Balthier Skrevet 4. september 2011 Del Skrevet 4. september 2011 Hei, Jeg lurer på om hvordan cifs mount egentlig funker. Selveste parameterene knyttet til hardwaren.. Er vel lokalt alt slikt foregår? Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 4. september 2011 Del Skrevet 4. september 2011 Xecuter: gnome-shell? Hvorfor vil du deg selv så vondt? Balthier842: Ingn parametre overhodet som er knyttet il hardwaren.O en cifs-mount foregår naturlig nok over et nettverk. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 4. september 2011 Del Skrevet 4. september 2011 Skjønner ikke helt den voldsomme motstanden mot Gnome shell. Jada, det er en radikal designendring og jada, gnome2 har mye fint for seg. Samtidig er det mange av ideene i gnome shell som faktisk er ganske gode, og de ujevnhetene som er der nå vil antagelig glattes ut over et par-tre releases. 2 Lenke til kommentar
hernil Skrevet 4. september 2011 Del Skrevet 4. september 2011 Skjønner ikke helt den voldsomme motstanden mot Gnome shell. Jada, det er en radikal designendring og jada, gnome2 har mye fint for seg. Samtidig er det mange av ideene i gnome shell som faktisk er ganske gode, og de ujevnhetene som er der nå vil antagelig glattes ut over et par-tre releases. Enig! Jeg liker nytenkningen i både Shell og Unity og gleder meg til å se utviklingen videre Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 4. september 2011 Del Skrevet 4. september 2011 Lukter experimental av den meldingen. Antagelig er det konflikt med noen av de nødvendige pakkene i Debian versjonen du bruker. Velg n for nei, og se om du blir tilbudt å avinstallere gnome 2 pakker. Da kommer det bare *** No more solutions available ***. Xecuter: gnome-shell? Hvorfor vil du deg selv så vondt? Hva bryr det deg? Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 4. september 2011 Del Skrevet 4. september 2011 Skjønner ikke helt den voldsomme motstanden mot Gnome shell. Jada, det er en radikal designendring og jada, gnome2 har mye fint for seg. Samtidig er det mange av ideene i gnome shell som faktisk er ganske gode, og de ujevnhetene som er der nå vil antagelig glattes ut over et par-tre releases. Det er mer det at de har lansert et tilnærmet ubrukelig makkverk som umulig kan ha blitt testet på NOEN Ola Nordmann-brukere (eller noen som helst slags brukere for den del). Selvfølgelig blir det bedre, men man skal ikke lansere ikke-fungerende alphaskjit som release av den grunn. Skal love deg vanlige end users får store problemer når det ikke lenger finnes en god programmeny for å finne frem til programmer, og kjør/søk etter program-dialogen er byttet ut med tre alternativer, hvorav ingen fungerer 100%. Har skrevet noen rants om gnome-shell fra tidligere (rundt den tiden da det kom, og jeg testet det ut), jeg skal spare dere fra en gjentakelse. Du kan søke på innleggene mine i tråden hvis du vil lese. Ang. Unity, s er hovedproblemet at de fjernet støtten for gamle tray-icons. Den eneste logiske løsningen var å vise dem sammen med den nye typen ikoner, men den greide de utrolig nok å overse..., Noe som medfører at programmr som benytter seg av et tray-icons, forsvinner i Unity, og er ubrukelige. Major oversight. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 4. september 2011 Del Skrevet 4. september 2011 Jeg brukte Gnome shell i en periode (~måned eller to) og hadde lite problemer med å finne programmer. Brukte søk til det meste da. (Meta -> skriv) Lenke til kommentar
Del Skrevet 4. september 2011 Del Skrevet 4. september 2011 Lukter experimental av den meldingen. Antagelig er det konflikt med noen av de nødvendige pakkene i Debian versjonen du bruker. Velg n for nei, og se om du blir tilbudt å avinstallere gnome 2 pakker. Da kommer det bare *** No more solutions available ***. Hm, kom over denne på wiki'en:http://wiki.debian.org/GnomeShell så ser ut til at det skal gå greit. Du kan jo prøve å installere noen av avhengighetene som ikke vil, og se om du får dem inn. Du har vel lagt til experimental og kjørt en update? Lenke til kommentar
Balthier Skrevet 4. september 2011 Del Skrevet 4. september 2011 hva synes dere er best gnome 2 eller 3? jeg er så fornøyd i gnome2, men byner å gå litt lei rett og slett. er det verdt spranget til 3.0? Xecuter: gnome-shell? Hvorfor vil du deg selv så vondt? Balthier842: Ingn parametre overhodet som er knyttet il hardwaren.O en cifs-mount foregår naturlig nok over et nettverk. ok.takk. fordi jeg sliter med overførslen på en cifs mounted disk og tenkte kanskje noen av parametrene på lokal stasjon kunne hadde gitt noe kluss elns Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 4. september 2011 Del Skrevet 4. september 2011 Prøv det i en VM og sjekk om du liker ideen. Lenke til kommentar
Del Skrevet 4. september 2011 Del Skrevet 4. september 2011 ok.takk. fordi jeg sliter med overførslen på en cifs mounted disk og tenkte kanskje noen av parametrene på lokal stasjon kunne hadde gitt noe kluss elns directio og rsize er mount parametre som kan påvirke ytelse. Normalt gir mount.cifs, evt. mount -t cifs, god ytelse uten noen parametre. Hvis du har et spesielt problem vil jeg anbefale deg å legge frem hvilket oppsett det er, hvilken hastighet du får, hvordan du måler den, og hvordan du monterer den delte mappen. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 4. september 2011 Del Skrevet 4. september 2011 Brukte søk til det meste da. (Meta -> skriv) Og det er vel den der du ikke kan skrive inn kommandoen, men må huske NAVNET på programmet. Alltid like gly når du vet hva kommandoen er, men ikke husker akkurat hva samnorsknissene som lager norske oversettelser har kalt det. Også har du et av de andre søkealternaticene (den d finner i program"menyen" tror jeg, der du må skrive starten på enten navnet eller progrmm, eller så finner du ingen ting. I tillegg har de lagt opp en snarveilinje til venstre med hurtigtaster, men om du fjerner den øverste snarveien, forandrer alle de andre hurtigtastene seg. Genialt. Alt er genialt. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 4. september 2011 Del Skrevet 4. september 2011 Engelsk OS, engelsk DE. Sånne ting har ikke jeg lagt merke til. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 4. september 2011 Del Skrevet 4. september 2011 (endret) Hehe, e har nå rare navn der og, innimellom. Eller rare, og rare, men ofte er det enklere å huske kommandoen, om det er den man har pleid å taste inn i kjør-dialogen. Tenkte jeg skulle teste på norsk sist gang ordnet opp laptopen. Masse ekle a-endinger. (Men altså, jeg er ikke vansklig, lover... ) edit: Del, er det noen enkel hurtigtast jeg kan bruke for å vie HTML-meldinger med eksterne bilder i KMail. Og en enkel måte å alltid vise HTML og bilder fra visse avsendere? Etter å ha konfigurert KMail halvt i hjel begynner jeg å bli halvfornøyd, men savner akkurat dette. Endret 4. september 2011 av NgZ Lenke til kommentar
Del Skrevet 4. september 2011 Del Skrevet 4. september 2011 edit: Del, er det noen enkel hurtigtast jeg kan bruke for å vie HTML-meldinger med eksterne bilder i KMail. Og en enkel måte å alltid vise HTML og bilder fra visse avsendere? Etter å ha konfigurert KMail halvt i hjel begynner jeg å bli halvfornøyd, men savner akkurat dette.Så bra Måten å løse dette på er å filtrere posten, så kan du både vise html og hente eksterne bilder på foldere hvor du stoler på innholdet. Bare marker folderen, så velger du Folder fra menyen, så huker du av Prefer HTML to Plain Text og Load External References. Jeg kjenner ikke til noen hurtigtast for formålet, men det skulle ikke forundre meg om det fins også Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 5. september 2011 Del Skrevet 5. september 2011 (endret) Det er dessverre mest aktuelt å bruke dette på "halvpsam"-mappen, der diverse nyhetsbrev ender opp. Ikke alle avsendere der jeg vil vise HTML og eksterne objekter fra. Derfor hadde det vært kjekt å alltid vise bilder og html i epostene fra elkjøp, DustinHome etc., men ikke fra Hello I'm Mr. Chang with great new shop for you-sjappen. Forhåndsvisning av epostene til høyre for epostlisten, samtidig som jeg fikke den til å alltifd ha "brettet ut" epostlister og samtaler, og ikke bare vise den første samtalen/måtte trykke på hver dato for å se mailene under har hjulpet mye på brukervennligheten. Må si jeg synes de har gjort det litt mer krongelete enn nødvendig å finne frem i alternativene, men, men. er er i mine øyne de grusomme standardalternativene for mye rart (bla bruk av lokale mapper i stedet for IMAP-mapper til kladd, sendt osv., men der er det mange programmer som i mine øyne gjør feil.) Foreløpig bruker jeg Evolution til å hanskes med google-calenderne mine når jeg må endre/slette/legge til mye, neste mål må vel bli å få det inn i KDE via Caldav-metoden. edit: Det gikk jo smertefritt, om enn litt krongelete å måtte legge til kalenderne hver for seg. Nåh, hvis bare KOrganizer hadde en enkel måte å fjerne dobbleoppførte oppføringer på. Websiden til google calendar er nemlig ikke så intlligent når man importerer fra en opdatert ical fil. :S Endret 5. september 2011 av NgZ Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 5. september 2011 Del Skrevet 5. september 2011 gnome-shell er jo GUI-bloat Lenke til kommentar
Del Skrevet 5. september 2011 Del Skrevet 5. september 2011 Må si jeg synes de har gjort det litt mer krongelete enn nødvendig å finne frem i alternativene, men, men. er er i mine øyne de grusomme standardalternativene for mye rart (bla bruk av lokale mapper i stedet for IMAP-mapper til kladd, sendt osv., men der er det mange programmer som i mine øyne gjør feil.)Forsåvidt enig. Det er mange standardalternativer i Kontact som ikke passer meg. Ta gjerne back-up av oppsettet når du har fått det dit du vil, så slipper du å gjøre prosessen om igjen neste gang. Husk at du kan konfigurere hvilke knapper du har over menyene også. Spesielt synes jeg Inline (forward som inline) og Reply to all er greit å ha. Bare gå ti Settings->Configure Toolbars.Nåh, hvis bare KOrganizer hadde en enkel måte å fjerne dobbleoppførte oppføringer på.Høyreklikk på en av dem og velg Delete Calendar funker fint her. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 5. september 2011 Del Skrevet 5. september 2011 Da slettet den faktisk begge hendelsene. oO SLettet hele kalenderen både i KOrganizer og hos google, og importert ics-filen på nytt gcal, og så i KOrganizer. Da jeg slettet kalenderen i KOrganizer fikk jeg en evig "kunne ikke slette fil"-feilmeldingsloop fra Akonadi, måtte starte akonaditray, høyreklikke, velge instillinger og slette kalenderen der. Sømløst. Jaja, fant i hvert fall ut hvordan jeg kunne fåden til å slutte å mase. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79 Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 Nå skal ikke jeg påstå at dette er relevant i GNU/Linux-delen av forumet, men jeg vil anta at i bunn og grunn så er AMK-sentralen basert på en eller annen form for Linux. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oslobomben/artikkel.php?artid=10090231 "AMK i Drammen som styrte ambulansetrafikken mot Utøya, hadde ikke dataproblemer. Et loggsystem var slått av i Drammen, men på i Oslo." "Man tror at systemet i Oslo ikke klarte å dumpe gamle meldinger og til slutt ikke maktet å håndtere datamengdene." Er dette noe som gjerne skjer ved store mengder logg-data? Eller tyder det på inkompetanse fra dem som har satt opp systemet? Hva tenker dere? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå