 Del Skrevet 21. september 2011 Nede for vedlikehold er vel å pynte veeeeldig på sannheten. Nede i snart en måned pga alvorlig innbrudd er vel mer korrekt. "Verdens sikreste OS" har brukket ryggraden. Pfft, Verdens sikreste OS lever i beste velgående. Det virker også som om du har problemer med å forstå hva et OS er, linuxkjernrn hostet på kernel.org er ikke et OS. Hvor har jeg sagt at Linux er et OS? Dårlig debattteknikk å ilegge andre debattanter utsagn de aldri har kommet med.Ryggraden (les kernel hvis du vil) i GNU/Linux har ligget nede i en månded med brukket rygg. Lenke til kommentar
kaffenils Skrevet 21. september 2011 Del Skrevet 21. september 2011 Har du kilde til noen som snakker om "injected code"? Så langt jeg har giddi å følge med, så har det virket som om crackerne ikke helt visste hva de hadde tilgang til...Det stemmer at det ikke finnes noen bekreftelse på at koden er tuklet med, men når kernel.org (pluss flere) tjenesten har vært nede i en måned (and counting) så må en regne med at noe _alvorlig_ kritisk har skjedd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå