Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Har hatt Ubuntu i noen år nå, men er sugen på å prøve noe nytt. Kan noen anbefale et kjapt og enkelt OS for en vanlig surfemaskin.

Dersom du kun er "sugen på noe nytt" så antar jeg at du kun ønsker et nytt utseende/skrivebordsmiljø? Dette er enkelt å gjøre uten å styre med å installere nytt operativsystem, det er bare å installere fra pakkebehandleren. Eksempelvis kan du forsøke deg på kde, gnome 3, xfce, openbox eller omtrent hundre andre alternativer. :p Anbefaler deg å leke litt med ulike skrivebordsmiljøer/vindusbehandlere. Finner du noe du liker, så kan det kanskje være greit å gå over til en annen distro som ikke kommer med gnome og full pakke ferdig installert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
får da:
/usr/bin/pacman

Du kan jo kjøre

/usr/bin/pacman -S xorg-server xorg-xinit xorg-utils xorg-server-utils

i terminalen, men det er en lite elegant måte å gjøre det på i lengden. Virker som om bash ikke vet i hvilke mapper den skal lete etter kjørbare filer.

Lenke til kommentar

Jeg lurer på om noen av dere her inne kunne gjort meg en liten tjeneste?

Oppgaven går ut på å teste om PC-en kan settes til å sove (sleep, suspend) fra Ubuntu live. Spiller ingen rolle om det er x32 eller x64, heller ikke om Ubuntu har gjort det så enkelt at man kan trykke på en ikon for å gjøre det (Windows). Må kommandoer brukes, gjør det, jeg vil da vite hva som ble benyttet. Essensen er at det fungerer med live-konseptet.

Grunnen til at jeg søker hjelp hos Linux-folket her inne og forumet generelt, er at jeg for tiden ikke har anledning til å gjøre dette selv. Årsaken til at jeg er nysgjerrig på om sleep/suspend fungerer på Ubuntu live, er at hovedkortet på stasjonæren har "fryst" S-ATA-kontrollerene slik at jeg ikke får utført secure erase på mine SSD-er og at dette kan være omveien jeg leter etter. Flere som har prøvd denne metoden for å få bukt med frysproblematikken har lykkes, ikke minst er tiltaket langt mindre farligere enn f.eks. hot-plugge strømkontakten til SSD-en under OS.

Jeg blir evig takknemlig om noen setter av seg til dette og kommer tilbake med et svar!

Lenke til kommentar

Ah, få ting føles bedre enn å kompilere opp en skreddersydd openwrt fra trunk. Anbefales :)

Tittet gjennom trådene her i linux delen, og noe har definitivt skjedd de siste årene. Bare for par tre år siden kunne jeg komme inn hit og se at borti halvparten av trådene som ba om hjelp var ubesvart. I dag får stort sett alle hjelp med høy kvalitet på kort tid. Ganske fantastisk i grunn :thumbup:

Forfriskende avveksling fra å diskutere med Apple-fantaster. Er det noen som kan forklare meg hvorfor t.o.m. ellers sindige mennesker mister all logisk sans når temaet dreier seg om kjøp av epleprodukter? For meg er det helt ubegripelig. Eller har rett og slett kvaliteten på resten av forumet gått rett i søpla det siste året?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...