Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Pssscht, Ubuntu har jo ikke fått driverne som er i Arch-kjernen før det har gått halvannet år. :tease:
Tja, jeg kjører 3.0 kjerne på to kubuntu laptoper her. Den kjernen er også tilgjengelig til de tre forrige ubuntu releasene. Hvilken kjerne kjører du?

Mdadm er nok samme versjon, ja, men det er jo "bare" et administrasjonsverktøy. Det er kjernen (md driveren) som står for selve raid'ingen.

Ja, og modulen er nok stort sett den samme også, men hvilken rolle spiller det? Folk flest blir kun eksponert for verktøyene som snakker med modulen, så det er denne som har relevant dokumentasjon. Med mindre du foreslår å bruke noe annet en mdadm naturligvis.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sistnevnte tilfelle er jo så ille at man faktisk må tenke seg om to ganger før man går for Ubuntu (eller Linux generelt om det er kjernen som er feilen) hvis det ikke finnes noen fiks for det enda.

Relevant til dette: Jeg har et stort problem med å holde mine installasjoner oppdatert. Rett som det er oppdager jeg at jeg kjører en EOL-versjon av Ubuntu på diverse systemer og syntes jeg hele tiden må oppdatere systemer for å fortsatt få oppdateringer. Her i går når jeg skulle oppdatere alle systemene for å sørge for at jeg får oppdaterte SSL-CA fant jeg ut at jeg kjørte 9.10 på laptop (EOL i april) og 10.04 på stasjonær (EOL om to mnd). Jeg har nå oppdatert begge til 11.04.

Relevant til det hernil sier: Powertop forteller meg at strømbruk har gått fra omtrent 11W til 8.5W med wifi aktivert og 50% lysstyrke på skjerm, en signifikant økning.

Lenke til kommentar
Sistnevnte tilfelle er jo så ille at man faktisk må tenke seg om to ganger før man går for Ubuntu (eller Linux generelt om det er kjernen som er feilen) hvis det ikke finnes noen fiks for det enda.
For det første har det ingenting med ubuntu å gjøre, det gjelder GNU/Linux generelt. For det andre er dette ikke noe nytt. Det som er nytt er at det settes søkelys på det, og her gjør Michael en kjempejobb. Jeg har selv brent av et stort antall timer for å bidra til å bedre drivere som angår laptoper. Det er fortsatt mye som gjenstår, men ting går fremover med godt driv, så ingen grunn til dommedagsprofetier ennå.

Relevant til dette: Jeg har et stort problem med å holde mine installasjoner oppdatert.

Da må du holde deg til LTS, de kommer annenhvert år, og er støttet i tre år for desktop og fem år for server:

https://wiki.ubuntu.com/LTS

Driver å kommuniserer med en AVR uC via usb til rs232. Når jeg sender echo -n 'A' > /dev/ttyUSB1 får jeg et delay på ~1 sekund i terminalen. AVRen svarer umiddelbart. Kan det være overhead fra echo?

Nei, du må nok lete etter synderen en annen plass. Endret av Del
Lenke til kommentar
Er det økning/nedgang eller tallene du har surret med? :p

Eh, jeg tenker alltid på tid som enhet for batterikapasitet, men det kom selvsagt ikke frem i posten. Det er en signifikant økning i batteritid å gå fra 11W til 8.5W.

10.04 er jo LTS, og får oppdateringer til april 2013.

Det har du helt rett i, det kan godt ha vært mitt rasjonale for å ikke ha oppdatert den på så lenge. Nå er jeg hvertfall på nyeste på begge disse og KDE er veldig mye mer responsiv selv om alt ser 100% likt ut som det har gjort fra Kubuntu 10.04 med KDE 4.1, noe jeg setter pris på med KDE.

Er det bekreftet at dette er en bios-sak som den forrige, er det ubuntu-spesifikt eller er det kernelen?

Før de har testet med flere systemer med en clean Arch med vanilla kerkel bryr jeg meg rett og slett ikke så veldig. Måten Phoronix dekket forrige problem gjør at jeg bryr meg ganske lite om hva de piper om før noen dekker dette litt dypere.

Lenke til kommentar
Måten Phoronix dekket forrige problem gjør at jeg bryr meg ganske lite om hva de piper om før noen dekker dette litt dypere.

Jeg synes dekningen til Phoronix var super, og Michael gikk mye lengre enn noen kan forvente av en journalist som helst skal tjene noe på det han gjør. Først rapporterte han problemet, noe som burde vært nok. Men nei, han måtte til slutt selv tråle seg gjennom patch etter patch for å luke ut akkurat hva som trigget det, og han fant selv quick-fix. Her burde en patch vært på sin plass, og det burde ikke være nødvendig for Michael å skrive den. At han i tillegg ble utsatt for ufin kritikk i prosessen fra sentrale personer finner jeg uhørt.

For de som lurer på hvorfor Bios på laptop er et mareritt, så er det i grunnen ganske enkelt.

http://antitrust.slated.org/www.iowaconsumercase.org/011607/3000/PX03020.pdf

Lenke til kommentar
Jeg synes dekningen til Phoronix var super, og Michael gikk mye lengre enn noen kan forvente av en journalist som helst skal tjene noe på det han gjør.

Her må jeg spesifisere at jeg bare har lest artiklene, ikke hva som kan ha blitt dekket på forumet. Det kan være at han har gått langt beyond the call of duty når det gjelder temaet, men det som kommer ut i artiklene er jeg ikke fornøyd med.

Lenke til kommentar

Er det bekreftet at dette er en bios-sak som den forrige, er det ubuntu-spesifikt eller er det kernelen?

Det er skal vistnok være en bios sak.

Etter hva jeg lurket til meg på phoronix forumet så er regresjonen at kernel nå stoler på at BIOSer gir fra seg riktig informasjon, og BIOSene gjør vistnok ikke dette, derav regresjon.

Den såkalte patchen er ikke mer enn å tvinge kernelen tilbake til det gamle defaultet, og hva det nå enn gjorde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...