Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hurra. :(

Første problem er å få dataene over på en ny disk. Neste problem er å finne ut hvilken av de tolv diskene i maskinen dette gjelder. Tredje problem er å finne ut om jeg er innenfor reklamasjonsfristen og eventuelt få sendt den til selger.

administrator@shazbot:~$ sudo smartctl -H /dev/sdj
smartctl 5.40 2010-03-16 r3077 [x86_64-unknown-linux-gnu] (local build)
Copyright (C) 2002-10 by Bruce Allen, http://smartmontools.sourceforge.net

=== START OF READ SMART DATA SECTION ===
SMART overall-health self-assessment test result: FAILED!
Drive failure expected in less than 24 hours. SAVE ALL DATA.
Failed Attributes:
ID# ATTRIBUTE_NAME          FLAG     VALUE WORST THRESH TYPE      UPDATED  WHEN_FAILED RAW_VALUE
 5 Reallocated_Sector_Ct   0x0033   017   017   036    Pre-fail  Always   FAILING_NOW 3421

administrator@shazbot:~$ sudo smartctl -i /dev/sdj
smartctl 5.40 2010-03-16 r3077 [x86_64-unknown-linux-gnu] (local build)
Copyright (C) 2002-10 by Bruce Allen, http://smartmontools.sourceforge.net

=== START OF INFORMATION SECTION ===
Model Family:     Seagate Barracuda LP
Device Model:     ST32000542AS
Serial Number:    5XW1LZ96
Firmware Version: CC34
User Capacity:    2,000,398,934,016 bytes
Device is:        In smartctl database [for details use: -P show]
ATA Version is:   8
ATA Standard is:  ATA-8-ACS revision 4
Local Time is:    Sun Sep 11 20:42:38 2011 CEST
SMART support is: Available - device has SMART capability.
SMART support is: Enabled

Lenke til kommentar

Desverre er diskene fire, fire og fire i 5.25-bay-moduler skudd fast med et stort antall skruer, så å skru opp alt og lese på etiketten tror jeg blir en for stor jobb. Det blir nok til at jeg kobler ut alle i samme modul én etter én for å finne ut hvilken denne tilhører (Og lese i POST om jeg har trukket ut rett) og så lese på etiketten av alle diskene der.

Lenke til kommentar

Er det? Synes det er ganske vanlig at det er trønderne som blir vist til døra jeg. Så kan de andre kose seg med mer øl. :p

Snakkes i bakken, jeg ble vel ikke vist til noen dør.

Hurra. :(

Første problem er å få dataene over på en ny disk. Neste problem er å finne ut hvilken av de tolv diskene i maskinen dette gjelder.

Burde ikke være spesielt vanskelig:

Model Family: Seagate Barracuda LP

Device Model: ST32000542AS

Serial Number: 5XW1LZ96

Lenke til kommentar

De lyver fortsatt om sektorstørrelse i hvert fall. Ble frarådet de diskene der på FBSDforumet. Eller om det var en variant som faktisk rapporterte 4k.. Husker ikke helt.

Planen var egentlig å kjøre fire av de der i RaidZ (liknende raid5). Slettet i stedet masse seriesesonger jeg ikke kommer til å se igjen uansett, og skaffet meg noen mneders pusterom.

Uff,sjekket testen komplett linker til, klarer ikke å ta hardwaresider som ikke kan sin TiB vs. TB seriøst...

red: I tillegg har vel Green-serien det problemet at den spinner ned diskene ofte, noe som gjør at de feiler fort, dersom den ser en del aktivitet. Det var vel og en grunn til at den ikke var anbefalt i en filserver som det leses/skrives ofte til, i hvert fall ikke om den er i en raid-konfigurajon. Kanskje noe man kan tweake med software, men greit å vite om.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Tolv disker med 3-4mm mellom hverandre, alt festet med til sammen 60 skruer.

Skjønner, spørs om du må til pers å skru. Jeg har kjørt mange WD disker uten trøbbel, visste faktisk ikke om at det var noe tull der. Har dere noen links til noe mer enn rykter?
Lenke til kommentar

Ang 4k/512 kan du lese om det her.. Dette gjør at man fort får merkbart dårligere ytelse, dersom partisjonene eller andre "blokker" ikke er tilpasset med ffset e.l. slik at de passer med 4k fysiske sektorer. Linux stoler på disken, men disken lyver.

red: Gjorde et kjapt søk nå, og i andre post i denne tråden på FBSD-forumet nevner noen wdidle3, som vistnok kan unngå at disken parkerer lesehodet like fort. Den fungerer riktignok ve å modifisere firmwaren på disken. Den oppgir imidlertid ingen av 3TB.diskene som støttet.

Answer ID 5357 i WD sin knowledge base beskriver problemet, og sier at de ikke kan yte noen support utover de tipsene de kommer med for å minimere skriving til disken, men igjen, om dette er en filserver eller enda verre en hjemmeserver som faktisk kjører et eller annet, er vel det relativt nytteløst. Er dessverre umulig å linke til den siden direkte, selv deres egen "del på facebook"-funksjon på siden gir meg en ugyldig URL.. :p

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Hm, tok en SMART-sjekk selv nå. Riktignok bare Old_age advarsel på t av diskene, men jeg liker det ikke helt likevel. Er dette noe å bekymre seg over?

[root@osserver /usr/home/gert]# smartctl -H /dev/ad4

smartctl 5.41 2011-06-09 r3365 [FreeBSD 8.2-RELEASE amd64] (local build)

Copyright © 2002-11 by Bruce Allen, http://smartmontools.sourceforge.net

SMART overall-health self-assessment test result: PASSED

[root@osserver /usr/home/gert]# smartctl -H /dev/ad5

Please note the following marginal Attributes:

ID# ATTRIBUTE_NAME FLAG VALUE WORST THRESH TYPE UPDATED WHEN_FAILED RAW_VALUE

190 Airflow_Temperature_Cel 0x0022 051 042 045 Old_age Always In_the_past 49 (1 188 56 34)

[root@osserver /usr/home/gert]# smartctl -H /dev/ad6

[root@osserver /usr/home/gert]# smartctl -H /dev/ad7

Please note the following marginal Attributes:

ID# ATTRIBUTE_NAME FLAG VALUE WORST THRESH TYPE UPDATED WHEN_FAILED RAW_VALUE

190 Airflow_Temperature_Cel 0x0022 050 041 045 Old_age Always In_the_past 50 (3 217 56 35)

Tingen er at "value" er verre enn "worst". Burde ikke "worst" være den verste tempen den har registrert? Tørket litt av støv av lutinntakene, får ta å vaske filtrene i morgen.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar
The Attribute table printed out by smartctl also shows the "TYPE" of the Attribute. Attributes are one of two possible types: Pre-failure or Old age. Pre-failure Attributes are ones which, if less than or equal to their threshold values, indicate pending disk failure. Old age, or usage Attributes, are ones which indicate end-of-product life from old-age or normal aging and wearout, if the Attribute value is less than or equal to the threshold. Please note: the fact that an Attribute is of type 'Pre-fail' does not mean that your disk is about to fail! It only has this meaning if the Attribute's current Normalized value is less than or equal to the threshold value.

old_age betyr tydeligvis bare at dette er en verdi som endrer seg normalt over tid. Jeg tror ikke en warning på airflow_temperature_cel er viktig så lenge current er god.

Lenke til kommentar

Noen her som har erfaringer med Elementary OS? Har brukt ikonene fra denne gruppen i en lang stund, og har nå innstallert det på laptopen, og er veldig deilig å bruke etter bittelitt tweaking. Derimot er det litt dårlig performance syns jeg. Lagger i scroll o.l., og jeg har 4GB ddr3 ram, i5 2520 etc., så det gir lite mening. OSet bygger på Ubuntu.

Det er integrert skjermkort i sandy bridgen kalt HD 3000, kan det være dårlige drivere som gjør at det lagger, eller kanskje det er OSet som er bloated el.l.?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...