Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Jeg tror de skulle prøve å bruke Google Apps i stedet for Exchange. De brukte i hvertfall KDE (jeg regnet bare med at det var Korganizer testet.)

 

Evolution gir meg alt i et program, og det er oversiktlig, Med kontakt/korganizer/kmail får jeg ikke helt til det.

 

I tilleg har Evolution IMO bedre standardoppsett på det aller meste (mer effektiv utnyttelse av plassen for visning av mail, mailen er ikke skjult bak dato-grupper hver gang man åpner programmet og må klikkes frem, mail besvares inline i stedet for å legge ved den originale eposten som vedlegg, langt bedre på HTML-formaterte nyhetsbrev, langt enklere å alltid vise html og bilder fra samme avsender/domene.. og listen forsetter.) I det hele er evolution langt mer (vil ikke si "brukervnnlig") lettbrukt?

 

Det eneste jeg kommer på som Kmail er bedre på, er håndtering av ulike identiteter på samme (mailserver)konto men så er det noen måneder siden jeg brukte evolution, så det kan hende de gjør det bedre der nå. Og det er ikke akkurat en standard nybegynnerfunksjon.

 

Godt mulig (k)Ubuntu allerede fjerner flere av disse irritasjonsmomentene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror de skulle prøve å bruke Google Apps i stedet for Exchange. De brukte i hvertfall KDE (jeg regnet bare med at det var Korganizer testet.)

Da burde de teste med caldav.
Evolution gir meg alt i et program, og det er oversiktlig, Med kontakt/korganizer/kmail får jeg ikke helt til det.
Kontact har vesentlig mer funksjonalitet enn outlook-klonen Evolution, så skjønner jeg ikke hva du mener.
I tilleg har Evolution IMO bedre standardoppsett på det aller meste (mer effektiv utnyttelse av plassen for visning av mail, mailen er ikke skjult bak dato-grupper hver gang man åpner programmet og må klikkes frem, mail besvares inline i stedet for å legge ved den originale eposten som vedlegg, langt bedre på HTML-formaterte nyhetsbrev, langt enklere å alltid vise html og bilder fra samme avsender/domene.. og listen forsetter.) I det hele er evolution langt mer (vil ikke si "brukervnnlig") lettbrukt?
Alt dette gjøres greit i Kontact, men det er mulig standardoppsettet i Evolution faller deg mer i smak, personlig synes jeg det er et svakt argument. Så lenge ting kan endres til slik du ønsker er det greit for meg. Personlige preferanser vil alltid variere. Kan ta punktene suksessivt:

-du kan sette opp den visningen du måtte ønske (slik at du får den listen over mail og forhåndsvisning av mail slik du vil) i Settings->Configure kmail.

-du kan selv bestemme hvilke knapper som skal være synlig på kmail, og hvilken rekkefølge de er i. Dette gjøres i Settings->Configure toolbars->Kmail part. Bare fjern Forward knappen og legg til Inline knappen istedet, keyboard shortcut for inline forward er ctrl+f.

-Html formatering gjøres vel med webkit, du sliter med å klage på det. Faktisk har Kontact innbygd nettleser så du kan browse nettet uten å åpne browser. Bare gå inn på Feeds, så kan du teste.

Hva er resten av listen?

Lenke til kommentar

Er det virkelig ingen som savner noe fra et åpent prosjekt? Kryss i taket.

 

Min personlige liste består av tre punkt. Kunne tenkt meg en håndtering av flere kalendere i Kontact som er tilpasset store eller mellomstore bedrifter, men andre ord en gui hvor du enkelt kan håndtere å sjekke utvalgte kollegers kalender selv om du har hundrevis eller tusenvis av kolleger. Jeg skulle gjerne sett exchange støtten til kontact modnet gjennom akonadi plug-in openchange. Tredje og siste aktuelle punkt er at jeg gjerne skulle sett fornyet innsats på x-wrt eller at funksjonalitet på x-wrt blir portet over til luci. Skulle gjerne sett enda bedre drivere, og enda bedre office pakke, men dette blir allerede adressert av store aktører.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Haha, huff, etter ei uke med konstant knoting på serveren mens jeg prøvde å få til Cherokee og Nginx har jeg endelig gitt opp. Så jeg hoppet bare på en god, "gammeldags" LAMP-server og var klar iløpet av ti minutter. Jaujau. Ikke at jeg klager dog, var veldig gøy og interessant med Cherokee og Nginx, lærte masse nyttig og føler jeg har fått masse ekstra hår på brystet fordi jeg kjører en unmanaged VPS som min første host noensinne. Gjør alt selv, googler og står på. Og jeg må si jeg virkelig digger å knote med Linux. Selv om jeg krasjer ting hele tiden og gjør masse feil er det veldig, veldig morro. Og jeg har imponert mang en venn med å koble med opp på serveren via SSH, gjøre yum update og cue "Herlig fred, at du får det til"/"omg awesome". Hoho. Linux +1!

 

Måtte bare få uttrykt hvor fornøyd jeg er med meg selv for å endelig få gjort noe nyttig med tiden min og fordi dette er gøøøøy.

Lenke til kommentar

Hoho, Unity er så ustabilt på toskjermsoppsettet mitt håndtert av min stakkars Dell-laptop på docking at jeg blir helt lei meg. Ikke bare kræsj av Unity og compiz, men blir slengt til innloggingsskjermen rett som det er. Installerte Gnome 3 med shell i går av desperasjon, men ting var ikke "perfekt" fra starten av (fonter, theme og litt forskjellig) så jeg kapitulerte veldig fort da jeg egentlig hadde bedre ting å gjøre enn å teste ut nye ting.

