JohndoeMAKT Skrevet 11. september 2011 Del Skrevet 11. september 2011 Dere ble det? Good job, team. Representing! Lenke til kommentar
Del Skrevet 11. september 2011 Del Skrevet 11. september 2011 Jepp. Litt skremmende i grunn, at det må en flybåren trønder til for å få litt fres Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 11. september 2011 Del Skrevet 11. september 2011 Er det? Synes det er ganske vanlig at det er trønderne som blir vist til døra jeg. Så kan de andre kose seg med mer øl. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 11. september 2011 Del Skrevet 11. september 2011 Hurra. Første problem er å få dataene over på en ny disk. Neste problem er å finne ut hvilken av de tolv diskene i maskinen dette gjelder. Tredje problem er å finne ut om jeg er innenfor reklamasjonsfristen og eventuelt få sendt den til selger. administrator@shazbot:~$ sudo smartctl -H /dev/sdj smartctl 5.40 2010-03-16 r3077 [x86_64-unknown-linux-gnu] (local build) Copyright (C) 2002-10 by Bruce Allen, http://smartmontools.sourceforge.net === START OF READ SMART DATA SECTION === SMART overall-health self-assessment test result: FAILED! Drive failure expected in less than 24 hours. SAVE ALL DATA. Failed Attributes: ID# ATTRIBUTE_NAME FLAG VALUE WORST THRESH TYPE UPDATED WHEN_FAILED RAW_VALUE 5 Reallocated_Sector_Ct 0x0033 017 017 036 Pre-fail Always FAILING_NOW 3421 administrator@shazbot:~$ sudo smartctl -i /dev/sdj smartctl 5.40 2010-03-16 r3077 [x86_64-unknown-linux-gnu] (local build) Copyright (C) 2002-10 by Bruce Allen, http://smartmontools.sourceforge.net === START OF INFORMATION SECTION === Model Family: Seagate Barracuda LP Device Model: ST32000542AS Serial Number: 5XW1LZ96 Firmware Version: CC34 User Capacity: 2,000,398,934,016 bytes Device is: In smartctl database [for details use: -P show] ATA Version is: 8 ATA Standard is: ATA-8-ACS revision 4 Local Time is: Sun Sep 11 20:42:38 2011 CEST SMART support is: Available - device has SMART capability. SMART support is: Enabled Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 11. september 2011 Del Skrevet 11. september 2011 (endret) Å finne ut hvilken maskin det gjelder er ikke så ille når man har serienummeret, det står (alltid/som oftest) på lappen på toppen av disken. Heldigvis. Endret 11. september 2011 av NgZ Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 11. september 2011 Del Skrevet 11. september 2011 Desverre er diskene fire, fire og fire i 5.25-bay-moduler skudd fast med et stort antall skruer, så å skru opp alt og lese på etiketten tror jeg blir en for stor jobb. Det blir nok til at jeg kobler ut alle i samme modul én etter én for å finne ut hvilken denne tilhører (Og lese i POST om jeg har trukket ut rett) og så lese på etiketten av alle diskene der. Lenke til kommentar
Del Skrevet 11. september 2011 Del Skrevet 11. september 2011 Er det? Synes det er ganske vanlig at det er trønderne som blir vist til døra jeg. Så kan de andre kose seg med mer øl. Snakkes i bakken, jeg ble vel ikke vist til noen dør. Hurra. Første problem er å få dataene over på en ny disk. Neste problem er å finne ut hvilken av de tolv diskene i maskinen dette gjelder. Burde ikke være spesielt vanskelig:Model Family: Seagate Barracuda LP Device Model: ST32000542AS Serial Number: 5XW1LZ96 Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 11. september 2011 Del Skrevet 11. september 2011 Da misforsotd jeg kastet ut av Scotsman-innlegget ditt. Lenke til kommentar
