Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Forfriskende avveksling fra å diskutere med Apple-fantaster. Er det noen som kan forklare meg hvorfor t.o.m. ellers sindige mennesker mister all logisk sans når temaet dreier seg om kjøp av epleprodukter? For meg er det helt ubegripelig. Eller har rett og slett kvaliteten på resten av forumet gått rett i søpla det siste året?

Apple handler ikke produkter - det er en livstil. Nesten en religion. Så de går det ikke ann å diskutere med.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eller har rett og slett kvaliteten på resten av forumet gått rett i søpla det siste året?

Mobil-forumet har vært uten nødvendig moderering litt for lenge, så alle barna har fått leke og kaste sand på hverandre som de selv ville. Men har begynt å ta hardere tak i ting nå, så du vil forhåpentligvis se (gode) endringer i nærmeste fremtid!

 

(Jeg mener ikke å spore av, men følte bare for å kommentere akkurat dette.)

Lenke til kommentar

Det hadde sannsynligvis hjulpet en del om Android hadde fått sitt eget underforum da det kom. (Noe noen etterspurte. :whistle:) Så hadde ikke trollene løpt like mye i beina på hverandre.

 

Når det er sagt, så finner man Apple-fans som ikke takler kritikk av yndlingsprodusenten sin uansett hvor korrekt den er. Sannsynligvis blir de bare mer "paranoide" av alle anti-Apple-fantastene og trollene som har det osm sin livsoppgave å rakke ned på produktene deres.

Lenke til kommentar

Sliter mye med lyden på mkv-filer (f.eks H264 MPEG-4 AVC /m DTS, H264 MPEG-4 AVC /m AC3), spesielt på 1080p. Dette er i både mplayer og vlc. Det er generelt sett problemer med sync på lyden på HD-materiale, og dette er på tvers av to forskjellige maskiner jeg har.

 

Noen tips? Ene maskina har kraftig nok hw til å kjøre decoding rett på CPU, mens andre bruker VAAPI på GPU/APU.

Lenke til kommentar

Laptopen til madammen kjører Kubuntu (11.04), men det er et veldig konkret problem som er nokså kjedelig - KNetworkManager.

 

Jeg skjønner virkelig ikke hvordan det programmet fungerer - jeg velger lett nettet vårt og taster inn WPA2-key, men den vil ikke koble seg til trådløst. Trådet er det, som ventet, ingen problemer, men jeg klarer altså ikke koble den til noe trådløst nettverk.* Er det noen med erfaring med appleten som kan forklare meg hvordan det fungerer?

 

Må jeg pusle mer nå kryper jeg til korset og bruker wicd-curses. :--D

 

* Fikk det til én gang uten at jeg skjønte hvorfor. Etter en reboot funket det ikke lengre.

Lenke til kommentar

Jeg regner med du mener tray prosessen som kjører som standard i Kubuntu. Kjører 11.04 med den på tre laptoper her uten problemer med å koble til. Funker rett ut av boksen. Riktignok bruker jeg wpa, ikke wpa2. Kan jo teste litt med wpa2, men det forundrer meg vel om det er problematisk. Sikker på at det ikke er trådløsdriveren som sliter med wpa2. Både når det kommer til trådløs n og wpa2 har jeg sett mye buggy drivere. Kan du teste med kun wpa? Hvilket trådløskort er det? Har du testet med å sette opp trådløst fra kommandolinja?

Lenke til kommentar

Ingen driver dukker opp i hardware devices. Litt usikker på trådløskort, men tror det er et intel som sitter i Asus U31F. Uansett er ikke problemet å oppdage nettverket, men å faktisk koble til det. Finner det, men det kobler rett og slett ikke til.

 

Har ikke prøvd fra kommandolinjen. Isåfall lærer jeg henne wicd-curses, som fint kan overføres til min egen maskin.

Lenke til kommentar

Bruk lshw, den gir fyldig informasjon. Husker ikke om den er installert som default, isåfall fra terminal:

sudo apt-get install lshw
sudo lshw -C network

wicd-curses høres litt voldsomt ut. Skulle du være rammet av en knetworkmanager bug, så kan du enten legge inn en nyere versjon (den har fått en god del oppmerksomhet det siste halvåret), eller bruke Gnome sin (nm-applet kjører fint som tray prosess i KDE også).

 

Dersom det er et problem med knetworkmanager, så kan du sjekke ved å sette opp trådløst rett fra kommandolinja. Du finner dokumentasjon her:

https://help.ubuntu.com/community/WifiDocs/WiFiHowTo

men iwconfig er felles for alle, så bruk gjerne Arch sin dokumentasjon hvis du liker den bedre. For å sjekke tilgjengeglige aksesspunkt er følgende greit:

sudo iwlist scanning

Lenke til kommentar

Prøver å koble til et nettverk, ber den huske passordet, har ikke opprettet en kdewallet wallet.

 

Forretsen, dette var med kdeplasma-applets-networkmanagement, ikke KNetworkmanager. KNetworkmanager ble jo deprecated etter 4.5, så jeg gikk bare utifra at det var snakk om plasmoiden. Men 4.6 er vel ikke i (k)ubuntu enda.

Lenke til kommentar

Synd det er dårlig utvalg av (brukbare) VPN-programmer til KDE. Stort sett derfor jeg bruker NM. kVpnc er det ikke gøy å prøve å koble seg til noe med. Den gir omtrent like verdifulle feilmeldinger som ulike tilbydere gir verdifull informasjon om hvilke alternativer VPN-tilkoblingen deres krever. NM derimot, kobler seg opp uten et knyst.

Lenke til kommentar

Ja, det fungerer helt fint.

 

MEN, det er (som alt annet) avhengig av maskinvare. :p Legg inn live cd-en på en usbpenn, så er det gjorrt på et par minutter å teste.

 

sudo pm-suspend

skrives inn i terminalen.

It worked like a charm!

 

Suspend er lagt til i rullgardinen til powerikonet. :)

Lenke til kommentar

Opprettet wallet både med og uten passord (uten => tom streng).

 

Skal se på tipsene Del, takk!

 

Edit: Jeg har selv brukt wicd-curses i ~1 år på laptopen, og det har ikke vært mindre enn fantastisk. Et veldig enkelt, direkte hands-on stykke software.

Deaktiver networkmanager, og prøv med wicd da vel, så ser du fort om problemet er relatert til driver. Ser forresten at wicd har egen kde-versjon, wicd-kde.

 

NgZ, knetworkmanager/plasma nm er bare gui frontend til network manager, akkurat som gnome sin nm-applet. Nm-applet blir støttet av Red Hat, som også støtter networkmanager, derfor er nm-applet gjerne et hestehode foran. Som sagt over er det mulig å kjøre nm-applet i KDE, jeg gjorde dette for et par år siden da jeg hadde problemer med bugs i KDE sin frontend på en maskin. Nå har det vært innsats på VPN også det siste året med bug-fix, så prøv gjerne den nye 11.10 beta 1 og se om VPN funker for deg der. Hvis ikke er det på tide at vi får funksjonaliteten på plass, så en bug rapport eller feature request er på sin plass.

Endret av Del
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...