 

La inn 11.04 fra scratch og kjørte en kommando for å legge inn alle programmer jeg hadde fra før. Deilig å være oppe og kjøre med nytt system på ca. en halvtime!

 

Gleder meg til Oneric kjenner jeg. Og ikke minst til jeg kan kjøpe ny pc!

Lenke til kommentar

Du har et svært pent oppsett såvidt jeg husker fra screenshot-tråden :)

 

Men bortsett fra ustabilitet er jeg faktisk veldig fornøyd med Unity. Tror også Gnome shell er noe jeg kunne likt. Får klare meg med det jeg har inntil Oneric kommer ut. Da får de forhåpentligvis også ryddet opp i noen av de andre barnesykdommene til 11.04 som redusert batteritid og økt oppstartstid i tillegg til at Unity vil ha modnet kraftig!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Noen Apache-eksperter her som kan hjelpe meg? Har prøvd å søke meg frem til problemet mitt, men har ikke funnet noe som kan hjelpe. Jeg har en VPS som skal styre to Wordpress-sider med egne domenenavn. La oss kalle dem example.com og example.net. Problemet er at jeg sliter med at example.net blir redirected til example.com om jeg ikke bruker www foran domenenavnet.

 

Altså; www.example.net leder til www.example.net mens example.net leder til www.example.com. På den andre siden funker både www.example.com og example.com helt greit for å komme meg til example.com. Noen som har vært borti lignende/kan hjelpe meg? :)

Lenke til kommentar

Noen Apache-eksperter her som kan hjelpe meg? Har prøvd å søke meg frem til problemet mitt, men har ikke funnet noe som kan hjelpe. Jeg har en VPS som skal styre to Wordpress-sider med egne domenenavn. La oss kalle dem example.com og example.net. Problemet er at jeg sliter med at example.net blir redirected til example.com om jeg ikke bruker www foran domenenavnet.

 

Altså; www.example.net leder til www.example.net mens example.net leder til www.example.com. På den andre siden funker både www.example.com og example.com helt greit for å komme meg til example.com. Noen som har vært borti lignende/kan hjelpe meg? :)

Om jeg skjønner deg riktig må du sette opp VirtualHosts i Apache, og www som et alias til sine respektive domener. Husker ikke helt i farta hvordan du gjør det, men er masse guider på det. Er ikke så vansklig om jeg husker rett.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Jeg har faktisk en vhost.conf fil jeg har redigert slik jeg forstod Apache-dokumentasjonen, kan poste den her.

 

# Ensure that Apache listens on port 80
# Listen 80

# Listen for virtual host requests on all IP addresses
# NameVirtualHost *:80

<VirtualHost *:80>
	ServerName www.example.com
	ServerAlias www.example.com
	ServerAdmin [email protected]
	DocumentRoot /srv/www/example.com/public_html/
	ErrorLog /srv/www/example.com/logs/error.log
	CustomLog /srv/www/example.com/logs/access.log combined
</VirtualHost>

<VirtualHost *:80>
		ServerName www.example.net
		ServerAlias www.example.net
		ServerAdmin [email protected]
		DocumentRoot /srv/www/example.net/public_html/
		ErrorLog /srv/www/example.net/logs/error.log
		CustomLog /srv/www/example.net/logs/access.log combined
</VirtualHost>

 

Har flyttet NameVirtualHost *:80 inn i httpd.conf-filen for å løse problemet med at example.com ikke fungerte med å redirecte til www.example.com. Fant den guiden på en eller annen host-providers dokumentasjon, og mens den løste problemet med www-domenenavn kontra ikke-www-domenenavn har den ikke løst problemet med at example.net redirecter til www.example.com mens www.example.net ikke gjør det.

Lenke til kommentar

Jeg har faktisk en vhost.conf fil jeg har redigert slik jeg forstod Apache-dokumentasjonen, kan poste den her.

 

# Ensure that Apache listens on port 80
# Listen 80

# Listen for virtual host requests on all IP addresses
# NameVirtualHost *:80

<VirtualHost *:80>
	ServerName www.example.com
	ServerAlias www.example.com
	ServerAdmin [email protected]
	DocumentRoot /srv/www/example.com/public_html/
	ErrorLog /srv/www/example.com/logs/error.log
	CustomLog /srv/www/example.com/logs/access.log combined
</VirtualHost>

<VirtualHost *:80>
		ServerName www.example.net
		ServerAlias www.example.net
		ServerAdmin [email protected]
		DocumentRoot /srv/www/example.net/public_html/
		ErrorLog /srv/www/example.net/logs/error.log
		CustomLog /srv/www/example.net/logs/access.log combined
</VirtualHost>

 

Har flyttet NameVirtualHost *:80 inn i httpd.conf-filen for å løse problemet med at example.com ikke fungerte med å redirecte til www.example.com. Fant den guiden på en eller annen host-providers dokumentasjon, og mens den løste problemet med www-domenenavn kontra ikke-www-domenenavn har den ikke løst problemet med at example.net redirecter til www.example.com mens www.example.net ikke gjør det.

Kjenner ikke Apache veldig godt, men prøv å fjern www fra ServerName på begge hostene. Mener det er slik jeg gjorde det forrige gang jeg satte opp virtualhosts.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Haha, det funka faktisk. Utrolig ulogisk i grunn. Men men; tusen hjertelig takk. :D

 

EDIT: Minner meg på. Jeg sliter med auto-oppdateringen til Wordpress. Spurte om det på support-forumet om hvordan jeg skulle få det til men de har ikke svart på followupspørsmålet mitt. Fikk beskjed på å gjøre en "chown -R the installation to the user of the web serverproblemet er bare at dette er en barebone install av CentOS og den eneste brukeren jeg har kjennskap til er root-brukeren. Noen måte å liste hvilke brukere som eksisterer/som Apache eier?

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...