Del Skrevet 11. september 2011 Del Skrevet 11. september 2011 antagelig, du leste vel ikke phoronix artikkelen. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 11. september 2011 Del Skrevet 11. september 2011 Burde ikke være spesielt vanskelig Tolv disker med 3-4mm mellom hverandre, alt festet med til sammen 60 skruer. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 11. september 2011 Del Skrevet 11. september 2011 Lommelykt og en liten speilbit? Har du ikke en elektrisk skrutrekker? Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 11. september 2011 Del Skrevet 11. september 2011 Jo, men jeg er veldig lat og har begynt å hate å fikle med maskinvare. Hvordan er det med GNU/Linux og WD for tiden? Jeg har holdt meg unna WD de siste årene pga. 512B/4kB sektor size issuet, men prisen på WD er virkelig god når du går opp i størrelse. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=628746 Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 11. september 2011 Del Skrevet 11. september 2011 (endret) De lyver fortsatt om sektorstørrelse i hvert fall. Ble frarådet de diskene der på FBSDforumet. Eller om det var en variant som faktisk rapporterte 4k.. Husker ikke helt. Planen var egentlig å kjøre fire av de der i RaidZ (liknende raid5). Slettet i stedet masse seriesesonger jeg ikke kommer til å se igjen uansett, og skaffet meg noen mneders pusterom. Uff,sjekket testen komplett linker til, klarer ikke å ta hardwaresider som ikke kan sin TiB vs. TB seriøst... red: I tillegg har vel Green-serien det problemet at den spinner ned diskene ofte, noe som gjør at de feiler fort, dersom den ser en del aktivitet. Det var vel og en grunn til at den ikke var anbefalt i en filserver som det leses/skrives ofte til, i hvert fall ikke om den er i en raid-konfigurajon. Kanskje noe man kan tweake med software, men greit å vite om. Endret 11. september 2011 av NgZ Lenke til kommentar
Del Skrevet 11. september 2011 Del Skrevet 11. september 2011 Tolv disker med 3-4mm mellom hverandre, alt festet med til sammen 60 skruer. Skjønner, spørs om du må til pers å skru. Jeg har kjørt mange WD disker uten trøbbel, visste faktisk ikke om at det var noe tull der. Har dere noen links til noe mer enn rykter? Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 11. september 2011 Del Skrevet 11. september 2011 Del: Søker du etter "linux raid wd" omhandler hvertfall første to hits hos meg dette temaet. NgZ: Da blir det nok Seagate 2TB jeg benytter skrutiden til å installere samtidig som jeg fjerner den som rapporterer problemer. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 11. september 2011 Del Skrevet 11. september 2011 (endret) Ang 4k/512 kan du lese om det her.. Dette gjør at man fort får merkbart dårligere ytelse, dersom partisjonene eller andre "blokker" ikke er tilpasset med ffset e.l. slik at de passer med 4k fysiske sektorer. Linux stoler på disken, men disken lyver. red: Gjorde et kjapt søk nå, og i andre post i denne tråden på FBSD-forumet nevner noen wdidle3, som vistnok kan unngå at disken parkerer lesehodet like fort. Den fungerer riktignok ve å modifisere firmwaren på disken. Den oppgir imidlertid ingen av 3TB.diskene som støttet. Answer ID 5357 i WD sin knowledge base beskriver problemet, og sier at de ikke kan yte noen support utover de tipsene de kommer med for å minimere skriving til disken, men igjen, om dette er en filserver eller enda verre en hjemmeserver som faktisk kjører et eller annet, er vel det relativt nytteløst. Er dessverre umulig å linke til den siden direkte, selv deres egen "del på facebook"-funksjon på siden gir meg en ugyldig URL.. Endret 11. september 2011 av NgZ Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 11. september 2011 Del Skrevet 11. september 2011 (endret) Hm, tok en SMART-sjekk selv nå. Riktignok bare Old_age advarsel på t av diskene, men jeg liker det ikke helt likevel. Er dette noe å bekymre seg over? [root@osserver /usr/home/gert]# smartctl -H /dev/ad4 smartctl 5.41 2011-06-09 r3365 [FreeBSD 8.2-RELEASE amd64] (local build) Copyright © 2002-11 by Bruce Allen, http://smartmontools.sourceforge.net === START OF READ SMART DATA SECTION === SMART overall-health self-assessment test result: PASSED [root@osserver /usr/home/gert]# smartctl -H /dev/ad5 smartctl 5.41 2011-06-09 r3365 [FreeBSD 8.2-RELEASE amd64] (local build) Copyright © 2002-11 by Bruce Allen, http://smartmontools.sourceforge.net === START OF READ SMART DATA SECTION === SMART overall-health self-assessment test result: PASSED Please note the following marginal Attributes: ID# ATTRIBUTE_NAME FLAG VALUE WORST THRESH TYPE UPDATED WHEN_FAILED RAW_VALUE 190 Airflow_Temperature_Cel 0x0022 051 042 045 Old_age Always In_the_past 49 (1 188 56 34) [root@osserver /usr/home/gert]# smartctl -H /dev/ad6 smartctl 5.41 2011-06-09 r3365 [FreeBSD 8.2-RELEASE amd64] (local build) Copyright © 2002-11 by Bruce Allen, http://smartmontools.sourceforge.net === START OF READ SMART DATA SECTION === SMART overall-health self-assessment test result: PASSED [root@osserver /usr/home/gert]# smartctl -H /dev/ad7 smartctl 5.41 2011-06-09 r3365 [FreeBSD 8.2-RELEASE amd64] (local build) Copyright © 2002-11 by Bruce Allen, http://smartmontools.sourceforge.net === START OF READ SMART DATA SECTION === SMART overall-health self-assessment test result: PASSED Please note the following marginal Attributes: ID# ATTRIBUTE_NAME FLAG VALUE WORST THRESH TYPE UPDATED WHEN_FAILED RAW_VALUE 190 Airflow_Temperature_Cel 0x0022 050 041 045 Old_age Always In_the_past 50 (3 217 56 35) Tingen er at "value" er verre enn "worst". Burde ikke "worst" være den verste tempen den har registrert? Tørket litt av støv av lutinntakene, får ta å vaske filtrene i morgen. Endret 11. september 2011 av NgZ Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 12. september 2011 Del Skrevet 12. september 2011 The Attribute table printed out by smartctl also shows the "TYPE" of the Attribute. Attributes are one of two possible types: Pre-failure or Old age. Pre-failure Attributes are ones which, if less than or equal to their threshold values, indicate pending disk failure. Old age, or usage Attributes, are ones which indicate end-of-product life from old-age or normal aging and wearout, if the Attribute value is less than or equal to the threshold. Please note: the fact that an Attribute is of type 'Pre-fail' does not mean that your disk is about to fail! It only has this meaning if the Attribute's current Normalized value is less than or equal to the threshold value. old_age betyr tydeligvis bare at dette er en verdi som endrer seg normalt over tid. Jeg tror ikke en warning på airflow_temperature_cel er viktig så lenge current er god. Lenke til kommentar
hernil Skrevet 14. september 2011 Del Skrevet 14. september 2011 Har lastet ned samtlige Radioresepsjonen-episoder i en torrentfil og står nå med hundrevis av filer som jeg vil legge inn på ipod (jadajada, gammel synd. Okei?) gjennom Banshee. Hvordan kan jeg få Banshee til å skjønne at filene er podcaster? Lenke til kommentar
Occi Skrevet 15. september 2011 Del Skrevet 15. september 2011 Noen her som har erfaringer med Elementary OS? Har brukt ikonene fra denne gruppen i en lang stund, og har nå innstallert det på laptopen, og er veldig deilig å bruke etter bittelitt tweaking. Derimot er det litt dårlig performance syns jeg. Lagger i scroll o.l., og jeg har 4GB ddr3 ram, i5 2520 etc., så det gir lite mening. OSet bygger på Ubuntu. Det er integrert skjermkort i sandy bridgen kalt HD 3000, kan det være dårlige drivere som gjør at det lagger, eller kanskje det er OSet som er bloated el.l.? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå