siindre Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 Har du forsøkt å høyreklikket i panelet? dessuten finner du password control i system settings. Ja om jeg høyreklikker på panelet kan jeg få opp et vindu hvor jeg kan legge til forskjellige programmer og "widgets" som klokke etc. Men får ikke opp de ikonene jeg hadde, og heller ikke slik det så ut. Innpå password kontrol får jeg bare opp hvilke lagrede passord den har. Hvor den har lagred passord til wifien og til login, sikkert siden den logger inn automatisk. Kan ikke se noen steder hvor jeg kan sette "permissions" eller noe sånt, slik at den ikke trenger å spørre om passord hvis jeg f.eks skriver inn kommandoer i terminal. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 Det vil du ikke. Det er kun når du trenger root-tilgang når du skriver passord, og DEN sperren vil du ikke slå av. Lenke til kommentar
Balthier Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 jeg har iaff buntu 10.10 og da er det sånn panel control hvor jeg kan putte tilbake ikonene. også i password control er det automatisk passord intasting osv. de har vel forandret det mellom versjonene går jeg ut i fra. Lenke til kommentar
siindre Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 Fikset det med denne guiden. Nå ser alt ut sånn som det gjorde Ok, da har jeg sikkert bare følt at jeg støtter på passord request "alltid" nå i begynnelsen når jeg har satt opp forskjellige ting. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 Ok, da har jeg sikkert bare følt at jeg støtter på passord request "alltid" nå i begynnelsen når jeg har satt opp forskjellige ting. Det stemmer nok. Generelt trengs root-tilgang bare når man skal endre systemet, og det gjør du jo gjerne mye helt i starten rett etter installering. Lenke til kommentar
Del Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 Ngz, en filserver er det siste du ønsker å virtualisere. Det er jeg litt redd for. Men om jeg kan dedikere 4GB RAM til den, og den kan få rå diskaksess (og god IO-prioritet, burde det ikke gå greit? Det er jo ikke fit for CERN som er kravet, heller. Tja, formatet QED gir omtrent rå diskaksess, mens qcow2 ofrerer ytelse mot funksjonalitet på linje med zfs. Du kan også dele ut disker med iscsi, men det blir jo det samme som å sette opp en filserver for filserveren. Hva er egentlig ulempen med å bruke Samba på maskinen du tenkte å ha den virtuelle maskinen på? Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 Hva er egentlig ulempen med å bruke Samba på maskinen du tenkte å ha den virtuelle maskinen på? Du mener hva som er ulempen med å ha samba i host OS-et? Ingen ulemper der, ulempen er at host-OS (linux) ikke har ZFS, og at guest (FreeBSD) derfor helst skal brukes til å styre de fire lagringsdiskene og dele dem med host-OS. Gjesten trenger derfor direkte tilgang til harddiskene, uten noe mellomledd. Lenke til kommentar
Del Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 Tror dessverre ikke det går, men si ifra hvis jeg tar feil. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 8. september 2011 Del Skrevet 8. september 2011 Æsj, og btrfs er fortsatt langt unna en stabil raid5-liknende løsning. Her lyst å slå sammen server og htpc, siden serveren uansett står i stua og lager lyd. HTPC-strømforsybingen er heller ikke helt stille. Tenkte å bytte ut strømforsyningen til serveren, som og bråker en del, undersøke mulighetene for noe mer støydempende HDD-opplegg og skaffe den en skikkelig viftestyring, og så bruke den som htpc og. Jeg vil IKKE prøve å kjøre en xbmc-HTPC med hw-akselerasjon med FBSD som grunnlag. Det blir for mye styr. Lenke til kommentar
HawP Skrevet 8. september 2011 Del Skrevet 8. september 2011 (endret) qemu/kvm kan bruke host disker direkte (eller i allefall paravirtualisert), men det virker ikke som om virt-manager (som jeg bruker) har støtte for å konfigurere en guest med det. http://qemu.weilnetz.de/qemu-doc.html#host_005fdrives Hvis du i såfall lager 4 virtuelle disker basert på hver sin /dev/sdx så får kanskje guesten så direkte tilgang som mulig? Alternativet kan kanskje være "3.6.8 NBD access", internt på samme maskin burde vel hastigheten bli brukbar? Endret 8. september 2011 av HawP Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 8. september 2011 Del Skrevet 8. september 2011 Mulig jeg bare skal gå for linux software raid5, og droppe paranoiaen min for bit-rot... I tilfelle, hva anbefaler dere for en kombinert filserver/htpc? Ubuntu er kanskje godt støttet hos xbmc etc, selv om jeg altså egentlig ikke liker Ubuntu. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 9. september 2011 Del Skrevet 9. september 2011 (endret) For XBMC: Arch. Spar deg selv smerten ved ubuntu. For serveren ville jeg gått for debian. Om du bare skal ha en av de: Debian, men da må du kompilere XBMC selv. Edit: Arch er støttet hos XBMC. pacman -S xbmc. Endret 9. september 2011 av Lycantrophe Lenke til kommentar
Del Skrevet 9. september 2011 Del Skrevet 9. september 2011 Det var da fryktelig til Ubuntu bashing, Ubuntu er jo det beste som har skjedd verden siden oppskjært brød. Noen som har fått med seg hva som har skjedd med bug-rapporteringen til linux. Skulle gjerne fulgt opp et par bug-rapporter, men siden ser ut til å være nede: http://bugzilla.kernel.org/ og jeg finner ingen info om det noe sted. Noen som vet noe? Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 9. september 2011 Del Skrevet 9. september 2011 Sa da bare at jeg egentlig ikke liker Ubuntu. Og det har vi vært inne på før, dokumentasjonen er ikke god nok på et "dypere" nivå, og den gjør manuell konfigurering et mareritt. Vurderer det likevel, rgner med det finnes guider der ute akkurat når det kommer til software-raid og xbmc. Lenke til kommentar
Del Skrevet 9. september 2011 Del Skrevet 9. september 2011 (endret) Mdadm er vel det samme uansett distro, så velg den dokumentasjonen du liker best. Her har du starttips og pekere for ubuntu: https://wiki.ubuntu.com/Raid Xbmc har egne ubuntu repos, du finner sentrale utviklere der som kjører ubuntu som primær desktop: http://wiki.xbmc.org/index.php?title=HOW-TO_install_XBMC_for_Linux_on_Ubuntu,_a_Step-by-Step_Guide#Installing_XBMC_Ubuntu_9.10_Karmic_or_higher Endret 9. september 2011 av Del Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 9. september 2011 Del Skrevet 9. september 2011 Jeg hadde veldig problemer med driverene i ubuntu, og det å få X til å oppføre seg pent var ikke nødvendigvis lett. Med arch var det en lek. Utover det er sikkert ubuntu fint (men da hadde jeg til serverbiten heller gått for Debian) Lenke til kommentar
Del Skrevet 9. september 2011 Del Skrevet 9. september 2011 Jeg hadde veldig problemer med driverene i ubuntu, og det å få X til å oppføre seg pent var ikke nødvendigvis lett.Ubuntu er omtrent best i klassen på begge, normalt er dette argumenter mot Arch. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 9. september 2011 Del Skrevet 9. september 2011 (endret) Mulig, men det var ikke tilfellet på boksen min. Ubuntu var stort sett i veien. Det var nemlig det at ubuntu VAR best på det jeg gikk ut ifra. Blant annet plymouth/mountall var PES. edit: en kjent bug siden lucid, forresten. Endret 9. september 2011 av Lycantrophe Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 10. september 2011 Del Skrevet 10. september 2011 Ubuntu er omtrent best i klassen på begge, normalt er dette argumenter mot Arch. Pssscht, Ubuntu har jo ikke fått driverne som er i Arch-kjernen før det har gått halvannet år. Lenke til kommentar
HawP Skrevet 10. september 2011 Del Skrevet 10. september 2011 Kjører min htpc på openSuse (11.3 ennå, har ikke hatt det så travelt med å oppgradere den), med xbmc. Xbmc finnes i Pacman repository så ikke no' stress å installere. Har du et nyere nVidia kort så er det også et repository som henter driverne rett fra nVidia.com (ikke sikker på hvor nytt kort en må ha for dette). Mdadm er vel det samme uansett distro Mdadm er nok samme versjon, ja, men det er jo "bare" et administrasjonsverktøy. Det er kjernen (md driveren) som står for selve raid'ingen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå