Xecuter Skrevet 3. september 2011 Del Skrevet 3. september 2011 En stund siden jeg har brukt Arch nå da, men jeg har egentlig ikke bruk for et så veldig skreddersydd system. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 3. september 2011 Del Skrevet 3. september 2011 Du kan jo bare behandle det som du gjør ubuntu - installer base -> installer DE -> ferdig. Men prøv Debian eller Fedora. Tror det er det du ser etter. Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 3. september 2011 Del Skrevet 3. september 2011 Liker Debian-land godt, så installerer Debian Testing nå. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 3. september 2011 Del Skrevet 3. september 2011 Om du allerede har en debian-installasjon er det bare å forandre fra squeeze stable til wheezy testing i /etc/apt/sources.list Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 3. september 2011 Del Skrevet 3. september 2011 NgZ, knetworkmanager/plasma nm er bare gui frontend til network manager, akkurat som gnome sin nm-applet. Nm-applet blir støttet av Red Hat, som også støtter networkmanager, derfor er nm-applet gjerne et hestehode foran. Som sagt over er det mulig å kjøre nm-applet i KDE, jeg gjorde dette for et par år siden da jeg hadde problemer med bugs i KDE sin frontend på en maskin. Når VPN har det vært innsats der også det siste året med bug-fix, så prøv gjerne dne nye 11.10 beta 1 og se om VPN funker for deg der. Hvis ikke er det på tide at vi får funksjonaliteten på plass, så en bug rapport eller feature request er på sin plass. Neinei, VPN fungerer fint i netorkmanager-plasma. (Så lenge networkmanager-plasma fungerer.) Det var mangelen på fungerende VPN-programmer UTENOM networkmanager jeg savnet, ellers kunne man brukt wicd. Der networkmanager "just works", fungerer dessverre kvpnc ikke like enkelt. Burde kanskje sjekke med en ny bruker om kwallet-problemet fortsatt er der. Lenke til kommentar
Del Skrevet 3. september 2011 Del Skrevet 3. september 2011 Lyantrophe, kom til å tenke på at Ngz godt kan ha rett. Kanskje du rett og slett ikke får tilgagn til passordet. Det kan enkelt løses, bare trykk på tray ikonet, velg Manage connections, trykk på riktig trådløst nettverk og velg Edit. Gå til fanebladet Wireless Security, så kan du legge inn passord på nytt. Huk gjerne av for Connect automatically, så kobler den opp automatisk. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 3. september 2011 Del Skrevet 3. september 2011 Var akkurat det jeg prøvde (til slutt hadde jeg 8 entires \o/). Det kan være en wallet-sak, da. Skulle gjerne hatt automatisk tilkobling uten inntasting av passord. Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 3. september 2011 Del Skrevet 3. september 2011 Åy det var mye nytt i Debian. Hvordan får jeg lagt til repos? Får ikke huket av contrib og non-free i synaptic. Og hvordan får jeg installert Gnome 3? Lenke til kommentar
Del Skrevet 3. september 2011 Del Skrevet 3. september 2011 Var akkurat det jeg prøvde (til slutt hadde jeg 8 entires \o/). Det kan være en wallet-sak, da. Skulle gjerne hatt automatisk tilkobling uten inntasting av passord. Editer den ene for å legge inn passord, den vil spørre om tilgang til wallet, og da klikker du Allow always. Ikke lag nye. Slett de andre som er lagt til. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 3. september 2011 Del Skrevet 3. september 2011 Åy det var mye nytt i Debian. Hvordan får jeg lagt til repos? Får ikke huket av contrib og non-free i synaptic. Og hvordan får jeg installert Gnome 3? Legg til de aktuelle linjene i /etc/apt/sources.list, ev. fjern kommentaren dersom de allerede er der. Tipper du installerer gnome3 med apt-get install gnome-shell Editer den ene for å legge inn passord, den vil spørre om tilgang til wallet, og da klikker du Allow always. Ikke lag nye. Slett de andre som er lagt til. Har gitt den always allow, men den kobler seg ikke til. Bruker WPA2 PSK som ikke dukker opp som et alternativ (bare WPA1/2 personal) i network manager, kan det være det som lager problemer? Kan bekrefte at det ikke er appleten som er problemet - installerte network-manager-kde og den gir samme resultat. Dersom jeg slår av network-manager-servicen og fyrer opp wicd-curses kobler jeg med på med en gang. Lenke til kommentar
Del Skrevet 3. september 2011 Del Skrevet 3. september 2011 Det står WPA/WPA2 Personal, med andre ord skal den selv finne ut hvilken du har. Har du mulighet til å teste med WPA på samme router? Ellers høres de ut som om det er på tide å teste med wicd eller lignende, men da bør du antagelig stenge ned network manager først så du ikke får konflikt. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 3. september 2011 Del Skrevet 3. september 2011 Har testet med wicd, og så lenge networkmanager var nede gikk det som smurt å koble til. Skal teste med WPA og WEP. Lenke til kommentar
Del Skrevet 3. september 2011 Del Skrevet 3. september 2011 OK, da ser det ut som en bug-rapport er på sin plass. Sjekk gjerne med siste skudd 11.10 først, funker det der, så er det liten vits i å legge inn bug-rapport. Du finner den her: http://releases.ubuntu.com/kubuntu/oneiric/ Sitter og koser med med Kubuntu 11.10 nå, den har blitt utrolig bra! Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 3. september 2011 Del Skrevet 3. september 2011 Åy det var mye nytt i Debian. Hvordan får jeg lagt til repos? Får ikke huket av contrib og non-free i synaptic. Og hvordan får jeg installert Gnome 3? Legg til de aktuelle linjene i /etc/apt/sources.list, ev. fjern kommentaren dersom de allerede er der. Tipper du installerer gnome3 med apt-get install gnome-shell Ja, spørsmålet er jo da selvfølgelig _hvilket_ repo, og hvilken pakke. Er jo nesten umulig å google! Lenke til kommentar
Del Skrevet 3. september 2011 Del Skrevet 3. september 2011 non-free og contrib ligger i /etc/apt/sources.list kommentert bort. Hva er det egentlig du savner? Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 3. september 2011 Del Skrevet 3. september 2011 http://packages.qa.debian.org/g/gnome-shell.html Lenke til kommentar
Del Skrevet 4. september 2011 Del Skrevet 4. september 2011 Var akkurat det jeg prøvde (til slutt hadde jeg 8 entires \o/). Det kan være en wallet-sak, da. Skulle gjerne hatt automatisk tilkobling uten inntasting av passord. Bare bruk tomt passord for de wallet'ene du ikke ønsker å taste inn passord på. Da vil de heller ikke plage deg med passord inntasting. Åy det var mye nytt i Debian. Hvordan får jeg lagt til repos? Får ikke huket av contrib og non-free i synaptic. Og hvordan får jeg installert Gnome 3? Du finner det meste av informasjon fra Debians hjemmeside:http://www.debian.org/ spesielt finner du der lenken til packages: http://www.debian.org/distrib/packages hvor du kan søke etter de pakkene du måtte ønske (også pakker fra experimental). Pakkene er hovedsaklig delt i stable, testing og unstable avhengig av hvor godt testet de er. For alle de uoffisielle pakkene (slike du finner i ppa hos ubuntu), så har Debian en repository to rule them all, og det er experimental. Du kan lese mer om experimental på wiki'en: http://wiki.debian.org/DebianExperimental Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 4. september 2011 Del Skrevet 4. september 2011 Var akkurat det jeg prøvde (til slutt hadde jeg 8 entires \o/). Det kan være en wallet-sak, da. Skulle gjerne hatt automatisk tilkobling uten inntasting av passord. Bare bruk tomt passord for de wallet'ene du ikke ønsker å taste inn passord på. Da vil de heller Var det jeg prøvde som jeg mistenkte knakk systemet. Byttet fra networkmanager til wicd-kde, fungerte utmerket. Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 4. september 2011 Del Skrevet 4. september 2011 Var akkurat det jeg prøvde (til slutt hadde jeg 8 entires \o/). Det kan være en wallet-sak, da. Skulle gjerne hatt automatisk tilkobling uten inntasting av passord. Bare bruk tomt passord for de wallet'ene du ikke ønsker å taste inn passord på. Da vil de heller ikke plage deg med passord inntasting. Åy det var mye nytt i Debian. Hvordan får jeg lagt til repos? Får ikke huket av contrib og non-free i synaptic. Og hvordan får jeg installert Gnome 3? Du finner det meste av informasjon fra Debians hjemmeside:http://www.debian.org/ spesielt finner du der lenken til packages: http://www.debian.org/distrib/packages hvor du kan søke etter de pakkene du måtte ønske (også pakker fra experimental). Pakkene er hovedsaklig delt i stable, testing og unstable avhengig av hvor godt testet de er. For alle de uoffisielle pakkene (slike du finner i ppa hos ubuntu), så har Debian en repository to rule them all, og det er experimental. Du kan lese mer om experimental på wiki'en: http://wiki.debian.org/DebianExperimental Takk. Kjenner det er lenge siden jeg har holdt på med litt nerding. Når jeg prøver å installere gnome-shell får jeg dette: # aptitude install gnome-shell The following NEW packages will be installed: gir1.2-mutter-3.0{a} gir1.2-telepathyglib-0.12{a} gir1.2-telepathylogger-0.2{a} gnome-shell{b} libmutter0{a} libtelepathy-logger2{a} mutter-common{a} 0 packages upgraded, 7 newly installed, 0 to remove and 0 not upgraded. Need to get 3395 kB of archives. After unpacking 12.6 MB will be used. The following packages have unmet dependencies: gnome-shell: Depends: gjs (>= 0.7.11) which is a virtual package. Depends: gnome-bluetooth (>= 3.0.0) but 2.30.0-3 is installed. Depends: libgjs0b (>= 0.7.11) which is a virtual package. Depends: gnome-settings-daemon (>= 2.91.5.1) but 2.30.2-4 is installed. Depends: gnome-icon-theme-symbolic (>= 2.91) but it is not going to be installed. Depends: gir1.2-gconf-2.0 but it is not going to be installed. Depends: gir1.2-gkbd-3.0 but it is not going to be installed. Depends: gir1.2-gnomebluetooth-1.0 but it is not going to be installed. Depends: gir1.2-networkmanager-1.0 but it is not going to be installed. Depends: gir1.2-polkit-1.0 but it is not going to be installed. Depends: gir1.2-upowerglib-1.0 but it is not going to be installed. Breaks: gnome-control-center (< 1:3.0) but 1:2.30.1-3 is installed. The following actions will resolve these dependencies: Keep the following packages at their current version: 1) gnome-shell [Not Installed] Accept this solution? [Y/n/q/?] Lenke til kommentar
Del Skrevet 4. september 2011 Del Skrevet 4. september 2011 Lukter experimental av den meldingen. Antagelig er det konflikt med noen av de nødvendige pakkene i Debian versjonen du bruker. Velg n for nei, og se om du blir tilbudt å avinstallere gnome 2 pakker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå