Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen laptop-must-have-triks eller programmer å anbefale? :)

Spør du på helt generell basis? I så fall dekkes en del i denne artikkelen (skal være aktuell også for ikke-arch-brukere): https://wiki.archlinux.org/index.php/Laptop

På populære modeller finner du ofte en samleside for pcen. Det er i alle fall helt essensielt at strømstyringen fungerer om du ønsker brukbar batterilevetid. Multimedieknapper kan og være litt knot om de ikke fungerer ut av boksen, men det gjør de jo ofte. Konfigurering med hdparm av harddisk som etter hvor lang tid skrivehodet skal "parkeres", "spin-down-time" samt eventuell støtssikring kan og være verdt å se på. Ellers er det vel ikke de helt store forskjellene fra en vanlig stasjonær maskin.

Lenke til kommentar

KDE 4.7 har blitt sluppet nå, noen her som har testet det foreløpig? Ser ut som en mindre oppdatering, men jeg venter til det er ute av testing-repo i arch før jeg oppdaterer. Kanskje endelig slutter prosessen kded4 å plutselig stjele 100% cpu, og kanskje slutter endelig plasma paneler og widgets å krasje? :green:

Lenke til kommentar

Sist jeg hadde Ubuntu installert(ikke lenge siden), kunne jeg dra vinduet til enten høyre eller venstre for å få halv max-størrelse på vinduet, akkurat som i W7, nå kan jeg ikke det lengre. Nyeste ubuntu med oppdateringer, og etter hva jeg vet; de nødvendige drivere.

Hvordan får jeg denne funksjonen tilbake?

Lenke til kommentar

Lite spørsmål, kunne kanskje laget egen tråd, men tar det her. Skal installere Debian på en minnepinne på en maskin uten disk. Kjører uten GUI, og kommer ikke til å kjøre noen diskintensive programmer på den. Er det noe annet jeg bør tenke på så jeg ikke sliter ut minnepinnen? Tenker jeg mounter /tmp som tmpfs, og kanskje /var/tmp om det ikke lager noe tull. Ellers har jeg blitt tipsa om at jeg burde bruke ext2, og ikke ext3? Hvorfor, og hvordan er det med ext4? Eventuelt andre filsystemer jeg bør bruke?

Lenke til kommentar

@hakonvl:

ext3 og ext4 er såkalte "journaling" filsystemer. Kort fortalt skrives det en slags metadata-"logg" over fil/blokkoperasjoner som skal utføres/er utført, så hvis du mister strømmen e.l mens den holder på, kan fsck lese av loggen, finne ut av hva neste "step" var, og fortsette - slik at du ikke får et inkonsistent filsystem.

Dette fører til at det skrives mer data - i mange tilfeller til samme området på disken. For minnepinner uten fornuftig "wear-leveling" på flashminnet kan dette medføre døden etter relativt kort tid. Derfor anbefales ext2 eller et annet ikke-journalførende filsystem på "dårlig" flashminne. Minnepinner er vel fortsatt i den kategorien, mens moderne SSDer har fått luket bort slik problematikk.

Lenke til kommentar

Har jeg sovet de siste 10 årene eller har VG gått over til å bruke PHP?

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/valg-2011/artikkel.php?artid=10089169

VG har brukt PHP i mer enn de ti årene AFAIK. Noe en relativt stor del av mediabransjen gjør.

Den frie Linux-Apache-MySQL-PHP-Memcached-Varnish-stacken er lett å lage høykapasitetsapplikasjoner på og rimelig lett å finne utviklere til.

Lenke til kommentar

Lite spørsmål, kunne kanskje laget egen tråd, men tar det her. Skal installere Debian på en minnepinne på en maskin uten disk. Kjører uten GUI, og kommer ikke til å kjøre noen diskintensive programmer på den. Er det noe annet jeg bør tenke på så jeg ikke sliter ut minnepinnen? Tenker jeg mounter /tmp som tmpfs, og kanskje /var/tmp om det ikke lager noe tull. Ellers har jeg blitt tipsa om at jeg burde bruke ext2, og ikke ext3? Hvorfor, og hvordan er det med ext4? Eventuelt andre filsystemer jeg bør bruke?

Bruk YAFFS eller LOGFS.

De er beregnet på å kjøre på flash enheter.

Noe som vil gjøre et underverk på levetiden.

Lenke til kommentar

Bruk YAFFS eller LOGFS.

Disse filsystemene er såvidt jeg vet beregnet på å kjøres rett på NAND-flash uten noen form for wear-leveling e.l. Å kjøre dem på enheter som har det (minnepinne, SDkort, SSD), er meningsløst. Da er ext2 et bedre valg.

Lenke til kommentar

Bruk YAFFS eller LOGFS.

Disse filsystemene er såvidt jeg vet beregnet på å kjøres rett på NAND-flash uten noen form for wear-leveling e.l. Å kjøre dem på enheter som har det (minnepinne, SDkort, SSD), er meningsløst. Da er ext2 et bedre valg.

Kanskje, det spørs hva kontrolleren støtter.

Lenke til kommentar

Bruk YAFFS eller LOGFS.

Kanskje, det spørs hva kontrolleren støtter.

Er ikke helt sikker, men disse filsystemene er vell ikke med i Debian standard? Starta installasjonen nå for en liten stund siden og valgte ext2. Tror jeg kjører på med det om det ikke er veldig mye bedre for minnepinner og ikke er så mye jobb og få det installert. Er snakk om en helt ny HP v195 8gb minnepinne, så om wear-leveling er vanlig så bør den ha det, eller tar jeg feil?

Lenke til kommentar
Er ikke helt sikker, men disse filsystemene er vell ikke med i Debian standard? Starta installasjonen nå for en liten stund siden og valgte ext2. Tror jeg kjører på med det om det ikke er veldig mye bedre for minnepinner og ikke er så mye jobb og få det installert. Er snakk om en helt ny HP v195 8gb minnepinne, så om wear-leveling er vanlig så bør den ha det, eller tar jeg feil?

Etter hva jeg leste på wikipedia for noen uker så er de vel inkludert, om de er støttet for installasjon har jeg ikke peiling på.

Men som sagt: Jeg hvet ikke hva de faktisk har noen praktisk bruk på vanelige flashenheter. Eller hva kontrollerne støtter på dem.

Vis filsystemene faktisk fungerer sånn som de skal så kunne man i teorien hive dem over direkte på en ny SSD enhet, så man slipper TRIM.

Men som det sies: Det er godt mulig poenget er at de skal brukes for litt mer "barebone" ting, der hvor man programmerer flashenhetens kontroler selv f.eks.

Lenke til kommentar

Etter hva jeg leste på wikipedia for noen uker så er de vel inkludert, om de er støttet for installasjon har jeg ikke peiling på.

Men som sagt: Jeg hvet ikke hva de faktisk har noen praktisk bruk på vanelige flashenheter. Eller hva kontrollerne støtter på dem.

Vis filsystemene faktisk fungerer sånn som de skal så kunne man i teorien hive dem over direkte på en ny SSD enhet, så man slipper TRIM.

Men som det sies: Det er godt mulig poenget er at de skal brukes for litt mer "barebone" ting, der hvor man programmerer flashenhetens kontroler selv f.eks.

Mhm, tror jeg bruker ext2 da. Takk for svar i allefall :)

Edit: Hva skal jeg gjøre med swap? Det kan jo bli en del ekstra trafikk til disken da, men det er kanskje nødvendig?

Endret av hakonvl
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...